Kirjoittaja Aihe: Pojalle autoa  (Luettu 7849 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nishiki

  • KUArc
    • Profiili
Pojalle autoa
« : 23.07.12 - klo: 09.54 »
Pojalle olisi tarkoitus laittaa auto. Tekeekö esim. Traxxas Stampede RTR paketissa tulevilla radioilla/sähköillä mitään vai kannattaako ne ostaa erikseen? Hyvää pakettia saa ehdotella, tärkeintä olisi kestävyys ja laitteen ei pidä säikähtää pieniä lammikoita.

Marko

juhamatti

  • Vieras
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #1 : 23.07.12 - klo: 09.58 »
Ihan hyvä valinta, eikä säikähdä sitä vettäkään..

Poissa LiukuLaakeri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #2 : 23.07.12 - klo: 10.00 »
hyviä autoja voit miettiä myös tuolla :wink:   :   http://rc10.fi/index.php?topic=21016.0

-Joakim
TeamC TR2 Brushless Short-Course Truck

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #3 : 23.07.12 - klo: 10.01 »
Tarkoitatko sitä harjatonta (VXL) vai harjallista (XL-5). Jos kestävyyttä ja tehoa haluaa niin kannattaa panostaa harjattomiin (VXL) sähköihin. Voi tulla loppujen lopuksi halvemmaksi,kuin harjalliset sähköt.

juhamatti

  • Vieras
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #4 : 23.07.12 - klo: 10.09 »
Riippuu myös pojan iästä ja onko ensimmäinen auto, ihan juniorille en kyllä hiiletöntä ostaisi, alkuun pääsee rtr mallin hiilelliselläkin ja sekin kulkee ihan riittävää vauhtia.

Poissa 2Gigaa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Rustler VXL-sivut
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #5 : 23.07.12 - klo: 10.20 »
Kannattaa muistaa, että ainakin VXL-mallissa voi tehot tiputtaa noparista puoleen ja oma 4 wee poika pystyy näin ajelemaan hiekkakentällä ilman ongelmia. Itse suosittelen kyllä tuota harjatonta versiota. Sillä on myös isin kiva ajaa.

juhamatti

  • Vieras
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #6 : 23.07.12 - klo: 10.23 »
Ai no sitten tuo ei ole ongelman.
Ajattelin vanhanaikaisesti että ohjaimesta pitäis epaa säätämällä tiputtaa tehoja, ja traxxaksen radiossa ei sitä ole..
Mut toi ok jos noparista voi säätää tenkua pienemmäksi.

Poissa samimake

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #7 : 23.07.12 - klo: 10.28 »
Kannattaa muistaa, että ainakin VXL-mallissa voi tehot tiputtaa noparista puoleen ja oma 4 wee poika pystyy näin ajelemaan hiekkakentällä ilman ongelmia. Itse suosittelen kyllä tuota harjatonta versiota. Sillä on myös isin kiva ajaa.

+1 tälle, omalla 4v pojalla on Traxxas e-revo 1/16 ja tuo puolitus noparissa on kätevä. Ja kaiken lisäksi auto kestää hyvin vettä. Ja kun laittaa noparista normaali asetuksen päälle ja pari akkua niin menoa on jo aikuisellekkin riittämiin. Niin ja vara osia saa monesta paikasta.
.......

Poissa ariilari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #8 : 23.07.12 - klo: 12.22 »
Pojalla ollut nyt vuoden verran VXL-stampede. Sai sen 6-vuotislahjaksi. Tänä kesänä on jo ajo hallussa,  joten saa mennä jo täystehoilla. Toki ajo sujui aikaisemminkin,  mutta nyt ymmärtää että ei tarvi aina ajaa kaasu pohjassa.
Helppo huolettava, poikakin jo huoltaa ja putsaa auton itse ajon jälkeen.

Ei mene rikki helposti. Autoa rääkätty paljon,  mutta ainoastaan diffin rattaat uusittu kerran ja sekin siksi kun en ollut ohjeistanut että ei tulla hypystä kaasu pohjassa alas pitävälle pinnalle.

