Kirjoittaja Aihe: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)  (Luettu 43340 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #120 : 07.10.08 - klo: 19.17 »
Siellä (ja yleensä isommissa kisoissa) pitää olla jo paljon ennen kahdeksaa, koska ensimmäinen eräharjoituskierros tyypillisesti alkaa klo 08.00.

Pienoisautokilpailuihin osallistuminen ei ollenkaan sovi yhteen aamu-unisuuden kanssa. :grin:
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #121 : 07.10.08 - klo: 19.20 »
Ei se minulle ongelma oliskaan. Kun olis vaan oma auto :)
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #122 : 11.10.08 - klo: 00.34 »
Ei se minulle ongelma oliskaan. Kun olis vaan oma auto :)

Ajolupa (-kortti) on myös syytä olla, sillä muuten ei poliisisedillä ole mitä ottaa pois.

Pitää myös olla hyväkuntoinen, sillä aina kun aamuyöstä lähtee kisapaikalle, niin poliisisediltä on siitä pienestä rasiasta päässeet ilmat pihalle, ja niitä joutuu auttamaan sen täytössä  :cool:
Huonokuntoinen ei jaksa paljoa puhaltaa....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #123 : 28.10.08 - klo: 13.05 »
Ohessa vielä pari kuvaa tältä päivältä.





Ei näytä yhtään hullummalta tuo Lippulaivan rata!  :mrgreen:
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #124 : 28.10.08 - klo: 22.04 »
Oho, tossa alkaa oleen puitteet kunnossa.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #125 : 29.10.08 - klo: 08.53 »
Mites se Tampereen sisäkrossirata jakselee? Tuossa tuli puhetta siitä, jos siellä olisi mahdollista järjestää kevätpuolella yksi talvisarjan osakilpailu. Eli onko sielläpäin halukkuutta ja mahdollisuuksia kisan järkkäämiseen?

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #126 : 29.10.08 - klo: 20.50 »
Tampereen radalta hieman kuvaa ja videota tältä päivältä löytyy: http://korvenmaa.net/kuvat/main.php?g2_itemId=2705

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #127 : 30.10.08 - klo: 09.05 »
Mites se Tampereen sisäkrossirata jakselee? Tuossa tuli puhetta siitä, jos siellä olisi mahdollista järjestää kevätpuolella yksi talvisarjan osakilpailu. Eli onko sielläpäin halukkuutta ja mahdollisuuksia kisan järkkäämiseen?
Moro
Mahdollisuus kisojen järjestämiseen kyllä on ja halukkuuttakin sellaisen järjestämiseen löytyy. Tarvinnee vaan miettiä se kisan ajankohta ettei tule päällekkäisyyksiä.
Tarkennetaan vielä että rata on Nokialla.
Multi surfase on hanurista

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #128 : 30.10.08 - klo: 10.39 »
Tulevia ratoja kun katsoo niin väkisinkin pistää silmään maton paljous. Radoissa ei ole vikaa, ovat hienoja! Se mikä mietityttää on foumin ja kumipyörän toimivuus noilla radoilla... nopeusero alkaa olla jo 1-2s foumin eduksi, kun mattoa on noin paljon. Tahtoo mennä hauskuus kisaamisesta tällä tapaa. Ja eikös kuitenkin ole krossista kyse, eikä rata-ajamisesta. Voisi olla hyvä hieman tarkentaa rengas sääntöä? Suurin osa kuitenkin haluaa ajaa krossia ja sen mukaisilla vehkeillä!

Tiedän, että sarja on jo alkanut ja huono enää muuttaa, mutta olisi voinut olla hyvä jo alussa kuunnella enemmistöä....  :undecided: Nelkussa oli jo nyt turhan vähän kuskeja ja niiden ei varmaan haluta vähenevän.

Kuulin perustelun vapaan renkaan päätökselle, että pääseväthän kaikki mukaan kun saa ajaa foumeillakin. Tuota... harvalla alottelijalla löytyy foumeja krossareihin ellei ole varta vastan hommannut niitä näitä kisoja varten. Joka ikisellä krossi kuskilla löytyy jotkut kumi renkaat hyllystä, niin yllä mainittu ei ole mikään pätevä peruste. Toinen perustelu oli, että kaikki saa ajaa sillä millä haluaa. No nyt kuitenkin ajetaan kilpaa ja normaalisti silloin laitetaan nopeinta alle. Se nopein vaihtoehto vaan sattuu olemaan lajin luonteen vastainen ja suurimman osan vastustama.

