Vaikka "tampereen tietäjä" sanoisi mitä, sanon että sulla on mennyt vähän käsitteet sekaisin verrattessa bensaa ja Metanoli/ Nitro seosta... olet oikeassa noitten energiamäärien suhteen mutta sitten se palaminen. kaikki tietää että moottori ei käy ollenkaan kunnolla jos bensamoottoriin laitetaan metanolia, suuttimet (pienoismoottorissa neulan säätö) pitää olla monta kertaa rikkamaalla, nitrolla se vielä vaan korostuu. Syy on se että oikea palamisprosessi vaatiii niin rikasta seosta bensaan verrattuna , jotta kävisi "puhtaasti" se taas tarkoittaa että energiaa luovutetaan huomattavasti enemmän, vaikka itse litramäärässä bensassa on sitä enemmän. No millaiset ovat fiilikset? riittääkö tuo teho minkä saatte tuosta bensapannusta ? Minä tutkin tuota moottoria aikani ja tulin lopputulokseen että ei riitä, tai ehkä hupisuditteluun. Itse kipinäsytytyksessä on kyllä ideaa, poistuu tulppien ja puristus suhteen kanssa pelaaminen. Ennakon kun säätää kohdalleen niin aina toimii. Nuo spiidiautot jotkut vieläkin käyttävät kipinäsytytystä. 50% nitroa ja hyvin tulee tehoa ja vääntöä, ei tartte surra tulpan palamista...
Sitten on tuosta vielä edelleen kehitetty zydeemi: Kovat (melkein dieselin luokkaa) puristukset ja HEHKUTULPPA Se tulee syvälle palotilaan ja kun bensassa on hiukan etanolia (toimii katalysaattori reaktiossa kuin metanoli, mutta menee bensan kanssa seoksena yhteen) Se on se seuraava askel-ilman kipinä hässäköitä, joka oli alkuperäinen syy hehkutulpan suosioon. Ei siinäkään ole tehot metanoli/nitromoottorin luokkaa, mutta eihän sitä kaikki haluakkaan.