Kirjoittaja Aihe: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta  (Luettu 9960 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Olen ostamassa uutta laturia, rikkinäisen tilalle. Se lataili akkuja miten sattui, välillä katkoi virtaa yms. Ja kuumensi NiMH akut noin 60 asteeseen. Ovatko pilalla? Pystyn testaamaan ne Trinityn akkutesterillä, se näyttää että osassa kennoista ledi palaa huomattavasti kirkkaammin kuin toisissa. Mutta ne kennot joissa himmeä ledi, tyhjenevät hitaammin? Rikkinäisiä? Miten yleensäkin käytetään akkujen kunto checkauslaitetta?

Akkujen arvot: Kennot GP,valikoija SMC , 3300mh, runtime 406sec, Peak Voltage 1.494, Cut off voltage 0.90 Charge Rate 6.0. Onko ok akkuja?

Olen päätynyt seuraavanlaiseen laturiin,
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27945&grpid=5018



Onko hinta/laatu kunnossa?
koska ajattelin kerralla ostaa kunnollisen, olen käsittänyt että laturi on tosi tärkeä kokonaisuuden kannalta sähköauto harrastuksessa. Onko näin?


Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #1 : 23.08.07 - klo: 13.15 »
Olen ostamassa uutta laturia, rikkinäisen tilalle. Se lataili akkuja miten sattui, välillä katkoi virtaa yms. Ja kuumensi NiMH akut noin 60 asteeseen. Ovatko pilalla? Pystyn testaamaan ne Trinityn akkutesterillä, se näyttää että osassa kennoista ledi palaa huomattavasti kirkkaammin kuin toisissa. Mutta ne kennot joissa himmeä ledi, tyhjenevät hitaammin? Rikkinäisiä? Miten yleensäkin käytetään akkujen kunto checkauslaitetta?

Akkujen arvot: Kennot GP,valikoija SMC , 3300mh, runtime 406sec, Peak Voltage 1.494, Cut off voltage 0.90 Charge Rate 6.0. Onko ok akkuja?

Olen päätynyt seuraavanlaiseen laturiin,
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27945&grpid=5018

Onko hinta/laatu kunnossa?
koska ajattelin kerralla ostaa kunnollisen, olen käsittänyt että laturi on tosi tärkeä kokonaisuuden kannalta sähköauto harrastuksessa. Onko näin?

Kyllä laturi on elintärkeä laite akkujen kunnossa pysymisen kannalta.
Mainitsemasi Graupner Ultramat 14 on hinta-laatu-suhteeltaan erittäin hyvä peruslaturi sekä nicd/nimh- että lipo/lilo-akuille. Rahalla saa ja hevosella pääsee, eli jos haluat sijoittaa enemmän, voisi laturista löytyä myös purkuominaisuus ja joitain perustestausominaisuuksia. Tosin hintaa on esimerkkiisi verrattuna sitten vähintään tuplasti.
Tiim Lahti

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #2 : 23.08.07 - klo: 14.38 »
Ei sitä erillistä purkuria tartte kolvaa vaan johot johonkin lamppuun ja siihen akku purkautumaan niin bueno.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa Valde

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #3 : 23.08.07 - klo: 14.43 »
Tähän sitten pieni varoituksen sana, nimittäin akkua ei saisi purkaa liian tyhjäksi, jotta se ottaa vielä varausta vastaan. Riippuu kai tyhjennykseen käytetystä lampustakin, mutta liian "nopea" purkaminen ei myöskään ollut hyväksi.

Nämä on sitten mun vanhoja muisti kaikuja, joten viisaammat saa todistaa mun sanat vääriksi :angel:
Schumacher Cougar 2 Works ´94

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #4 : 23.08.07 - klo: 14.49 »
Nehän sanoo että H4 on hyvä mutta mä ainakin laitoin johonkin pikku lamppuun.
EDIT: Okei, okei se kestää sen tunnin tyhjentää 3600mah akku valmiiksi.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #5 : 25.08.07 - klo: 17.20 »
EDIT: Okei, okei
se kestää sen tunnin tyhjentää 3600mah akku valmiiksi.

Miten niin? Riippuu ihan siitä, paljonko akussa varausta on jäljellä. Ei sitä voida noin yleistää...

Lainaus
Ei sitä erillistä purkuria tartte kolvaa vaan johot johonkin lamppuun ja siihen akku purkautumaan niin bueno.

Jos ja kun ei ole pötköakku ja sen käyttöiän haluaa maximoida, niin erillispurkulauta on paljon, paljon parempi siihen, kuin joku peruslamppu.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #6 : 25.08.07 - klo: 17.44 »
Mie puhun pötköstä.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #7 : 25.08.07 - klo: 19.15 »
Mie puhun pötköstä.

Joo, sie voit puhua, mutta kun alkuperäinen kysyjä käsittääkseni EI puhu...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #8 : 25.08.07 - klo: 23.06 »
No se on sitten asia erikseen.  :embarrassed:
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #9 : 27.08.07 - klo: 01.53 »
eli akut sellaisia itse juotettuja, rinnakkain kennot.

pari akkua ladattu, toinen 3,3A virralla, toinen 4A virralla..latailenko liian isoilla virroilla?

toiseen meni 3312mAh toiseen 3120 mAh..ovatko kunnossa?

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #10 : 27.08.07 - klo: 09.43 »
eli akut sellaisia itse juotettuja, rinnakkain kennot.

pari akkua ladattu, toinen 3,3A virralla, toinen 4A virralla..latailenko liian isoilla virroilla?

toiseen meni 3312mAh toiseen 3120 mAh..ovatko kunnossa?

Ihan ok määriä olet saanut menemään. Latausvirtaa hyvät kennot kestävät enemmänkin, vaikkakin parhaan tuloksen saat käyttämällä latausvirtana akkujen nimelliskapasiteettia (3300mAh-3,3A). Tällöin kennot eivät lämpene aivan yhtä reippaasti kuin suuremmilla virroilla ladattaessa. Voit vertailla kennojännitteitä yleismittarilla sekä ennen että jälkeen latauksen. Näin voit vähän arvioida kennojen kuntoa ja keskinäistä balanssia. Mikäli joukossa on huonoja kennoja, ei akusta saa kunnon potkua ulos, vaikka sisään olisi mennyt miten paljon mAh:ja tahansa.
Tiim Lahti

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #11 : 27.08.07 - klo: 10.04 »
eli akut sellaisia itse juotettuja, rinnakkain kennot.

pari akkua ladattu, toinen 3,3A virralla, toinen 4A virralla..latailenko liian isoilla virroilla?

toiseen meni 3312mAh toiseen 3120 mAh..ovatko kunnossa?

Ihan ok määriä olet saanut menemään. Latausvirtaa hyvät kennot kestävät enemmänkin, vaikkakin parhaan tuloksen saat käyttämällä latausvirtana akkujen nimelliskapasiteettia (3300mAh-3,3A). Tällöin kennot eivät lämpene aivan yhtä reippaasti kuin suuremmilla virroilla ladattaessa. Voit vertailla kennojännitteitä yleismittarilla sekä ennen että jälkeen latauksen. Näin voit vähän arvioida kennojen kuntoa ja keskinäistä balanssia. Mikäli joukossa on huonoja kennoja, ei akusta saa kunnon potkua ulos, vaikka sisään olisi mennyt miten paljon mAh:ja tahansa.

Hohhoijjakkaa taas... Nykyiset akut ja myös noi GP3300 akut ladataan 5-6A, mikä takaa optimaalisen käyttöiän ja suorituskyvyn. Delta peak katkaisu laturista pannaan yleensä minimiin ja akut pitäisi olla valmiina ladattuina hieman reilu 40c astetta.

Tuo aikaisemmin mainittu laturi lataa vain 5A ja ainoa hyvä asia siinä on, että se ei tarvitse erillistä virtalähdettä. Eikö Suomesta tosiaan saa hyvää laturia satasella? Kaikkihan tietysti riippuu siitä, millä tasolla meinaa harrastaa ja paljonko rahaa on käytettävissä, mutta suosittelen autokäyttöön laturia ostavalle vähintään tämän tasoista laitetta: http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=1212.


---

Poissa JuhaH

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #12 : 27.08.07 - klo: 17.58 »
Löysin GP:n sivuilta latausohjeet eri kennotyypeille:
http://www.gpbatteries.com/html/techinfo/racing_car.asp

Suoraan GP3300:n tietoihin pääsee täältä:
http://www.gpbatteries.com/pic/330schR_R1.pdf

Jos en väärin tulkinnut, niin ko. kennon kohdalla ohje on 1650 - 3300 mA (0,5 - 1 C). Delta Peakiksi löytyy arvo 0 - 5mV. Sen sijaan GP3700 latausvirrat ulottuvat 6A:han asti.

Eikö Suomesta tosiaan saa hyvää laturia satasella?
Minä päädyin pari viikkoa sitten ostamaan LRP Pulsar Sports laturin käpsähtäneen tilalle:
http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index&current_op=showp&pid=41450
Tämä on alle satasen, mutta onko se hyvä?

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #13 : 27.08.07 - klo: 21.28 »
ok pitääpä laittaa se mVa arvo vaikka 3:n, nyt se on 15.

Miten akkujen kunnon voi selvittää  trinityn CELL tester ja dischargerilla? SIinä on joka joka kennolle oma ledi ja vastus joka purkaa sen.

Osa ledeistä palaa kirkkaammin ja pidempään kuin toiset. Eli onko se kenno parhaassa kunnossa jossa kirkkain valo tyhjäksi ajon jälkeen? Jostain syystä lähes kaikissa akuissa reunimmaiset kennot parhaassa kunnossa.


Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #14 : 27.08.07 - klo: 22.13 »
Osa ledeistä palaa kirkkaammin ja pidempään kuin toiset. Eli onko se kenno parhaassa kunnossa jossa kirkkain valo tyhjäksi ajon jälkeen? Jostain syystä lähes kaikissa akuissa reunimmaiset kennot parhaassa kunnossa.

Juu, elikkäs reunimmaisissa kennoissa muita enempi varausta jäljellä --> Kestävät purkautua kauemmin. Ja samalla kuormituksen alla suurempi jännite --> kirkkaampi valo ledissä.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #15 : 28.08.07 - klo: 17.22 »
Ne GP:n latausohjeet voi unohtaa suoraan. Jos ei nyt minun 'painettua' sanaa halua uskoa, voi lukea vastaavasti latausohjeita akkumätsereiden sivuilta tai katsoa esim. tämän linkin: http://www.rccartips.com/rc-car-battery-tips.htm#nimh-charge-rate tai mitän vaan, mutta annan asian omalta osaltani olla tässä.

---

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #16 : 29.08.07 - klo: 02.08 »
vielä sen verran että laitanko sen mVa arvon siis 1:n vai 30:n kymmeneen :huh:

ja edelleenkään kukaan ei ole selittänyt miten akkujen erillis purkulaitteella saa kennojen kunnosta tietoa.. :undecided:

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #17 : 29.08.07 - klo: 03.04 »
vielä sen verran että laitanko sen mVa arvon siis 1:n vai 30:n kymmeneen :huh:

ja edelleenkään kukaan ei ole selittänyt miten akkujen erillis purkulaitteella saa kennojen kunnosta tietoa.. :undecided:

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/akut/akku.html
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa JuhaH

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #18 : 29.08.07 - klo: 09.41 »
Ne GP:n latausohjeet voi unohtaa suoraan. Jos ei nyt minun 'painettua' sanaa halua uskoa, voi lukea vastaavasti latausohjeita akkumätsereiden sivuilta tai katsoa esim. tämän linkin: http://www.rccartips.com/rc-car-battery-tips.htm#nimh-charge-rate tai mitän vaan, mutta annan asian omalta osaltani olla tässä.



Koskeeko tämä myös muiden valmistajien kennoja? Minua aloittelijana kiinnostaa tietää unohdanko myös LRP:n sivuilta lataamani ohjeet käyttämieni 3800- ja 4200 kennojen lataamisesta ja purkamisesta?
http://www.lrp-electronic.de/e/lis/06_Batteries/Competition/Akkupflege_LRP_E_051221fv.pdf

Eniten minua LRP:n ohjeessa ihmetytti kielto olla käyttämättä mitään purkulaitetta 4200 kennojen kanssa, koska yksittäisen kennon jännitettä ei saisi päästää alle 1V:n.

Fbzeron kysymykseen Delta Peak arvosta lisäisin, että koska ei ole toisin mainittu, niin GP:n ohje koskenee yksittäistä kennoa, jolloin Delta Peakin arvo pitää kertoa kennojen määrällä. Mainitsemasi oletusarvo 15 mV kuulostaa siis hyvältä. LRP:n latausohjeessa puhutaan selvästi kuuden kennon akkupaketista, jolle LRP siis suosittaa 15mV:n arvoa. Kennojen myyjä tarkensi minulle että tämä onkin hyvä kisakäytössä, mutta treeneissä käytetään arvoa 10 mV (siis LRP:n kennoilla).

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #19 : 29.08.07 - klo: 11.06 »
Eniten minua LRP:n ohjeessa ihmetytti kielto olla käyttämättä mitään purkulaitetta 4200 kennojen kanssa, koska yksittäisen kennon jännitettä ei saisi päästää alle 1V:n.

Purkurillahan se juuri saadaankin purettua siihen 1 V / kenno.
Pitää siis olla sellainen purkuri, jossa se saadaan säädettyä siihen 1 Voltin arvoon / kenno.
Purkulaudat joita tunnen, purkavat ne joko 0.9 V tai 0.7 V / kenno, joten ne ja purkulamppu purkaa akun kennot liian syvälle herkästikin.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #20 : 29.08.07 - klo: 16.52 »
vielä sen verran että laitanko sen mVa arvon siis 1:n vai 30:n kymmeneen :huh:

ja edelleenkään kukaan ei ole selittänyt miten akkujen erillis purkulaitteella saa kennojen kunnosta tietoa.. :undecided:

Tällä olen itse purkanut 4200 akut ja se näyttää missä kunnossa ne ovat. Voi säätää purkujännitteen yms...

http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=341
Sponsored by own wallet

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #21 : 30.08.07 - klo: 16.17 »
Itse olen purkanut omia ib4200 kennoja Novakin Smart Traylla(se vanhempi) ja sillä siis 0.9volttiin ja ihan hyvin pelaa, älkää stressatko. Laturina mulla on lrp pulsar 1&2 ja niissä delta peakkina 10mv ollut aina ja latausvirtana 5.7A-6A, hyvin on toiminut.
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa Valde

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #22 : 13.09.07 - klo: 15.57 »
Onko kellään tietoa / kokemuksia tollaisesta: Multiplex LN-5014 "Erittäin monipuolinen laturi Radio-ohjattavien akkujen lataukseen.
# 1-14 kennoa NiMH/NiCd
# 1-5 kennoa LiPo/LiIo
# 1-6 kennoa lyijyhyytelö
# latausvirta 0,1A-5A
# purkuvirta 0,1A-1A
# LCD näyttö
# vaatii 11-15V virtalähteen
# 4mm banaaniliittimet ulostulolle" hintakin olisi kohtuullinen 89,90€

Hobby-point tollaista nettisivuillaan esitteli




Schumacher Cougar 2 Works ´94

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #23 : 17.09.07 - klo: 18.56 »
kysymystä pukkaa.. laturini ohjeissa sanotaan seuraavaa:

The Xing charger is designed to charge Nickel Cadmium (NiCad) and Nickel Metal Hydride
(Ni-MH) battery packs of 4.8 to 8.4 volts (4~7 cells). It is intended to charge
batteries of between 300 and 3000 mAh capacity.


Mitähän tuolla akun kapasiteetti alueella on merkitystä? Eli siis jos haluan ladata esim. 4500mAh akkua. Latausaika pitenee tietenkin mutta onko muuta?

edit. http://www.ripmax.com/item.asp?itemid=O-SUNG-RP120&selectedtab=070&Category=070
« Viimeksi muokattu: 17.09.07 - klo: 19.01 kirjoittanut mvar »

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #24 : 27.09.07 - klo: 23.12 »
Joo kyllä tossa Xing laturissa nyt mättää joku kun latasin NiMH akkua, niin latauksen lopussa akun lämpö nousi yli 45 asteeseen. Keskeytin latauksen kun pelkäsin että akku ottaa itseensä. Ei varmaan osannut katkaista latausta oikein. Onko kellään samanlaista laturia ollut ja onko toiminut oikein?

edit. Sen unohdin mainita että Nicd akkuja olen lataillut ongelmitta.
edit. Xing laturilla viittaan edelliseen viestiini.
« Viimeksi muokattu: 29.09.07 - klo: 21.36 kirjoittanut mvar »

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #25 : 29.09.07 - klo: 09.25 »
Joo kyllä tossa Xing laturissa nyt mättää joku kun latasin NiMH akkua niin latauksen lopussa akun lämpö nousi yli 45 asteeseen. Keskeytin latauksen kun pelkäsin että akku ottaa itseensä. Ei varmaan osannut katkaista latausta oikein. Onko kellään samanlaista laturia ollut ja onko toiminut oikein?

edit. Sen unohdin mainita että Nicd akkuja olen lataillut ongelmitta.

Kenties laturisi ei sovellu NiMh-kennoille? Tai sinne on vaan jääny NiCd-latausmoodi päälle. NiCd-kennoilla suurin sallittu Delta-peak-arvo on suurempi, kuin NiMh-kennoilla. http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/akut/akku.html#kaytto
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #26 : 29.09.07 - klo: 09.47 »
Kenties laturisi ei sovellu NiMh-kennoille? Tai sinne on vaan jääny NiCd-latausmoodi päälle. NiCd-kennoilla suurin sallittu Delta-peak-arvo on suurempi, kuin NiMh-kennoilla. http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/akut/akku.html#kaytto

NiCd/NiMH laturi tän pitäs kyllä olla, ei ole mitään moodeja muuta kuin latausvirran valitsin ja Liljeroosin sivulla on tullut pyörittyä. Tossa mun aikasemmassa viestissä on linkki josta näkee laturin speksejä ja manuaali pdf-muodossa.

edit. Voiko tuolla kapasiteettialueella olla jotain tekemista ongelman kanssa?
« Viimeksi muokattu: 29.09.07 - klo: 09.50 kirjoittanut mvar »

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #27 : 29.09.07 - klo: 12.13 »
Juurihan se tossa yllä selitettiin. Eri akkutyypit tarvitsevat eri katkaisun ja jos laturissa ei ole mitään valintaa tai säätöä tälle, se katkaisee jonkinlaisen kompromissi-arvon avulla. Laturi ei voi mistään tietää mikä akkutyyppi siellä on vastaanottavana osapuolena.

45c ei ole vielä mikään huolestuttava katkaisulämpötila, paitsi jos lataat 4A tai pienemmillä virroilla.
---

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #28 : 29.09.07 - klo: 14.30 »
Niin no ei varmaan tiedäkkään mitä akkutyyppiä ladataan mutta luulisi latauksen katkaisun olevan suunniteltu NiMH-akulle sopivaksi jos Laturin kerran luvataan osaavan Nimhitkin ladata. NiCd-akulla ei mitään haittaa ole vaikka lataus hieman liian aikaisin katkeaakin. Näin Ari-pekan sivulta olin lukevinani.
Lataan 4 ampeerilla ja jäi mainitsematta että kun olin keskeyttänyt latauksen 45 asteessa, lämpö nousi edelleen yli 48 asteeseen asti. Eli lämpömittarin anturi ei ole ihan niin hyvin kosketuksissa akkuun niin että se näyttäisi todellisen kennon lämpötilan. Eli Mittauskeinossani on "hitautta" joten ratkaisuni ei ole paras mahdollinen.

Mutta minulla on ehkä teoria miksi ei homma ole mulla toiminut. Jatkan tutkimuksia.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: apua laturin valintaan ja kysymys NiMH latauksesta
« Vastaus #29 : 29.09.07 - klo: 18.56 »
Vielä kerran, jos on vain yksi katkaisu ja laturin pitäisi ladata molemmat akkutyypit, se joko ylilataa NiMH-akut tai jättää NiCd-akut kesken tai jotain näiden väliltä. Optimaalista katkaisua siis EI ole.
---