Kirjoittaja Aihe: Inferno MP-7.5 Sports säädöistä  (Luettu 5155 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tuomo

  • Tulokas
    • Profiili
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« : 07.04.03 - klo: 11.28 »
Varmaan kysytty aiemminkin mut tulipahan sanottua. Elikkäs olis kysyttävää moottorin säädöistä kylmälle ilmalle? Auto on ostettu viikko sitten (GS21R-moottori). Ajelin hieman eilen sisäänajoa, vajaan tankillisen. Pakkasta oli ehkä -1 aste. Moottori huutaa melko kovaa tyhjäkäyntiä. Kytkin ottaa jo kiinni että on pidettävä jarrulla paikallaan. Nyt huolestuttaa, äkkinäinen kun olen, pyöriikö kone liian laihalla? Neulaventiili on auki 3.5 kierrosta. Tietopohja entuudestaan on pyöreä 0. Koskaan en ole moista värkkiä omistanut mut nyt iski jo vanhemmalla iällä lapsuus. 1:1 autoja kun ei ole enää vara harrastaa ( eteläsuomen vuokrat). Jos joku hivenen opastais! Miten muuten sisäänajoa pitäis suorittaa? Rauhallisesti 3 tankillista ajaen vai? Tätä yritin mut nurinhan se jo meni. Huuti hetken aikaa hangessa selällään.
Missäs vois crossi-autolla ajella? Jos asustaa Vantaalla, martinlaakson tuntumassa?
Kiitos vastauksista etukäteen!
tumppi

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #1 : 07.04.03 - klo: 12.13 »
kuulostaa ennemminkin, että sulla on tyhjäkäyntiruuvi poskellaan tai servo hieman väärin säädetty, jolloin luistin ei pääse kunnolla kiinni asti. ota ilmaputsari pois ja katso, millainen rako on luistimen välissä kun auto on tyhjäkäyntiasennossa. Rakoa pitäisi olla vain noin milli.

-Niko-
EuroRC / TEK

Poissa tuomo

  • Tulokas
    • Profiili
Inferno säädöistä
« Vastaus #2 : 07.04.03 - klo: 12.56 »
Jep! Kyl se rako kaasu kiinni on n. 1mm:n luokkaa. Kaasu kyllä palautuu kiinni siten että vivustoissa on hivenen "väljää". Johtusko ilmanputsarin öljyämisestä ym. seikoista? Kun se hallissa käyntiin laitettaessa oli ihan inhimillisellä tasolla, tuo tyhjäkäynti. Kun vei ulos ja ajeli hetken niin sit alko "parkuminen".
Muuten tuntuis olevan käskyä koneessa ihan OK. Äkkinäistä ihan HIRVITTÄÄ
tumppi

Mika R

  • Vieras
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #3 : 07.04.03 - klo: 13.18 »
kumma juttu .. onko tossa kaasarissa 2 ruuvia ? jos on, koita säätää seosruuvista (mixture-control-valve, ei pääruuvi vaan se toinen) seosta rikkaammalle jos auttais

Poissa tuomo

  • Tulokas
    • Profiili
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #4 : 07.04.03 - klo: 13.30 »
Kiitti vinkistä! Täytyy kokeilla seosruuvia. Voi olla et olen hieman liika varovainen. Mut en tiedä ni mielummin kysyn.
tumppi

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #5 : 07.04.03 - klo: 13.41 »
saattaa tuo pakkanenkin tehdä tepposensa ja kaasari "jäätää" eli luistin jumittelee.
EuroRC / TEK

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #6 : 07.04.03 - klo: 13.44 »
On 2 ruuvia.
Ns. alapään säätö löytyy sieltä luistimen päästä, tai tarkemmin haitarikumin päästä.
Vähän kyllä erikoista, että tyhjäkäyntikierrokset kovin radikaalisti muuttuisivat vaikka hieman laihalla olisikin.
Sensijaan kannattaa kyllä ruuvata seokset varsin rikkaalle, kun sisään mottia ajelee. Riskisti saa tulla raakana läpi.
Luistimen stoppari kannattaa kyllä ottaa tutkiskeluun. Jos rako on ~millin silmämääräisesti, niin se voi olla 0.8mm-1.2mm helposti ja silloin ero käymisessä on jo varsin suuri. Auto vaan käymään ja servo vaikka hiukan painamaan siten, että jousi on hieman lytyssä. Tämän jälkeen voi pienellä meisselillä ruuvata sitä pientä ruuvia siellä pääneulan alla aukipäin. Jo muutaman asteen ruuvaaminen vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Kovin pienelle sitä ei saa, kun rikkaalla seoksella ajaa mutta mahdollisimman kuitenkin. Sitten kun on muutama tankki köröttelyä takana, niin voi säädöt pistää kohdilleen tarkemmin.
allekiroitus

Mika R

  • Vieras
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #7 : 07.04.03 - klo: 13.46 »
Lainaus käyttäjältä: "tuomo"
Kiitti vinkistä! Täytyy kokeilla seosruuvia. Voi olla et olen hieman liika varovainen. Mut en tiedä ni mielummin kysyn.

ei mitään.. voi olla ettei auta, mutta voihan sitä kokeilla. Tosiaan, tuo pakkanen voi olla todennäköisempi syy kuten Niko sanoo etenkin jos motti on kylmä..sisällähän toi kävi ok? Suosittelen malttia, ja uutta kokeilua kun on +10.

