Kirjoittaja Aihe: Kysymys LiPolaturista/-akuista  (Luettu 5369 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JPI

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.mtr.fi
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« : 24.06.06 - klo: 19.57 »
Tuli vain mieleen tuosta Graupnerin Lipochargerista kun sillä pystyy ladata neljää kennoa samaan aikaan. Mulla on kaksi noita LiPoakkuja, niin voinko tehdä laturiin haaroittimen että pystyn lataamaan kahta kaksi kennoista LiPoa samaan aikaan? Onko mahdollista?
DuraTrax Vendetta Fucktory Team
 Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly...

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Re: Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #1 : 24.06.06 - klo: 22.45 »
Lainaus käyttäjältä: "JPI"
Tuli vain mieleen tuosta Graupnerin Lipochargerista kun sillä pystyy ladata neljää kennoa samaan aikaan. Mulla on kaksi noita LiPoakkuja, niin voinko tehdä laturiin haaroittimen että pystyn lataamaan kahta kaksi kennoista LiPoa samaan aikaan? Onko mahdollista?

Mahdollista kyllä, jos kaikki kennot on samanlaisia ja suurinpiirtein yhtä paljon käytettyjä.
Muutoin on todella riskaapelia touhua, esim jos toinen akku on pienempi kapasiteetiltaan tai muutoin huonommassa kunnossa, on takuuvarmaa että sen vain "posauttaa" ladatessa, eli en suosittele.....
Yksi vaihtoehto on että lataa ne rinnan, jos kennot on siis samanlaisia.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Äijä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #2 : 25.06.06 - klo: 20.12 »
Voiko lipot mennä hajalle jos seisottaa liian kauan? Itellä seissy vuoden verran pari 3 kennoista kokamia ja kumpaakaan ei saa ladattua. Toisessa jännite 11v ja toisessa 8v. Vai voiko toi laturi vilkuttaa battery faultia myös jos piuha on jostain kohti poikki?  :roll:
"Power is nothing, without control."

Poissa Jose.92

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/rctaipalsaari
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #3 : 25.06.06 - klo: 20.23 »
Millanen virtalähe sulla?
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #4 : 26.06.06 - klo: 00.07 »
Lainaus käyttäjältä: "Äijä"
Voiko lipot mennä hajalle jos seisottaa liian kauan? Itellä seissy vuoden verran pari 3 kennoista kokamia ja kumpaakaan ei saa ladattua. Toisessa jännite 11v ja toisessa 8v. Vai voiko toi laturi vilkuttaa battery faultia myös jos piuha on jostain kohti poikki?  :roll:

Kyllä niiden hengissä pitäisi tuon perusteella olla, tosin tuo 8v kolmekennoiselle LiPolle on jo kuoleman rajalla (7.5v kolmikennoiselle LiPo akulle on jo kuolemaksi)....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa JPI

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.mtr.fi
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #5 : 08.07.06 - klo: 22.00 »
Mites muuten toi LiPon lataus, voiko ladata lämpimänä suoraan ajosta vai kannattaako odottaa jäähtymistä? Onko LiPo-akulla mitään suositusrajaa monta kertaa sitä saa vuorokauden aikana ladata, vai onko haittaa ollenkaan useista perättäisistä latauksista?
DuraTrax Vendetta Fucktory Team
 Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly...

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #6 : 09.07.06 - klo: 18.01 »
Lainaus käyttäjältä: "JPI"
Mites muuten toi LiPon lataus, voiko ladata lämpimänä suoraan ajosta vai kannattaako odottaa jäähtymistä? Onko LiPo-akulla mitään suositusrajaa monta kertaa sitä saa vuorokauden aikana ladata, vai onko haittaa ollenkaan useista perättäisistä latauksista?


Ei saisi ladata lämpimänä, se missä raja kulkee en arvoa ole sille mistään löytänyt.
Omani olen ladannut monasti kylläkin kädenlömpöisenä, tosin sen kuumemmaksi akkuni eivät ole menneetkään.
Peräkkäisistä latauksista ei käsittääkseni ole mitään haittaa, lennokkiväki monasti lataakin LiPot suoraan koneesta otettuna (Lennon jälkeen siis kun akku on tyhjentynyt) useampia kertoja päivässä.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Äijä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #7 : 06.08.06 - klo: 18.33 »
Mitäs haittaa kastumisesta voi lipoille olla? Eilen uitin aika syvällä crawleria ja tänään sitte hokasin et akun kylessä lukee "Do not allow the battery to get wet.". Tuntuu ainakin toistaiseksi toimivan, mutta tuleeko tuon kastumisen haitat vasta pitkällä tähtäimellä esiin ja millä tavalla?
"Power is nothing, without control."