Vaihteiston koppa on huono, kannattaa peitää siinä pohjassa oleva reikä tai ostaa RPM:n valmistama umpinainen malli. Meillä on RPM:n  koppa mutta pieniä kiviä siellä kopan sisällä on silti. Se kannattaa avata ja putsata jokaisen ajon jälkeen.

kannatava ostos on ollut.


Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #9 : 23.07.12 - klo: 19.32 »
meillä 5v poitsu ajelee m8e kyösti inferno ve llä 2s lipolla ja epalla hieman rauhoitettuna. jestää hyvin eikä säiky kolhuja
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa Mirkku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #10 : 23.07.12 - klo: 21.29 »
Jos kestävän auton haluaa, niin ehdottomasti Traxxas Slash! Autoa on 2wd ja 4wd mallina. Ja vesikään ei ole este. Mutta kannattaa ehkä ostaa se VXL-versio, eli harjaton.. Kyllä sitten tehoja saa tiputeltua vaikka säätämällä noparia:)
Traxxas Slash 2wd
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #11 : 23.07.12 - klo: 21.56 »
VXL versio ehdottomasti ja samantien parit lipo akut ja laturi, tuolta edullisesti www.hobbyking.com

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #12 : 23.07.12 - klo: 22.19 »
meillä 5v poitsu ajelee m8e kyösti inferno ve llä 2s lipolla ja epalla hieman rauhoitettuna. jestää hyvin eikä säiky kolhuja

(oletetaan että halutaan auton kiihtyvän 50km/h vauhtiin, valitse itse sopiva kiihdytykseen kuluva aika "kuljetut sekunnit" pystysarakkeesta ja katso virran määrää.

Paino (kg)Virta (A)Jännite (V)Voima (kg*m/s^2) = NewtonTeho (watt/s)Kiihtyvyys Kiihtyvyys (%G:stä)Kuljettu matka (m)Vauhti (km/h)Vauhti (m/s)Kuljetut sekunnitOttoteho hyötysuhteella
3,5328,57,448,62430,613,9141,66,950,013,91,02700,6
3,5164,27,424,31215,36,970,813,950,013,92,01350,3
3,5109,57,416,2810,24,647,220,850,013,93,0900,2
3,582,17,412,2607,63,535,427,850,013,94,0675,2
3,565,77,49,7486,12,828,334,750,013,95,0540,1
3,554,77,48,1405,12,323,641,750,013,96,0450,1
3,546,97,46,9347,22,020,248,650,013,97,0385,8
3,541,17,46,1303,81,717,755,650,013,98,0337,6
3,536,57,45,4270,11,515,762,550,013,99,0300,1
3,532,87,44,9243,11,414,269,450,013,910,0270,1
3,529,97,44,4221,01,312,976,450,013,911,0245,5
3,527,47,44,1202,51,211,883,350,013,912,0225,1
3,525,37,43,7187,01,110,990,350,013,913,0207,7
3,523,57,43,5173,61,010,197,250,013,914,0192,9
3,521,97,43,2162,00,99,4104,250,013,915,0180,0
3,520,57,43,0151,90,98,8111,150,013,916,0168,8
3,519,37,42,9143,00,88,3118,150,013,917,0158,9
3,518,27,42,7135,00,87,9125,050,013,918,0150,0
3,517,37,42,6127,90,77,5131,950,013,919,0142,1
3,516,47,42,4121,50,77,1138,950,013,920,0135,0
3,515,67,42,3115,70,76,7145,850,013,921,0128,6
3,514,97,42,2110,50,66,4152,850,013,922,0122,8
3,514,37,42,1105,70,66,2159,750,013,923,0117,4
3,513,77,42,0101,30,65,9166,750,013,924,0112,5

Vertailuna 4S ~120A (mitatut todelliset M8e krossarit virrat kiihdytyksessä)
Paino (kg)Virta (A)Jännite (V)Voima (kg*m/s^2) = NewtonTeho (watt/s)Kiihtyvyys Kiihtyvyys (%G:stä)Kuljettu matka (m)Vauhti (km/h)Vauhti (m/s)Kuljetut sekunnitOttoteho hyötysuhteella
3,5117,314,834,71736,19,9101,19,750,013,91,41929,0


Kaikki varmaan tajuavat että ylläolevissa ei ole otettu huomioon renkaiden sutimista, voimansiirron kitkaa jne. Lähinnä teoriapohjainen vertailu siitä että mikä on järkevä akun jännite ~3,5kg autolle.

