RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: pete|| - 17.02.03 - klo: 13.19

Otsikko: Hiilikuidun sähkön johtavuus
Kirjoitti: pete|| - 17.02.03 - klo: 13.19
Pienoismallissa oli ilmeisesti juttua tosta hiilikuidun sähkön johtavuudesta ja sen aiheuttamista vahingoista. Mulle ei pienois mallia tule ja en pääse sitä lukemaan niin en tiedä siitä sen enempää.

Ja mulla on ongelma noiden akkujen kanssa tossa Asson TC3:ssa kun ne menee siihen ihan "just ja just". Laitoin reunoille teippiä ja sitten akkut ei enää mahtuneetkaan sinne, ja niitä piti pitää vinossa ajon aikana.

Olen vasta pari kertaa ajanut tolla touringilla, kun sain sen vasta äskettäin ja kisat ajoin krossarilla.  Ekalla kerralla aijoin ilman mitään teippejä ja hyvin toimi.  Sitten laitoin reunoille sähköteippiä.  Auto toimi vieläkin ihan hyvin  :)  ,mutta akut ei mahtuneet niiden koloonsa.

Otin sitten kotona teipit pois ja mittasin yleimittarilla johtavuutta = mistään hiilikuituosasta en saanut virtaa läpi. Kaikki metalli kyllä johti ja mittari toimi.

Onko noi teipit sittenkin hyvä laittaa vaiko onko koko hiilikuidun johtavuus pelkkää yli liioittelua ?


- En jaksaisi kaikkia akkuja uudestaan kolvata (silloin pitäisi kultaliittimet varmaankin nostaa ylemmäksi)


- Kestäisköhän runko pientä "viilausta" ?


- Vai meneekö akut ihan noin, ilman mitään teippejä ?


Mites te muut assokuskit/omistajat olette ongelman ratkaisseet ?
Otsikko: Hiilikuidun sähkön johtavuus
Kirjoitti: Nappe - 17.02.03 - klo: 13.34
Nyt pitää tietenkin muistaa että Asson/Yokomon/Losin/muiden nykyisten "Graphite" autojen hiili-muovi-mössö-rungot eivät ole mitenkään verrattavissa HIILIKUITUSIIN runkoihin, kuten corallyt, Xrayt ja muut vanhat levyrunkoiset. Se hiili-muovi puriste josta nämä ammerunkoiset autot on tehty ei taida johtaa sähköä kovinkaan hyvin, jos ollenkaan.

Ongelmia siis voi syntyä jos auton runko on aitoa hiilikuitua, ja akut (joissa paljasta metallia esillä) ovat kosketuksessan siihen hiilikuituseen runkoon (josta vielä on kulunut pois lakka/epoxy pinta niin että hiilikuidut ovat paljaana).

Myyntinimi Graphite EI ole sama asia kun hiilikuitu.
Otsikko: Re: Hiilikuidun sähkön johtavuus
Kirjoitti: l150040 - 17.02.03 - klo: 13.47
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"


- En jaksaisi kaikkia akkuja uudestaan kolvata (silloin pitäisi kultaliittimet varmaankin nostaa ylemmäksi)

- Kestäisköhän runko pientä "viilausta" ?


Kyllä runko toimittaa vielä asiansa, jos esim. corallyn naarasliittimille veistää sopivan kolon sopivalle kohtaa. Toisaalta liitimien uudelleen kolvaaminen ei myöskään ole huono vaihtoehto.
Otsikko: Hiilikuidun sähkön johtavuus
Kirjoitti: pete|| - 17.02.03 - klo: 14.56
Mietityttää vaan että jos ulkoreunasta vähän kovertaisi ja joku muu auto sattuisi tulemaan sopivasti kylkeen, niin voisi loksahtaa helpommin poikki.

Mutta jos tosiaan on niin että Asson runko ei johda sähköä, niin ei muuta voi olla kuin onnellinen  :P
Otsikko: Hiilikuidun sähkön johtavuus
Kirjoitti: TeemuR - 17.02.03 - klo: 20.27
ei se mulla ole ainakaan tuottanu ogelmia vaikka akut ottaa kiini runkoon
Otsikko: Hiilikuidun sähkön johtavuus
Kirjoitti: pete|| - 17.02.03 - klo: 20.50
Lainaus käyttäjältä: "teemu12"
ei se mulla ole ainakaan tuottanu ogelmia vaikka akut ottaa kiini runkoon


Onko sulla se Factory Team versio ?


Mitä mieltä ootte: tarviiko teippejä, vai meneekö ihan noin ?
Tosiaan yleismittarillakaan en saanut mitään lukemaa ennen kuin päät oli niin lähellä toisiaan että olivat kosketuksissa.

Ja eiköhän asso ole ihan tarkoituksella tehnyt rungosta sellaisen ettei se johdä sähköä !?  Muuten voisi ongelmia olla.

Taas yksi syy/plussa assolle/asson  hankinnalle (vähän niinkuin tiedoksi feenoville :wink:  )
Otsikko: Hiilikuidun sähkön johtavuus
Kirjoitti: AssoRacing - 17.02.03 - klo: 23.16
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Mietityttää vaan että jos ulkoreunasta vähän kovertaisi ja joku muu auto sattuisi tulemaan sopivasti kylkeen, niin voisi loksahtaa helpommin poikki.

Mutta jos tosiaan on niin että Asson runko ei johda sähköä, niin ei muuta voi olla kuin onnellinen  :P


Ite tein kolot kardaanin puolelle eli keskelle.... Enkä usko että Asson "hiilikuiturunko" johtaa sähköä.
Otsikko: Hiilikuidun sähkön johtavuus
Kirjoitti: pete|| - 17.02.03 - klo: 23.42
Lainaus käyttäjältä: "AssoRacing"
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Mietityttää vaan että jos ulkoreunasta vähän kovertaisi ja joku muu auto sattuisi tulemaan sopivasti kylkeen, niin voisi loksahtaa helpommin poikki.

Mutta jos tosiaan on niin että Asson runko ei johda sähköä, niin ei muuta voi olla kuin onnellinen  :P


Ite tein kolot kardaanin puolelle eli keskelle.... Enkä usko että Asson "hiilikuiturunko" johtaa sähköä.


Sitten siinä tulee vaan se ongelma että johdot osuu kardaaniin/menee väliin.
Otsikko: Hiilikuidun sähkön johtavuus
Kirjoitti: jarva - 18.02.03 - klo: 07.33
Ei, kyllä minullakin on kolot keskellä kardaanin vieressä eikä osu johdot kardaaniin, eikä mene väliin.

Mutta juuri äskeittäin mittasin johtaako se asson "hiilikuiturunko" sähköä, niin eipä tullut lukemia.
Paitsi sitten kun mittasin kaiverretuista koloista joista on suojalakka (vai mitä mömmöä se nyt on) lähtenyt pois, en juuri saanut lukemasta selvää koska se heitteli paljon, mutta oli havaittavissa pientä johtavuutta! Mittarin johdonkärkien etäisyys oli noin 15cm. Mitenskäs tämä on mahdollista?!
Otsikko: Hiilikuidun sähkön johtavuus
Kirjoitti: testi - 18.02.03 - klo: 07.57
Jarva :
opettele käyttämään yleismittaria , kerro mielummin resistanssi luku kuin höpötät "jotain" johtavuutta ( ota nyt taas selvää )

teemu12 :
Siinä tapauksessa autosi runko EI ole hiilikuitua .
Otsikko: Hiilikuidun sähkön johtavuus
Kirjoitti: TeemuR - 18.02.03 - klo: 07.58
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Onko sulla se Factory Team versio ?



kyllä on
Otsikko: Hiilikuidun sähkön johtavuus
Kirjoitti: jarva - 18.02.03 - klo: 08.19
Testi: sainoin vähän tyhmästi tuon "sähkön johtavuus" jutun, mutta tarkoitin siis sitä, että kulkeeko virta läpi vai ei. Mittasin resistanssin ja se oli 530 ohmia. En sitten tiedä aiheuttaako tuo tuhoa mutta ei minulla ole mitään käynyt.
Otsikko: Hiilikuidun sähkön johtavuus
Kirjoitti: PJEP - 18.02.03 - klo: 08.41
Muistuu mieleen mattoautoajalta, että leikatut pinnat suositeltiin lakkaamaan , koska niitten kautta johti runko sähköä. Jopa matoista tuleva staattinen sähkö runkoon saattoi aiheuttaa häiriöitä.
Asson hiilikuiturakenteesta ei ole tietoa, mutta voisi kuvitella, että ainakin pinta olisi käsitelty jollakin eristysaineella. Mitä sitten tapahtuu, jos pinta menee rikki?
Onko asia näin, joku viisaampi voisi valaista.
Otsikko: Hiilikuidun sähkön johtavuus
Kirjoitti: testi - 18.02.03 - klo: 09.04
Jarva :
Kiitos kun valaisit asiaa , no jos se menee oikosulkuun noiden mitattujen pisteiden välillä niin tuolla resistanssi arvolla niin ei ole välitöntä vaaraa , jos se on vähämmän kuin 50 ohmia niin silloin tapahtuu ihmeitä ( savu pääsee karkuun ja laite ei toimi enää ilman savua  :mrgreen:  )
Otsikko: Hiilikuidun sähkön johtavuus
Kirjoitti: pete|| - 19.02.03 - klo: 14.19
Eli onkos se nyt niin että ei ole mitään vaaraa, vaikka en käytäkkään teippejä ?
___________________________________________________
On se varmaan, mutta pitää nyt kumminkin varmistaa  :wink: