61
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 28.04.09 - klo: 21.45 »Terve,
nyt tarttis vähän muistin virkistystä. Eli on tossa sähkörossissa Nosram Matrix nopari, ja Nosram Storm 3-star kone, ja moottori lämpenee ~100C. Eli kumpaan suuntaan pitää välityksiä muuttaa, lyhentää vai pidentää. Eihän tuosta lämpenemisestä ole muuten haittaa, mutta magneettihan siitä kärsii.
Ja sitten itsellä vielä johdotkin kärsii. Ja nimenomaan nopari-moottori väliset johdot, ei akku-nopari johdot. Eli minulla on nyt kaksi kertaa liitin irronnut(=juotos sulanut) 5päivän aikana, eli on aika kuumana käynyt. Ja toivoisin että välitysten muuttaminen vaikuttaisi tähänkin. Liitiminä toimii Graupnerin pieni 3.5mm, ja kyllähän noiden nyt pitäs vähän enemmän virtaa kestää. Käytössä on Nimh akku(ex-kisa-akku, eli kyllä sekin virtaa antaa mutta ei käsittääkseni vielä noilla virroilla pitäs tinan sulaa).
Elikkäs siis kumpaan suuntaan muunnan välityksiä, lyhennänkö vai pidennänkö jos moottori käy kuumana(100C).
Ja mainitaan nyt sekin, että akku ja nopari käyvät 40-50C.
Noniin nyt lyhensin välityksiä. Mutta taas suli liitin irti johdosta(moottorinpuoli, niin kuin aina ennenkin). Ja nyt pitäisi olla välitysten just jämptisti oikeat. Alunperin oli 20 pinioni, ja nyt vaihdoin 16 pinioiniin, ja jälleen moottori käy 100C, mutta tällä kertaa noparin siili oli +60C ja akku oli n.60C. Ja ohjekirja sanoo moottorin välityksiski isolle radalle 12:1, ja pienelle radall 13:1. Ja jos on 16p pinioni kiinni, niin on välityssuhde autossa 12.9:1, eli aikasta lähellä ollaan? Ja autolla ajoin nimenomaan "pientä, paljon pieniä kiihdytyksiä ja paljon tiukkoja mutkia" tyylistä rataa, tuossa viereisellä kentällä. Eli ei oikeen kiinnostas joka ajon jälkeen noita liittimiä juotella, joten mikäs olisi ratkaisu tähän "ongelmaan".