Kirjoittaja Aihe: Kaasuttimen säätäminen ja aivojumppaa  (Luettu 8404 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Stombba

  • Tulokas
    • Profiili
Kaasuttimen säätäminen ja aivojumppaa
« : 10.08.09 - klo: 23.17 »
Purin toisen autoni koneen ja puhdistin kaasarin. Nyt kun laitoin osat takas paikoilleen niin mieleeni juolahti yksi epäkohta.

Eli koskien alaneulan säätöä:

Jos "tehdasasetuksille" säädetään niin alaneula pitäisi olla neljä ja puoli kierrosta auki. Nyt kun avasin tuon määrän neulaa ja survaisin servon varren paikoilleen niin jouduin vetämään luistia ulospäin jotta sain varren paikoilleen. Nyt kun katsoo imuaukosta sisään on luisti aika paljon auki ja säätö ei vaikuta vaikka ruuvaa suuntaan tai toiseen. Vasta kun neula on vajaan kierroksen auki alkaa säätö vaikuttamaan luistin asentoon. Eli jos säädän servon vartta voin toki pelata tuolla mutta eihän siinä silloin enää päde tuo 4 ja puoli kierrosta ???.

Mietin tässä vain että miten voi muka "tehdassäätö" olla jotain määrättyä kun jokaisessa autossa on todennäköisesti servon varsi eri asennossa.

Ei tästä selityksestä todennäköisesti kukaan ymmärrä yht mittää mut yritetään =)


Paljonko tuo luisti pitää olla auki jos tuijottaa imuaukosta sisään? Onko tähän jossain jotain kuvitettua säätöohjetta?

Sama mitä ihmettelin on tyhjäkäyntiruuviin säätö 0,5mm - 1,0mm.... no mistäs helvatusta mää tiedän paljon toi on?


Huomenna katotaan lähteekö toi maata kiertävälle radalle vai saako siihen jotain tolkkua =)
Oman radan SM-mestari 2009   Hobao Hyper 8, Cen Racing Matrix Pro ja sikana varaosia.

Poissa YLI-G

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kaasuttimen säätäminen ja aivojumppaa
« Vastaus #1 : 10.08.09 - klo: 23.39 »
eli säädät tyhjäkäyntiruuvista kaasuluistin auki 0,5-1mm.
eihän se servon asento mihinkään säätöihin vaikuta :huh:
hobao hyper 8

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kaasuttimen säätäminen ja aivojumppaa
« Vastaus #2 : 11.08.09 - klo: 00.01 »
Kun katsot kaasarin kurkusta sisään niin sillon se luisti pitää olla auki noin millin...

Ja nimenomaan servovarrella tai millään moottorin ulkopuolisella osalla ei ole mitään tekemistä koneen säätöjen kanssa.

Luistin auki jääminen säädetään tyhjäkäyntiruuvista... Eli siis mitä enemmän luisti jää auki, sitä enemmän sulla on tyhjäkäyntiä.

Servovarret yms linkit säädetään aina siten että luisti liikkuu vasta kun kaasuvivusto on liikkunut vähintään millin.
Kaasuvivusa on jousi joka pitää luistin tyhjäkäyntiruuvia vasten kaasun ollessa neutraali asennossa.
Kun painat jarrua, kaasuvivusto saati luisti ei saa liikkua karvaakaan... Vain jousi painuu kasaan.

Sulla on servovarsi ja koko kaasulinkistö pahasti pielessä puheites mukaan...
Ja sulla ei selvästikään ole pienintäkään käryä edes miten servovarsi ja koko kaasulinkistö kuuluisi olla kasattuna.

Yksikään kaasarin ruuvin asento ei vaikuta tippaakaan kaasuservon, servovarren tai kaasuvivuston asentoon.

Poissa rcaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • suomen RC-ajopaikat & RC-Liikkeet
Vs: Kaasuttimen säätäminen ja aivojumppaa
« Vastaus #3 : 11.08.09 - klo: 03.27 »
tuodaan nyt jälleen tämä valaisemaan lisää asiaa... ---> http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html#kaasarin rakenne
HOKE kyllä asian sanoi tyhjentävästi mutta mutta  :grin:
RC-radat & RC-Liikkeet -->http://tinyurl.com/n6wtha
Xray 808 - O.S. SPEED 21VZ-B V-SPEC II

Poissa Stombba

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Kaasuttimen säätäminen ja aivojumppaa
« Vastaus #4 : 12.08.09 - klo: 22.00 »
*HOKE* kyllä näistä jotain käryä on, ihmettelin vaan kun autoa en saa säätöihin millään. Tyhjäkäynti tiessään, lämmöt seikkailee, alaneula ja tyhjäkäynti ei juurikaan tottele säätöjä jne jne...

Nyt meni sen verran vihreä kaiffari nenään että kaivoin toisesta autostani Nosramin koneen Hyperiin ja tein perussäädöt kylmiltään ja lämpöisenä hienosäädöt.....TOIMII KUIN JUNAN VESSA. Nyt puolen tunnin "säätämisen/testailun" tuloksena on hymy herkässä kun auto tottelee säätöjä, lämmöt pysyy kurissa ja alavääntö on huikea =)

On kiva tuoda auto vierelle kun jarrutuksen jälkeen tyhjäkäynti on tasaista ja 10 sekunnin jälkeen lähtee ku anoppi laiturilta  :roll:


Ajokelejä odotellessa
Oman radan SM-mestari 2009   Hobao Hyper 8, Cen Racing Matrix Pro ja sikana varaosia.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Kaasuttimen säätäminen ja aivojumppaa
« Vastaus #5 : 13.08.09 - klo: 10.25 »
Jos kuski, auto ja ulkoiset olosuhteet pysyvät vakiona ja ainoa mikä muuttuu on moottori, kun mennään toimimattomasta moottorisetupista toimivaan, niin toimimattomassa moottorissa lienee ilmavuoto tai jokin osa rikki.

Oma vastaava kokemus johtui vuotavasta haitarikumista ja huonosta etulaakerista.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Wiper

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Kaasuttimen säätäminen ja aivojumppaa
« Vastaus #6 : 13.08.09 - klo: 20.52 »
Pakko hakea forumilta apua kun on hiukan sormi suussa. Eli säädöistä kyse.

Mikä on tyhjäkäynnin ja alaneulan suhde toisiinsa, tai tarkemmin, missä vaiheessa tyhjäkäynnin ruuvin säätö vaikuttaa ja missä vaiheessa alaneulan säätö?

Ongelmana on nyt auton käynnissä pitäminen tai kierrosten nousu kun auto on paikoillaan.
Pääneula on oletettavasti säädetty oikein. Röpötyksestä käännetty vielä vähän kireämmälle, savua tulee putkesta ja lämmöt n. 5 min ajelun jälkeen 110C.

Alaneulaa yritetty sen jälkeen säätää annetuilla ohjeilla (pannu kuumaksi, 15sek. tauko, taas ajelua liipasin pohjassa ja 30 sek tauko). Auto lähtee pirteästi molemmissa tapauksissa ja alaneulaa ruuvattu auki 5min, jonka seurauksena auton kierrokset laskevat n. 2-5sek pysähtymisen jälkeen ja sammuu eikä autoa saa enää käyntiin. Sitten palataan 5min kireämmälle alaneulan suhteen, ajetaan lämöiseksi ja kun yritetään taas em. testejä, auton kierrokset lähtevät nousemaan.

Eli vääntää alaneulaa sitten minnepäin tahansa vaikka vain minuutin verran, seurauksena on joko sammuminen tai kierrosten nousu.


Poissa YLI-G

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kaasuttimen säätäminen ja aivojumppaa
« Vastaus #7 : 13.08.09 - klo: 21.57 »
itse kokeilisin kääntää alapäätä vähän paksummalle,ja pikkasen tyhjäkäyntiä isommalle.
kun alaseosta rikastaa niin kierroksethan putoavat hieman.
hobao hyper 8

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Kaasuttimen säätäminen ja aivojumppaa
« Vastaus #8 : 14.08.09 - klo: 08.37 »
itse kokeilisin kääntää alapäätä vähän paksummalle,ja pikkasen tyhjäkäyntiä isommalle.
kun alaseosta rikastaa niin kierroksethan putoavat hieman.

Minä kokeilisin just toisinpäin.
Flying Calacucco

Poissa sykero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kaasuttimen säätäminen ja aivojumppaa
« Vastaus #9 : 14.08.09 - klo: 10.45 »
itse aloittaisin jo 2tahti nitropannun säätämiseen liittyvän wikin. koska näitä samoja ohjeita toistetaan täällä kerta toisensa jälkeen. ja merkkikohtaisia erojakin säätämisessä.

