Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - -Tony-

Sivuja: [1]
1
TP-10 B-EM:t ajetaan 30.4.-2.5.2009 Aigen-Schläg:ssä Itävallassa ja A-EM:t ajetaan Gubbiossa Italia 20.-26.7.2009.

B-EM:iin ei haettu paikkoja, mutta saamme kyllä paikkoja jos vaan on varmoja lähtijöitä. A-EM:iin on 4 paikkaa, mutta näitäkin paikkoja saadaan lisää jos halukkaita kisaajia löytyy. Tällä hetkellä molempiin EM:iin maat ovat ilmoittaneet n 120 kuskia, kun maksimi on 150 kuskia. Jos näihin kisoihin on halukkaita, niin ilmoittakaa asiasta TP-10:n luokkayhteyshenkilölle eli Pekka Koivulalle 22.11.2008 mennessä.

TP-10:n sääntöihin tuli pariin kohtaan muutoksia:
Pilli listaa EFRA tulee muokkaamaan ja sallimaan joitain vuoden 2007 pillejä, lisäksi 3000-sarjan pillit ja tulevat 3100-sarjan pillit. Lista julkaistaan alkuvuoden kuluessa.
Toinen muutos liittyy ajoaikaan. Alkuerien ajoaika muuttuu 5 min => 7 min!!!!! Tämä tarkoittaa välitankkausta myös alkuerissä ja ennakko spekulaatioiden valossa "tankkausikkuna" on 2min 30s ja 4min 30s (karkeahko arvio). Varikkokäynnin pakollisuutta ei tosin sääntöihin määritelty joten ainakin sadekelillä pääsee ajamaan ilman tankkausta.


Sitten vähän C-8 uutisia:
Pillit menevät tässäkin luokassa uudelleen syyniin ja joitakin vuoden 2007 pillejä tullaan hyväksymään takaisin EFRA listalle.
Tässä ratapolttisten kuninkuus luokassakin tullaan siirtymään 7 minuutin alkueriin! Eli lisää vauhtia ja vaarallisia tilanteita on luvassa tähänkin luokkaan. C-8:n sääntöihin kirjattiin pakollinen varikkokäynti alkuerien aikana. Eli sadekelilläkin tulee käydä tekemässä varikkopysähdys, ei siis tarkoita tankkausta vaan pelkkää varikkopysähdystä (auto pois varikkosuoralta lankun toiselle puolella ja takaisin varikkosuoralle).


Pitkän tähtäyksen suunnitelmissa on polttiksissa vähentää nitron osuutta polttoaineessa ja mahdollisesti luopua siitä kokonaan. Oma hurja veikkaukseni asiasta on että viiden vuoden päästä ajamme polttiksia joko 5-10%:n nitromäärällä tai jopa ilman nitroa. EFRA:n polttisten luokkayhteyshenkilöt tekevät yhteistyötä tässä asiassa moottorivalmistajien kanssa.



2
PA lajiryhmä järjestää 25.10. la klo 10.00 alkaen koulutustilaisuuden pienoisautoilun päätoimitsijoille. Tilaisuudessa pidetään kaksi erillistä koulutustilaisuutta, toinen tuomariston puheenjohtajille ja toinen kilpailuiden päätoimitsijoille. Kaikkien ensi vuoden SM-kisojen järjestäjät ovat velvollisia lähettämään päätoimitsijansa koulutukseen. Tilaisuudessa on paikalla myös lajiryhmän ulkopuolinen kouluttaja. Koulutuspaikkana on Peurunka, Laukaa.



3
PA -lajiryhmässä paikka haettavana vuodelle 2009

Kaikille tiedoksi jo tässä vaiheessa vuotta että vuodelle 2009 vapautuu paikka PA –lajiryhmässä.

Jään pois lajiryhmätoiminnasta tämän vuoden jälkeen ja kehotankin kaikkia jotka haluavat olla kehittämässä lajia, hakemaan PA –lajiryhmän jäseneksi.

