Kirjoittaja Aihe: 4 kennoa 1:10 touringiin?  (Luettu 8316 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #30 : 07.01.05 - klo: 20.06 »
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Mistä ihmeestä noi 400 ja 700 ja jopa 1000 w tehot ovat peräisin.


Kyllä ne ihan valmistajilta tulee, Lehnerit löytyy esim täältä http://www.lehner-motoren.de/preise.php
Ja jos joku epäilee niitä tehoja suosittelen lueskelemaan lennokit.net foorumia, siellä on paljon juttua noista harjattomista. http://lennokit.net/
Yleensä niitä saa 60sec puristettua noin 30% enemmän tehoja mitä valmistajat ilmoittavat (Eli 700W moottorista voi ottaa noin 1KW hetkellisesti)!



On todella helppoa tuijottaa pelkkiä teholukemia, mutta autoissa käytetään edelleen vain 6kennoa, jolloin 1kW tehon repimiseen tarvittavat virrat ovat sellaista luokkaa että säätimet ja akut sulaisivat kasaan ennen erän loppua, ja sellaisilla tehoilla autot olisi muutenkin melko vaikeita hallita...

Itse teholukemia en epäile hetkeäkään, mutta toteutusta jatkuvalla 7,2V/140A kestolla kyllä.


Joo normaali kennot "paistuu" varmaan 140A virralla (Kyllä ne säätimet kestää jos on sille "speksattu"  :wink: ), ainoat normaali RC auton akkutilaan sopivat kennot olisi Kokam LiPoly 2s2r 3200mah (6400mAh) akut (Kennon leveys 43.5mm, Pituus 131mm ja korkeus 7.6mm) joista saa jatkuvaa virtaa 128A ja hetkellisesti 256A (kennoja siis on neljä, kaksi rinnan ja kahdet sarjaan).
Samanlaisia akkuja on itselläni tarkoitus laittaa E-Maxxiin kahdet, vaikkakin yhdellä pärjäisi (Tosin ajo aika ei olisi "hurrattava").
Tällöin saan 256A jatkuvaa ja 500A hetkellisesti, kapasiteettia tulee 12800mAh jotenka kaapelit saa olla vahvat jotta edes osan virran anto kyvystä pystyy hyödyntämään (Sopii alkuperäisten akkujen tilalle ilman muutoksia).  :shock:


Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
CAi, ne 1000+W tehot ovat yleensä lennokkikoneista, jota ajetaan suurella kennomäärällä ja vakio kierrosluvulla.

Tuskin nykyiset automoottorivalmistajat ovat niin sokeita/tyhmiä etteivät olisi tutkineet markkinoilla olevia harjattomia, ja yrittäneet näitä soveltaa kilpaautokäyttöön, ilmeisesti huonolla menestyksellä koska ovat lähteneet kehittämään omaa ratkaisuaan...


Kyllä niitä lennokkeja ajetaan aivan samaan tapaan osakaasulla kuin autojakin, taitolentoa on aika vaikea vetää läpi "hanat auki".  :lol:
Esim F5J luokassa "ajetaan" 7 kennolla "normaalikokoisilla" harjattomilla (Autopulelta katsottaessa) ja virrat on 90A-100A luokkaa.
Varmasti autopuolen moottorivalmistajat ovat testanneet harjattomia moottoreita, mutta heillä ei ole varmaankaan niin paljon kokemusta kyseisitä moottoreista kun lennokkipuolen valmistajilla.
Niin ja onhan Graupnerillakin (Team Losin kanssa myös jotenkin "naimisissa") jollut näitä harjattomia autohin jo jonkin aikaa (Taisi olla ensimmäinen valmistaja joka teki "virallisesti" harjattomia auton moottoreita). http://www.graupner.com/englisch/index.asp


Hieman tarkkuutta kiitos, "vakio kierrosluku" EI ole sama asia kun kaasu pohjassa.
Ja toki lennokeissa käytetään kaasua lähes samalla tavalla kun autoissa, ei välttämättä kuitenkaan aivan samalla sykkeellä, potkuri aiheuttaa silti huomattavan paljon pienemmän kuormituksen moottorille ja säätimelle kun 1,5kg auto jota pitää kiihdyttää mutkasta ulos 93% pidolla. Ja autoissa kaasun reagointi pitää olla heti ellei jopa hiukan ennen, kun taas lennokeissa säätimet nostavat hiukan pehmeämmin kaasua.

Niin, ja olen joskus kokeillut jotain graupnerin "autokäyttöön" tarkoitettua harjatonta, tämän kokeilun jälkeen olin entistäkin varmempi asiasta, lennokkiosat taivaalle ja autoosat autoihin. Näitä ei sovi sekoittaa keskenään. Sama pätee ehdottomasti harjallisiin, lennokkisäätimet eivät pysty autoa liikuttamaan, edes auttavasti.

Sitä en väitä etteikö harjattomat olisivat hyviä, varmasti ovat, mutta jokaiselle teknologialle on hyviä ja vähemmän hyviä käyttökohteita, lennokkeihin sopivat harjattomat ja LiPO:t kuin nenä päähän, kilpaautoihin taas ei vielä. Pihasuditteluun yms. ovat varmasti ihan jees, kun valitaan moottorit, säätimet, kennomäärät, välitykset jne. kaikki kohdilleen, tulee taatusti toimiva paketti, mutta kilpaautoissa vain osa noista on käyttäjän vapaasti säädettävissä (jos haluaa tuloksen), jolloin tähän pitää valita tällä hetkellä markkinoilla olevista osista parhaiten sopiva, joka valitettavasti toistaiseksi näyttäisi olevan harjalliset koneet ja NiMH akut.


Vakio kierrosluvusta en ole kuullut moottoreiden yhteydessä kuin laivojen raskaissa dieseleissä, siksi "ajattelin" että tarkoiti "kaasu pohjassa" (Niillähän nopeus säädellään lapakulman muutoksilla, myös peruutus hoituu näin)................
Tuosta kuormituksesta sanoisin että sillä ei ole eroa onko auto tai lennokki, luulempa jopa että lennokkeja "ajetaan" enemmän moottorien äärirajoilla (Varsinkin jatkuvaa) kuin autoja (Yleisesti on "tapana" ajaa lennokkien 6v moottoreita 11.1v jännitteellä esim).
Kaikkihan on kiinni välityksistä (Ei ole mitään järkeä lennättää lennokkia turhan pienellä potkurilla, niinkuin ei ajella autolla jossa on liian tiuhat välitykset), niin autoissa kuin lennokeissakin (potkurit).
Lennokkien harjallisista sähkömoottoreista olen itsekin sitä mieltä että 99% niitä on "leluja"!
Harvemmin näkee niissä kunnollisia harjallisia, syykin on selvä ne maksavat huomattavasti enemmän kuin harjattomat moottorit.
Graupnerin harjattomasta "autosetistä" vielä että sehän oli (tietääkseni) ensimmäinen harjaton auton moottori säädin yhdistelmä, jotenka en kanssa siltä liikoja odottelisi (Varsinkin säätimen toiminnalta).
Tuli muistaakseni jo kaksi vuotta sitten markkinoille, sen jälkeen on kehitys ollut huimaa myös lennokkipuolella (Luulenpa että sama tapahtuu autopuolella  :wink: ).
Ainkin harjattomat lennokkisäätimet vie autoa nykyään kiitettävästi, varsinkin kuin 80A säädin riittää jo 500W tehoille asti (Miksi muuten harjallisten autosäätimissä on yli 100A tehonkestoa kun sellaista harjallista ei edes autoihin ole?) http://rc10.fi/viewtopic.php?t=4675&postdays=0&postorder=asc&start=270
Lopusta varsinkin olen kanssasi samaa mieltä, harjattomista puhuttaessa  ovat säätimet vielä "lapsenkengissään" (Moottoreita käsittääkseni ei paljon enään voi kehittää)......

Lopuksi tuohon mitä "CAi" sanoi että Niinpä tehoja ei tarvinne pyytää, koska Bob Novak ja kumppanit ovat luultavasti jo sopineet, että noita lennokkipuolen moottoreilla ei tarvia ajaa ja hyvä näin. mielestäni tuo on pahinta mitä tapahtua voi, kartelli!
Se tarkoittaa taas sitä että yksi valmistaja voi hinnoitella tuotteensa kuinka haluaa, toiseksen ei tarvitse kehittää mitään voitot on maximoitu ja kuluttaja on maksumies!
Kyllä tuohon pitäisi saada muitakin keinoja sallia muiden valmistajien moottoreita ja säätimiä, loppujen lopuksi se on kaikien etu (Etenkin hintojen osalta).

EDITTIÄ... Niin mistä ihmeestä löydän efran sivuilta (http://www.efra.se/) noita harjattomia moottoreita koskevat säännöt........

Lisää Edittiä....
Lueskelin tuossa lennokit.net:tiä (Sehän ei oikeestaan tänne kuuluisi) ja silmiin pisti F5F luokassa yksi käytettävä harjaton moottori (Hacker B50-7S) joka on sama jota Hacker myy autokäyttöön (Siis auton moottori lennokissa)! http://lennokit.net/viewtopic.php?t=7130&postdays=0&postorder=asc&start=15
Se miksi tästä mainitsin liittyy akkuihin ja kyseiseen moottoriin, nimittäin tuossa luokassa käytetään GP:een kennoja (10 kpl GP3300mAh) ja niistä "puristetaan" 150A 15sec (Sehän tarkoittaa noin 1500W akselitehoa ja 1800W ottotehoa!  :shock: ).
Ja kyseessä on siis myös Hackerin moottori joka on tarkotettu "normaalisti" noin 40A-60A virroille!
Kestävyys on uskomaton kun ottaa huomioon että kyseessä on 540 kokoluokan moottori!
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #31 : 12.01.05 - klo: 22.40 »
Jaha cyclonbrushless on vastannut 4 kennon "haasteeseen" ja heiltä löytyy harjaton autonmoottori (Cyclon Car 7500) joka on optimoitu 4-6 kennolle.
Hyvin tuosta "irtoaa" nimittäin 4 kennolla tehoa luvataan 480W ja kuudella 700W! http://www.cyclonbrushless.com/cyclon.html
Huvittavaa tuossa on se että moottori on ulkopyörijä jotenka vääntö pitäisi olla rajumman puoleista (Normaalisti niitä käytetään lennokin moottoreissa kun on suoraveto ja tarvitsee pyörittää isoja potkureita).
Hintakaan ei ole paha, vain 100€
Valmistajan sivut http://www.cyclonbrushless.com/index.htm
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #32 : 13.01.05 - klo: 15.43 »
Jaahas, mahtuukohan luotavaan standardiin ?
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #33 : 13.01.05 - klo: 18.45 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Jaahas, mahtuukohan luotavaan standardiin ?


Ainakin kokonsa puolesta, halkaisija 36mm ja pituus 38mm!
Taitanee olla markkinoiden tehokkain harjaton jos kokoon ja painoon (120 grammaa) vertaa!   :shock:
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #34 : 13.01.05 - klo: 18.57 »
Jos se painaa 120gr, ni se on TODELLA vähän.

Orionin V2 12*2 painaa ~180gr
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #35 : 14.01.05 - klo: 10.07 »
Jenkkien mestaruuskisoissa on menty 7-9t hiilellisillä koneilla pari kierrosta kovempaa kuin hiilettömillä mutta toi ero voi tulla äkkiä jo ajotaidostakin ( http://www.rctech.net/events/novak2005/index2.shtml ) - mene ja tiedä...

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #36 : 14.01.05 - klo: 10.49 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Jenkkien mestaruuskisoissa on menty 7-9t hiilellisillä koneilla pari kierrosta kovempaa kuin hiilettömillä mutta toi ero voi tulla äkkiä jo ajotaidostakin ( http://www.rctech.net/events/novak2005/index2.shtml ) - mene ja tiedä...

Tä ?
Eiks kaikki olekaan kiinni vehkeistä ?
-Pekka