Ja yksi jos toinen tuntuu selittävän mitä sattuu.

a) kysyisin mikä moottori / kaasari
b) paljon ajettu
c) mikä tulppa? tulppa kuosis? / fuilis?
d) väljä pannu käyttäyty tollain, tai totaalisen pieleen säädetty ylä/ala alue / tai ilmavuodon omaava (fuililetkuissa kuplia? / kaasarin juures märkää / kannenvälissä märkää / tulpankin on nähty vuotavan / etulaakeri vuotaa /onko pillin stefat kunnossa / onko pilli mikä sattuu pilli vai tarkotettu tälle motille /
e) onko kytkin kunnossa, ettei sen takia ole tarvinnut säätää pannua liian korkeilel tyhjäkäynneille / liian rikkaalta alhaalle ja piikille ylhäältä
d) onko "keskineulaan" koskettu.
jne jne.
f) niitä lämpöjä on aivan turha tsiigailla jos pannu ei toimi. ja etenkän yhdellä infrapuna lämpömittarilla mitä itse olen vuosien varrella kokeillu. mittareissa on +-40 asteen eroja.
g) Uusikin näiden kokoluokan moottoreista saattaa olla ihan höpö säädöistään koko elinikänsä vaikka mitä taikoisit
h) tarkista kaasarin suuttimine läpivirtaus
i) älä säädä koneen tyhjiä servoilla
j) osta hyväksi todettuja pannuja, niitä on myös halpoja
xyz) kelit vaikuttaa säätöihin, tankki voi falskata, joku hiertää koneen vauhtipyörään / kytkinkelloon.




mutta oma ohje on, vaihda tulppas jos ei kerta käyntiin lähde enään 5min ruuvin vääntämisen jälkeen. sen jälkee uusiksi alaneula / tyhjäkäynti jos olet 95% varma ettei ole ilmavuotoa tai kone ole väljä.
« Viimeksi muokattu: 14.08.09 - klo: 11.47 kirjoittanut sykero »

Poissa Wiper

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Kaasuttimen säätäminen ja aivojumppaa
« Vastaus #10 : 14.08.09 - klo: 11.47 »
a) Hyper 21, kaasarista ei tietoa. Hobaon hyper 7 rtr autosta kyse ja kaikki osat alkuperäisiä (kytkinkelloa ja paloja lukuunottamatta)...ja kyllä, ilmansuodattimen elementit on myös vaihdettu ja öljytty aika ajoin.

b) Kohta vajaa gallona mennyt säädellessä ja ajellessa pät-kit-täin =)

c) Real Mccoy MC8 ja Byronfuel 16%. Tulppia on otettu avaamattomasta paketista kolme testiin, ilman muutoksia.

d) Pannun väljyydestä en osaa sanoa mitään. Kylmänä vauhtipyörän pyörittämisessä tuntuu kaksi selvää kohtaa, joissa pitää käyttää sormijänteitä kunnolla että pyörähtää niiden yli.
Letkuissa ei ole kuplia, mikään kohta ei ole märkä. Pilli on tuon auton mukana tullut.

e) Kytkinpalat, laakerit ja kello huollettu viimeksi eilen kellon vaihdon yhteydessä (edellisellä kellolla samat ongelmat)

d2) Keskineulaan ei ole koskettu

f) Käytössä ei ole inframittaria, vaan tuollainen anturi, jonka tökkään moottorin lohkoon kiinni. Kun auton saa kerran liikkelle, niin kyllähän sillä ajelee ja se kulkee aika iloisesti niin kauan kun ei kaasulle hirveästi löysiä anna tai ainakaan paria sekunttia pidempään. Joskus myötätuulessa kestää sammumatta tyhjäkäynnillä ajon jälkeen ja joskus ei.

h) Kaasari on huollettu ja putsattu viimeksi eilen.

i) Ei ole servolla säädetty tyhjäkäyntiä

xyz) Tankin, letkujen ja polttoainesuodattimen tiiviys todettu upottamalla vedenalle ja lääkeruiskulla ilmaa letkun päähän työntäen.

Poissa sykero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kaasuttimen säätäminen ja aivojumppaa
« Vastaus #11 : 14.08.09 - klo: 12.43 »
gallona puoltoist menee viel sisäänajon piikkiin ja säädöt saaki heitellä

Kokeilisin molempia edellä mainittuja tarinoita.
 
eli eka jos muuten tuntuu ettei ole paksulla alhaalta (kun sanoit että lähtee). niin avaisin alhaalta yläneulaa mahd kiinni. ja lisää tyhjäkäyntiä max 1-1,5mm ku silmällä katsoo kaasaariin.

jos lopputulos on sama. niin reilusti alapäätä kiinni, yläpäätä auki ja tyhjäkäyntiä pois.  (koska puhuit ettei kaasua voi höllätä)



ja alaneula keskineula ja tyhjäkäynti elävät aikalailla symbioosissa. kun yhtä vääntää saa vääntää toistakin.

« Viimeksi muokattu: 14.08.09 - klo: 12.47 kirjoittanut sykero »