Ja onko krossi sitä että käytetään touringin s@@tanan jäykkiä jousia ja 2mm vakaajia sekä että ajetaan kisko pidolla.

Pysyn jyrkästi kumin kannalla niinkuin tein selväksi jo kauden alussa päättäjille! Pitoaineet voi pitää sallittuna, koska se helpottaa auton balanssiin saamista, varsinkin takavedossa. Eikä pitoaine lisää oleellisesti pitoa, ettei synny kisko efektiä...
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #129 : 30.10.08 - klo: 10.47 »
Hazella on hyvä pointti. Olemme keskutelleet samasta aiheesta myös Espoossa, Lippulaivan radalla.

Lippiksessä ongelman muodostaa se, että varsinainen lattiapinta on tuollaista perus "kauppakeskuskivilaatta", joka sellaisenaan on todella liukas, ajetaanpa millä renkaalla tahansa. Olemme tällä hetkellä jättäneet rataan liukkaita osuuksia nimenomaan "krossimaisuuden" säilyttämiseksi. Haasteeksi asian toteuttamisessa jää se, että pito ero maton ja lattiapinnan välillä on todella iso. Matolla mennään kuin kiskoilla, mutta lattiapinta on kuin Coronalauta.

Viime talvena Iso Omenan tiloissa radan pinta oli betonia, ja se mahdollisti hyvin krossimaisen ajamisen sellaisenaan, nyt sellaista vaihtoehtoa ei ole. Olemme jopa pohtineet kivilattiapinnan hiomista karkeammaksi, mutta ongelma on se, että ollaan Kauppakeskuksen tiloissa, joten lattiapintaan ei pitäisi kovin paljon pysyviä jälkiä tehdä.

En tiedä sitten mikä olisi seuraavaksi paras ratkaisu, pitäisikö tilata rekkakuormallinen merenpohjaa ja tehdä aito savirata... Omasta puolestani kaipaisin kyllä mielummin krossi- kuin turistirataa.
Flying Calacucco

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #130 : 30.10.08 - klo: 11.21 »
Muovimattoa saa jämäerinä halvalla. Voisin kuvitella että sen nurja puoli on juuri sopivan karhea ja kova jossa kumi toimii paremmin kuin foami.
Ainakin tuota pitoeroa saa näin tasattua.

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #131 : 30.10.08 - klo: 12.14 »
Pointti koskee pääsääntöisesti renkaita... Radoissa on enemmän tai vähemmän mattoa kun sisällä ajetaan, mikä ei ole ongelma. Tarkoitukseni ei ollut saada ratoihin muutosta, mutta hyvähän se että niistäkin heräsi keskustelua ja uusia ideoita. Se muovimatto voisikin olla erittäin pätevä alusta ja jotain "käpyjä" voisi laittaa mattojen alle röykkyjä muodostamaan..

Lippulaivan radalla lattian ja maton pitoeroa hieman ainakin tasottaisi se että ei ajettaisi foumeilla niin ei muodustuisi niin jäätävää pitoa matolla.


Foumilla ajettaessa on muitakin huonoja puolia kuin kiskopito, jotka ei sovi krossiin:

*alustat on jäykkiä-> autot ei elä niin kuin krossissa
*auto on liian vakaa-> krossissa kuuluu olla hieman muljuamista ja lipsumista
*liipasin pohjassa mutkasta ulos-> krossissa kuuluu lähtee pehmeellä sormella kun ei ole kisko pitoa
*ilma kontrolli puuttuu-> mikä on krossin suola
*ajotyyli täysin erilainen
*kuluttaa voiman siirron tuplasti nopeammin

Rautalangasta väännettynä foumit ei kuulu krossiin ja ne ovat p€rseestä!
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #132 : 30.10.08 - klo: 15.26 »
Onkos Harri syönyt aamulla ärrimurrimuroja? Luunappi möksöttäjälle. Heh heh...

Ei vaan, pointti tuossa rengaskeskustelussa on ollut se, että saa ajaa kummalla renkaalla tahansa ja ne olisivat suunnilleen yhtä nopeita. Hyvät puolet kumirenkaassa on olleet ne, että niitä löytyy jokaiselta ja ne ovat helpompia ajaa ja hypätä sekä röykyissä toimivat useimmiten paremmin. Foamien etuja on ollut mm. tasainen pito koko renkaan elinkaaren (toisin kuin kumirenkaalla), jolloin kustannukset renkaiden osalta saadaan pitkällä tähtäimellä laskemaan.