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #8 : 07.08.06 - klo: 20.04 »
Lainaus käyttäjältä: "Äijä"
Mitäs haittaa kastumisesta voi lipoille olla? Eilen uitin aika syvällä crawleria ja tänään sitte hokasin et akun kylessä lukee "Do not allow the battery to get wet.". Tuntuu ainakin toistaiseksi toimivan, mutta tuleeko tuon kastumisen haitat vasta pitkällä tähtäimellä esiin ja millä tavalla?


Liitospintojen ja tinan hapettumisena.....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Äijä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #9 : 07.08.06 - klo: 21.31 »
Tämä selvä, eli en vaivaa päätäni tuollaisilla pikkuasioilla vaan ajan niin kauan kuin akku toimii.  :twisted: Kiitoksia vastauksesta.
"Power is nothing, without control."

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #10 : 07.08.06 - klo: 22.04 »
Nuo Lipot haisee muuten aika pahalle kun ne avaa... Oli ihan pakko kurkata yhteen Kokam SHD3200 kennoon, mitä sieltä löytyy. No, eipä paljoa muuta kuin paljon ohuita liuskoja jotka on erotettu toisistaan muovikalvolla... Niin, ja sitä pahaa hajua :mrgreen:
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
lipoakkujen merkkituotteet
« Vastaus #11 : 13.08.06 - klo: 10.40 »
TEKIS MIELI:
MaxAmps Lipoly 8000mah 2S2P 7.4V Pack
44mm X 137mm X 26mm Rated at 96 Amp Constant Discharge Rated at 128 Amp Burst for 10 seconds, 365gr

suunnilleen jatkuvaa c12, piikkii c16?

hienolta kuulostaa, mutta onko toi merkki semmonen joka pitää mitä lupaa?
onko missää kokemuksia lipo-laadunvalvonnasta =)

onko vielä parempia jossain sivuilla? ku on juopot koneet...

mitä muilla on kestäny aikaa saada lipot suomeen?
ne kai ei pääse lentokoneessa jossa on myös matkustajia?
?? vaan pitää kulkee vain rahtiin tehdyllä koneella koko lentomatka...??
?? vai seilata "kevääseen asti" pitkin meriä ??
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Re: lipoakkujen merkkituotteet
« Vastaus #12 : 13.08.06 - klo: 13.35 »
Lainaus käyttäjältä: "4wdkanootti"
TEKIS MIELI:
MaxAmps Lipoly 8000mah 2S2P 7.4V Pack
44mm X 137mm X 26mm Rated at 96 Amp Constant Discharge Rated at 128 Amp Burst for 10 seconds, 365gr

suunnilleen jatkuvaa c12, piikkii c16?

hienolta kuulostaa, mutta onko toi merkki semmonen joka pitää mitä lupaa?
onko missää kokemuksia lipo-laadunvalvonnasta =)


Halpa se ainakin on, $112.49 http://www.rc-monster.com/products.php?cat=8
Tuota liikkestä saa takuun näköjään vielä lisähintaan jos haluaa, eri asia kuinka hyvin se sitten toimii Suomeen?

Lainaus käyttäjältä: "4wdkanootti"
mitä muilla on kestäny aikaa saada lipot suomeen?
ne kai ei pääse lentokoneessa jossa on myös matkustajia?
?? vaan pitää kulkee vain rahtiin tehdyllä koneella koko lentomatka...??
?? vai seilata "kevääseen asti" pitkin meriä ??


Viikko - kuukausi, riippuu miten ja millä postitetaan (US mail on ainakin hitain ja saat odottaa kuukauden pahimmillaan).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa JPI

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.mtr.fi
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #13 : 25.08.06 - klo: 14.07 »
Taas uusia kysymyksiä asiantuntijoille, eli kun tuota LiPoa pitäisi tasalatailla välillä (mitä en ole vielä koskaan tehnyt) niin pitääkö ostaa sellanen tasalataussysteemi, vai voinko ladata siitä LiPon tasalataus liittimestä kennot erikseen? Akkuhan on siis kaksi kennoinen ja tasalatausliittimeen tulee kaksi mustaa ja yksi punainen johto. Ilmeisesti siis nuo mustat on maat molemmille kennoile erikseen ja punainen yhteinen virta??? Jos pistän laturiin kiinni vain toisen niistä mustista ja punaisen niin eikö silloin se lataa vain toista kennoa? Vai hä?
DuraTrax Vendetta Fucktory Team
 Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly...

Poissa Hamis

  • Jäsen
    • Profiili
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #14 : 25.08.06 - klo: 22.04 »
Kannattaa hommata se tasuri. Mä lataan tasurin kautta akkuni, tosin kyllä lennokkeja harrastelen......

Mutta kennot pystyy mittaamaan yleismittarilla siitä tasausliittimestä. Ja samalla voit varmistaa sen miten se tasausliitin on kytketty. Eli mulla ei ainakaan Eteckin lennokkikäytössä olevissa kennoissa ole se punainen yhteinen + eikä - vaan.... Uloimmista johdoista mitatessa 2-kennoinen näyttää kokonais jännitteen n.7.4V. Ja vierekkäiset näyttävät sen kennon siis n.3.7V. Eli kytketty: + - + -  Aika vaikee selittää..... Yleismittarilla mittaamalla ja ajattelemalla(pähkälemällä) homma selviää.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
kun lipoakun liitin katkeaa
« Vastaus #15 : 26.08.06 - klo: 13.37 »
Onko kukaan ratkaiisut, miten muuten toimivaan lipoakkuun ( paitsi toi muovin rajalta poikennut virtalippa) saa kytkennän taas.
Tinat hopealla ja kupariseoksin ei tärpänneet.

jesin sivuilla näyttäs olevan vastaavasta piirroskin , mulla sama ongelma täällä...

kenno on 2amppeerinen ja muyyty C15:na eli käyttäs mielellään. se on tarkemmin Kokamin HDLP 2000
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #16 : 30.08.06 - klo: 19.24 »
4wdkanootti:
Lipoakuille on määritetty maksimilatausvirta, joka on 1C, eli 8000mah akulla 8A. Fiksut laturit ei anna laittaa isompaa virtaa, jos on määritetty akun kapsiteetti, halpiksista en tiedä, mutta aina 1C ellei toisin mainita akun spekseissä.

En näe itse mitään syytä miksei lipoa voisi ladata pienemmällä virralla kuin 1C.

"ja siis jos lataan 24 appeeria yhteensä voinen odottaa valmista n. 12h kuluttua. Siis ellei jää saamatta täyteen. Sikisi kysyn.

Ja kai näilläkin eka kerta on vaisumpi sekä lataantumaan, että tehonsaanti."

Tämä kohta ei menny mulla ihan ymmärrykseen...
/ Jere Siirilä

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #17 : 30.08.06 - klo: 19.42 »
Lainaus käyttäjältä: "jesi"
4wdkanootti:

Ja kai näilläkin eka kerta on vaisumpi sekä lataantumaan, että tehonsaanti."

Tämä kohta ei menny mulla ihan ymmärrykseen...


Eli syynä se , kun eka lipo huoli virtaa ladattaessa vain 2½ tuntia tolla 2:lla amppeerilla, eli sai max 5 amppeeria sisäänsä. Tätä varten oletin ettei se ekalla kerralla tullut täyteen heräämis-vaikeuden vuoksi. Mulla noi edelliset lipot, kokamin 2amppeeriset, tuli samalla lataimella täyteen / antoi täyden voiman ulos ,vasta kolmannella latauksellaan. NORMAALIA?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #18 : 30.08.06 - klo: 19.48 »
Mulla tais mennä noihi kolmeen kans jotai viis amppeeria.
Otithan huomioon että lipoja EI saa päästää tyhjäksi, joten tästä syystä akuissa on "pohjalla" virtaa.

Mutta koita purkaa-ladata-purkaa muutama kerta, josse siitä lähtee, pitää tänään vielä jumpata omiakin.
/ Jere Siirilä

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #19 : 31.08.06 - klo: 00.21 »
Lainaus käyttäjältä: "4wdkanootti"
[ antoi täyden voiman ulos ,vasta kolmannella latauksellaan. NORMAALIA?


On normaalia, kaikissa omistamissani LiPo akuissa on ollut sama ominaisuus.
Myöskin pitkän säilytyksen jälkeen tarvitsee muutaman "herätyskerran", sen jälkeen toimineet taas normaalisti.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #20 : 03.09.06 - klo: 13.17 »
Kyllä hiiletön sitten on ronkeli virralle! Tuntui jo toimivan kun sain tarpeeksi konkkia ja rinnan 2:lla 3300NiMh akulla ajelin.
 Sitten toi 8ampperin lipo tuli, ja taas opetellaan kaasunhallintaa :)
 . Keuliessa menee koko ajan katolleen, vaikka  on lippa taakse. Sain 3:nnen kerran vaihtaa antenninjohdon. Tuntuu ettei vanha opi tarpeeksi nopeasti.
"Liika pito heikentää radiolaitteiden toimintaa trukkereissa"
pitäskö pienentää opin ajaksi kumien halkaisijaa vai ostaa parempi ohjain jossa voi rajoittaa max tai nopeutta jolla max saadaan..ja minkämerkkisiä edes on saatavana
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Jetman