Joku asiasta enemmän tietävä voisi kellottaa kauanko M8 krossari viihtyy esim. lavangon pääsuoralla? Lähinnä sitä ajattelin että joko tuo 2S lipo&M8e krossari grillaa akut, tai sitten vauhti & kiihtyvyys on luokkaa "alle Nikko"

(minun ~3,9kg M8e:lle mitattiin tutkalla 58km/s Turun LRP-Areenan pääsuoran päässä. Auton pääsuoralla viettämää aikaa on vaikea arvioida, mutta tuo kiihdytys on käytännössä "käytä liipaisin nopeasti pohjassa ja aloita kurviin valmistautuminen" olisiko n. 2s max?)

 - Hount
« Viimeksi muokattu: 23.07.12 - klo: 22.50 kirjoittanut Hount »

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #13 : 23.07.12 - klo: 22.35 »
eipähän ehkä 5v poitsun tarvitse ajaa 50km/h ??? ja tärkein muksuilla olis oppia ensin hallitsemaan auto ja saada se samalle hehtaarille mihin haluaakin radalla etenkin. voisi olle hitusen vaarallinen tuollainen 4kg murkula 5v käsissä jos kulkee sen 50kmh herätkääs nyt.  ensin se auto haltuun ja sitten vauhti ja kiihtyvyys. toki jos montulla tai aavikolla vaan haluaa bashailla niin siitävaan vaikka 8s kiinni mutta ei siinä mitään kyllä opi, mutta jokainen tyylillään
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #14 : 23.07.12 - klo: 22.43 »
eipähän ehkä 5v poitsun tarvitse ajaa 50km/h ??? ja tärkein muksuilla olis oppia ensin hallitsemaan auto ja saada se samalle hehtaarille mihin haluaakin radalla etenkin. voisi olle hitusen vaarallinen tuollainen 4kg murkula 5v käsissä jos kulkee sen 50kmh herätkääs nyt.  ensin se auto haltuun ja sitten vauhti ja kiihtyvyys. toki jos montulla tai aavikolla vaan haluaa bashailla niin siitävaan vaikka 8s kiinni mutta ei siinä mitään kyllä opi, mutta jokainen tyylillään

En tarkoittanut että tuo juniorin auto olisi älyttömän nuhapumppu, vaan sitä että tulet tappamaan akut ennemmin tai myöhemmin, koska jos tuota autoa ajaa noin alhaisilla volteilla, niin virrat on väkisinkin pelottavan korkeat.

 - Hount

Poissa Nishiki

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #15 : 23.07.12 - klo: 22.51 »
Kiitokset kommenteista ja vastauksista. Kyllä Traxxas Stampede 4x4 VXL RTR 1:10 vaikuttais oikealta tai sitten tuosta takapotkumalli. Ilmeisesti menee myös li-po:t ja laturi tilaukseen. Mistähän autosettiä kannataisi tilailla, HobbyKingista akut mutta onko Suomen hintataso autosetissä kohdallaan verrattuna muuhun Eurooppaan?

Marko

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #16 : 23.07.12 - klo: 23.00 »
tuokaa joku rautalankaa....