Näin on ollut esim. viime kauden kisoissa, jolloin sekä kumirenkaalla että solukumilla oli suunnilleen tasavertaiset mahdollisuudet pärjätä. Tänä vuonna on ajettu tasan yksi osakisa ja takavetoluokka voitettiin kumilla, neliveto solukumilla. Ja pitää muistaa se, että kisan paras kumimies (Keppi Kervola) ei ollut tehnyt kotitöitä lainkaan ennen kisaa. Olisiko pitänyt? Kyllä, mikäli olisit halunnut pysyä Jamin vauhdissa. Eli ei tuo kierrosaikaero nyt syntynyt sen foamin myötä Harri, ei. Vaan ehkä siksi, että Jami oli hakenut autoon säätöjä ja kun rata pysyi hallussa, niin voittohan siitä napsahti solukumeille.

Pointti; pyritään tekemään radat sellaisiksi, että niissä on pidoltaan kahta erilaista materiaalia sekä paljon hyppyjä ja käpyjä. Ne hidastavat aina solukumimiehiä, jotka muuten saisivat ehkä kohtuutonta lisäetua tasaisista mattobaanoista.

Tuo liukas osuus Espoossa kuulostaa erittäin hauskalta. Minusta siihen ei pidä tehdä mitään. Jyväskylän ulkobaanalla on yksi mutka tehty sileistä ´pihalaatoista ja se on kyllä herkku ajaa myös takatuupparilla. Sitä ei voi ajaa takavetoisella isolla kaasulla, vaan se pitää ajaa nimenomaan maltilla ja oikealla ajolinjalla. Ääni siis minulta sille, että liukasta saa olla paikoitelln krossissa. Tuo "rallikrossimaisuus" tuo lajiin lisää näyttävyyttä ja mielenkiintoa (ja myös eroja kierrosaikoihin).

Mutta hienoa, jos sinne Tampereen naapuriin olisi mahdollista saada kilpailut. Miten olisi esim. helmikuun 1. viikonloppu vai olisiko parempi ajankohta myöhemmin? Anteeksipyyntö vielä kaikille Nokialaisille, kun meinasin viedä teidän radan Tampereelle. =)

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #133 : 30.10.08 - klo: 16.26 »
Heh heh...  :mrgreen: Söin aamupalaks Ritan ravintolasta kebab pannua ja ihan hyvä mieli tuli kun sai mahan täytee.  :p

Vai olisi pitänyt tehdä kotitöitä. Itse olen vuosi sitten tehnyt ne "kotityöt"  kumi autolle tuolle radalle. Jami ajoi hienosti ja ansaitsi voiton!

Sanoit että tasavertaisia no: esim. Hovi testasi viimesessä finaalissa foumia ja paransi läppiä 0,4-0,6s! Nyt Matti silmä käteen, jos katsoit solu auton menoa verrattuna kumi autoihin niin olihan siinä käyttäytymisellä eroa kuin yöllä ja päivällä. Vertasit myös viime vuoteen, silloin jokaisessa kisassa foumilla oli selkeästi nopeampi läppi.

Eikä nyt ollut kyse siitä, että kuka voitti ja kellä ei vauhti riittänyt johonkin sijaan vaan siitä että on kyse krossista eikä rata-autoilusta. Rataa voi ajaa turisteilla ja mattiksilla jos haluaa.

Minkä takia pitäisi radan tekiöiden vastuulle jättää se että voi kilpailla tasaväkisesti, haloo? Eikö sitä varten ole säännöt? Jos ajetaan krossia niin rata on mikä se on ja kalusto krossin mukaista.

Viimesen SM-kisan jälkeen oli paljon puhetta winter jumpseista ja uudet ihmiset oli kiinnostunut osallistumaan jopa polttispuolelta. Kommentteja oli että: "kiinnostaa, mut miks h€lvetissä foumit ja pitoaineet on sallittuja, ei se oo mitään krossia..." Eipä heistä ole montaa näkynyt... Ja oli myös ehdotettu/pyydetty, että ajettaisiin kumirenkailla ihan oikeeta krossia.. No mites kävi sääntöjen ja osallistuja määrän...  :embarrassed:

Kustannusten osalta foumeja käyttävät taas joutuu enemmän panostamaan auton kuluviin osiin. Eikä foumit niin pitkäikäisiä ole, koska ne repeilee herkästi ja jos haluaa saada auton toimimaan hyvin niin tarvitsee renkaita sorvata pienemmiksi. Niin ja onhan se ulkokisoissa ihan sama että renkailla ajaa x määrä nopeita läppejä. Kuuluu lajin luenteeseen.
« Viimeksi muokattu: 30.10.08 - klo: 17.36 kirjoittanut Haze »
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa pcu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #134 : 30.10.08 - klo: 16.48 »
Mielenkiintoista...:) Vaasassa Jami ajaa kumeilla ja tulee ajamaan kärkivauhtia...

