Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - JoukoH

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7
91

Kyllähän sarjaan mahtuu mattokisakin, Oulussahan on ajettu WJ:n kisa matolla. Ensi vuoden kalenteriin Oulun kisa takaisin niin päästään taas ajamaan myös mattokisa.

On tosi että kovalla pidolla erot tasottuvat mutta myös radan profiililla voidaan vaikuttaa kuinka tiukkaa kisaaminen on, esim Nokialla monesti radat ovat olleet liian teknisiä kisaradaksi. WJ:n osallistujamäärät ovat nyt olleet huipussaan, saa nähdä tippuvatko ne kun pintamateriaali ei miellytä kaikkia.

92

Onko jo virallisesti vahvistettu Turun M8 kisan ja Vaasan maastosarajan kisan ajankohdan vaihto päittäin?

Eli Turussa ajettais 13.6. M8 kisa ja Vaasassa maastosarja 6.-7.6.

94
Vaikka olosuhteet ovat sisäradoilla "vakiot", niin näitä iskaririkkoja voi valitettavasti joskus tapahtua. Ja kuten Jouko kirjoittelikin, tuomaristo voi keskeyttää eräkierroksen, jotta rata saadaan entiselleen tai sitten eräkierros voidaan hylätä. Keskeistä tässä on se, että kukaan ei saa merkittävää hyötyä tai kenellekään ei tule merkittävää haittaa muuttuneista olosuhteista.

Kaikista helpointa olisi kilpailun järjestäjän kannalta tehdä tarkka, laskettavissa oleva raja tuolle merkittävälle muutokselle. Eli esim. nyt kierrosajat huononivat tuon öljyepisodin jälkeen viimeisillä erillä noin 0,4-0,5s / kierros, joka on mielestäni merkittävä muutos. Kokonaisajassa tuollainen muutos on noin 8-10 sekunnin luokkaa.   Muutos taisi siis olla noin 3%.

Entäpä sitten kolmannen eräkierroksen ensimmäiset erät? Kuinka paljon he kärsivät tuosta öljystä? Sen voisi joku tarkistaa tuloksista.

Paras vaihtoehto olisi tosiaan se, että sekä järjestäjät ja kilpailijat tietäisivät jo ennakkoon, milloin eräkierros tullaan hylkäämään tai ajamaan loppuun. Mutta onko tätä mahdollista toteuttaa järkevällä tavalla?

Joku näppärähän voisi kaivella internetistä, löytyykö ennakkotapauksia asiaan. Onko joku jo keksinyt ratkaisun, jollainen kannattaa  täälläkin ottaa käyttöön?

Sääntöhän on yksiselitteinen alkuerä voidaan keskeyttää ja perua tai sitten jatkaa sitä. Nythän Turussa alkuerä keskeytettiin ja jatkettiin. Kun alkuerää jatketaan niin se on merkki kilpailijoille siitä, että tuomaristo on todennut olosuhteiden olevan sellaiset että kilpailu voi jatkua.

Mitäs sitten tehdään kun jokaisessa alkuerässä esim. öljyt leviävät radalle?

MAASTORATA: Mikäli olosuhteet radalla muuttuvat
oleellisesti kesken eräkierroksen (esim. sade, ukkonen
tmv) asettaen kilpailijat eriarvoiseen asemaan, kilpailun
tuomaristo voi keskeyttää eräkierroksen ajamisen, jolloin
eräkierroksen tulokset mitätöidään tai eräkierrosta
jatketaan mikäli aikataulu tai olosuhteet sallivat

95
Ei pitäis edelleenkään olla mitään spekuloitavaa säännössä.
Eräkierros mitätöidään mikäli olosuhteet eivät ole tasapuoliset kaikille.
Sitä se ei ollut kahdelle viimeiselle nelkkuerälle piste.
Tuomaristolta oikea päätös.

Mielipiteet eivät muuta sitä tosiasiaa että olosuhteet heittivät ja siitä kärsivät kaksi viimeistä hiittiä.

