Tuo sinun kuvaamasi tapaus kuulostaa joko likaisilta ja jumittavilta tai kuluneilta iskareilta tai sitten vaan jouset on liian löysät.
Korkeussäätönyrkkisääntösi (1/3 maasta) kuulostaa loistavalta. Minulla akuista tulee lisäpainoa 800 g (2 x 400 g 3SP1 Li-Po 4800 mAh).
Kuluneet iskarit tuskin vielä ovat, koska ajokertoja on vielä vähän ja auto on noin 2 kk ikäinen. Ajot tapahtuneet pääasiassa sileillä sorakentillä - mitä nyt paikka paikoin on insinöörin kiharaa. Tarkastanpa siis likaisuuden (+ ne viheliäiset pienet kivet) ja jousien löysyyden. Millään kulmien väärillä säädöilläkö en voi vaikuttaa tähän; sarjassa n00bie kysyy? Traxxasin Sway Bar Kittiä ei ole tullut vielä hommatuksi, vaikka ajoni rata-ajon kaltaista enimmäksi osaksi onkin. Castle Linkillä huomasin, että 20 % automaattijarrutus vakauttaa ja helpottaa kaarteeseen menoa todella paljon. Oletuksena tuo jarruhelpotus on tietenkin 0 %:ssa.
mitä eroo on harjallisella ja harjattomalla.vaikuttaako nopeuteen vai...?
Harjallinen moottori ei ole niin hyötysuhteinen ja tarjoa niin paljon kierroksia kuin harjaton. Lisäksi harjallinen moottori on painavampi ja siksi harjattomia suositaan mm. lentohärveleissä. Nimi harjaton tulee puhtaasti ankkurista, jonka harjallisen napaisuutta vaihdetaan joka 180 asteen kohdalla ja tällainen harja laahaa koko ajan ankkurin tappia. Harjattomassa itse ankkuri on kestomagneettia ja ympärillä olevia metalliapaloja ohjataan nopeudensäätimellä. Harjallisessa siis itse ankkuri on metallia ja ympärys kestomagneettia eli juuri päinvastoin kuin harjattomassa. Asiaa voisi verrata sytytykseen, elektroniseen sellaiseen. Ja jos haluaa katsoa millainen ihme harjaton sähkömoottori on, niin purkamalla vanhan korppuaseman löytää tällaisen moottorin.
Radioliikenteelle harjaton malli tuottaa itse auton ympäristössä enemmän häiriötä ja niinpä esim. Traxxasin E-Revon harjaton malli toimitetaankin 2,4 GHz radio-ohjaimella. Etuna kiteetön radio-ohjain, pitempi kantama ja 79 vapaata kanavaa. Ihmettelenkin miksi esim. HPI:n Savage Fluxia myydään kideradiolla.
kuinka paljo on eroo 1/10 autoissa jos on taka tai neliveto?ku tuntus noita autovaihtoehtoja olevan aika paljo ja tietoo niistä ei juur ollenkaa saati ajokokemusta.
Jos olet ensiauton ostaja, niin valitse joku nelivetoisista. Paaaljon helpompi ajettava. Takavetoinen auto on esim. soralla aina linkussa ja vaatii todella hyvää radio-ohjainta, jossa tarkka ohjattavuus ja kaasuherkkyys - unohtamatta tietenkään itse auton säätöjä. Jo etuvetoistakin autoa aloittelija ajaa, mutta takapotku on näistä se kaikkein haastavin ja vaikein - mutta nopein. Etuvetoisista autoista en ole kyllä tietoinen RC-maailmassa. Se ei selvinnyt haetko rata-autoa vai esim. monsteria.
Viimeisestä lauseesta tulikin mieleen, että me kaivattaisiin katuradan ja hiekkahyppyriratojen välimaastoon omantyylistä monstertruck-rataa. Pinta voisi olla osin esim. sementtiä ja kokolattiamattoa ja proofili edellisten sekoitusta plus hieman ideoita ja osia skeittiradoista. Santakrossiradoilla on se ongelma, että ne pölisevät rankasti ja siksi niitä ei kelpuuteta minkään katoratojen läheisyyteen. Esim. Helsingin Tattarisuolla ei ole enää tällaista. Itseäni ei taas lämmitä krossiratojen jatkuvat pomput, joilla vain rikkoo autonsa voimansiirron ja iskarit ja eikä kiinnosta katuratojen yksitoikkoisuus ja se, että koko homma on niin paljon renkaista kiinni. Monstertruck rataideaa saa käyttää vapaasti. ;-)
Tulipa tilattua Racing Factoryltä sitten näin syksyn kunniaksi valosarja (29 euroa):
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/KORIT-JA-TARVIKKEET-Led-valot-ja-sarjat/3RAC-LEDS-3Racing-LED-Light-System-For-110-ElectricGas-Power-102645. Lyhdyt saisi ehkä tilaamalla Traxxasin Summitille tehdyistä lisäkattovaloista:
http://www.traxxas.com/scripts/trxnews/news.php?newsid=228. Halusin alkujaan enemmän eli kirkkaammat, suuntaavat ja lyhdyt, mutta näin ensialkuun täytyy tyytyä näihin. Näyttäväthän valot ainakin sen mihin päin auto on menossa.
Ajatteko miten paljon sateella? Tänään ja eilen on satanut täällä Hältzingissä sen verran mukavasti etten ole hennonnut käydä likaamassa Petoani. Sallan Traxxasosasto on päässyt nauttimaan tänään jo ensilumista. Voi teitä onnekkaita sudittajia!