Kirjoittaja Aihe: Sähkömönkijän tekniikan vaihto  (Luettu 12828 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« : 15.08.11 - klo: 20.57 »
Ensin hieman taustoja:

Ostin motonetistä sen 199€:n sähkömönkijän jossa siis molemmille takarenkaille oma harjallinen moottorinsa. Penkin alla on 1kpl 12V 10Ah akku.
Aluksi laite oli todella hidas ja mittauksissa paljastui että jännite moottoreille tulee vaan noin 6,5v. Mittailin ja tinailin aikani, kytkin motit rinnan ja kas molemmat moottorit saa nyt täydet 12V ja kulkua on nyt noin 7kmh mitä tälle laitteelle luvattiinkin.

Nyt ajattelin vaihtaa molemmat moottorit harjattomiin ja laskea välityksen siten että huiput noin 10kmh. Sutii talvella mukavammin ja ajoaika tuskin lyhenee.  Nopeudensäätimen tulisi siis kestää 3S eli sen vakio akun joka siis 12V, sehän ei ole ongelma.

Ongelma on että miten kytken noparin ns. on-off moodiin, eli kun jalkakytkintä painetaan niin mennään täysillä? Yritin äsken mittailla mitä vastarista tulee kun kaasu on pohjassa tai kokonaan pois, eli siis ajattelin lieneekö se lineaarisesti jännitteen mukaan. Tulos oli että neutraalilla jännite 0,66V ja kaasu täysillä 0,86v eli en päässyt puusta pitkään.

Onko vinkkejä harjattoman on-off tyyliseen nappiohjaukseen?


Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« Vastaus #1 : 15.08.11 - klo: 20.59 »
Servo testerillä pitäisi onnistua vähän modaamalla.
E:Eli siis yleensähän ne on semmosia että on potikka mitä pyöeitellään niin servo liikkuu/nopari kaasuttaa.

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« Vastaus #2 : 15.08.11 - klo: 21.12 »
servotesteri voisi ollakin hyvä idis! Eteen vaan bec suoraan akulta. Mites tuo potikan kytkentä nyt meneekään, se kun on 3 jalkainen? Keskimmäinen ja jompi kumpi viereinen jalka yhteen ja sen kierrättää jalkapolkimen kautta siihen kolmanteen jalkaan, onko se sitten on-off moodi?

edit: vai siten että potikka kaakkoon ja jalkapolkimella pätkitään becin ja testerin välistä?
« Viimeksi muokattu: 15.08.11 - klo: 21.17 kirjoittanut Anis »

Poissa Veskuvaan

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« Vastaus #3 : 15.08.11 - klo: 22.51 »
Miksi pitää olla On/off kaasu ? eikös sitä voisi viritellä jonkun edullisen 2.4 Ghz radion siihen ja laittaa säädettävän nappi kaasun niinkuin oikeissakin mökijöissä on ?
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« Vastaus #4 : 16.08.11 - klo: 07.54 »
Servot ja nopeudensäätimet ei toimi suoraan potikalla vaan pulssiohjauksella. Tarviit pwm:n tohon ohjaukseen. Servotesteri hoitaa asian halvimmalla.BEC:iä et tarvii välttämättä, tai siis ulkoista BEC:iä, koska nopeudensäätimessä on jo BEC.


 - Hount

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« Vastaus #5 : 16.08.11 - klo: 11.34 »
En ajattellut pelkkää potikkaa suoraan, vaan tuota servotesterin omaa potikkaa.
Eli miten siitä menee täydet läpi. Ajattelin siis ottaa potikan pois ja tinata potikan 2 rinnakkaista karvaa yhteen ja sen potikan kolmannen karvan kautta kierrättä kierrättää jalkapolkimen kautta, jolloin mennään täydet. Teoriassa ok, vai?

Parempi lienee kuitenkin säästää tuo potikka ja laskea maksimi huiput vaikkapa 20kmh mukaan kun potikka on kaakossa, jää kätevä potikkasäätö nopeudelle penkin alle. Eli akulta nopariin, ja noparin piuha testeriin. Sitten kytkentä yhdestä noparin karvasta polkimen kautta noparin ja testerin väliltä?

ja edit mites vaikka tuo: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17143 tuohan tarvii syötön?