Säännöt ovat sääntöjä, mutta tuota pykälää tulkitaan ja sovelletaan niin, että jos kuumimman hiitin tulokset ovat hitaampia kuin huonoimman erän tulokset niin silloin eräkierros voidaan hylätä. Nythän kolmannen eräkierroksen alkupää kärsi samasta ongelmasta.

Ensinnäkin... Missäs ihmeessä tuollainen pykälä on miten tulkitaan?
Tulkintaa ja spekulointia...
Kumma kun ei viimevuonna spekuloitu.

Siellä oli alemmissa hiiteissä kovatasoisia paikallisia jotka hyötylvät pisteilaskutyylillä selvästi tuosta kahden viimeisen erän liukkaudesta. Jos katsottaisiin ainoastaan kaksi parasta tulosta eikä pisteitä niin eroa ei oliskaan tullut koska kierroksen 2 nopein tulos oli monta sekuntia hitaampi kuin ensimmäisen ja viimeisen.
Luulis sen jo kertovan kaikille että jos esim ne nopeimmat kuskit ajaa ekalla kierroksella useammalla virheellä 6 sekuntia nopeamman tuloksen kuin toisessa... Ja viimeisellä rundilla mentiin jo aivan eri lukemilla niin olihan siinä selkeä ero ja päätös oli täysin oikein kumota toisen kierroksen tulokset nelkkujen osalta koska öljyjen tultua radalle oli selkeä ero
Mun sijoitukseen ei vaikuttanu hylättiin tai ei.

se tulkinta oli näin kun rata olosuhteet muuttuvat, niin sen jälkeen ajettujen aikojen ollessa huonompia kuin siihen mennessä huonoimmat ajetut ajat voidaan eräkierros hylätä. Näin efrassa kansainvälisissä kisoissa asiaa tulkitaan kun sitä kerran kysyin.

Millään ei voida krossissa taata kaikille samanlaisia olosuhteita ja nytkin parhaimmat voittivat.

Melkein sanoisin että tuohon tarvitaan hieman tarkempaa selitystä.
Jos tarkoitetaan eräkierroksen huonointa tulosta mistä tahansa erästä, olisi se tarkoittanut tässä kisassa noin 5 kierrosta huonompaa tulosta.
Jokainenhan nyt tietää että tällaista ei koskaan tule eteen.

Krossissa ei tarvita (ulkokisoissa) kuin vesisade kesken kierroksen ja jokainen tajuaa että rataolosuhteet eivät ole sielläpäinkään tasapuoliset ja kierros pyyhkäistään yli.

Jos tuota kierroksen mitätöintiä ei olisi tehty, olisi erittäin moni saanut selkeän hyödyn ja ns. ilmaispisteitä.

Ei lähelläkään oikeudenmukaista niille jotka kärsivät öljystä.
Seuraavalla kierroksella jokainen joitui ajamaan radalla jolle oli öljyä valunut. Eli tasapuolista kaikille.

Mutta mun puolesta asia loppuun käsitelty.
Toivottavasti seuraavissa kisoissa joissa öljy lirahtaa radalle kesken alkueräkierroksen, myös mitätöidään kierros... Jos ei vaan vedotaan tuohon edellämainittuun tässä kisassa yli 5 kierroksen eroon... Luulenpa että pakkaan kamat ja äänestän jaloilla.

Jos katottaisiin vanhalla tyylillä ainoastaan kaksi parasta tulosta, eikä kahta parasta sijoitusta kierroksella, ei radan muuttuminen vaikuttaisi sijoituksiin läheskään yhtä raa'asti. Nyt kun voi tuurilla saada sen 0 pistettä josta on selkeä etu verrattuna pelkkään tulosvertailuun.
On hyvä että TQ vedosta palkitaan piste edulla... niin kauan kun olosuhteet pysyvät kierroksen aikana tasapuolisina... Tällaisissa tapauksissa ei.