  • Jäsen
    • Profiili
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #21 : 03.10.06 - klo: 19.33 »
Nyt kun oon koko päivän surffannu ja kattellu kuola valuen noita lipoja, niin tuli semmonen kysymys mieleen, että jos on esim. tuo 7.4v 8 Ah maxampsin lipo ja sitte joku tommonen vähän vajaan 100 euron laturi, joka lataa max 5 ampeerilla ja ilmoitettu capasiteetti laturilla on 50-5000 mah, niin saako sillä tuon 8000 akun täyteen? eli lopettaako laturi latauksen tuohon 5 amperi tuntiin vai jatkaako se siihen asti että molemmat kennot on 4.2V?
Traxxas Rustler & Mamba Max ESC, 7700 KV

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #22 : 03.10.06 - klo: 19.48 »
Lainaus käyttäjältä: "jesi"
4wdkanootti:
Lipoakuille on määritetty maksimilatausvirta, joka on 1C, eli 8000mah akulla 8A. Fiksut laturit ei anna laittaa isompaa virtaa, jos on määritetty akun kapsiteetti, halpiksista en tiedä, mutta aina 1C ellei toisin mainita akun spekseissä.

En näe itse mitään syytä miksei lipoa voisi ladata pienemmällä virralla kuin 1C.

Kyselin aikanaan samaa.  8A akut on antaneet täyden olosesti , vaikka lataan niitä vain max 2A antavalla lataimella
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #23 : 04.10.06 - klo: 01.19 »
Lainaus käyttäjältä: "Jetman"
Nyt kun oon koko päivän surffannu ja kattellu kuola valuen noita lipoja, niin tuli semmonen kysymys mieleen, että jos on esim. tuo 7.4v 8 Ah maxampsin lipo ja sitte joku tommonen vähän vajaan 100 euron laturi, joka lataa max 5 ampeerilla ja ilmoitettu capasiteetti laturilla on 50-5000 mah, niin saako sillä tuon 8000 akun täyteen? eli lopettaako laturi latauksen tuohon 5 amperi tuntiin vai jatkaako se siihen asti että molemmat kennot on 4.2V?

Uskoisin että lataa täyteen, mutta tuo 5000mAh on ilmoitettu todennäköisesti siksi että vain sen pystyy lataamaan optimaalisessa ajassa, isommat akut latautuukin sitten vain pidempään.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #24 : 04.10.06 - klo: 14.38 »
Tottakai lataa täyteen.
Laturihan lataa jännitteen mukaan ja sit kun on jännite maks. (4.21V/kenno) niin täysi on.

Itselläkin tuo 8000mAh Lipo ja laturi missä maks. latausvirta 5A, vaikka laturiin asetetaankin akun koko eli 8000mAh niin laturi katsoo vain tuosta akun koosta maks. latausvirran 1C eli mulla antaa maks. 5A.

Jos laittaa akun kooksi vaikka 4000mAh niin lataa maks. 4A eli käytännössä 0.5C, mutta lataa se täyteen kestäen vaan pidempään.

Käytännössä kun on vain akun koko oikein niin laturi osaa ladata sen maks. 1C ja akun koosta riippuen määrittelee latausvirran automaattisesti kuitenkin maks. 5A.

Esim. jos akkuna on vaikka 1700mAh ja sen laitan laturiin niin maks. latausvirta tulee 1.7A, 3000mAh/3A, 5000mAh/5A, 8000mAh/5A jne.

Sillä tavalla voit sössiä latauksen, jos laitat väärän akun koon ja laturi lataa automaattisesti yli 1C arvon, kun eihän se ainakaan heti tajua virhettä.

En ole uskaltanut kokeilla mitä tapahtuu, jos laittaa pienen akun isolla arvolla :?

Laturina mulla Graupner Ultramat 14 ja erikseen Lipon tasauslaite.

Toivottavasti joku tästä nyt jotain ymmärti :|
Axial SCX 10 TR

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #25 : 04.10.06 - klo: 16.52 »
OT:

Tuli mieleen kun GP3300 akkujen kyljessä lukee 16h/330mA . Eikös tällöin pidä ladata 150mA:lla 35,2h? Varmistelen vaan.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Kysymys LiPolaturista/-akuista
« Vastaus #26 : 09.10.06 - klo: 21.26 »
Lainaus käyttäjältä: "JPI"
Tuli vain mieleen tuosta Graupnerin Lipochargerista kun sillä pystyy ladata neljää kennoa samaan aikaan. Mulla on kaksi noita LiPoakkuja, niin voinko tehdä laturiin haaroittimen että pystyn lataamaan kahta kaksi kennoista LiPoa samaan aikaan? Onko mahdollista?


Mulla ICE osaa myös ja mä tein ton sarjalatauspiuhaston.
balanceri ku osaa myös 4, ni se saa töitä tuplasti !
Piti vaan hetki miettiä ettei meen balancerin piuhat ja latauspiuhat ristiin
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2