Olen pahoillani, en tiennyt materiaaliaalin olevan tärkeää asiassa. Laakerin materiaali on korkealuokkaisissa laakereissa käytettävää punametallia, ei pronssia. Ja laajeneminenhan tapahtuu aina keskipisteestä ulkokehälle, eli tässä tapauksessa kiertokangen alatapin keskipisteestä ulospäin, vai...
Juuri suuremmasta kertoimesta johtuen sovite tulee tiukemmaksi, koska laajeneminen tapahtuu joka suuntaan, myös laakerin sisäkehää kohti.
Ehkä helpoin tapa selvittää alalenkin kuluneisuus olisi moottorin välyksen mittaaminen sen elinkaaren aikana. Helpoin mittaus tapahtuu siten, että mitataan vauhtipyörän vapaa liike yläkuolokohdassa. Kun alalenkki kuluu, lisääntyy tyhjä liike yläkuolokohdassa koko ajan.
Vähän huomioita asian vierestä: Korkealuokkaisissa moottoreissa, kuten ainakin Ossin Speedissä, alalenkin kuluminen ei ole ongelma, vaan moottori voidaan putkittaa useita kertoja samalla kiertokangella.
Korkealuokkainen (eli kallis) moottori kuluu tasaisesti ja ennakoitavasti, pääasiassa vain sylinteristään. Jossain vaiheessa huomaa suorituskyvyn heikenneen, jolloin vaihdetaan sylttysarja ja jatketaan ajoa. Epäluotettaviksi eivät ole meidän Spiidimme muuttuneet koskaan, ainoastaan vanhemmiten hitaammiksi.