Oli täysin oikein hylätä kierros. Käytännössä siitä ei kärsinyt muut kuin he jotka olisivat muuten hyötyneet kärjen liukkaista olosuhteista... Nyt ratkaisi ainoastaan nopein ajettu tulos... Tasapuolisempaa kaikille

Suomen säännöissä

MAASTORATA: Mikäli olosuhteet radalla muuttuvat
oleellisesti kesken eräkierroksen (esim. sade, ukkonen
tmv) asettaen kilpailijat eriarvoiseen asemaan, kilpailun
tuomaristo voi keskeyttää eräkierroksen ajamisen, jolloin
eräkierroksen tulokset mitätöidään tai eräkierrosta
jatketaan mikäli aikataulu tai olosuhteet sallivat
.



96
Ei pitäis edelleenkään olla mitään spekuloitavaa säännössä.
Eräkierros mitätöidään mikäli olosuhteet eivät ole tasapuoliset kaikille.
Sitä se ei ollut kahdelle viimeiselle nelkkuerälle piste.
Tuomaristolta oikea päätös.

Mielipiteet eivät muuta sitä tosiasiaa että olosuhteet heittivät ja siitä kärsivät kaksi viimeistä hiittiä.

Säännöt ovat sääntöjä, mutta tuota pykälää tulkitaan ja sovelletaan niin, että jos kuumimman hiitin tulokset ovat hitaampia kuin huonoimman erän tulokset niin silloin eräkierros voidaan hylätä. Nythän kolmannen eräkierroksen alkupää kärsi samasta ongelmasta.

Ensinnäkin... Missäs ihmeessä tuollainen pykälä on miten tulkitaan?
Tulkintaa ja spekulointia...
Kumma kun ei viimevuonna spekuloitu.

Siellä oli alemmissa hiiteissä kovatasoisia paikallisia jotka hyötylvät pisteilaskutyylillä selvästi tuosta kahden viimeisen erän liukkaudesta. Jos katsottaisiin ainoastaan kaksi parasta tulosta eikä pisteitä niin eroa ei oliskaan tullut koska kierroksen 2 nopein tulos oli monta sekuntia hitaampi kuin ensimmäisen ja viimeisen.
Luulis sen jo kertovan kaikille että jos esim ne nopeimmat kuskit ajaa ekalla kierroksella useammalla virheellä 6 sekuntia nopeamman tuloksen kuin toisessa... Ja viimeisellä rundilla mentiin jo aivan eri lukemilla niin olihan siinä selkeä ero ja päätös oli täysin oikein kumota toisen kierroksen tulokset nelkkujen osalta koska öljyjen tultua radalle oli selkeä ero
Mun sijoitukseen ei vaikuttanu hylättiin tai ei.

se tulkinta oli näin kun rata olosuhteet muuttuvat, niin sen jälkeen ajettujen aikojen ollessa huonompia kuin siihen mennessä huonoimmat ajetut ajat voidaan eräkierros hylätä. Näin efrassa kansainvälisissä kisoissa asiaa tulkitaan kun sitä kerran kysyin.

Millään ei voida krossissa taata kaikille samanlaisia olosuhteita ja nytkin parhaimmat voittivat.

97
Ei pitäis edelleenkään olla mitään spekuloitavaa säännössä.
Eräkierros mitätöidään mikäli olosuhteet eivät ole tasapuoliset kaikille.
Sitä se ei ollut kahdelle viimeiselle nelkkuerälle piste.
Tuomaristolta oikea päätös.

Mielipiteet eivät muuta sitä tosiasiaa että olosuhteet heittivät ja siitä kärsivät kaksi viimeistä hiittiä.

Säännöt ovat sääntöjä, mutta tuota pykälää tulkitaan ja sovelletaan niin, että jos kuumimman hiitin tulokset ovat hitaampia kuin huonoimman erän tulokset niin silloin eräkierros voidaan hylätä. Nythän kolmannen eräkierroksen alkupää kärsi samasta ongelmasta. 

Edit: se tulkinta oli näin kun rata olosuhteet muuttuvat, niin sen jälkeen ajettujen aikojen ollessa huonompia kuin siihen mennessä huonoimmat ajetut ajat voidaan eräkierros hylätä. Näin efrassa kansainvälisissä kisoissa asiaa tulkitaan kun sitä kerran kysyin.