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #135 : 30.10.08 - klo: 17.05 »
Mielenkiintoista...:) Vaasassa Jami ajaa kumeilla ja tulee ajamaan kärkivauhtia...

Onko isä "valistanut" poikaa...  :mrgreen: Onko schumi yellow spinnit jo tilattu...? Toivottavasti muutkin pojat heräilee osallistumisen ja vauhdin suhteen niin saadaan hyvät väännöt taas aikaseksi.  :wink:
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #136 : 30.10.08 - klo: 17.14 »
Matti ethän suutu ethän...  :mrgreen: Hyvää työtä teet krossin eteen! On se vaan niin p€rkeleen vaikeeta saaha tuon miehen mielipiteisiin vaikutettua.  :huh:
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #137 : 30.10.08 - klo: 17.50 »
Hassua.... tässä on koko alkusyksy jyrsitty sormet verillä vanteita joihin on sitten saanut liimattua ne foamit, ne kun "ovat ainoat millä voi menestyä".
Toiseen kisaan ne sitten kait jo ehtisivät, mutta nyt pitääkin alkaa etsimään jotain "speciaalirenkaita" jotta ajaisi "oikeilla renkailla" seuraavassa kisassa.

Onko auton merkki, -vetotapa, -väri jne.... vielä itse päätettävissä, vai muutetaanko niitäkin vielä kesken kautta.

 :cool:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa pcu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #138 : 30.10.08 - klo: 18.06 »
tapsa, ei foamit ole kielletyt! Jami ajaisi Vaasassa jokatapauksessa kumeilla vaikka foamit olis kuinka sallitut, Espoosta en vielä tiedä millä renkailla ajaa, mutta tähtäimessä on että aletaan säätämään autoa kumirenkaille!
« Viimeksi muokattu: 01.11.08 - klo: 11.11 kirjoittanut pcu »

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #139 : 30.10.08 - klo: 18.12 »
Onpas krossista tullu vakavamielistä sitten kesän kisojen. Toivottavasti kyse on vaan syksyn aiheuttamasta synkkyydestä ja keväällä on taas löysemmät hatut päässä kun Maastosarja alkaa.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #140 : 30.10.08 - klo: 18.17 »
Yksinkertaisinta olisi ollut alunperinkin se, että olisi ollut sama rengassääntö kuin kesälläkin.

Renkaita olisi ollut kaikilla, mikäli olisi.
Eri kulumaltaankin olevia, ettei tarvitse kynsisaksilla leikellä kuhunkin kisaan sopivia nappulapituuksia.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #141 : 30.10.08 - klo: 18.19 »
tapsa, ei foamit ole kielletyt!
Näin minä olin ymmärtävinäni.... mutta mitä teemme sillä säiliöllisellä pitoainetta (?)
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #142 : 30.10.08 - klo: 19.43 »
Mikä idea muuten on että radalla pitää olla liukkaita kohtia. Eihän niitä ole ulkonakaan muuta kun väkisin tehtyinä.
Saviradalla polttisautolla vähän olen ajanut ja siellä ainakin pito on huomattavasti parempi kun kumilla betonilla, eikä toisiaan muutu toisessa mutkassa yhtäkkiä jääksi ja seuraavassa mutkassa taas palaa kaatopitoon.
Ja mitä renkaisiin tulee niin minun mielipide on että saa ajaa millä haluaa.
Multi surfase on hanurista

Poissa J.Hovi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #143 : 30.10.08 - klo: 21.19 »
Rengassota krossissa, ennenkuulumatonta! :shocked:

Eipä siis muuta kuin mukaan vaan: Viimeisessä finaalissa tuli tosiaan kokeiltua solukumeja alle, kun siihen asti olin kärräillyt ihan normaalilla InsideJob/Holeshot-sarjalla. Siihen nähden, että auton säädöt solukumeille tuli ravistettua hihasta erätauon aikana, ja että moiset renkaat olivat ensimmäistä kertaa Durgassa kiinni kyseisessä finaalissa, oli kierrosaikaparannus melko järkyttävä.
Todettua tuli siis ainakin se että solukumit OVAT nopeammat, oli sitten matto- tai betonipinta.
Myöskin kaatumisherkkyys pieneni huomattavasti, osittain toki madaltuneen painopisteen ansiosta (pienemmät pyörät, auto matalammalla).
Arvattavissa on, että jos solukumit jatkossakin sallitaan, niin "kauden" lopussa ne löytyvät luonnollisesti vähintään jokaisesta nelkkukrossista.

Olkoonkin että solukumeilla on kiva ajaa kovaa, niin ehkä kuitenkin ajaisin mieluummin kumirekailla juurikin niiden tarjoaman lievästi haasteelisemman ajettavuuden(tasamaalla) takia.
Mutta: jos solukumit ovat "antidoping-toimikunnan" hyväksymällä listalla, niin tulen niillä myöskin luonnollisesti ajamaan silloin kun ne todetään nopeammiksi.

Vaikka solukumeilla ajaminen onkin näillä autoilla lähes ilmaista (renkaiden osalta), niin olisi kyllä kiva ajaa pois noita kesän aikana kertyneitä puolikuntoisia holeshotteja näin talvisarjan aikana.
 

Vaan ei pidä silti ymmärtää väärin; krossi on aina kivaa renkaista huolimatta! :cool:
...paitsi silloin kun sataa ja ajetaan ulkona.

Ps. LiPot sallituiksi maastosarjaan ensi kaudeksi, jookosta?

Poissa RikuRassi

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #144 : 30.10.08 - klo: 23.09 »
Heh, ja minä kun luulin että krossin, ja ennenkaikkea talven kisojen pitää olla ennenkaikkea hauskaa, ilman turhaa rypistämistä! :huh:

Vuosien jälkeen kun lähdin mukaan krossiin ja ekaa kertaa sähköllä, lähdin ainakin itse pitämään hauskaa. Eikös SM-mitaleita jaeta lähinnä kesäsarjasta?
Ymmärrän toki, tosissaan aina ajetaan kun korokkeella seistään, mutta näin harrastajalle ainakin aivan sama millä kumilla muut ajelee.

Foamit tosiaan ajettuun kierrosmäärään nähden lähes ilmaiset, mutta kumit kyllä jotenkin kivan haasteelliset kovemmallakin pidolla, lentoasennon korjailusta puhumattakaan... Itse tosin päästelin takavedossa, ja siellä taisi kumit ollakin vahvoilla.
Itselle foamit oli sen jälkeen aika itsestään selvä valinta kun Nokian rata valmistui, foamisetillä kun harjoittelee ainakin pari päivää ihan putkeen matolla. Nappulat sileät 10 akullisen jälkeen.

Sanan/renkaanvapaus kunniaan! Tosimiehet ne kai ajaa aina ilman kumia... :grin:

Tämä ei sitten ole mikään uhkailu/kiristys: Jos lipot sallitaan, ajelen kesäsarjankin (en foameilla)  :azn:

Poissa pOINTER

  • SaloUA
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #145 : 30.10.08 - klo: 23.43 »
Tämä ei sitten ole mikään uhkailu/kiristys: Jos lipot sallitaan, ajelen kesäsarjankin (en foameilla)  :azn:
Sama, sitten myös voipi ensi talvena ajella kumirenkailla jumpseissa, kun niitä nurkista löytyy..  :wink:
Kun ei pyydä mitään, ei välttämättä saakaan haluamaansa, mutta kun pyytää paljon, saattaa saada paljon - tai sitten ei.

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #146 : 30.10.08 - klo: 23.46 »
Siihen nähden, että auton säädöt solukumeille tuli ravistettua hihasta erätauon aikana, ja että moiset renkaat olivat ensimmäistä kertaa Durgassa kiinni kyseisessä finaalissa, oli kierrosaikaparannus melko järkyttävä. Todettua tuli siis ainakin se että solukumit OVAT nopeammat, oli sitten matto- tai betonipinta.

Arvattavissa on, että jos solukumit jatkossakin sallitaan, niin "kauden" lopussa ne löytyvät luonnollisesti vähintään jokaisesta nelkkukrossista.