Omalta osaltani olen kokenut lajiryhmätyöskentelyn haastavaksi ja kehittäväksi. Kuten AKK:n lehdessä viime vuonna kirjoitimme lajiryhmätyöskentelystä, haluan itse panostaa ja sitoutua tekemään lajin eteen parhaani ja nyt koen että panokseni tulevaisuudessa ei tule olemaan riittävä lajiryhmässä toimimiseen. Pitkän tähtäyksen suunnitelmani ovat tässä viime vuoden aikana muuttuneet sen verran että olen siirtämässä aikaa pienoisautoilun osalta muihin aktiviteetteihin. Lisäksi olen jo tänä vuonna (lähiaikoina) lopettamassa muutakin toimintaa pienoisautoilun parissa. Vuodesta 2009 eteenpäin jatkan toki lajin parissa vielä kilpailijana sekä erilaisissa toimitsija tehtävissä.

PA -lajiryhmään kaivataan näkemykseni mukaan yhteistyökykyistä, kaukokatseista ja markkinointihenkistä jäsentä. Kaikki jotka tuntevat lajin hyvin ja haluavat olla kehittämässä lajia eteenpäin trendikkääksi harrastus- ja kilpailulajiksi, kannattaa hakea mukaan lajiryhmä toimintaan.  Hakuhan tapahtuu vapaamuotoisella hakemuksella joka on aiempina vuosina lähetetty AKK-Motorsportin toimistoon Jani Backmanille, lisäohjeita hausta kannattaa katsoa vaikkapa AKK-Motorsportin jäsenlehdestä 3/2007.

Oikein mukavia kisoja teille kaikille niin kilpailun järjestäjinä, toimihenkilöinä kuin kilpailijoina.



Tony Raikas
PA – lajiryhmän puheenjohtaja

4
Nyt on tarkoituksena ennakkoon kartoittaa että löytyykö vuodelle 2006 pienoisautojen EM ja MM -kisoihin lähtijöitä. Tämä kysely ei vielä sido ketään lähtemään kisoihin vaan tarkoituksena on yrittää arvioida ennakkoon haettavien paikkojen tarvetta. Paikkojen ennakkovaraus on marraskuun alussa EFRA -kokouksessa.

Älkää laittako ilmoittautumisia tänne foorumille, vaan ilmoittakaa halukkuutenne lokakuun loppuun mennessä luokkayhteyshenkilöille; sähkörata-autot / Kalle Lehto, sähköcrossiautot / Vesa Sarja, polttiscrossi / Tapani Kurvinen, ratapolttis / Pekka Koivula.

5
Vuoden 2005 mattosarjassa tullaan ajamaan kovaa!! Säännöt muuttuvat selvästi avoimempaan suuntaan! Eli seuraavia muutoksia tulee ensi talvelle:

Renkaina käytetään kuviollisia Pitzimitsun D20 -renkaita. Eturenkaina käytetään kapeampia D20:ä ja takarenkaina leveämpiä D20:ä. Renkaita saa kilpailun aikana käyttää 8 kpl.

TS-10 moottorisäännössä mennään myös avoimempaan suuntaan. Käämirajoitukset poistuvat eli nyt pääsee tykittämään 7 - 8 -lankaisilla. Toisaalta tulee tiukka sääntö ennakon määrään. Maksimi ennakko on 5 astetta, ennakon määrä mitataan digitaalimittarilla jonka toleranssi on +/-0,1 astetta. Jos kilpailuerän jälkeen moottorista mitataan katsastuksessa yli viiden asteen ennakko niin katsastuspäällikkö ottaa moottorin pois autosta ja arpoo hatusta nostamalla kilpailijanumeron jolle moottori annetaan omaksi. Näin vilppiveikkoa rangaistaan sen lisäksi että häneltä hylätään ajettu tulos.

Uutena akkuvalmistajana on Sanyon ja Panasonicin muodostama yhteisyritys Sansonic. Sansonicin tarkoitus on vallata takaisin markkinat GP:ltä.  Tämänhetken testien tuloksena on syntynyt kenno jossa on 4300mAh kapasiteettia ja jännitteet on 1,118v. Marraskuun alussa tulee uusi kennotyyppi johon Sansonic lupaa kapasiteettia 4700mAh ja jännitteiden ei ainakaan pitäisi laskea. Nämä uudet kennot otetaan meillä käyttöön talvisarjan alussa.

Kilpailuformaatti tulee talveksi osittain muuttumaan:
ajetaan normaalisti kaksi vapaataharjoitusta pondereilla jonka jälkeen ajetaan kaksi alkueräkierrosta. Alkuerien jälkeen kilpailijat laitetaan tasasuuruisiin finaalieriin, esim 8 / 8 / 8 / 8 / 8. Finaaleja ajetaan kolme kappaletta joista kahden parhaan tulos otetaan huomioon. Finaaleissa ei enää ajeta sijoituksista vaan jokainen kilpailija ajaa edelleen parasta mahdollista tulosta. Kun kaikilta on laskettu kaksi parasta tulosta yhteen, laitetaan ajetut tulokset paremmuus järjestykseen ja voittaja on se joka on ajanut parhaan yhteistuloksen. Näin päästään eroon siitä spekuloinnista että B- tai C -finaalissa on ajettu parempia tuloksia kuin A -finaalissa.

Nämä edellämainitut säännöt tulevat voimaan itsenäisyyspäivänä 6.12.2004.

Tsemppiä tulevalle talvikaudelle.

6
Polttisluokkiin, etenkin TP-10:iin on tehty sääntömuutoksia kesälle 2004. Muutokset johtuvat EFRA:n sääntömuutoksista. Muutokset hyväksyttiin lajiryhmän kokouksessa allekirjoittaneen esityksen mukaisesti. Sääntömuutokset tullaan julkaisemaan AKK:n jäsenlehdessä mutta päätin laittaa polttisten säännöt myöskin tälle foorumille. Laitan polttissäännöt esille myöskin Riihimäen ja Laukaan sisäkisoissa.

TP-10:n osalta koriin tehtävien reikien max kokoa on kasvatettu ja paino mitataan transponderin kanssa (on kyseessä sitten personalponderi tai järjestäjän jakama malli).
EFRA muutti myös seuraavia sääntöjä joita EI OTETA meillä käyttöön; insboxin käyttö ei ole enää pakollista mutta EFRA -tyyppihyväksytyn äänenvaimentimen käyttäminen on pakollista. EFRA julkaisee kevään aikana korilistan jota meillä ei oteta käyttöön myöhäisen julkaisuajankohdan vuoksi.

M-8:ssa palataan takaisin "vanhaan" painosääntöön, ei siis erillistä painosääntöä personalponderia käyttäville.




3.4. POLTTOMOOTTORIAUTOT 1/10, 1/8
3.4.1. KILPAILULUOKAT
SM-luokat:
TP-10   Touring Saloon kori, mittakaava 1/10
- 4wd, max 2,11 ksm moottorilla
M-8   Offroad maastoautot, mittakaava 1/8
- 4wd (2wd), max 3,5 ksm moottorilla

Teknisissä säännöissä noudatetaan kulloinkin voimassa olevia EFRA:n mitta- ja painosääntöjä, paitsi mikäli erikseen on mainittu poikkeus luokan säännöissä.

3.4.2. KORI
TP-10: Esikuvan mukainen, ratakilpailuissa käytetty (FIA Class 1 ja 2, BTCC, DTC, Sport2000 ja vastaavat, ei lokasuojiltaan levitetty luokka), vähintään 4 paikkainen henkilöauton kori.  Korin on oltava yksiosainen tyhjiömuovattu muovikori. Tuulilasia ei saa poistaa mutta sallittu on yksi jäähdytysaukko jonka maksimi halkaisija on 50mm. Etummaiset sivuikkunat ja takaikkunan saa poistaa, tuulilasin ja muitten ikkunoiden pitää olla läpinäkyvät. Koriin saa leikata aukot; polttoainetankin täyttöaukolle (max 50mm), tankkausaukon keskipisteen täytyy olla polttoainetankin korkin keskipisteen kohdalla ylhäältäpäin katsottuna sekä lisäksi tankkausaukon ja tuulilasissa olevan jäähdytysaukon väli saa olla min 5mm, moottorin hehkutulpalle (max 35mm), kaasuttimen neulalle (max 10mm), antenniputkelle (max 10mm) sekä äänenvaimentimen ulostuloputkelle. Korin ulkoisen näyttävyyden säilyttämiseksi aukkojen tulisi olla mahdollisimman pieniä. Koriin pitää jättää takapuskuri (korkeus maasta max 50mm mitattuna 10mm maavaralla) sekä realistisesti maalatut (tai tarra) takavalot. Turvakaaren ja rungon turvapuskuri on oltava korin peitossa. Äänenvaimentimen ulostuloputki saa tulla ulos korin kyljestä.
M-8: Prototyyppi-, C-ryhmä- ja formulakorit kielletty. Korin ei tarvitse peittää pyöriä ja muutkin osat voivat olla osittain näkyvissä. Kuvitteellinen buggy –tyyppinen esikuva riittää eli auto joka voisi olla olemassa.

3.4.3. AUTON MITAT
TP-10: Autoissa saa olla takaspoileri mikäli myöskin esikuvassa on, lisäksi takaspoilerin tulee sijaita alkuperäisessä paikassa. Takaspoilerin sivulevyt saa lisätä mutta niiden pitää olla esikuvan kaltaisia. Esikuvan mukaisen takaspoilerin kaaripituutta saa jatkaa (max 5mm) läpinäkyvällä lisäkkeellä. Takaspoileri, lisäke tai sivulevyt eivät saa ulottua auton kattolinjan yläpuolelle.
- pituus      360 – 460mm   (ml. takaspoileri)
- leveys      170 – 200mm   (ilman koria)
           175 – 205mm   (korin kanssa)
- akseliväli   230 – 270mm
- korkeus      120 – 175mm   (pl antenni), (mitattuna 10mm maavaralla)
- takaspoilerin
     - jänne      max 50mm      (+ max 5mm gurney strip)
     - leveys      125 – 200mm
     - sivulevyt      35 x 50mm
     - takaylitys                   max 10mm
- paino                      min 1700g      (tankki tyhjänä / transponderin kanssa)
- renkaan leveys
     - eturenkaat   max 26mm
     - takarenkaat   max 30mm
- renkaan halkaisija
     - eturenkaat   max 75mm
     - takarenkaat   max 80mm
- vanteen halkaisija   46 – 51mm

M-8
- pituus      max 730mm
- leveys      max 310mm
- akseliväli   270 – 330mm
- korkeus      max 250mm      (pl antenni)
- takaspoilerin
      - jänne      max 77mm
      - leveys      max 217mm
      - maksimikulma   45ast
- paino      min 3000g (4wd)   (tankki tyhjänä / ilman kier.lask.ponderia)
      min 2500g (2wd)   (tankki tyhjänä / ilman kier.lask.ponderia)
- renkaan halkaisija   75 – 120mm


3.4.4. MOOTTORI
Hehkutulppa sytytteinen kaksitahtinen polttomoottori

TP-10
- moottorin tuumakoko      max .12Cu.In.
- iskutilavuus         max 2,11ksm
- iskunpituus         ei rajoitettu
- pakoportin korkeus      ei rajoitettu
- kampiakselin huuhteluporaus   max 7,00mm
- kaasuttimen kurkun halkaisija   max 5,50mm (kapeimmasta kohdasta)
Moottorin on täytettävä EFRA –luokitussääntö (tarkemmin EFRA –sääntökirjassa).

M-8
- moottorin tuumakoko      max .21Cu.In.
- iskutilavuus         max 3,50ksm


3.4.5. ÄÄNENVAIMENNUS
TP-10 –autoissa vaaditaan imuäänenvaimennin (INS-BOX) ja kaksikammioinen pakoäänenvaimennin jossa ulostuloaukon halkaisija max 5,20mm ja ulostuloputken pituus min 10,00mm. Pakokaasujen ulostuloputken on oltava suunnattu vaakatasosta alaspäin. Imuäänenvaimennin ja pakoäänenvaimennin on oltava siten asennettuna ja toimivana että äänen kokonaisvoimakkuus 80dB (A) ei ylity mittauksessa (10m etäisyydeltä / 1m korkeudelta).
M-8 –autoissa on oltava EFRA (tai IFMAR / FEMCA / ROAR) -luokiteltu pakoäänenvaimennin, imuäänenvaimennin (INS-BOX) on suositeltava. EFRA –luokitusmerkintä on oltava merkittynä pysyvällä tavalla pakoäänenvaimentimeen. Äänenvaimentimen ulostuloputkea ei saa lyhentää eikä jatkaa. Pakokaasujen ulostuloputken on oltava suunnattu vaakatasosta alaspäin. Pakoäänenvaimennin on oltava siten asennettuna ja toimivana että äänen kokonaisvoimakkuus 82dB (A) ei ylity mittauksessa (10m etäisyydeltä / 1m korkeudelta).


3.4.6. POLTTOAINEJÄRJESTELMÄ
TP-10 –autoissa polttoainejärjestelmän (tankki, letkut ja suodattimet) suurin sallittu tilavuus on enintään 75,0 kuutiosenttimetriä. Polttoaine saa sisältää vain metanolia, nitrometaania ja valinnaisia öljyjä. Polttoaineen ominaispaino saa olla enintään 0,87 (mikä vastaa normaaleilla öljyillä nitrometaanipitoisuutta 16%) Nitromax-16 -–ominaispainomittarilla mitattuna.
M-8 –autoissa polttoainejärjestelmän (tankki, letkut ja suodattimet) suurin sallittu tilavuus on enintään 125,0 kuutiosenttimetriä. Polttoaine saa sisältää vain metanolia, nitrometaania ja valinnaisia öljyjä. Polttoaineen ominaispaino saa olla enintään 0,91 (mikä vastaa normaaleilla öljyillä nitrometaanipitoisuutta 25%) Nitromax-25 –ominaispainomittarilla mitattuna.


3.4.7. MUUT RAKENNEMÄÄRÄYKSET
Autoissa on oltava toimivat jarrut ja kytkin joka irroittaa moottorin voimansiirron. Etupuskuri on pakollinen ja sen tulee olla joustavasta materiaalista tehty. Metallista (jäykkää) antennia ei saa käyttää. Elektroniset ajamisen apulaitteet (gyro-ohjaus, aktiivijousitus, luistonesto, tms) on kielletty.
TP-10 –autoissa etupuskuri tulee olla vähintään rungon levyinen eikä saa ulottua korin ulkopuolelle. Pyörän kiinnityspulttien on oltava vanteen sivulinjan sisällä. Renkaiden pitää olla väritykseltään mustat (koko ja nimimerkintöjä lukuunottamatta). Max 2-vaihteinen vaihteisto sallittu.


3.4.8. AJOAJAT JA AJOKAAVIO
Alkuerien pituus on yleensä 5 minuuttia, osafinaalien 10 – 20 minuuttia ja A-finaalin 20 – 45 minuuttia. Kilpailusta ja osallistujamäärästä riippuen sovelletaan TP-10 –luokassa polttomoottori- tai ratasähköautojen ajokaavioita ja M-8 –luokassa EFRA 1/8 –maastoajokaaviota.

7
Kyseessä on euroopan maiden ehdottama (kokouksessa päässeet yhteisymmärrykseen) ja EFRA:n (Euroopan kattojärjestö pienoisautoilussa) 12/2002 hyväksymä vakiomoottori joka on tarkoitettu kaikkien euroopan maiden vakioluokkien käyttöön.
Moottori on 17x2, kiinteällä 5 ast ennakolla (päädyn saa ruuveilla irti) ja liukulaakeroitu. Moottorin hintaa en osaa vielä kertoa mutta tavoitteena on että uusi moottori olisi edullisempi kuin nykyinen vakiomoottori.

Testasin kyseistä moottoria Seinäjoen perjantain vapaissa treeneissä muun TJ-väen mukana. Ehdin tosin ajaa vain 3 akullista mutta ajattelin kuitenkin kertoa ensivaikutelmista (osittain myös "yleisön" pyynnöstä).

Moottori oli mielestäni mukava ajaa (ei juurikaan moottorijarrua), mutta kiihtyvyys ja suoranopeus olivat nykyisiä vakiokoneita parempia. Suoranopeudessa ei ollut kovinkaan suurta eroa mutta eroa kuitenkin löytyi. Kulkupuoltahan voi toki rajoittaa esim. (ratakohtaisella)välityksellä mutta sitä on hankala valvoa. Ajoaika 3300mAh -akuilla oli 8min50s - 9min30s välityksestä riippuen. Mielestäni nykyiset 27x1 vakiomoottoritkin kulkevat jo ihan riittävästi eikä ainakaan nopeampia moottoreita kaivata vakioluokkaan.
 
"Eurostanu"-moottorin testaaminen jatkuu alkukevään aikana ulkona ja seuraavien testien jälkeen kerron lisää ajokokemuksista.

Sivuja: [1]