98
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kesällä 2015
« : 05.01.15 - klo: 16.09 »

Valmiit säännöt löytyvät jo kalustolle efran toimesta --> http://news.efra.ws/fileadmin/news/2014/11/Minutes%201-8%20IC%20Buggy2014.pdf

Siellä on sallittu sekä 4s ja 3s.

Hyvänä täyteluokkanahan tuo menee ja jos aikataulu on sopiva niin me ajetaan M8 ja M8e Mugenin kalustolla.

99
RC-kerhot ja -radat / Vs: LRP Areena
« : 01.01.15 - klo: 17.12 »

Onko lauantaina 3.1. rata auki klo 10?

100

Kalenteri on nyt ajoissa ja näyttää hyvältä. Nyt kuskit voi ajaa vaikka M8 ja maastosarjan kisat kun kalenterissa ei siihen estettä ole.

101
Ratojen rakentamiseen, ystävämme EU:ta ei kannata unohtaa. PRCA sai rakennettua Nokialle EU:n avustuksella ulkoradan johon PRCA:n käytti omaa rahaa 10.000e kun koko radan budjetti oli 72.000e. Kyllä olisi ilman EU rahaa jäänyt rata rakentamatta.

Kaupungit ja kunnat tukevat aika huonosti RC ratahankkeita.

103
Mun laskujeni mukaan AKK:lle siis noin ~20 000€ luokkaa vuodessa pienoisautoilijoiden toimesta - Ellei enemmänkin. PKSRCA maksaa AKK:lle jäsenistään kuulemma jo 4000 euron luokkaa per vuosi,  tähän päälle muiden kerhojen lisenssikuskit (olisiko samanlainen kakku noin 4000€ (?) plus lisenssit ja kisat niin reilussa 20-25k€ pyörittänee?

Toi 25 000€ on musta aika iso raha vastineeseen nähden. Vakuutus tuskin maksaa jos koko sarjalle ottaa 2-3 euroa enempää per kuski näinkin vähäriskisessä lajissa. Jäsenrekkarin, nettisaitin, yms. pyörittäminen ei hirveetä energiaa vaadi (yhden suomen isoimman autokerhon jäsenrekkaria ja nettisivustoa pyörittäneenä voin sanoa).

Väittäisin että noilla jäljelle jäävillä rahoilla saisi tehtyä aika paljon parempaa markkinointia lajille kun AKK tekee, lisäksi tuo EFRAN systeemi on helvetin jäykkä, jos nyt mietitään että nyt tehdään päätös niin se on aikaisintaan 1.1.2016 voimassa jossakin asiassa. Lisäksi ylimääräinen byrokratia ja se että kisoihin olisi helppo tulla kun lisenssipakkoa ei olisi.

Tuolla 25.000e ei promota tai organisoida kaikkia Suomessa ajettavia pienoisautoiluluokkia, maastosarja, M8, Ls-5, FTT ja ratapolttis. Jää n. 5.000e/luokka. Eihän tuolla edes palkkaa ketään hoitamaan pienoisautoilijoiden asioista.

Kattojärjestö tarvitaan muuten ei voida osallistua EM/MM kisoihin. Kilpailijan/huoltajan näkökulmasta EFRA:n homma toimii niin kuin pitääkin. Haetaan kisapaikkaa, maksetaan Efran lisenssi ja osallistutaan kisoihin.

Kartanon kommentti junnuista piti paikkansa, eipä ole FTT:ssä näkynyt paljon uusia junnuja. Tampereen seudulla Nokian kiinteällä mattoradalla käy vain muutama harrastaja ajamassa. Jos ei ole junnuja niin ei ole lajilla tulevaisuutta.

Kukaan ulkopuolinen taho, organisaatio tai yritys ei voi pelastaa pienoisautoilua. Jos seuroilla ja harrastajilla ole omaa tahtoa kehittää junnu toimintaa niin tulevaisuuden harrastajamäärät tippuvat entisestään.

