RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Ryyneri - 23.06.07 - klo: 21.30

Otsikko: Kysymyksiä
Kirjoitti: Ryyneri - 23.06.07 - klo: 21.30
Mitä ihmeen härpäkkeitä nää on ?
http://www.rbinnovations.com/catalog/images/ofna_engine.jpg
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Divi - 23.06.07 - klo: 21.33
mekaanisia ahtimia :wink:
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Ryyneri - 23.06.07 - klo: 21.43
Ahaa... No selitätkö vielä että mikä sellasella on tarkotus kun ei multa löydy tietoo :shock: . Ku selailin jotain sivuu missä oli läjäpäin noita tollasii härpättimiä niin joihinkin meni bensaletkuja joihinkin ilman putsareita  :shock:. Minulla nääs ole hajuakaan mitä noi on. Eli toisin sanoen miten noi toimii ja mitä hyötyä noista on.

Ja kun innostuin kyselemään niin kysyn samointein tälläistä
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXKVU3&P=ML
Eli joissain iskareissa on tuollaiset ulontuvat tölkin muotoiset härpäkkeet. Eli mikäs niiden tarkoitus on ?
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Olbe - 23.06.07 - klo: 21.57
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mekaaninen_ahdin
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Stumpelo - 23.06.07 - klo: 22.09
Missäs noita myidää?
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: R/C - 23.06.07 - klo: 22.13
Tossa ekassa viestissähän on jo

http://www.rbinnovations.com/catalog/index.php (http://www.rbinnovations.com/catalog/index.php)
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Stumpelo - 23.06.07 - klo: 22.17
Juuh.. mutta niinku muihinku.. esim O.S moottoreihin? Onkohan noista mitää hyötyä..
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Joel P - 24.06.07 - klo: 09.01
Kysytkin vielä että onko niistä mitään hyötyä  :laugh: Ootko koskaan aatellu, että kun asennat mekaanisen ahtimen, voit ahtaa enemmän ilmaa koneeseen, tätä kautta sitten myös enemmän polttoainetta=enemmän tehoa sekä vääntöä. Eli jos tiedät, mikä on turbo henkilöautossa, niin tämä on lähes sama asia, mutta pakokaasut pyörittävät turboa. Mekaanisia ahtimia käytetään monessa amerikanraudassa. Mekaaninen ahdin ottaa voimansa taas kampiakselilta.

Selventyikö? Turbolla/mekaanisella ahtimella voidaan jopa tuplata koneen tehot, mutta sen jälkeen en vastaa koneen pitkäikäisyydestä  :wink:
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Stumpelo - 24.06.07 - klo: 13.21
Juuh mutta on savagen moottori "hieman" pienempi, kun viperissä.
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: usa-1 - 24.06.07 - klo: 14.10
So? Yhtähyvin sitäkin voi ahtaa. :wink:
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Stumpelo - 24.06.07 - klo: 14.18
Hmm... onko noista videoita?

EDIT: Youtube pullollaan.. ja kyl se tehoja tuo  :mrgreen:
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Divi - 24.06.07 - klo: 15.19
ja sikareissa "ulonevat tölkit" on öljysäiliöt jotka mahdollistaa suuremman öljymäärän käytön ja jäähdyttää öljyä. :wink:
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Ryyneri - 24.06.07 - klo: 15.41
Kiitoksia vastauksista. Mutta mistäs noita ahtimia sais ? Tiiän monia ulkomaalaisia liikkeitä jotka myy noita mutta meinaan voiko jostain suomalaisesta liikeestä noita tilata ?
Otsikko: Kysymys ?
Kirjoitti: Ryyneri - 02.07.07 - klo: 20.54
Käykö 15 kokoluokan moottoreiden tulpat 21 moottoreihin ?
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Jasse - 02.07.07 - klo: 21.07
Käykö 15 kokoluokan moottoreiden tulpat 21 moottoreihin ?

Eiköhän ne likimain kaikissa moottoreissa ole samat tulpat. Erona on oikeastaan vain turbotulpan ja "tavallisen" tiivisterengastulpan välillä. :wink:
Lämpö-arvoista en osaa sano kyllä yhtään mitään et, olisko siinä sitten jotain suurempaa eroa ja se on kuitenkin ratkaisevin tekijä tulpassa.
Otsikko: Kysymys ?
Kirjoitti: Ryyneri - 16.07.07 - klo: 13.52
Juu ja taas kysyisin elikkä jos 18 kokoiseen moottoriin laittaa 21 moottorin teho/viri pillin niin menettääkö kone tehojansa ?
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: HVoltage - 16.07.07 - klo: 14.01
Juu ja taas kysyisin elikkä jos 18 kokoiseen moottoriin laittaa 21 moottorin teho/viri pillin niin menettääkö kone tehojansa ?

Nyrkkisääntönä:
Isompi/pidempi pilli => enemmän alakertaa
Lyhyempi/pienempi pilli => enemmän yläkertaa

Toki pilli vaikuttaa huomattavasti myös polttoaineen kulutukseen, tyhjäkäyntiin, lineaarisuuteen sekä toimintavarmuuteen. Kokeilemalla selviää!
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: miksalo - 16.07.07 - klo: 14.04
riippuu pillistä
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Ryyneri - 16.07.07 - klo: 14.11
No pilli ois hot bodies tuned hot rod pipe eli sellane hot rod tyylinen pilli.
 :p
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: miksalo - 16.07.07 - klo: 15.42
jos oot sitä 1/10 autoon laittamassa niín voi olla että se ei edes mahdu siihen....
Otsikko: Kysymys ?
Kirjoitti: Ryyneri - 16.07.07 - klo: 19.52
Kattelin mittoja towerhobiesta nii kyllä se mahtuis. Ku näyttäis aika upeelta tommose 65 mustang korin kanssa. Vai onko ihan 1/10 autoille oma hot rod pilli ? Mutta koska tollane monsun pilli mahtuu niin lähteekö koneesta tehot sitten kun on liian iso pilli ?
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: miksalo - 16.07.07 - klo: 22.03
luultavasti katoo vääntöä.jos se on savageen tarkotettu pilli niin ne on vielä aika virtaavia malleja.
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Ryyneri - 16.07.07 - klo: 23.02
öö... Mitä meinaa virtaava pilli ?
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Breweri - 17.07.07 - klo: 23.16
Pakoputki jonka virtausvastus on pieni. Kyseisessä pakoputkessa siis pakokaasu pääsee virtaamaan vapaammin ulos.
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: mikkojkl - 22.07.07 - klo: 21.21
Minkä takia asson ruuvit ei kestä mitään? Nyt pitäisi keksiä mitenkä saan diffin ruuvin pois kun kanta napsahti ajossa pois  :evil:
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: miksalo - 22.07.07 - klo: 22.13
tee siihen remelillä viilto ja ruuvaa ruuvarlla pois.....
Otsikko: Kysymys ?
Kirjoitti: Ryyneri - 24.07.07 - klo: 18.48
Elikkä taas kysyisin. Eli mitä tarkottaa Heavy-Duty ? Kun jotkut metalli osat ovat heavy duty osia. Onko ne siis painavempia vai kevyempiä ? Ps. tiiän että heavy meinaa painavaa/raskasta ja duty tarkotta veroa, tullia, tehtävää jne. Monta tarkotusta tolla sanalla mutta eipä silti auennut mitä tuo Heavy-Duty meinaa.
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: pylvis - 24.07.07 - klo: 18.57
Elikkä taas kysyisin. Eli mitä tarkottaa Heavy-Duty ? Kun jotkut metalli osat ovat heavy duty osia. Onko ne siis painavempia vai kevyempiä ? Ps. tiiän että heavy meinaa painavaa/raskasta ja duty tarkotta veroa, tullia, tehtävää jne. Monta tarkotusta tolla sanalla mutta eipä silti auennut mitä tuo Heavy-Duty meinaa.

