RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Johan - 24.03.03 - klo: 22.19
-
Eli, Supertec s019cl servo on tilattu. Nopeudensäätimen BEC antaa 6V, onko ongelmia tiedossa? Muutamat servothan ei suostu toimimaan kunnolla kuin 4,8 V jännitteellä.
-
Riippuu siitä myös kuinka wahva BEC piiri on. Eli mitä enemmän virtaa (A) se säädin syöttää BECiä varten, sitä parempi noille tehokkaille virtasyöpöille servoille.
Useimmiten servon nopeus&vääntöspeksit on ilmoitettu 4,8V:n tai 6V:n BEC-jännitteillä, tietääkseni ei ole väliä minkälaisen servon BECiin laittaa, koska BECin kanssa pitäisi kaikki pelata.
Ko Supertecin servoa en tunne/tiedä, yhden servon Supertecilta tiedän ja se on edullinen&nopea&vääntävä, mutta muoviset hammasrattaat hajoavat helposti.
Edit: Viisaammat korjatkoon jos on korjattavaa.
-
Kuudella voltilla ei ole tiedossa ongelmia, päinvastoin. Kuudella voltilla verrattuna 4,8 volttiin saat kaupanpäälle jopa 25 prosenttia lisää nopeutta servoosi ihan ”ilmaiseksi”. Ts. 4,8 voltin BEC-piirillä ei saa kaikkea hyötyä nopeista servoista.
BEC-piirissä merkintä 6,0V/3A on tärkeä asia tarkistaa jos haluaa käyttää nopeita servoja ilman ongelmia.
Nopeiden servojen kanssa 4,8 voltin BEC-piirit ylikuormittuvat helposti, koska BEC-virrat kasvavat suuriksi. Tämä aiheuttaa nopeudensäätimessä olevan BEC-piirin suojauksen toiminnan ja nopeudensäädin yleensä tämän seurauksena sammuu ja auto pysähtyy hetkeksi ja sitten hätäinen harrastaja vaihtaa autonsa moottorin ja vika säilyy, koska aiheuttaja onkin 4,8 voltin BEC.
-
Kiitoksia vatsanneille. Servo tuli tossa postissa, ja pakkauksen kyljessä lukee että se soveltuu niin 6V kuin 4,8 V BEC piirille. Todennäköisesti se sitten toimii.
Syy, miksi mä kysyin oli tämä:
http://www.twf8.ws/new/tech/servos.html
"Some servos like HI-TEC 605 and 615 are designed for working only on 4.8 volts, where other can even function on 6 volts. When a specially 4.8 volt designed servo is connected on a 6 volt (5 cell) battery, things like jittering in neutral position can occur. "