104

Suomen laki estää tilapäisen anniskeluluvan myöntämisen sellaiseen urheilutapahtumaan missä on paljon nuorisoa.

Dopingsäännöt taas asettavat rajat kilpailijoille

Alkoholi (etanoli) on kielletty vain kilpailujen yhteydessä seuraavissa urheilulajeissa:

 autourheilu
 ilmailu
 jousiammunta
 karate
 moottoripyöräily
 moottoriveneurheilu
 
Alkoholi tutkitaan hengitysilmasta ja/tai verestä. Dopingrikkomuksen rajapitoisuus veressä on 0,10 g/l.

105
Kukaan ei pakota ketään osallistumaan, omasta halusta osallistua se lähtee.

Tämä on varsin totta. Mutta jos harrastajamäärät vähenee, koska sitä halua ei löydy, niin eikö asialle olisi hyvä tehdä jotain? Ainakin hieman tuulettaa ajatuksia sen suhteen mitä voisi olla tehtävissä.

Jos ajatus on, se että FTT on vain ja ainoastaan "hardcore"-kilpasarja, niin sitten ollaan ehkä väärillä jäljillä tässä keskustelussa. Mielestäni asia on kuitenkin niin, että koska Suomen harrastajamäärät ei missään tapauksessa kanna kahta erillistä sarjaa, olisi FTT sarjaa syytä kehittää siihen suuntaan, että se olisi mielekkäämpi myös niille ketkä ei halua käyttää harrastukseensa niin paljon aikaa/rahaa tai jos toisaalta kädet ja treenimahdollisuudet eivät mahdollista palkintopallitaisteluja.

Eiköhän aikanaan prostock ollut tarkoitettu tätä varten, ehkäpä pieni palautus osallistumisoikeuteen auttaisi tähän. Stanussa alle 18v saavat ajaa niin kauan kun haluavat ja yli 18v vain yhden kauden. Jotka ajaa prostokissa eivät saa ajaa muissa luokissa (viri ja stanu). Tämä on käsittääkseni vähentänyt prostokin suosiota kun sallittiin lauantain harjottelut muissa luokissa.

Kyllä se lajin suosio lähtee sieltä ruohonjuuri tasolta eli seuroista. Onkohan yhdessäkään suomen seurassa junnutoimintaa tourinkiin?

106
Se että onko kisoissa hauskaa lähtee monasti omasta korvien välistä, Suomi kun on tunnetusti asennevammasten luvattu maa. Kun auto on sääntöjen mukainen, niin ei se katsastus ole peikko ja katsastuksessahan opastetaan ja huomautetaan jos et itse ole huomannut jotakin mikä autossa on pielessä.

Jos FTT tuntuu liian kilpailuhenkiseltä niin aina kannattaa kokeilla VTR:ssä ajamista. Siellä on rentoa. Ei sirkushuvien tuominen tuo lisää kilpailijoita.

AKK on meidän kattojärjestö joka toimii niin hyvin kun harrastajat haluavat sen toimivan. Lajiryhmän ja harrastajien neuvottelupäivä(t) olisi hyvä lisä tiedonkulkuun.

Eli, vastauksestasi päätelleen FTT toimii tällä hetkellä optimitasolla ja kaikki, jotka eivät tunne sitä mielekkääksi voivat mennä ajamaan jotain toista luokkaa. Asioiden kehittämistä ei tarvita, eikä lisää kuskejakaan?

FTT talvisarjaksi mikä on tosi hyvä asia, ehkä yksi osakilpailu olisi saanut olla lisää. Tämäkin on normaali kilpailuluokka, reenataan ja käydään kilpailuissa. Yritään oppia uutta, kehittyä ja pidetään hauskaa.

Minusta osallistujamäärät ovat hyvää luokkaa pois lukien stanu. Joskus jonkin toisen luokan kokeileminen voi tuoda sen kaivatun palon takaisin harrastaa. Kukaan ei pakota ketään osallistumaan, omasta halusta osallistua se lähtee.