kestävempi
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: TheArska - 24.07.07 - klo: 19.11
Niistä hot rod pilleistä viel et 1/10 löytyy kyl omiaki..Ainaki sellaselta valmistajalta ku TSAIS..
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Ryyneri - 24.07.07 - klo: 19.16
Kiitti Pylvis ja TheArska.
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Jasse - 25.07.07 - klo: 05.23
Elikkä taas kysyisin. Eli mitä tarkottaa Heavy-Duty ? Kun jotkut metalli osat ovat heavy duty osia. Onko ne siis painavempia vai kevyempiä ? Ps. tiiän että heavy meinaa painavaa/raskasta ja duty tarkotta veroa, tullia, tehtävää jne. Monta tarkotusta tolla sanalla mutta eipä silti auennut mitä tuo Heavy-Duty meinaa.

kestävempi

Suomennettuna siis tarkoittaa "raskasta taakkaa", ainakin on silleen joskus annettu ymmärtää.  :roll:
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: historia - 25.07.07 - klo: 10.10
Minkä näkösiä laakereita on olemassa?
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Maakari - 25.07.07 - klo: 10.15
Aika monen näkösiä niitä on. On sinisiä, keltasia, punasia, mustia ja mutallin värisiä ainakin. Ja ne on yleensä pöyreitä. Eri kokosia laakereita on vaikka kuinka paljon. :lol: :lol:
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: historia - 25.07.07 - klo: 10.17
Tarkoitin liukulaakereita ja pyörälaakereitä yms. mitä näitä nyt on. Niin että miltä ne näyttää?
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Maakari - 25.07.07 - klo: 10.18
Siis tarkotat miltä sun autos laakerit näyttää?
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: historia - 25.07.07 - klo: 10.20
NO niin.
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: TTKoo - 25.07.07 - klo: 10.34
Tarkoitin liukulaakereita ja pyörälaakereitä yms. mitä näitä nyt on. Niin että miltä ne näyttää?
http://www.medasec.com/do?action=group&id=49  /   B4 pyörän laakeri

 :cool:
 

Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: historia - 25.07.07 - klo: 10.39
Mikäs tuolla sivuilla sitten on toi boksin kuulalaakeri?
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: TTKoo - 25.07.07 - klo: 10.44
Mikäs tuolla sivuilla sitten on toi boksin kuulalaakeri?
B4 boksin kuulalaakeri
Kuvaus Varaosalaakeri B4 vaihteistoon keski- ja yläakseleille.
Kun sitten purat sen osiin, niin sieltä vaihteiston sisältähän nuo löytyvät
 
 
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Ryyneri - 19.08.07 - klo: 23.32
Tuli tossa ostettuu 2 viikkoo sitten hpi:n nitro rs4 3 ss ja heti rupes mietityttää että voiko kyseisellä autolla kisata jossakin luokassa ?

Tietääkö kukaan ?
Olen yrittäny ite ettii vastausta mutta eipä ole löytyny.
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: miksalo - 30.08.07 - klo: 23.11
ei sillä vakio kunnossa voi kisata kun ulkomailla
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: Ryyneri - 31.08.07 - klo: 20.20
No mitäs autolle pitäis tehä että sillä suomessa vois ajaa ?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: miksalo - 31.08.07 - klo: 23.03
jos nyt kyseessä oli se 1/10 touring peli ni moottorin vaihto 2,11cc ja pakoputkisto.
kori pitää myös olla kisahyväksytty...
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: Ryyneri - 31.08.07 - klo: 23.09
Eikö muuta ? Entä onko väliä minkä laista viripalikkaa autossa on esim, onko väliä jos vaihtaa osia hiilikuituisiksi tai alumiinisiksi ? Taikka haittaako jos autossa on muun kun hpi:n osi ? Tai onko ylipäätänsä mitään väliä mitä viri palikkaa autossa on ? Paitsi tuo moottori ja pilli ?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: miksalo - 01.09.07 - klo: 18.48
no perjaattessa ei oo mitään väliä mitä viripalikkaa laitat.kunhan moottori ja putkisto on hyväksyttyjä.
Otsikko: Vs: Kysymys ?
Kirjoitti: drive100 - 01.09.07 - klo: 19.31
Elikkä taas kysyisin. Eli mitä tarkottaa Heavy-Duty ? Kun jotkut metalli osat ovat heavy duty osia. Onko ne siis painavempia vai kevyempiä ? Ps. tiiän että heavy meinaa painavaa/raskasta ja duty tarkotta veroa, tullia, tehtävää jne. Monta tarkotusta tolla sanalla mutta eipä silti auennut mitä tuo Heavy-Duty meinaa.