Jyväskylässä oli jopa yksi ja puoli mutkaa matosta ja silti ero oli iso! Kuinka on sitten muissa kisoissa joissa mattoa on valtaosa...  :undecided:

Foumit ei löydy ainakaan minun autosta!
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa HN

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #147 : 31.10.08 - klo: 05.30 »
...omia kokemuksia kumista. Toimii 2-akkua ei enempää. Itse ajoin kaks alkuerää "oikeesti", kolmannessa pöyrät oli jo surkeet. Sitten neljänteen uudet et sais ajettuu ne sisään ( joka ON tarpeen ) finaalia varten. Finaaleissa toimivat sit ekassa ja tokassa. Kolmas veto olikin jo selkeesti huonompi. Renkaissahan pitokasvoi siis liiaksi ja ajosta tuli kulmikasta ja muljuvaa. Auto siis 2wd ja täysin kesäsäädöissä.

« Viimeksi muokattu: 31.10.08 - klo: 05.57 kirjoittanut HN »
RCM.fi  --Waverunner RTR Buggy--

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #148 : 31.10.08 - klo: 08.06 »
...omia kokemuksia kumista. Toimii 2-akkua ei enempää. Itse ajoin kaks alkuerää "oikeesti", kolmannessa pöyrät oli jo surkeet. Sitten neljänteen uudet et sais ajettuu ne sisään ( joka ON tarpeen ) finaalia varten. Finaaleissa toimivat sit ekassa ja tokassa. Kolmas veto olikin jo selkeesti huonompi. Renkaissahan pitokasvoi siis liiaksi ja ajosta tuli kulmikasta ja muljuvaa. Auto siis 2wd ja täysin kesäsäädöissä.

Ajoin koko päivän (10 akkua) samoilla kumi renkailla ja ne parani vaan loppua kohden! Viimesessä finaalissa selkeesti oma nopein kierros ja renkaat on hyvässä iskussa seuraavia kisoja varten. Eli se on ihan p@ska puhetta, että kumi renkaat toimii vaan pari akkua. Pidon kasvaessa jäykennetään hieman alustaa. Ei ole renkaiaden vika jos ei jaksa tehdä autolle mitään ja se ei enää toimi olosuhteiden muuttuessa! Sekä olihan meillä pito ainetta käytössä niin myös sen määrää voi säännöstellä. Kuka pakottaa ajaa kesä säädöillä?

Englannissa on hyvät väännöt talvisin krossissa, eikä niillä ole ongelmaa kumi pyörien suhteen. Miksi täällä Suomessa pitää väkisin siitä muodostaa ongelma. Onko järkevää pitää kiinni Jyväskylän poikien kertsi tavasta ajaa vapaalla renkaalla ->toisin sanoen foumilla rata tyylisesti. Tämä tapa ei vie luokkaa eteenpäin ja jos olen oikein ymmärtänyt niin olisi kova yritys viedä luokkaa eteenpäin ja se olisi myös välttämätöntä, jotta saataisiin lisää osallistujia ja tasoa nostettua.

Kommenttini ei ole kenellekkään henkilökohtaista kuittailua ja toivottavasti kukaan ei ole niitä niin tulkinnut! Ennen sarjaa yritin vaikuttaa sääntöihin, mutta vanhat kaavat vei voiton. Tämän takia olen täällä nostanut näin räikeästi ja "yleisesti" esille nämä asiat. Se miksi en nostanut asiaa esille ennen Jyväskylän kisaa niin syynä oli ettei ollut edes tarkoitus ajaa sarjaa nykyisten sääntöjen takia. No kuitenkin teki mieli tulla mukaan vanhojen ja uusien jäärien kanssa ja nyt sitä ollaan täällä yrittämässä kehittää winter jumps sarjaa tulevaisuuden kannalta. No sekin tuntuu täysin turhalta kun kuitataan asiat ärrimurri muroilla ja suolletaan omia selityksiä, eikä viitsitä miettiä asiaa tarkemmin tai edes myöntää olevan ehkä parempia ratkaisuja. (jolle edellinen virke oli niin kyllä tietää sen... :mrgreen:)

Edit: kielioppia...
« Viimeksi muokattu: 31.10.08 - klo: 10.13 kirjoittanut Haze »
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa RikuRassi

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Winter Jumps 2008 - 2009 (kehittelyä)
« Vastaus #149 : 31.10.08 - klo: 08.32 »
Ei varmasti nelkussa olekaan suurin ongelma tuo kuluminen,ja jos kuluu pahasti, balanssi säilyy kuitenkin paremmin.
2WD:ssä tosiaan muuttuu balassi pirusti takarenkaiden kulumisen myötä. Eri rengassääntö nelkuille/tuuppareille?