Kirjoittaja Aihe: 3s liposysteemiin siirtyminen 2s systeemistä, mahdolliset ongelmat?  (Luettu 1966 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tulonenjahve

  • Jäsen
    • Profiili
Huomenta kaikki,

Itellä valmistuu varmaan(kin  :wink:) tänään DB01 ja siinä on Carsonin harjaton 12t kit(http://www.carson-modelsport.com/en/products/elektronic/brushlessescmotors/produktdetails.htm?sArtNr=906007)

Nopari ja moottori kestävät kyllä 11.1v lipon.

Ohjaimena mulla on halpaa tavaraa (http://www.carson-modelsport.com/en/products/remotecontrols/remotecontrols2channel/produktdetails.htm?sArtNr=500010) ja TÄSSÄ ON KYSYMYKSEN YDIN.
Tämä kauko-ohjaus systeemi ottaa virran noparin läpi, eli käytännössä suoraan akulta.
Tämän nykyisen 7.4v systeemin kanssa ongelmia ei pitäisi olla, sillä ohjekirjan mukaan tuoa vastaanotin kestää 8v (vai oliko peräti 8.4v).

Mitä pitää tehdä jos haluan heittää 11.1v akun systeemiin?

Kiitokset kaikille auttajille ja auttakaahan nyt noviisia pinteessä!!
 :grin:
Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Periaatteessa: ei mitään!
Käytännössä: vahtia noparin lämpöjä, koska nyt alennettava "porras" on noparin Bec-piirille isompaa työtä.

Tarkemmin samasta:
Noparin bec-piiri antanee jotain 4,7 - 5,8 volttia  radiosetille.
Näinollen 7,4 voltin akuilla alennettavaa työtä oli 1,6 - 3,7 volttia.
11.1 (12,6 ) voltin akuilla hommma on raskaampaa, jopa 7,9 volttia on hukattava noparin ripaan, ajofettien lämmön lisäksi.
 (Wattimäärän sitten päättää servon virrantarve ja muut ko linjasta ruokansa nauttivat, kuten jotkut ledivalot.)
 Jotkut siirtävät juuri tästä syystä bec-lämmön ulkoiseen osan....
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
...
Nopari ja moottori kestävät kyllä 11.1v lipon.
...
Tämän nykyisen 7.4v systeemin kanssa ongelmia ei pitäisi olla, sillä ohjekirjan mukaan tuoa vastaanotin kestää 8v (vai oliko peräti 8.4v).

Tuo vastarin jännitekesto tarkoittaa melko varmasti sitä, että vastarissa itsessään on BEC, joka pystyy tekemään vastarin ja servojen käyttöjännitteen max. 8.4 voltista. Vastaanotin ei saa suoraan akkujännitettä ellet sitä sinne jostain kytke. Noparin "läpi" tuleva jännite on radiolaitteille sopiva.

Noparin jännitekestoksi on mainittu 2-3S lipo, mutta manuaalista selviää, pitääkö noparin BEC poistaa käytöstä 3S lipolla ajettaessa. Yleensä tuollaista ei tarvitse tehdä, mutta joissain nopareissa täytyy.
Regulaattorilla toteutettu BEC joutuu tosiaan aika koville kun akkujännite on huomattavasti suurempi kuin radiolaitteiden tarvitsema jännite.

Bec-piirin lämmöntuotto verrattuna "ajofetteihin" on niin pieni, ettei sitä huomaa noparin siilissä ilman lämpökameraa :mrgreen:. Jos bec kuumenee niin paljon että savu nousee, on tapahtuma luultavasti niin nopea, ettei sitä silloinkaan siilin lämmöissä ehdi huomaamaan.

Poissa tulonenjahve

  • Jäsen
    • Profiili
APUVA,



Auto DB01 suunnilleen kasassa ja sitten tarkemmin katseltuna..eihän siinä noparissa varmaan ole edes BEC piiriä. Noparissa seuraavat johdot.
a) Virtajohto (musta/pun) akulle
b) 3kpl mustaa johtoa moottorille  (nämä johdot olivat valmiina)
c) "musta/punainen/valkoinen" nippu, jonka päässä on/off kytkin.
Tämä on siis laitteen katkaisin+ohjelmointi nappula.
d)Harmaa/Punainen/Oranssi, joka menee siis tuonne vastaanottimeen.
e)Tuulettimen piuha

Ohjekirjan kaavioissa ei vastaanottimelle mene kuin tuo d)-piuha
Tuo d) johto siis ihan tuohon ch1 tai ch2 koloon vastaanottimessa.

Voitteko sanoa, mitä järkeviä vaihtoehtoja on (koska näyttää siltä, että noparissa ei BEC piiriä ole) jos en halua asentaa sitä useamman sormipariston "häkkyrää" tuonne autoon..

Kiitokset jo kommentoineille opista ja lisää odotellessa!
Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Servot ja vastaanotin saa virran suoraan säätimen kautta. Ei tarvitse mitään ylimääräisiä heebeleitä sitä varten.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Servot ja vastaanotin saa virran suoraan säätimen kautta. Ei tarvitse mitään ylimääräisiä heebeleitä sitä varten.

"Suoraan säätimen kautta" tarkoittaa käytännössä sitä, että tuo mainitsemasi "Harmaa/Punainen/Oranssi" johto joka kytketään noparilta vastariin, antaa vastarille samalla käyttöjännitteen(olettaen että noparissa on bec). Samaa johtoa pitkin vastari antaa noparille signaalin, jonka perusteella nopari taas syöttää moottorille ohjaimen määrämän verran jännitettä/virtaa. Noparin ja vastarin väliin ei siis tarvitse erillistä syöttöjännitejohtoa.
Selkokielellä sanottuna samassa johdossa siis tapahtuu "asioita" kahteen suuntaan.