107
Eniten näyttää hiipuneen stanu jossa on 16 kilpailijaa vähemmän kuin viime vuonna. Viriin on tullut 9 kilpailijaa lisää ja porosta on 10 kilpailijaa vähentynyt. Seuraava FTT kilpailu sitten näyttää todellisuudessa kuinka paljon vielä porukka vähenee.

Renkaista, paremmat kuin viime vuonna. Kestävyys on ollut hyvä kun vain huolehtii niistä, uuden sarjan liimaa ja myös tarkistaa jokaisen ajon jälkeen liimauksen. Näin meillä on kestänyt sen 22-24 akullista jonka jälkeen takarenkaasta vyö repeytyy. Muutama vanne on hajonnut törmäyksessä. Ollaan ajettu kolmella eri radalla ja kaikkialla ovat toimineet.

Se että onko kisoissa hauskaa lähtee monasti omasta korvien välistä, Suomi kun on tunnetusti asennevammasten luvattu maa. Kun auto on sääntöjen mukainen, niin ei se katsastus ole peikko ja katsastuksessahan opastetaan ja huomautetaan jos et itse ole huomannut jotakin mikä autossa on pielessä.

Jos FTT tuntuu liian kilpailuhenkiseltä niin aina kannattaa kokeilla VTR:ssä ajamista. Siellä on rentoa. Ei sirkushuvien tuominen tuo lisää kilpailijoita.

AKK on meidän kattojärjestö joka toimii niin hyvin kun harrastajat haluavat sen toimivan. Lajiryhmän ja harrastajien neuvottelupäivä(t) olisi hyvä lisä tiedonkulkuun.

108
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 14.11.14 - klo: 08.45 »
Kannattaa suunnitella kisakatsomo huomiselle jos livenä haluaa seurata. Tänään ajetaan finaalit 1/16 asti ja huomenna loput.  Finaali alkaa lauantaina  0900 GMT.

Teemu ajaa 1/4 ja se finaali alkaa klo 5:00 suomen aikaan.

SATURDAY (Nov. 15.) - Finals
                   
1/8 Odd (20 min)   4:00
1/8 Even (20 min)   4:30
1/4 Odd (20 min)   5:00
1/4 Even (20 min)   5:30
TQ Practice           6:00
Semi Odd (30 min)   8:00
Semi Even (30 min)   8:45
BREAK   

Final (60 min)   11:00
 

109
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2015 keskustelua
« : 16.10.14 - klo: 15.50 »
KyPAK:in FTT-kisa on viikolla 4 ja se on "lukittu".

The LRP Touring Car Masters 2015 is coming. From January 23rd to 25th 2015 en tiedä onko vaikutusta mutta juurikin samalla viikonlopulla.

111

Perinteiset tornit ja pystykepit rules, iskareiden kehityskaari on vasta alussa ja mielenkiinnolla odotan koska näihin saadaan ihan oikeat iskarit säätöineen.

Oikeita iskareita RC autoihin on jo olemassa --> http://www.realshocks.com/Products.html

112
Radiolaitteet / Vs: Kopropo eurus ja kopropo ex-1 kiy
« : 30.09.14 - klo: 10.26 »

EX-2:ssa on tulossa jossa ei ole näyttöä tai sen saa lisävarusteena. Ilmeisesti perusratti.



http://www.redrc.net/2014/09/ko-propo-ex2-2-4ghz-radio/

113
Jos huomasitte niin lauantai päivän nostajat olivat varmasti ei rc autoilijoita.
Pääfiinaalissakin kaveri nosti auton molemmista kyljistä, ja surutta heitettiin nostettu auto auton eteen.
Kyllä mää ihmettelen että ketä tuonne oikein on hyväksytty nostohommiin.

MM finaaleissa nostajien pitää olla ulkopuolisia, kuskit eivät kelpaa. Näin ne IFMARin säännöissä on määrätty.

