Jahas, motivaation nostomielessä tuli tilattua vähän hilpettä saksanmaalta. Renkaita muutama ja väärän kokoiset vanteet niihin.:)
Jospa se tästä käynnistys, ei vaan ole kuin kuukausi aikaa rakentaa ja tulee seuraava työeste... Mutta vuoden päästä taas jatkuu... Pitkä on projekti. FCMA:n foorumilla 5.10.2004 olen aloittanut keskustelun ja silloinkin oli jo vajaa vuosi "suunniteltu".:)
Jaa Tamiya kokoiset renkaat ja Wedicon kokoa vanteet, vai?
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, vai kuinka se vanha sanonta menikään...
Noniin nyt on tilattu servo ja vastari ja nyt sit huomenna rautakauppaan ostaa alumiiniä mannin runkoa varten Muutes Juupeli72 on muuten hitsin hieno sisu Niin ja tuota kumpi teidän mielestänne kannattaisi laittaa tälläinen siihen manniin http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=102&products_id=2283 vai sitten tamiyan oma rekan moottori,kun kyseessä on Bruderin manni,josta on tulossa,joko maantiehen kuuluva,tai sitten maastoon off-roadia ajamaan niin kertokaas kokeneemmat miehet tälläsestä.
Kiitos kiitos.
No ei tuo moottori taida olla ehkä kuitenkaan sopiva, tai miksipä ei jos reilusti tehoa haluat. Tuosta vaan joutuu
varmasti alentamaan kierroksia kuorma-auto käyttöön. Voi olla kyllä että polttaa kumia liikkeelle lähtiessä.
Suosittelisin tutkimaan ennemmin vaikkapa crawler moottoreita, niissä kun on enempi vääntöä sekä pienemmät kierrokset. Tamiyan vakio moottori on sama kuin esim. minissä ja muissa Tamiyan auto malleissa. Eli nopeutta on liikaakin. Scaniassa mulla on Truck Puller 7.2V moottori, joskin varmaan joku crawler motti oisi ollut jopa halvempikin.
T-lukema on käämilanka kierrosten määrä roottorissa, eli siellä sisällä pyörivässä osassa. Suurempi T-luku (esim 35, 45, 55) tarkoittaa siis hitaammin pyörivää ja enemmän vääntävää moottoria. Vastaavasti pienen T-luvun moottorit ovat suuri kierroksisia ja tehokkaita, mutta väännön kustannuksella.
Ohessa parit kuvat Vallun etuakselista. Punaisella ympyröity paikka johon tulee linkin vipumekanismi kiinni. Servo tulee taka-akselin eteen.
Etuakseli on kiinnitetty siten, että etupuolella on akseliin tehty palikka jossa on 5 mm tappi laakeria varten. Laakeri on sitten kuvassa näkyvässä pukissa ja sillä rungossa kiinni. Takana toteutus on siten, että kardaanilta tuleva akseli on vaihdettu pidemmäksi. Tähän on sitten laitettu yksi ylimääräinen laakeri ja se on pukilla takaa kiinni rungossa.
Hieno idea tuo etuakselin keinu, ja laakeroitukin vielä. Varmasti kestää. Mikä Sulla on tuossa etu/taka renkaiden pyörimis nopeuden ero, ja säilyykö se samana noilla uusilla renkailla?
Ja erittäin komiat on nuo renkaat ja vanteet. Alkaa entistä enemmän polttelemaan traktorin teko.
Sisun rungon takaosaa olen tänään miettinyt ja väännellyt pellistä. Laitan parit kuvat ja kysyisinkin sitten että pitäisikö tuon luiskan olla pidempi?
Sekä pientä detaljointi yritystä.