eli mihin se auto grillaa niitä akkuja jos sen ei tarvitse kulkea sitä 50 kmh? ei se moottori sitä virtaa ota jos se ei tarvitse kulkea sitä 50kmh.  ilmaanko ne ampeerit menee omia aikojaan ? toki silläperusteellahan akut grillaantu pakissakin vaikka ei olisi edes kiinni.  meillä kun tuo auto on säädetty niin että auto kulkee reilua poitsun juoksuvauhtia radalla että saa pidettyä auton hallinnassaan ja radalla. eiköhän tuohon laiteta lisää kennoja sitten kun niitä oikeasti tarvitaan. jokusen akun tullut itsekkin ajettua m8e jopa siäradoillakin ja oikeasti kovassa rääkissä eli tiedossa on kyllä paljonko ja mitä tarvitaan sitten kun haetaan vauhtia.ja kyllä ohmin laki kannattaa tuntea. mutta tärkein junioreilla ei edelleenkään ole se hirveä vauhti vaan se että hän itse nauttii tekemisestään ja oppimisestaan eli opettelee ensin pitämään sen auton radalla ja hallinnassaan ja hahmottaa sen autonsa liikkumisen vasta sitten vauhtia lisää.  sillä että laitetaan 150kmh kulkeva auto juniorille ja 6 hehtaarin esteetön alue jossa voi huoletta vetää kaasupohjassa edestakas ei ole kovin vaikeaa. jopa minäkin pystyisin siihen :p
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #17 : 23.07.12 - klo: 23.02 »
Autopakettien hinnat on suomessakin ihan kohtuu tasolla ja huomattavia eroja ei ole muihin maihin verrattuna.
Ospa Rc

Poissa samimake

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #18 : 23.07.12 - klo: 23.20 »
https://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=45174&grpid=5015&order_id=WO1343074611

Ostat suomesta niin saat auton nopeasti jos on hyllyssä (sabessa on yksi stambede hyllyssä) ja takuu pelaa.
.......

Poissa Loomis

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #19 : 24.07.12 - klo: 01.28 »
Neliveto helpompi oppia ja ajaa. Takatuupissa pitää olla aina tarkkana kaasun kanssa että pääsee suoraan.

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #20 : 24.07.12 - klo: 09.06 »
tuokaa joku rautalankaa....

eli mihin se auto grillaa niitä akkuja jos sen ei tarvitse kulkea sitä 50 kmh? ei se moottori sitä virtaa ota jos se ei tarvitse kulkea sitä 50kmh.  ilmaanko ne ampeerit menee omia aikojaan ? toki silläperusteellahan akut grillaantu pakissakin vaikka ei olisi edes kiinni.  meillä kun tuo auto on säädetty niin että auto kulkee reilua poitsun juoksuvauhtia radalla että saa pidettyä auton hallinnassaan ja radalla. eiköhän tuohon laiteta lisää kennoja sitten kun niitä oikeasti tarvitaan. jokusen akun tullut itsekkin ajettua m8e jopa siäradoillakin ja oikeasti kovassa rääkissä eli tiedossa on kyllä paljonko ja mitä tarvitaan sitten kun haetaan vauhtia.ja kyllä ohmin laki kannattaa tuntea. mutta tärkein junioreilla ei edelleenkään ole se hirveä vauhti vaan se että hän itse nauttii tekemisestään ja oppimisestaan eli opettelee ensin pitämään sen auton radalla ja hallinnassaan ja hahmottaa sen autonsa liikkumisen vasta sitten vauhtia lisää.  sillä että laitetaan 150kmh kulkeva auto juniorille ja 6 hehtaarin esteetön alue jossa voi huoletta vetää kaasupohjassa edestakas ei ole kovin vaikeaa. jopa minäkin pystyisin siihen :p

Ei tarvitse rautalankaa. Jos auto kulkee tosiaan sen ~13km/h (googlasin nopeasti 5 vuotiaiden poikien juoksukisojen tuloksia) niin lienee aika selvää että hyvinkin rivakka kiihdytys tuohon vauhtiin ei nosta virtoja kovinkaan korkeaksi.

 - Hount

Poissa Mirkku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #21 : 24.07.12 - klo: 15.53 »
Kiitokset kommenteista ja vastauksista. Kyllä Traxxas Stampede 4x4 VXL RTR 1:10 vaikuttais oikealta tai sitten tuosta takapotkumalli. Ilmeisesti menee myös li-po:t ja laturi tilaukseen. Mistähän autosettiä kannataisi tilailla, HobbyKingista akut mutta onko Suomen hintataso autosetissä kohdallaan verrattuna muuhun Eurooppaan?

Marko


Stampede kannattaa tilata varmaan ihan suomesta. Hobbylinna / sabe. Jos varastosta löytyy.
Traxxas Slash 2wd
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #22 : 24.07.12 - klo: 16.33 »
Stampede kannattaa tilata varmaan ihan suomesta. Hobbylinna / sabe. Jos varastosta löytyy.
Niin ja tuohon vielä pieni lisäys,että autoa löytyy myös Racing Factorylta ja Hobby Factorylta.  :azn:
Jos siis varastossa. Ainakin Racing Factorylla oli 3kpl varastossa,kun nyt katsoin ja Hobby Factorylla näytti
"tilapäisesti loppunut" varastotilanetta.

Poissa pasi78

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #23 : 24.07.12 - klo: 19.14 »
Itse ostin ilman minkäänlaista kokemusta tuolla harjallisella koneella olevan takaveto stampeden,tuo harjaton paketti oli selkeästi virhe mut jos nyt ajattelee niin tuo takaveto oli kyllä kannattava ostos,kyllähän sillä on alussa ehki vaikeampi opetella mutta en todellakaan tässä vaiheessa nyt kun auto pysyy lapasessa,haluaisi ajella nelivedolla kun se on tosiaan helpompi.Ikinä en ole nelivedolla ajellut mutta jos porukka sanoo että se on ihan ratkaisevasti helpompi ohjata niin kyllä takavedolla pääsee juurikin tuon takaa tulevan voiman takia ihan eri fiilinkiin:)Heti kun tuon harjattoman ajelin loppusuoralle,ostin vxl version ja siitä kaikki osat vaihtoon kunnon osiksi ja enää ei ole muuta osaa menny kun spurria.Ja renkaita.Ikinä en ole mitään usean metrin loikkia tehnyt mutta alkuperäiset osat ei kyllä kovin kummoisia rellestyksiä kestänyt.Vaihdoin alumiiniosiin melkein kaiken minkä pystyy ja vain pari osaa sulakkeeksi niin enää ei ole tarvinnut miettiä mikä hajoaa seuraavaksi.Auto on tosin nyt aika kallis muttei hajoa ainakaan mun käsissä ja voin sanoa että moneen paikkaan on kolissut.Yhdesti auto palanut ja sekin oli akun syy.

Tämä on sellainen harrastus joka vie todellakin kaiken rahan,ainakin aluksi.Riippuu tietysti miten hellällä sormella liipasinta painaa:)

Ja lisään vielä että nuo vxl sähköt on ihan mahtavat,suihkulla pessyt ja hyvin toimii,ei tarvitse miettiä et miten vesitiivis.Joku varmasti jo tähän viisastelee et ei pidä välttämättä vettä ja tottahan se on ettei ole mikään 100% varmaa mutta itse satoja kertoja kastellut eikä ongelmaa.
« Viimeksi muokattu: 24.07.12 - klo: 19.18 kirjoittanut pasi78 »

Poissa Mirkku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #24 : 24.07.12 - klo: 20.47 »
Stampede kannattaa tilata varmaan ihan suomesta. Hobbylinna / sabe. Jos varastosta löytyy.
Niin ja tuohon vielä pieni lisäys,että autoa löytyy myös Racing Factorylta ja Hobby Factorylta.  :azn:
Jos siis varastossa. Ainakin Racing Factorylla oli 3kpl varastossa,kun nyt katsoin ja Hobby Factorylla näytti
"tilapäisesti loppunut" varastotilanetta.

Jep. Mutta Racing Factorylta aina hinta vähän suurempi;) Itse ostin kyseisestä kaupasta takatuuppi stampeden.
Traxxas Slash 2wd
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pojalle autoa
« Vastaus #25 : 24.07.12 - klo: 21.22 »
yksi oleellinen auton valintaan vakuttava tekiä on missä on tarkoitus ajaa jossain parkkiksella ja hiekkakentillä nuo monsut ym menee mutta ei niillä radalla mitään tee crossiradalle jos menee niin corri auto kaiken paras valinta alkuun kestää parhaiten kun on kokonaan peittävä kori suojana
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP