Yön yli nukkuminen useimmiten jäähdyttää sopivasti ja laskee kierroksia, mutta nyt kävi päinvastoin. Kun asioihin saa etäisyyttä, alkaa niiden merkitys valjeta.
Kävi niin kuin kävi, eikä sille enää voi mitään. Mutta harmillista on se, että asioille olisi voitu tehdä jotakin, kun siihen vielä oli tilaisuus. Tarkoitan kahta aihetta.
1. Kuulin jälkeenpäin, että monet kilpailijat olivat vielä kisan kuluessakin käyneet vetoamassa kisajohtoon yhden sunnuntai-alkuerän puolesta. Alunperinkin olisi sellainen pitänyt olla kisaohjelmassa, ja ainakin viimeistään silloin, kun rata paikoitellen suorastaan lainehti vettä, ja alkuerätulostaan hakevat tai eräsijoituksensa parantamista epätoivoisesti yrittävät olivat rikkomassa autojaan.
Oli kisajohdolta täydellistä tilannetajun puutetta, että asiaan ei puututtu!
2. Vaatimus ”hyväksytystä tuloksesta” oikeudelle ajaa finaaleissa oli saman suuruusluokan munaus. Kuka sellaisen säännön on keksinyt? Radan lainehtiessa ei yksinkertaisesti voi edellyttää tuloksen ajamista, vaan osallistuminen eräharjoitukseen radion kanssa pitää riittää! Tämä ei tietysti kärkipään kuskeja olisi auttanut, mutta meitä harrastelijatason kuskeja kylläkin.
(Itse sain osallistumisoikeuden ilman ”hyväksyttyä tulosta”, jonka jätin käyttämättä, koska olisin näin ollut D-finaalin ainoa osanottaja. Osallistumisoikeuden sain ilmeisesti siksi, että ensimmäisen, kuivan tuloksen tultua ”hylätyksi” olin käynyt tiedustelemassa kisajohdolta, miten menetellään, jos osalla kilpailijoista ei alkuerien jälkeen ole ”hyväksyttyä tulosta”. Kisajohto levitteli tuolloin käsiään sanoen, että he eivät tiedä.)
Vaikka kisat menivät edellä olevien asioiden osalta pannukakuksi, se ei minun silmissäni yhtään vähennä voittajien suoritusten arvoa!
Tällä kilpailulla oli kaikki mahdollisuudet jäädä historian kirjoihin kaikkien aikojen SM-kilpailuna. Toivottavasti lajiryhmä ymmärtää tehdä perusteellisen ja kriittisen jälkipuinnin, ja huolehtia siitä, että tilannetajun puute ei enää koskaan pilaa vuoden tärkeintä kilpailuamme.
P.S. Mitä tulee renkaiden merkitsemiseen tarrojen lisäksi myös kynsilakkasineteillä, missä ja koska sellainen ilmoitettiin? Omalla ja monen muun kohdalla tieto tuli varikkohuhuna. Miksi asiasta ei kerrottu ajajakokouksessa? Tietääkseni sinettien puuttuminen aiheutti jopa hylkäyksiä. Jos se pitää paikkansa, kyseessä on melkoinen moka kisajärjestäjiltä.