kestävempi

Tänään opin ettei ainakaan paristoissa tarkoita kestävempää... varsinkaa HALVOISSA ! :afro:
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: Ryyneri - 22.09.07 - klo: 19.56
Mitä eroo on kakspala kytkimellä ja kolmepala kytkimellä ?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: Joel P - 22.09.07 - klo: 20.18
Kaksipalaisessa kytkimessä on kaksi palaa ja yleensä niissä on ura kytkinjouselle, joka kiertää palojen ympäri. Kolmepalaisessa on 3 eri palaa, ja jokaisella oma jousi, ja vaatii omanlaisen vauhtipyörän. Vielä on muitakin kytkinmalleja, kuten Centax, jota en osaa selittää vaan asia löytyy hyvin Liljeroosin sivuilta.

E: Ei compax vaan centax :D
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: j_h - 22.09.07 - klo: 22.05
Lisätään nyt että 3 palainen kytkin on äkäisempi kuin 2 palainen kytkin.Jos nyt vielä saa palata näihin ahtimiin nii jos haluaa autoon lisää tehoa niin kannattaa sijoittaa rahat mielummin esim. hyvään pakoputkeen kun ahtimeen mutta jos haluaa persoonallisuutta nii sittenhän ahdin on mainio  :smiley:
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: Ryyneri - 23.09.07 - klo: 15.26
Joo siis tarkotin tolla kysymyksellä mitä eroo niiden toimivuudella on ? Muutakun että kolmepala kytkin on ärhäkkäämpi.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: Habaku - 27.09.07 - klo: 12.19
Täällähän tätä vois kysyä. Pitäs .12 kokoluokan koneista saada fyysistä kokoa selville, pituus, motin kiinnityspisteiden leveys
ja ei välttämättä mistään tietystä motista, suuntaa antavat mitat riittää.
 
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: l150040 - 27.09.07 - klo: 12.25
Katso toinen sivu:
http://www.rbproducts.com/explose/RB%20CONCEPT/01700-000630.pdf
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: Habaku - 27.09.07 - klo: 12.55
Joo, tätä sivua olen joskus katellukin.Tänään ei pää toimi, tattista vaan.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: historia - 08.11.07 - klo: 21.43
Onko sähkömoottorin tarkotus pyöriä vastapäivään?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: historia - 10.11.07 - klo: 09.08
Onko sähkömoottorin tarkotus pyöriä vastapäivään?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: miksalo - 10.11.07 - klo: 09.11
eikös ne pyöri molempiin suuntiin???????????????
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: TheArska - 10.11.07 - klo: 09.47
En ole itsekkään asiantuntija, mutta hieman sähkömoottoreilla pelannut, eikös plussa ja miinus kääntämällä moottori pyöri toiseen suuntaan, näin ainakin itsellä..
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: historia - 10.11.07 - klo: 10.03
Tarkotin että jos se menee eteenpäin niin onko sen tarkotus pyöriä vastapäivään?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: miksalo - 10.11.07 - klo: 10.18
kai tuo riippuu autosta ja moottorin kiinnitys tavasta...
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: l150040 - 10.11.07 - klo: 10.23
Sähkömoottorin pitäisi pyöriä vastapäivään, kun katsotaan moottoria akselin (se johon tulee pinjoni) päästä.