« Viimeksi muokattu: 16.08.11 - klo: 11.38 kirjoittanut Anis »

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« Vastaus #6 : 17.08.11 - klo: 08.20 »
En ajattellut pelkkää potikkaa suoraan, vaan tuota servotesterin omaa potikkaa.
Eli miten siitä menee täydet läpi. Ajattelin siis ottaa potikan pois ja tinata potikan 2 rinnakkaista karvaa yhteen ja sen potikan kolmannen karvan kautta kierrättä kierrättää jalkapolkimen kautta, jolloin mennään täydet. Teoriassa ok, vai?

Parempi lienee kuitenkin säästää tuo potikka ja laskea maksimi huiput vaikkapa 20kmh mukaan kun potikka on kaakossa, jää kätevä potikkasäätö nopeudelle penkin alle. Eli akulta nopariin, ja noparin piuha testeriin. Sitten kytkentä yhdestä noparin karvasta polkimen kautta noparin ja testerin väliltä?

ja edit mites vaikka tuo: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17143 tuohan tarvii syötön?

Servoja käyttäessä tuo tarvitsee syötön, mutta harjattoman moottorin nopeudensäätimessä on mitä todennäköisimmin oma BEC (Battery Eliminator Circuit) jolloin se syöttää tuolle servotesterille käyttöjännitteen jolla testeri puolestaan ohjaa nopeudensäädintä PWM:llä (Pulse Width Modulation)

Hmm.. nyt kun käytin ajattteluni googlen kautta ja löysin että kyseessä on tuommoinen lapsille tarkoitettu päälläistuttava sähkömönkijä. Mönkijän omapaino on 17,5 kg ja maksimi ohjaajan paino 40 kg, eli yhteispainoksi voi tulla melkein 60 kg.
12 V akulla nopeudensäätimen läpi menevä virta voi kasvaa melkoiseksi. Moottoria (tai moottoreita) valitessa kannattaa valita mahdollisimman pienellä kv arvolla (kohtuuden rajoissa) olevat vääntävät moottorit ja tarkistaa etukäteen onko mahdollisuuksia vaihtaa välityksiä lyhyemmäksi alkuperäisistä.

 - Hount

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« Vastaus #7 : 17.08.11 - klo: 09.59 »
Tässä tapauksessa kuski on 3 vuotias ja painoltaan 17 kiloa. Okei 20kmh voi olla jo turhan paljon, mutta helppohan se on potikasta säätää. Jonkun verran näillä on jo kuitenkin ajettu, ensimmäisestä mönkkäristä ajettiin muovinen takarengas kulumalla keskeltä halki reilussa kahdessa kesässä.

Nyt molempien harjamoottorien jännitteet ja virrat menevät on-off kytkimien läpi jotka speksattu 20A eikä mitään ongelmaa. Luulen että tilaan kiinasta noin 60A noparin ja kytken sen taakse uudet moottorit rinnan.
Noparista vaan starttiasetukset miedoimmilleen niin ei nyppää lähdössä niin kovaa jas säästää muutenkin voimansiirtoa.
Välityksiä ei ihan helpolla muutella. Pitää laskea välitys-suhde ensin pyörittelemällä ja katsoa sopiva kv arvo välityksen, jännitteen ja renkaan halkasijan perusteella laskemalla. Moottoreiksi jotkut kiinalaiset pitkäkannuiset.

Eli ohjaus sitten vaan noparin ja testerin välistä jalkapolkimella punaista karvaa katkomalla?






Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« Vastaus #8 : 17.08.11 - klo: 13.17 »
Tässä tapauksessa kuski on 3 vuotias ja painoltaan 17 kiloa. Okei 20kmh voi olla jo turhan paljon, mutta helppohan se on potikasta säätää. Jonkun verran näillä on jo kuitenkin ajettu, ensimmäisestä mönkkäristä ajettiin muovinen takarengas kulumalla keskeltä halki reilussa kahdessa kesässä.

Nyt molempien harjamoottorien jännitteet ja virrat menevät on-off kytkimien läpi jotka speksattu 20A eikä mitään ongelmaa. Luulen että tilaan kiinasta noin 60A noparin ja kytken sen taakse uudet moottorit rinnan.
Noparista vaan starttiasetukset miedoimmilleen niin ei nyppää lähdössä niin kovaa jas säästää muutenkin voimansiirtoa.
Välityksiä ei ihan helpolla muutella. Pitää laskea välitys-suhde ensin pyörittelemällä ja katsoa sopiva kv arvo välityksen, jännitteen ja renkaan halkasijan perusteella laskemalla. Moottoreiksi jotkut kiinalaiset pitkäkannuiset.

Eli ohjaus sitten vaan noparin ja testerin välistä jalkapolkimella punaista karvaa katkomalla?

Harjattomien moottorien rinnankytkentä toimii teoriassa, tässä tapauksessa kun moottorit tulisivat samalle akselille, niin saattaa toimia jopa käytännössä.

Itse laittaisin kaksi nopeudensäädintä ja pwm ja miinus johtimet yhteen. Ainoastaan toiselta nopeudensäätimeltä plus-johto tuolle servotesterille. Silloin molemmat säätimet saavat samat komennot, mutta niiden BEC piirit eivät tappele vastaan ja yhden johdon katkaisemalla servotesterin pitäisi sammua ja molempien nopeudensäätimien pysähtyä.

Eiköhän kaikki nopeudensäätimet pysäytä kun "vastaanottimen" pulssi katoaa? Noin tuo toimisi juuri on/off kytkimellä siten että servotesteristä ei tarvitse katkoa mitään. Se toimii vain huippunopeuden rajoittimena.

 - Hount
« Viimeksi muokattu: 17.08.11 - klo: 13.27 kirjoittanut Hount »

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« Vastaus #9 : 18.08.11 - klo: 00.28 »
Moro,

Minkälaiset moottorit ja vaihteistot siinä on vakiona? Aika iso välitys varmaan....


Omia kokemuksia "alalta":

Laittelin itse plasto mopoon halpis akkuporan moottorin. Siinähän on noin vajaa 80W tehoa, ja pyörii 550rpm. Plaston tapauksessa välitin vielä hieman alaspäin pp ketjulla -> pyörät pyörii noin 400rpm -> kulkee 3V kuski päällä asvaltilla noin 10-12km/h. Siinä on ihan se akkuporan oma säädin jota käyttää bilteman jarrukahva vaijerin välityksellä. Penkin sisällä 12V 4,5Ah lyijyakku. Originaali muovirenkaat ja jäykkä taka-akseli, niin sutii hienosti. Mopo painaa jotain 10 kg akkuineen. ja kuski vajaat 20kg.

Välitys on tälle teholle, nopeudelle ja painolle aika passeli. Tosin jos ajaa nurmikolla pienillä kierroksilla (ei tuuleta moottoria kunnolla), niin savukiehkura nousee moottorista hetken päästä. Ihmeen hyvin kestää, vaikka savua noussut useamminkin... Suuremmilla kierroksilla ei ongelmia. Eli on-off -kaasussa on kyllä hyvätkin puolensa...  Jos meinaat talvikäyttöön, niin sanoisin että aika tiheä välitys saa olla ettei ala käry nousta. Lumessa ajo voi olla aika rankkaa. Riippuu tietysti moottorin tehosta, yms... Voishan sinne koittaa jotain lisätuuletustakin laittaa, kun motti on varmaan jossain muovien uumenissa.

Momenttisäädön olen jättänyt tarkoituksella vaihteistoon. Ei mene paikat rikki niin helposti, kun estyy ns täysjumi-tilanne. Voiko mönkkärissä muuten mennä pyörät jumiin ilman moottorin palamista? Jos voi, niin sitten moottori on kyllä aika luumu.

Omasta mielestä tuo 10km/h on aika sopiva vauhti. 20:llä tulee jo aika komeet pannut...

Porakoneista saa ainakin halvalla nuo moottorit ja vaihteet nopeudensäätimet, ja vielä sen momenttisäädön. Uskoisin että mönkkäri kulkee kahdella akkuporan moottorilla(yhteensä 160W) 10km/h ihan jees. Noissa poran säätimissähän on kaikissa se sama puolijohde. Voisikohan kahta ohjata samalla liipasimella.... Yhden lutikan perään ei varmaan voi kahta moottoria laittaa. Tosin ei ole kyllä vielä yhtään poran säädintä palanut.

     -p-

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« Vastaus #10 : 18.08.11 - klo: 10.27 »
Ite laittaisin kyllä pitkäkannuisten tilalle ehdottomasti ulkoota pyörijän, sopivan pienellä kv:llä tuskin noin pientä kv edes pitkistä kannuista löytyy mitä tuo suora vedolla tarvitsee, toivottavasti löytyy edes ulkoota pyörijöistä. Tai no löytyy, mutta löytyykö sopiva hobbykingin valikoimista, onneksi niitä on melko reilusti siellä tarjolla.

Nopareissa oon ehdottomasti täysin samaa mieltä hount:n kanssa. Kaksi nopari toisesta bec piiri pois käytöstä ja tuo kaasun ohjaus varmaan toimii noin jos ei sitten halua sitä portaatonta säätöä. Onnistuishan sekin luokattoman helposti tollasella servotesterillä.

Virtaa voi tosiaan napata melkosesti vaikee sanoa mikä nopari siinä sitten kestää. Varsinkin tuo on off kaasu voi äkkiä kyllä polttaa noparin, näin ainakin äkkiseltään luulisi, riippuen tietysti jossain määrin lyijyakun specteistä. Ite laittaisin melkein reilusti yli 100A säätimet.

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« Vastaus #11 : 18.08.11 - klo: 14.53 »
Pakissa pyörinyt aika pitkää 230kv-luvulla oleva ulkopyörijä vastaavaa tarkoitusta vasten, mutta ihan kommenttina, että jos tehontarve on 160 wattia perustuen kokemukseen, niin nuo yli sadan ampeerin nopat on himppasen perusteettomat. Eipä sillä, omaan progikseen varatun nopan speksit oli/on 7s lipot ja 100 ampeeria. Servotesterillä oli myös tarkoitus ajella.

Mites jarrutus muuten oli ajatus hoitaa? Jos vehkeen huiput on isommat, niin sekin puoli on hyvä laittaa kuntoon.

Omien testailujen perusteella en ole tullut ajatelleeksi, että noparin virtaa pätkimällä hoitaisi ohjauksen. Olisihan se helppo, mutta ajatus oli saada parempi kontrolli kaasuun. Ajomoottoreita 1 kpl ja mekaaniset jarrut.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« Vastaus #12 : 19.08.11 - klo: 14.22 »
Moro,


Tehon tarvetta voi haarukoida myös esim sähköisestä potkulaudasta/pikkumoposta. Niissä 100W-300W. Omassa pajassa olevassa taitaa olla 200W...aikuinen päällä noin 20km/h kulkeva mopon tapainen.

Niin, iso hitaasti pyörivä moottorihan olisi ylivoimaisesti paras, kuten esim noissa sähkömopedeissa. Tai joku isohalkaisijainen ulkopyörijä, mutta niissä taitaa tulla tehoa samassa kaupassa aika paljon...

Jos ite tuunaisin tuon mönksyn, niin ettisin varmaan tuollaisen sähköpotkulaudan / vastaavan. Siinä olis koko setti ja jonkinlainen jarrukin. Pistäisin jäykän taka-akselin...mutta sitten varmaan myös hylkäisin sen koko muovirungon...

Muoviseen mönkijään en kyllä laittaisi kalliita komponenttaja. Kaksi kympin akkuporaa uraisin. Niissä saa samalla sähköisen jarrun + pakin. Poran jarru vetää muovirenkaan varmasti lukkoon tiheällä välityksellä, eli jarrutustehoa löytyy.

Akkuporan säätimestähän voi poistaa sen sähköisen jarrun. Itse tein niin, koska se tosiaan vetää lukot jos löysää kaasun, ja muovipyörien kulutus kasvaa entisestään.

   -p-

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« Vastaus #13 : 19.08.11 - klo: 16.04 »
Tällä voi siis ajaa noin nelivuotias...painon puolesta. Kulkua karvan yli kymppi.
Takarenkaat on kyllä kohta puhki...

Poissa Iikoo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« Vastaus #14 : 19.08.11 - klo: 22.27 »
Tällä voi siis ajaa noin nelivuotias...painon puolesta. Kulkua karvan yli kymppi.
Takarenkaat on kyllä kohta puhki...

Aivan mahtavan näkönen laitos, myy mulle kun muksut kasvaa tosta ohi, omalla ei ole asiaa tollasen päälle ainakaan ennen ensi kesää! :)

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« Vastaus #15 : 20.08.11 - klo: 12.18 »
Homma on hieman nytkähtänyt eteenpäin.
Avasin toisen välityspaketin ja laskin sisällön ja totesin kokonaisvälitys-suhteen olevan ~127.
GPS:llä testattiin tämänhetkiset huiput alamäkeen jotka 7,2kmh.
Renkaan halkaisija kautta laskettuna motti pyörii siis alamäkeen parhaimmillaan noin 15700 rmin, mutta siinä vaiheessa moottori toimi jo generaattorina eli jarrutti menoa.
OK, eli 1,5*7 ollaan noin 10kmh vauhdissa, eli samalla kaavalla tarvittavat kierrokset moottorilla 12V jännitteellä saa olla noin 24000 rmin.
Molemmat moottorit oli tuulettimella varustettuja std 540 kokoisia harjattomia, (EDIT siis harjallisia) mutta vaihdekotelossa olevasta lisäporauksesta päättelin että 550 koko menee nakkaamalla, akselit oli 3,17mm.

Eli mistä 550 kokoinen motti, jossa tuuletin integroitu, 12V jännite ok ja 2000KV?
Jätän harjattomat toistaiseksi kauppaan, luulen että 550 motilla on jo riittävän kovilla sekä piuhat että mekaniikka. Jos kestää kasvatetaan sitten akun ah arvoa...

EDIT Olisikohan nuo traxxasin 21T 550 titanit hyvät kokeilla, en vaan löydä selkeää kv arvoa äkkiä mistään? Ebaystä kun ottaa eivät edes maksa juuri mitään

« Viimeksi muokattu: 20.08.11 - klo: 13.59 kirjoittanut Anis »

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« Vastaus #16 : 20.08.11 - klo: 23.03 »
Moro,


Mitäköhän tuosta 540 perusmoottorista tulee tehoa ulos?
Näistä taulukoistahan voi arpoa mikä noin about kyseessä:
http://kysanelectronics.com/Products/Class.php?pageNum_rsSKU=6&totalRows_rsSKU=3031&recordID=1


Iikoo: Yks kuski on vielä tulossa :)
Tuommoinen on kyllä aika helppo koppuloida kasaan.


    -p-

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« Vastaus #17 : 21.08.11 - klo: 11.02 »
Pistin tilaten 2kpl noita traxxasin titan 550 21T motteja. Kokeillaan nyt niillä alkuun ja seurataan mitä tapahtuu.
Asiasta kolmanteen tossa vehkeessä on suljettu 12V 10Ah lyijyakku, millähän virralla tohtii ladata?
Kolvasin eilen sopivan välipiuhan piuhan ja latasin turnigyn accucel 8150 laturin Pb ohjelmalla 3A virralla. Laturi nosti hitaasti jännitteen 14,7V ja latasi 3A. Kun 14,7V saavutettiin meni ainakin 4h ennenkö oli oikeasti täynnä, laturi tiputti hitaasti latausvirrat nollaan. Noin 3Ah lataukseen meni yhteensä ainakin 5-6h sen loppuhieronnan takia.
3A virralla en havainnut kiehuntaa tai lämpenemistä.

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« Vastaus #18 : 29.08.12 - klo: 22.04 »
Moro,

vuosi kulunut. Kiinnostaa vähän että saiko mönkkäri tehokkaammat koneet sisäänsä, ja mitä sitten tapahtui.  :roll:

Itse vaihdoin juuri "tilaustyönä" poljettavan traktorin pedaalitekniikan sähkömoottoriin. 2 pykälää eteen ja taakse, ykkösellä menee vajaa 4km/h ja kakkosella 7km/h, portaaton kaasu polkimessa, tulossa vielä lukko taakse koska yhdellä muovipyörällä vetämällä ei oikein etene liukkaalla alustalla. Mittaristo (virtamittari). :)

p

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sähkömönkijän tekniikan vaihto
« Vastaus #19 : 29.08.12 - klo: 22.38 »
Saihan se. En kuitenkaan virittänyt viimeisen päälle harjattomia systeemejä, mutta jotain pientä.
Kiinalaiset sähköt otin juurineen irti ja hain pari 30A lisävalorelettä jotka kytkin moottoreille eli molemmille omansa. Releiden ohjaus vaan painonapilla jalkapolkimella tyyliin on-off.
Kuvakin saattais virityksestä olla jossain. Systeemi oli toimiva ja riittävä, huippunopeus oli gps mittauksella noin 13kmh. Ajoimme ainakin 3-4 sarjaa 540 kokoisia moottoreita hiilettömiksi, viimeisenä pistin 550 kokoiset traxxsasin harjalliset. Huippunopeus pieneni (eri kv) mutta vääntöä tuli noin tuplaten. Ja sittenhän tottakai antautui vaihteistot.
Nyt tilalla on uusi pikkumönkkäri mutta nyt mennään jo bensalla.