Olen argumenttini jo asiaan antanut. Omasta mielestäni Poinas ja Miksu esittävät näkemyksiä, jotka ovat vailla pohjaa. Nykyiset mallit ovat todettu toimiviksi ja kustannustehokkaiksi käytännössä useiden vuosien ajan, jotka helpottavat harrastusta ja laskevat sen kustannuksia.
En asiaa kommentoi enempää ennen kuin asiaan liittyen tuodaan jotain uusia näkemyksiä esille. Saman litanjan toistaminen ei muuta asiaa.
Tähän on pakko puuttua. Saman litanian toistaminen ei muuta asiaa. No ei muuta ei, koska mitään mikä eroaa nykyisesta sanellusta käytännöstä ei oteta huomioon. Miten tämä edistää keskustelua ?
Edelleen kukaan ei ole kertonut onko niitä SP/CS moottoreita testattu krossissa ja jos on, mitä eroja havaittiin ? Sen sijaan on tuotu esille, että eroja ilmeisesti havaittiin eri moottoreiden välillä mattoautolla, jossa se MAX teho voidaan varmasti tasasella baanalla hyödyntää. OK, mutta edelleen kiinnostaa tietää miten tämä korreloi krossin puolelle ? Vai testattiinko niitä kuitenkin krossissa, mutta sitä ei vaan ole täällä eritelty ?
Nyt jos valittuja koneita perustellaan sillä, että niiden ennakkoa ei voi muuttaa ja teho on sama, miksi sitten näitä uusia säätimiä joissa sitä ennakkoa voi muutella, ei haluta kieltää tai rajata yhteen tyyppiin jotta kaikilla olisi tasapuoliset mahdollisuudet ? Edelleen kahdella eri säätimellä joista toisessa on sivistyneempi tekniikka ja toisessa se kivikautisempi, tullaan menemään matolla eri vauhtia vaikka autossa kuinka on sama hyväksytty moottori. Miten tämä tukee sitä yksityyppi moottoriajattelua ja sen tasapäistävää vaikutusta ja/tai missä määrin tämä ero ilmenee krossin puolella ?
Rajatuilla moottoreilla ja renkailla halutaan taata kilpailijoille tasapuolinen ja edullinen kalusto. Tasapuolisuuteen jo yllä puutuinkin, mutta seuraavaksi kysyisin miten yksityyppi rengas tai moottori edistää harrastuksen edullisuutta jos se samalla rajaa myös kilpailua ? Millä perusteella RC-autoilu ei noudata muita kansainvälisen kaupankäynnin moneen kertaan testattuja ja todettuja toimintamalleja, joissa kysyntä ja tarjonta määräävät sen lopullisen hintatason tiettyjen rajaehtojen puitteissa ? Mikä pakottaa yksityyppiluokassa sen määrätyn kikkulan myyntihintaa alaspäin, jos sen kilpailijan on kuitenkin se kyseinen kapine hommattava mikäli meinaa ajaa kisaa ?
Otetaan esimerkiksi elektroniikan komponenttikauppa, josta itsellä on kokemusta ja jossa pyöritellään joskus oikeasti isoja volyymeitä, on edelleen tietyissä komponenteissa ns. single-source tilanteita, joissa jotain osaa ei oikeasti valmista kuin yksi taho (eikä vastaavaa tuotetta löydy muilta). Kenellekkään ei liene yllätys, että tämän kyseisen palikan hintataso poikkeaa selkeästi muiden vastaavien hintatasosta ja tähän ei tuo mitään muutosta se, onko sillä komponentilla useampi jakelija (aka myyjä). Jos sen kapineen on joku hölmö mennyt sinne kortille suunnittelemaan eikä ole vaihtoehtoa, niin pakko on se kikkula ostaa jos meinaa niitä omia tuotteitaan valmistaa....makso mitä makso. Eli jos ei ole "pakko" myydä hinnalla minkä markkinat suostuvat maksamaan, voi myydä sillä hinnalla minkä katsoo sopivaksi. Kuka esim. sanoo, että sen stanukoneen oikea hinta on se mitä ne tällä hetkellä maksaa ? Eriasia olisi, jos se kilpailut järjestävä taho määrittelisi mitä se moottori tai renkaat jotka ko. kisaan on hyväksytty, saa kilpailijalle maksaa.
Eli edellä olen esittänyt muutaman kysymyksen / omat kantani, jotka olen myös pyrkinyt perustelemaan esimerkein. Nyt jos saan em. juttuihin selkeät vastaukset ja niille perustelut, jotka vesittävät oman kantani, olen hiljaa, vetäydyn kuoreeni ja pyydän ylläpidolta tunnukselleni vuoden banaanit. Muussa tapauksessa oletan saaavani infoa miten eri jutut joihin nyt vedotaan on testattu, mitä havaittiin ja miten näistä tehtiin aikaisemmin esiin tuodut johtopäätökset ? Tai sitten lienee kolmas vaihtoehto, jossa todetaan että tässä vaan taas jankataan samaa litaniaa eikä asiasta sen takia keskustella. Edelleen odotan että me, täysi-ikäiset ihmiset osaamme oikeasti asioista keskustella ja jopa tulla johonkin lopputulokseen ilman sanelua tai tiettyjen kantojen lyttäämistä / poissulkemista.