Moottorin suunta vaihdetaan kääntämällä moottorin päätyä kannuun nähden 180 astetta. Jos suunta käännetään vaihtamalla johtojen paikkaa, ennakko jää negatiiviseksi -> Ei hyvä!
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: TheArska - 10.11.07 - klo: 10.44
jaa, itsellä vain harjattomia ulkopyörijöitä pääasiassa, niissä ei vissiin voi päätyä kääntää..
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: Tobezki - 11.11.07 - klo: 20.56
Saako suomesta mistään puljusta BMW e-30 M3 koria tai Alfa Romeo Giulia Sprint GTA koria?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: miksalo - 12.11.07 - klo: 00.56
saa
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: DeMac - 13.11.07 - klo: 20.15
Heräsi innostus uusiksi rc-autoihin. 
Joten ostin B4-kitin jonka kuorrutin joskus penskana saadun CAT2000 sähköillä.
Auto on nyt kasassa ja kaikki pelaa omasta mielestä hyvin.
 
Joten ajattelin hieman perehtyä säätimeen joka tuossa CAT:ssa oli.
Ilmeisesti kyseessä on M'Troniks 350 PB(linkki kuvaan)?
http://koti.mbnet.fi/demac/RC-Auto/M'troniks_001_12.11.2007.jpg (http://koti.mbnet.fi/demac/RC-Auto/M'troniks_001_12.11.2007.jpg)

CAT:ssa tuossa oli kiinni 12x1 motti ja nyt kysynkin onko se tehokkain joka tuohon käy?
Ja mitä säätöjä tuossa on mahdollista tehdä? Pistin valmistajallekkin viestä tuosta,
mutta eivät ole vielä vastanneet.

Jospa näistä nyt hieman vanhempana ymmärtäisi enemmän :cheesy:

Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: testi6 - 16.11.07 - klo: 13.04
onko mitään haittaa jos lipo akkuja harjallisessa järjestelmässä?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: bluebeetle - 16.11.07 - klo: 13.20
onko mitään haittaa jos lipo akkuja harjallisessa järjestelmässä?

Jos et tuon vertaa ole perillä, niin ehkä nuo LiPo akut kannattaa jättää kauppaan toistaiseksi...

Mut vastauksena kysymykseesi; ei ole. Tosin noparissa pitää olla lipo-cutoff eli automaattikatkaisu kun akun jännite laskee asetettuun volttimäärään. Tai rahaa ostaa aina uusi akku kun imet liian kuiviin. Lipolaturi ja tasurihan sulla jo tietty on....
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: Duster1 - 16.11.07 - klo: 14.13
Ja niitä Lipoja saa ladata maks. 1C arvolla.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: bluebeetle - 16.11.07 - klo: 19.21
Seuraavan kysymyksen tiedänkin jo.....  :tongue:
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: Habaku - 23.11.07 - klo: 16.14
Nyt ois niin, et pitäs löytää mahollisimman löysät jouset. Iskarit on honkarin 13mm big boret ja ne omat löysimmät on pikkasen liian
jäykät mun tarpeisiin. Kysymys kuuluu, millä merkillä on löysimmät jouset, vai onko niissä eroja. Ja ihan faktaa pitäs olla.
Ja jos joltakin joka tietää tän asian löytyy kyseiset jouset ylimääräsenä, niin yv:tä tulemaan ja kauppa käy. Välttämättä en tarvis kun eteen.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä
Kirjoitti: Habaku - 24.11.07 - klo: 20.03
Nyt ois niin, et pitäs löytää mahollisimman löysät jouset. Iskarit on honkarin 13mm big boret ja ne omat löysimmät on pikkasen liian
jäykät mun tarpeisiin. Kysymys kuuluu, millä merkillä on löysimmät jouset, vai onko niissä eroja. Ja ihan faktaa pitäs olla.
Ja jos joltakin joka tietää tän asian löytyy kyseiset jouset ylimääräsenä, niin yv:tä tulemaan ja kauppa käy. Välttämättä en tarvis kun eteen.


... :roll: