1
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: RC kauppoja Euroopassa ja vähän muuallakin
« : 16.05.09 - klo: 22.28 »
Tiedättekö jotain hyviä Ruottalaisia shoppeja??
Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
rata on savea ja 1:8 kilpakrossirata, en tiedä riittääkö perusteluiksi mutta silti ei saa
Vastaan samalla kahteen eri kysymykseen:
Talviajo Marderilla: vakiona liukkaalla pinnalla ei ole paras mahdollinen ajettava, etenkään etenemiskyvyltää, kuten ei suuri osa takavedoista. Vakiona tulevat piikkirenkaat ovat kuitenkin parhaat pidoltaan, joten FG:n eri malleista vakiorenkailla etenee kyllä etevämmin. Ongelmana on lähinnä jäällä, että kytkin ottaa terävänpuoleisesti kiinni ja huonommin pitävä pyörä lyö vedon ulos sutimalla - tuolloin auto ei liiku, sutii vain paikallaan. Lumella etenee kohtuullisesti ja jos vähänkään on pitoa, niin eteenpäin pääsee kyllä, vauhtiennätyksiä ei kyllä tuolloin lyödä.
Tehdas tarjoaa "lääkkeeksi" erilaisia lukkodiffejä ja eri jäykkyyksisiä diffirasvoja, lukot ovat kalliita (200 - 300 euroa), ovat varsin tarkkoja, mitä jäykkyyttä olevia rasvoja niihin kipataan, mutta siltikään eivät tee autuaaksi. Parantavat kyllä vaivaa, mutteivät poista. Ainoa todellinen korjaus on, että auto raapii joka nurkasta, sama "vaiva" on myös 1:1 autoissa, ei takaveto liukkaalla tahdo edetä, jos lukkoperä tai luistonesto puutuu, silti neliveto näyttää takavalot mennen tullen ja ajaa kahdeksikkoa ympäriä.
Monet harrastajat rakentavat erilaisia ruuvi- ja pulttivirityksiä talvirenkaiksi, toteutuksia on hyviä, toimivia ja hengenvaarallisia. Huolella sisäpuolelta porattuina, liimavarmistuksella ja prikoilla lukittuina toimivat, eivätkä ruuvit lentele kaasua painellessa. Huonosti tehtynä taas ovat vaarallisia, kun ruuvit/pultit lentävät vauhdilla, tuolloin ei tule ajaa missään, missä on ihmisiä, eläimiä tai muuta elävää voimaa tai omaisuutta lähellä, joka voisi vahingoittua tai vammautua.
Lumella piikit toimivat ja auto etenee, mutta asvaltilla tai kovalla pinnalla ei kannata ajaa, piikit kuluvat hyvinkin nopeasti.
2. Tehoputki ja melu: Ainakin tehtaan omilla 3-kammioisilla pakoääni vaimenee verrattuna vakiopönttöön, Bajassa ja Marder/Beetle on tuo lyhyt ulostuloputki, joka pitää kohtuullista ääntä, muissa versioissa on hieman vaimeampi pidempi putki.
Putkia on erilaisia tyrkyllä lähes pilvin pimein eri valmistajilta, siksi on mahdoton vastata, miten tehoputki pudottaa ääntää ilman desibelimittaria. Putkia kun on niin erilaisia rakenteeltaan ja suunnitellulta tehon- sekä väännöntarjonnaltaan. JetProita on muutama tullut vastaan, osa näistä ollut ääneltään "kumeampia" ja metallisempia kuin tehtaan omissa, tosin tehoakin on enemmän. Yleensä mitä avarampi putki on ollut, sitä "sporttisempi" ääni on ollut.
Olisi tietysti hyvä, että tehtaat itsekin ilmoittaisivat melutiedot noissa myyntitiedoissa, etenkin jos aikoo ajaa asutulla alueella ja joku naapureista on vähän herkkä reagoimaan "äänestä".
Kertokaa muut, viritysputkien omistajat omia kokemuksianne.
Hei saako tuolla ajaa bensa-autolla?
Ei saa.
Jerzi
Elämä on. Tosin onhan nuo vähän isompia autojakin eikä mitään minejä....
No jos aletaan tolle linjalle, niin kyllä samalla summalla saa jo henkilöautoonkin renkaat. Taatusti ei oo tehty renkaan valmistuksessa edes mitään kovin ihmeellistä suunnittelutyötä, toisinkuin 1:1 autojen renkaat kehittyy kokoajan.. Mutta jokainen katsoo itselleen sopivan harrastuksen, tai lompakolle.