No niin...jospa koittaisin selittää...onneksi se vain yleensä pahentaa tilannetta
GT2000:sen tämän kauden säännöt tai lähinnä moottorin muutos olisi pitänyt tehdä jo viimekauden alussa, mutta kun stanu moottorin valinta venyi sen verran pitkälle niin päätettiin jatkaa "vanhalla" vapaalla moottorilla.
Muutos tehtiin nyt rohkeasti tämän kauden alkuun. Tämä muutos tehtiin puhtaasti kilpailu ja kustannus perusteisesti. Ja katsomalla vain nelivetoautoja sekä sivuuttamalla täysin FWD autot. On aloittelijoille ja muillekin lajista kiinnostuneille aivan eri asia ostaa 50 euron kone mikä on kaikilla muillakin kilpailijoilla, kun taas lähteä arpomaan sitä juuri tällä hetkellä nopeinta konetta markkinoilla mikä saattaakin sitten maksaa jo 100-120 euroa.
Nelivetojen vauhti tulee tällä kaudella tippumaan hieman ehkä noin 0.2sek kierroksella, kun tehot tippuvat noin 10-15 prosenttia. Tämä taas aiheuttaa sen ongelman että ainakaan minulla ei ole valmista ratkaisua tasapainottaa etu- ja nelivetojen välistä vauhtieroa...ainakaan tällä hetkellä. Mikäli olisin sallinut sen vapaan 17.5T koneen ja 100g kevyemmän auton etuvedoissa olisivat ne pyyhkineet pöytää nelkuilla. Mikäli olen oikein ymmärtänyt ja sääntöjä tulkannut niin USGT luokassa nelivedot ja etuvedot ajavat samalla 21.5T moottorilla.
Itseasiassa etuveto ei välttämättä ole ollenkaan niin hidas mitä luulisi 21.5T moottorilla. Ajotyyliä tosin osa kuljettajista joutuu muuttamaan, kun vauhtia pitää yrittää pitää paremmin yllä mutkassa. Eikä autoa voi enää ralli tyylliin viedä kaasulla mutkan läpi. Mutta suurempi osa tehosta on varmasti helpompi saada renkaan kautta mattoon ilman ylimääräisiä sutimisia.
Tein äsken nopean penkityksen etuvedossa käyttämästäni Hobbywingin bandit 17.5T moottorista, kun en aiemmin ole kerjennyt. Liitteenä on inertiadynossa mitattuja tehoja nykyisestä stanukoneesta, viimekauden tehokkaimmasta GT2000 koneesta sekä käyttämästäni etuvedon koneesta silloin kun niitä vielä ajettiin aktiivisesti. Tehoerot on koneissa melkoiset. Ehkä joku vakioitu 17.5T kone voisi olla hyvä ratkaisu. Bandit tuottaa 25 asteen ennakolla "vain" 192W. ETS:ssä taitavat ajaa hobbywingit 17.5T koneella vastaalla kuin stanussa 21.5T kone?
Mutta voisin tässä lopuksi yhtyä Kaitsun vastaukseen eli etuvetoja voisi tällä kaudella ajaa ihan omana luokkanaan "jollain" säännöillä mikäli kuljettajia saadaan viivalle riittävästi.