Kyllä se säätö on suurimmaksi osaksi ainoastaan renkaista jos ajetaan multisurfacella. Kuka on testannut eniten millä kulutusasteella rengas on nopein.
Porukka ainoastaan muodosti tuollaisen mielipiteen kun ajettiin muilla kuin mattopinnoilla.
Tänävuonna olen leikannut inserttejä, renkaita ja liimaillut kylkeä jne enemmän kuin viitenä edellisenä vuonna.
Pari vuotta takaperin renkaissa oli eroja satseissa joka johti siihen että moni syytti inserttiä vaikka oli itse ottanit hyllystä harmaat korput.
Hirveesti seliteltiin myös renkaan sisäänajosta yms.
On totta että täysin uunituoreella tai loppuun ajetulla ei tarvinnut kilpaa ajaa.
Mutta jos homma oli niin vaikeeta että tulin aamulla kisapaikalle. Liimasin uudet renkaat paikalleen ilman leikkaa liimaa askartele kikkailuita. Painoin auton maahan ja kaasua kunnes kumi haisi. Kaks eräharjotusta ajoa ja rengas oli koko loppupäivän hyvä... Kesti vielä kisan jälkeen muutaman päivän tai jopa viikon loistavasti treenirenkaana.
Correissa ei tarvinnut yhtään sen enempää rengas säätöä.
Eka WJ kisa oli puhdas vitsi. Jos et tehny renkaita oikein, ei tarvinnut oikeasti edes yrittää ajaa kovaa. Ja vaikka oli isot askartelut jne tehty niin silti oli isoin työ pitää auto renkaillaan.
Porukka selitti suu vaahdossa lasittunu katse silmillä miten nyt on tooosi helpooa... Toooooooosi hyvä ajaa... Jne. Jos edes mainitsi että minipinni varsinkin edessä oli ehkä hieman huono niin siitä seuras sellanenkin puolustus hyökkäys että nauratti. Vaikka se nähtiin jo eos kisoissa että toista rengasta kokeiltiin jo eteen. Ei tartte olla ainstaini tajutakseen miksi. Koska se tajuttiin sielläkin että ei mitään järkeä.
No nyt on staggeri eteen nelkkukrossissanin. Parani valovuoden. Olipas minipinni edessä oikein loistava.
Jämsässä ajettiin huopamatolla. Pito oli huomattavasti parempi ja edes hieman krossimaisempi... Hittovie siellähän jopa saatto sutasta kun oikein hulluna riehu.
Mattojen kesto oli puhdas vitsi. Montakohan rullaa jesseä meni radan jatkuvaan paikkailuun. Eikä ole kauaa kun sitäkin kehuttiin silmät kiiluen että olis pitäny saada tiksiin... Jos mainitsit että ne ei kestä tiksissä yhtä viikonloppua treenejä niin olit i*iootti.
Koko krossi on menny ainoastaan siihen että halutaan kovempi pito kuin turisteissa pitolitkuilla ja pitää kato kehittyä. No pito on saavutettu. Kehittyminen on ollu sitä että on menty 20 vuotta vanhaan alustaan eli huopamattoon. Eos matto ainoa uusi juttu. Huopamatot nähty jo parin kymmenen vuoden ajan. Mutta kylläbsitäkin kitistiin miten vanhat jäärät on vaan uutta vastaan. Pitää kokeilla. Mitä varten kokeilemaan kun se on tiedetty jo ennen ison osan harrastuksen aloittamista mitä se on. Kulunutta rengasta, reikiä matossa ja iso kasa teippipaikkauksia.
Ihan samat renkaiden duunailut kuin ennenkin.
Eos matoilla autojen krossimainen käytös on onnistuttu tappamaan täysin. Jos sutasee tai perä edes pyrkii luistamaan on rengas loppu.
Rengaskulutuksen voi unohtaa kun yhdellä renkaalla ajaa vaikka koko viikonlopun... Senkus vaan heottäö renkaat alle ja ajaa monta päivää... Ei tartte tehdä mitään jippoja eikä rengas kulu.
Näin sitä toitotettiin... Enpä sano enempää.
Rengaskustannukset on saatu alas... Ylipäätään kisakustannukset on saatu alas. Ei mitään muuta ku renkaat alle ja ajamaan krossia... Juu ei todellakaan.
Oikeissa krossi kisoissa ulkona M8 ja maastosarja. Siellä oikeasti laitat renkaat alle ja ajat. Toimii. Luistaa, sutii spinnailee. Mut se ei ilmeisesti ole krossia ja helppoa renkaiden suhteen.
Jo on matoista puhuttu pihallekin.
Tähän yks hymiö joka itkee ja nauraa hysteerisesti samanaikaisesti.