Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1512504 kertaa)

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2250 : 28.10.09 - klo: 00.42 »
Aika vähissä taitavat uudet tuon hintaluokan laturit olla Suomessa. Jotain alle 1 A virralla lataavia löytyy 1-3 kennolle. Käytännössä tuo on tiukka hintahaarukka vielä ulkomailtakin tilattuna, kun yleensä tarvitaan myös virtalähde. Käytettyjä voi tältä foorumilta löytää edullisestikin, mutta kannattaa sitten verrata hintapyyntöä uuden hintaan, kun noita näkyy kaupiteltavan käytettynä kalliimmalla kuin mitä uudet maksavat.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2251 : 28.10.09 - klo: 01.02 »
Jep näyttää olevan pyyntiä, mutta mikäs siinä jos kaupaksi menee. Hinta on kuitenkin reilusti halvempi kuin suomessa. Kuitenkin sellasta porukkaa täällä kenellä ei ole mahdollisuutta tilata kiinalaista. Ja suomessa se kiinalainen maksaa 100e ja käytetty ulkomailta tilattu kiinalainen 50e niin kyllä siinä on ihan hyvä diili. Vaikka olkoot sitten, että alukuperäinen ostaja on siitä maksanut 40e.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2252 : 28.10.09 - klo: 01.12 »
Tiedä sitä kuinka paljon niitä on joiden ei ole mahdollista tilata sitä kiinalaista, epäilen luvun lähestyvän nollaa, kun Paypalillä voi maksaa ja siihen ei tarvita luottokorttia. Sen sijaan monikin asuu paikassa, josta esim. lähimpään tulliin on satoja kilometrejä ja siellä pitäisi käydä kesken työ- tai koulupäivän. Silloin siihen Kiinasta tilattuun pitää laskea ALV:n lisäksi "Itella-vero", jotta hoitavat tullauksen ja silloin se vähän ylihinnoiteltu käytetty voikin olla jo huomattavasti edullisempi. On toki huomattava sekin, että Suomessa ei näy myynnissä noita halpoja kiinalaisia latureita vaan liki kaikki on ainakin olevinaan jotain laadukkaampaa tavaraa. Sillä on myös tapana näkyä hinnoissa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2253 : 28.10.09 - klo: 07.15 »
Ehottakaapas joku tasaava laturi 50-60e jota voi käyttää kotona ja autossa, ja mielellään jos löytys suomesta.

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39866&grpid=5018

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2254 : 28.10.09 - klo: 09.07 »
ot:Kyllähän noita on monta kutka ei ulkomailta tilaa. Vaikka olis se paypal tai visa niin ei sieltä moni silti 'uskalla' tai osaa tilata.

Harvinaisen hyvin se jo näkyy sillä, että kyllä nuokin tavarat mitkä maksaa vähemmän ulkomailla menee suhteellisen nopeasti kaupaksi. Hyvänä esimerkkinä lipot. Pistäppä 2s 5Ah 20C turnigy ja pyynniksi 30e. Kyllä menee kaupaksi... Mitäs mokoma suomessa maksais lähemmäs 100e? Ja kiinasta posteineen hintaa tulee 22e.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2255 : 28.10.09 - klo: 09.34 »
Hyvänä esimerkkinä lipot. Pistäppä 2s 5Ah 20C turnigy ja pyynniksi 30e. Kyllä menee kaupaksi... Mitäs mokoma suomessa maksais lähemmäs 100e? Ja kiinasta posteineen hintaa tulee 22e.

En Turnigystä tiedä, mutta GM:n 2s 5Ah 30C maksaa n.70 euroa suomessa.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2256 : 28.10.09 - klo: 09.55 »
Tuo hintapoliisin homma tuntuu olevan joko persaukisten tai kateellisten lempiharrastus.

Sain tovi sitten myydessäni kahta zippy flightmax 4000 mAh akkua monta yv:tä joissa kerrottiin mistä akkua saa ja mitä se siellä maksaa. En kuitenkaan ollut akkuja ostamassa vaan myymässä, joten ei olisi voinut vähemmin kiinnostaa. Kys. nimimerkit menivät kuitenkin henk. koht blacklistille, joten jatkossa on aivan turha kuvitella että minkäänlaista kauppaa kys. herrojen (?) kanssa tehdään.

Parin puihin menneen kaupan (joista toinen piti olla jo rahojen siirtoa vaille valmis) löytyi sitten se tosiostaja joka laittoi rahat tilille samantien. Ilmoitti vielä tyytyväisyytensä kaupantekoon kun oli tavarat vastaanottanut. Noistakin jäi mulle alv:n ja tullista noutamisen jälkeen (ja postikulujen) melkein 5 euroa per akku PUHDASTA VOITTOA, kateellisille tiedoksi..

Aivan eri asia on edelleen nuo viiden markan servot joista pyydetään viisinkertaista hintaa, ja joista koko tämä topicci sai alkunsa. Edit: siis hintapoliisitopicci, joka näemmä levinnyt tähänkin aiheeseen...
« Viimeksi muokattu: 28.10.09 - klo: 10.10 kirjoittanut bluebeetle »
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2257 : 28.10.09 - klo: 10.12 »
Hyvänä esimerkkinä lipot. Pistäppä 2s 5Ah 20C turnigy ja pyynniksi 30e. Kyllä menee kaupaksi... Mitäs mokoma suomessa maksais lähemmäs 100e? Ja kiinasta posteineen hintaa tulee 22e.

En Turnigystä tiedä, mutta GM:n 2s 5Ah 30C maksaa n.70 euroa suomessa.

Eli melkeen 4 kertaa kalliimpi jos ei pääse paikanpäälle hakemaan. Toki varmaan parempi merkki ja mukavampi/helpompi käyttää kun on liittimillä. Mutta sen verran on hintaa enempi, että sunnuntai suttaaja ottaa herkästi kyllä sen kiinan akun.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2258 : 28.10.09 - klo: 11.14 »
Aivan eri asia on edelleen nuo viiden markan servot joista pyydetään viisinkertaista hintaa, ja joista koko tämä topicci sai alkunsa. Edit: siis hintapoliisitopicci, joka näemmä levinnyt tähänkin aiheeseen...

Ei ollut tarkoitus aloittaa mitään hintapoliisikeskustelua. Alkuperäinen kysymys koski laturia ja halusin vain varoittaa, että kannattaa vähän verrata niitä hintoja mitä käytetyistä latureista pyydetään. Sehän on sitten jokaisen oma asia mistä haluaa maksaa ja ehkä silläkin voi olla jokin arvo, että joku toinen on testannut tuotteen toimivaksi, niin ei itse tarvitse ottaa riskiä, että ostaa sekundaa kaukaa Kiinasta. Koskee myös halpisakkuja.

Jotta olis edes siteeksi asiaa aiheesta eikä vain vierestä, niin tuli miettiväksi mitä laittaisi akuksi Losin Mini-Rock Crawleriin. Kahden auton mukana tuli kyllä neljä NiMH-akkua, mutta kun eivät nuo nikkelit peltiputkessa oikein jaksa innostaa niin katselin autoon sopivia LiPoja. Auton oma 16340-kokoisista kennoista tehty 1100 mAh akku ei ole koolla pilattu ja tavoitteena oli vielä kasvattaa kapasiteettia ja ajoaikaa.

Mittailun ja vertailu jälkeen halpisakut voittivat ja tilaukseen lähti Turnigyn 1300 mAh 2S 20C Lipo



Virtajohtojen järeys vähän arvelutti kun akku tulee niin pieneen crawleriin, mutta johto on todella pehmeästi taipuvaa, joten eiköhän se tuonne sovi. Liittimet pitää vielä akkuun vaihtaa, kun keksis mitä sopivan pientä laittaa ja auto kasata ajokuntoon. Sitten sen näkee tekeekö noilla mitään.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa EmDzei

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2259 : 28.10.09 - klo: 14.01 »
Taitaa olla nuo akut ku tulee kaupasta merten yli, olla n. 7,6 V ollu mitä mie oon tilannu, eli 3,8 V/kenno

Hyvä tieto ja tällä mennään. Ja hyvä kun korostit kennoa. Minun tapauksessani 3,8 + 3,8 + 3,8 eli 11,4 V.

Lainaus
http://www.youtube.com/watch?v=gSgjj6NT5U8

Opettavainen video siinä mielessä, että eipä uunipeltini pahemmin suojaa mikäli Li-Po lähtee noin iloisesti matkaan kuin raketti.
Traxxas ERBE | Multiplex 3S 4800 mAh 20C Li-Po | Multiplex LN-3008 charger | E-Revo Finland video- ja kuvagalleria

Poissa carbon666

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2260 : 04.11.09 - klo: 17.37 »
No niin nyt ois imax B6 laturi mutta mistä sille virtalähde suomesta jolla voi kotona latailla? Ei näkyny tulevan mukana, ei ole aikaisempaa kokemusta näistä lipo hommista.
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
 Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2261 : 04.11.09 - klo: 21.00 »
Lähes kaikista rc-liikkeistä löytyy.

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2262 : 04.11.09 - klo: 21.03 »
nyt on tulossa hobbycitystä fullymax 4000 7.4v lipo sillä driftailee ihan hyvin mitä olen "kaverilta" kokeillut

Poissa carbon666

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2263 : 05.11.09 - klo: 00.03 »
Tsajaa pystyykö auton akkulaturin kautta lataamaan kotona??
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
 Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2264 : 05.11.09 - klo: 08.58 »
Riippuu laturista, mutta jos tarkoitit 1:1 auton lyijyakkulaturia niin vastaus on ei. Katso tämän aiheen ensimmäisestä viestistä lisää mitä tarvitsee ottaa huomioon lipojen latauksessa.

Poissa vaizki

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2265 : 05.11.09 - klo: 09.42 »
Jos kysyttiin sitä voiko tavallista akkulaturia käyttää imax b6:n virtalähteenä.. sanoisin että suoraan piuhat yhteen solmimalla ei tule mitään.

Ehkä-tavallaan-joo ratkaisuna laita siihen väliin tavallinen auton akku puskuriksi, lataat laturilla sitä samaan aikaan kun se ruokkii imaxia. Luulen että toimis ihan ok.

.. tai sit vaan ostat sen oikean virtalähteen...

Poissa carbon666

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2266 : 05.11.09 - klo: 11.05 »
Juu vois olla turvallisempi hommata normaali muuntaja, läppärin piuhakaan ei käyny siihen reikään  :angry:   jos jollain on sama laturi niin vois laittaa linkkiä muuntajasta niin tietäs ainaki sen että se plugi menee siihen reikään.
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
 Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

Poissa goudha

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2267 : 05.11.09 - klo: 13.49 »
Turnigyyn käy ainakin Ibarin T4x sarjan tai 600 sarjan muuntaja, luultavasti moni muukin vanhemman sarjan, kunhan antaa tarpeeks watteja ulos. Itsellä T42:sta, olisko ollu 15V ja 4.5A ulos.

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2268 : 06.11.09 - klo: 00.25 »
Juu vois olla turvallisempi hommata normaali muuntaja, läppärin piuhakaan ei käyny siihen reikään  :angry:   jos jollain on sama laturi niin vois laittaa linkkiä muuntajasta niin tietäs ainaki sen että se plugi menee siihen reikään.

Ainakin noista miesten tiimareista saa jotain läppäreihin tarkoitettuja yleisvirtalähteitä, joissa tulee mukana erilaisia plugeja ja napaisuuttakin voi vaihtaa. Kattelee vaan semmoisen mistä saa vähintään sen 12v ja 5A virtaa ulos Eli sen 60+ wattia. Helpointa on ehkä kuitenkin vähän reilumpi 12-15 v virtalähde putkiliitinlähdoillä. Siihen voi sitten tökätä kiinni sen seuraavankin laturin. esim.

Poissa carbon666

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2269 : 06.11.09 - klo: 01.42 »
Joo o tuo ei sentään maksa maltaita niin vois laittaa tilaukseen

Niin ja kiitoksia vastauksista taas oppii lisää  :smiley:
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
 Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

Poissa horna

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2270 : 06.11.09 - klo: 02.36 »
luulin että topikki oli lipoakuille autokäytössä... onko kukaan muu  huommannut miten lipo-akku menettää ulosantiaan jo +-0 kelillä. Itse ajattelen niin, että ulosanti on heikonpi ja
nopparin katkaisuraja tulee nopeammin vastaan. Eli kylmässä se raja tulee nopemmin, mutta ei tuhoa kennoja, koska ne ei kykene antamaan virtaa ulos johtuen lämpötilasta, vaikka virtaa on akussa... Joku viisaampi varmaan osaisi asian selittää parmmin...
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2271 : 06.11.09 - klo: 18.31 »
Toi on tuttua siinä määrin, että kyselin akkutoimittajaltani, Maxamps'ilta, asiaa.
Vastaus yllätti:
Alle +10c lämmöissä jo merkittävä alentuminen. Kylmemmässä eivät olleet mitanneet.
---

Ja nollassa alle puolet - mutuna - kuormitettavuudessa jälellä.
Ja -5 asteinen akku ei enä omasta työstään lämmennyt toimimaan, vaan pullistui, ja päästi sisukset luistinradalle...

Se opeti laittamaan akullekkin "sukat jalkaan", tai pitämään viimeseen asti sisätaskussa eikä penkalla.


MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2272 : 06.11.09 - klo: 22.38 »
On huomattu tuo kylmän vaikutus lipoihin. Sitä voi ehkäistä parilla tavalla, antaa kunnolla runtua että akut joutuu töihin ja lämpenee, tai sitten suojaa ne jollain lämpöä eristävällä aineella.
Ja tietenkin akkujen lämpö pysyy ylhäällä kun aloitat ajon lämpimillä akuilla, etkä anna niiden jäähtyä ensin esim auton takalaatikossa.

Tuo lämmön vaikutus on havaittu siinä määrin ulkomaillakin, että jotkut lämmittävät liponsa ennen ajoa että tulee parhaat tehot, ja huhu vielä kertoo että lämmitettyjen akkujen ajon jälkeinen/aikainen lämpötila olisi alhaisempi.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa J.L Racing

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2273 : 06.11.09 - klo: 23.58 »
Saako lipoa ajaa cut offiin  saakka vai lopetanko ajon ennen kun ottaa cut offit kiinni? (Varmaan luki jo vastaus jossain mutten jaksanut ettiä.)
« Viimeksi muokattu: 07.11.09 - klo: 00.05 kirjoittanut J.L Racing »

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2274 : 07.11.09 - klo: 00.58 »
Cutoff on juuri sitä varten, ettei jännite putoa liian alas! Kannattaa vain varoa, jos cutoff on säädetty tasan kolmeen volttiin, ja epäilee akkupaketin olevan epätasapainossa (jolloin joku kennoista saattaakin mennä alle kolmen voltin).  :cool:
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa kynamies

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2275 : 07.11.09 - klo: 11.00 »
Tuohon vielä lisään täälläkin moneen kertaan todetun asian, eli turvallisintahan on säätää Cut-Offi 3.2 volttiin.

Mitä LiPoja olette käyttäneet Micro-T:ssä? Pärjääkö Losin omalla vai löytyyykö parempiakin jotka menisivät suoraan/melkein suoraan paikalleen ?

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2276 : 07.11.09 - klo: 12.04 »
Tuohon vielä lisään täälläkin moneen kertaan todetun asian, eli turvallisintahan on säätää Cut-Offi 3.2 volttiin.

Mitä LiPoja olette käyttäneet Micro-T:ssä? Pärjääkö Losin omalla vai löytyyykö parempiakin jotka menisivät suoraan/melkein suoraan paikalleen ?

Pärjää varmasti losin omallakin mutta itselläni noista tehtyjä, ja pitäisi kuulemma mahtua just ja just myös micro-tn vakio akku koteloon..
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7568&Product_Name=ZIPPY_240mAh_20C_single_cell__
tosin tällä hetkellä loppu..
Tulee kyllä melkosesti halvemmaksi tehdä noista jos lipo laturi löytyy jo kun ostaa se losin oma paketti joka muistaakseni oli 50€ luokkaa
Valikoimista kyllä löytyy pienempiäkin vielä...
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa kynamies

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2277 : 07.11.09 - klo: 12.38 »
Hobbycitystä äsken kattelin näitä http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9027 , menisivät kokonsa puolesta juuri ja juuri mikron koteloon ja hintakin olisi kohdallaan, mutta varastotilanne hiukan nihkeä, -199 :angel:

Itse en uskaltaisi alkaa kokoamaan pakettia yksittäisistä kennoista kun siitä ei kokemusta ole ja LiPoilla ei varmaankaan kannata aloittaa :grin:

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2278 : 07.11.09 - klo: 17.46 »
Kuinkas muilla on käynyt tuon lipon lämpiämisen kanssa,siis nyt kun talvikin on tuloillaan ja laitoin laparenkaat alle.Noin 10 min. ja akullisen jälkeen kun kuivattelin autoa niin mittasin lipon lämmöt n.45 astetta,mutta ei ollut pullistunut kuitenkaan.

Lipo antaa 80A jatkuvaa ja mottori vie noin 78A (kiinamoottori)

Mihinkäs asti tuota lipon lämpenemistä voi vielä katsoa sormien läpi?
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2279 : 07.11.09 - klo: 18.31 »
Kuinkas muilla on käynyt tuon lipon lämpiämisen kanssa,siis nyt kun talvikin on tuloillaan ja laitoin laparenkaat alle.Noin 10 min. ja akullisen jälkeen kun kuivattelin autoa niin mittasin lipon lämmöt n.45 astetta,mutta ei ollut pullistunut kuitenkaan.
Lipo antaa 80A jatkuvaa ja mottori vie noin 78A (kiinamoottori)
Mihinkäs asti tuota lipon lämpenemistä voi vielä katsoa sormien läpi?

Rupee tuo lämpötila olemaan jo aika maksimi.
Hommaat joko paremman purkuvirran kestävän lipon tai sitten ajat noilla tämän hetkisillä ja toivot ettei autosta akkuineen tule soihtu!
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!