114

Suomalaiset
Alho 1/256 A
Salonen 1/32 B
Keijo ja Leino 1/8 A

http://amsci.xracerlive.com/Cronologici/FinalComposition.pdf

Tänään ajetaan 4096th - 1/16 A,B Lower Finals ja lauantaina Finals, Semis 14:30, 15:10. Main Final 17:00

116
FTT on talvisarja ja siihen sidotut SM ja muut mestaruudet jaetaan talven kisojen perusteella. 2013-2014 sarjan fiaskoa ei kannata toistaa jossa sijoitukset jaettiin kesäkisan tuplapisteillä. Kesäkisat laittavat kilpailijat eri arvoiseen asemaan kun asfalttiratoja Suomessa ei ole kuin muutamilla paikkakunnilla. Talvella melkein kaikkialla voi päästä harjoittelemaan. Kesällähän voi ajaa kerhokisoja niillä paikkakunnilla missä ratoja/harrastajia on.

Nyt on hyvä että stanussa on saatu valittua nopari ja moottori, olisi hyvä myös lyödä lukkoon mikä softa on sallittu ja vielä sinetöidä moottorit ettei näiden osalta tapahdu vilukinkia. Mitä vähemmän stanussa on muuttujia niin sen rehellisempää kilpailu on. Vieläkö kalliit ja suurikapasiteettiset akut rajattaisiin pois esim max 5000mAh.

Ilman sanktioita ei voida mennä, mutta katsastus pitäisi saada tasoltaan kaikissa kisoissa samankaltiaseksi. Se että jossain kisoissa on yli tarkka katsastus ja jossain sinne päin antavat kilpailijoille kuvan että jossakin nipotetaan katsastuksessa. Ennakkokatsastuksella ja erän jälkeen voidaan katsastaa ne jotka herättivät mielenkiintoa vakioluokissa.

117
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tampere Lahdesjärven rata
« : 17.09.14 - klo: 22.44 »

118
Mugen / MBX7R
« : 09.09.14 - klo: 14.17 »

Mugen on julkaissut uuden polttiskrossarin MBX7R

Tärkeimmät uudistukset.

MBX7R Features:   
 

- 3mm A7075 hard anodized chassis
- Lightweight 46T spur gear
- Lightweight conical gears
- Straight cut conical and ring differential gears
- Specially designed front upper and rear lower suspension arms, front hub carriers, 
   rear suspension arms and hub carriers
- Fully adjustable steering with new geometry, servo saver and ackerman plate
- Front/Rear 16mm hard anodized threaded shocks with 3.5mm shock shafts and slim rubber 
   boots
- 5mm A7075 aluminum front shock tower
- 4mm A7075 aluminum rear shock tower
- 5mm A7075 aluminum lower suspension mounts for optimized geometry
- Special designed fuel tank with new baffle system
- E0710 heavy duty aluminum clutch shoes
- Stylish cab forward body
- Re-designed wing mount and high-down force wing
 

Lisätietoja

http://www.mugenseiki.co.jp/mugen/spec-mbx-7r_e.htm
http://www.redrc.net/2014/09/mugen-mbx7r-18th-nitro-off-road-buggy/#more-85911
http://www.neobuggy.net/2014/09/09/mugen-seiki-announce-mbx7r-buggy/#more-48178

119
Tulokset / Vs: M8 SM IV, Nokia 6.9.2014
« : 08.09.14 - klo: 09.49 »


Nokian kisaan oli tilattu Meteltä sateeton päivä, säät suosivatkin vaikka kisan ajankohta olikin näin myöhään. Päivä lähti Joonaksen osalta käyntiin harjoituksissa hakien tuntumaa renkaisiin joilla ei aikeisemmin ollut ajettu.
 
Ensimmäisessä aika-ajossa tuli toinen sija kolmen sekunnin erolla Ariin. Toisessa ja kolmannessa aika-ajossa tuli neljäs sija. Aika-ajo sijoitus oli kolmas josta päästiin semi-A paikalle kaksi.

Semi ei lähtenyt hyvin käyntiin, ensimmäisellä kierroksella takasuoralla kärrynpyörät ja jonon viimeiseksi. Tästä lähti taistelu käyntiin ja nyt kun oltiin kahdella tankkauksella liikkeellä, niin taktiikkaa ei enää muutettu. Toisella viimeisellä kierroksella Joonas ohitti Simon ja nousi kuudennelle paikalle. Mekkarinkin pulssi kävi semissä välillä aika korkealla mutta kuski luotti vauhtiinsa ja ajoi järkevästi muita kiinni.

Finaaliin lähdettiin ruudusta 10 ja taktiikka oli nousta pikku hiljaa ylöspäin. Novarossin polttoaineen kulutus näytti aika-ajoissa tankin kestoksi 9:42 joten lähdimme finaaliin 9 minuutin tankkivälillä. Pikku hiljaa Joonas nousi finaalissa ylöspäin ja toisen tankin jälkeen oli sijalla 5. Kolmannen tankin jälkeen Joonas oli noussut neljänneksi. Lopussa Joonas ajoi Samppaa kiinni mutta eroksi jäi maalissa viisi sekuntia. Ruutulipulla sijoitus oli neljäs ja paras M8 tulos oli plakkarissa.

Rata pysyi koko päivän hyvässä kunnossa ja muutenkin puitteet olivat parasta mitä Suomesta löytyy.

Kausi meni kokonaisuudessaan nousi johteisesti, Jyväskylässä 14, Turku 8, Vantaa 11 (keskeytys) ja Nokia 4. Sarjan loppusijoitus oli 9. Kiitokset Future-RC:lle tuesta ja teknisestä avusta. Mugen, Novarossi ja Hotfire yhdistelmä toimi loistavasti koko kauden.

Toivottavasti kaudella 2015 kisat ajettaisiin ”kesällä” ja osallistujia olisi se normaali määrä +50 kuskia.

Team Tampere, Joonas ja Jouko

120
Tulokset / Vs: M8 SM IV, Nokia 6.9.2014
« : 06.09.14 - klo: 22.51 »
Sarjan lopputulokset






Nokian osakilpailun tulokset

1    Joseph Quagraine  80 45:11.849 31.951 33.898 
2    Jarno Siltanen  80 45:15.953 32.152 33.949 
3    Samppa Orhanen  79 45:03.157 32.352 34.217 
4    Joonas Hyvärinen  79 45:08.486 32.408 34.284 
5    Joona Haatanen  79 45:17.724 32.407 34.401 
6    Ari Heinonen  79 45:27.466 31.570 34.524 
7    Max Mört  78 45:29.553 32.771 34.994 
8    Tommi Alho  78 45:32.227 32.450 35.028 
9    Heikki Valtonen  77 45:07.947 32.187 35.168 
10   Markku Honkanen  77 45:18.525 32.452 35.305 
11   Marko Eklund  76 45:04.703 32.007 35.588 
12   Arto Heinonen  62 38:18.896 32.664 37.078 
13   Simo Ahoniemi  34 20:10.791 32.756 35.611
14   Harri Peltomaa  34 20:24.120 32.678 36.003
15   Touko Silpola  34 20:33.466 32.974 36.278
16   Tomi Salonen  33 20:09.715 32.114 36.658
17   Petri Ström  33 20:10.226 32.659 36.673 
18   Kai Jämsä  33 20:12.370 33.153 36.738
19   Reijo Mattila  33 20:28.026 33.276 37.212 
20   Mikko Mäkelä  32 20:05.174 33.504 37.661 
21   Tommi Lyijynen  32 20:27.589 33.180 38.362
22   Tom Thusberg  31 20:05.403 32.816 38.883 
23   Petri Tuomainen  31 20:25.384 34.036 39.528
24   Jere Viander  30 20:18.430 35.162 40.614
25   Aarre Sillanpää  28 20:01.209 36.439 42.900 
26   Aapo Heinonen  27 20:32.409 36.544 45.644 
27   Toni Johansson  23 13:51.657 32.275 36.159

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7