Mika R

  • Vieras
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #8 : 07.04.03 - klo: 14.21 »
Lainaus käyttäjältä: "Tomsson"

Vähän kyllä erikoista, että tyhjäkäyntikierrokset kovin radikaalisti muuttuisivat vaikka hieman laihalla olisikin.


Minusta toi seosruuvi vaikutaa erityisesti alakierroksiin ja siten myös tyhjäkäyntiin. Pääruvillahan pannaan yläkierrokset (huippunopeus) kuntoon eiks niin (kesästä on aikaa joten alkaa unohtua). Yleensä on kyllä niin että seosruuvista joutuu ohentamaan sisäänajossa koska ei pysy tyhjäkäynnissä (eikä muutenkaan) eikä niin että jouutis rikastamaan..

Mutta Tomssonin huomiot ovat kyllä ihan aiheelliset joten niistä voi aloittaa.

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #9 : 07.04.03 - klo: 14.41 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"

Yleensä on kyllä niin että seosruuvista joutuu ohentamaan sisäänajossa koska ei pysy käynnissä eikä niin että joutis rikastamaan..


Niinojoo, konsti tuokin =)
Mutta tarkoitin lähinnä sitä, että kun itse sisäänajelen niin pistän vaikka ohjaimen trimmistä tai ihan ruuvista luistimen hieman neutraalia enemmän auki, että se tosiaan jaksaa käydä rikkaammallakin (tyhjäkäyntiä siis, joskin hieman tavallista korkeammilla kierroksilla). Tyhkäkäynnillä kun moni motti kuuluu sisäänajaa, niin olen tuommoista konstia käyttänyt.
Öö..vähän vaikea selittää..
Eli pähkinänkuoressa: rikkaalla niin alhaalta kuin ylhäältäkin, luistin hieman tavallista enemmän auki :)
Avoimuus riippuu täysin siitä miten rikkaalla äläpää on.

Offtopicesimerkkinä HoBaon kisamotin sisäänajo:
Neula 6 kierrosta auki, kaasutin täysin auki. Sitä sitten puolilitraa renkaat ilmassa. Ja senkin jälkeen vielä pari tankkia hieman "kuivempana". Näin siis ohjeet sanoo.
Saas nähdä millain toteutus :)

Tai no, taisi koko viesti olla offtopickia, mutta menköön nyt kun tuli kirjoiteltua =)
allekiroitus

Poissa tuomo

  • Tulokas
    • Profiili
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #10 : 08.04.03 - klo: 08.29 »
Dodii! Täytyy testata noita säätöjä kun taasen pääsee kurvailee. Tuosta varsinaisesta sisäänajosta vielä. Eli pitäiskö tuota vehjettä nyt sit pyörittää renkaat ilmassa tuo n.3 tankillista? Sunnuntaina kun vähän aikaa näin tein ni tuntuu et se pyörii siinä puolipäivää. Bensaa kului sen verta vähän. Sit kun kurvailin eissuntaas ni sitä paloi jo ihantoiseen malliin! Vaikkakin yritin välttää varsinaista "revittelyä" Mut kokeillahan sitä piti ( juuri tästä syystä tuo aiemmin mainittu selätys :oops: ). Ja sitten vielä tuosta AFTER RUN OIL:sta? Miten paljon porukka sitä käyttelee? Ite lurautin kaasariin hieman, n. 2-3 tippaa ( myöhemmin huomasin että AIVAN LIIKAA) ja käyntiinlaitto seuraavalla kerralla olikin sitten tiukka "tulppa auki-kiinni" ruuvaus-sessio!
tumppi

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #11 : 08.04.03 - klo: 08.55 »
Tapoja käyttää After Run öljyä taitaa olla yhtä monta kuin on käyttäjiäkin. Käytä sitä After Run öljyä vaikka seuraavasti:

- Aja tankki tyhjäksi
- Ota tulppa pois
- Pudota öljyä muutama tippa kaasariin ja tulpan reiästä
- Pyöritä konetta muutama sekunti joku liina tulpan reijän päällä
- Asenna tulppa takaisin
- Jotkut taitaa laittaa vielä tämän jälkeen kaasariin muutaman tipan lisää ja pyörittää vielä vähän

Kannattaa muistaa myös se, että joidenkin polttoaineiden kanssa valmistaja ei suosittele käytettäväksi ollenkaan After Run öljyä. Esim. Morganin Sidewinderin kanssa ei suositella käytettäväksi erillistä After Run öljyä. Tämä polttoaine sisältää tarvittavat suoja-aineet. Muistaakseni saman valmistajan muidenkaan polttoaineiden kanssa ei tarvitse käyttää After Run öljyä, mutta siitä en ole varma.

Poissa zzs

  • Veteraani
    • Profiili
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #12 : 08.04.03 - klo: 17.06 »
Tuosta sisäänajosta tyhjäkäynnillä. Muistan kuin eilisen päivän, kun eka polttikseni ajettiin sisään. Ekaan tankkiin kului varmasti jotain 45-60 minuuttia. Nyt uudessa Rossi Eco .21 -koneella meni ekaan tankilliseen vaivaiset 5 minuuttia! Tuli kyllä varmaan puolet raakana mömmönä ulos, mutta kuitenkin. Taitaa olla aika juoppo toi mun kone ainakin ennenkuin pääsee kiristämään kunnolla kurkusta  :mrgreen: .
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #13 : 08.04.03 - klo: 17.47 »
sen pitää olla niin rikkaalla ekat tankit, että tankin ajamiseen kuluu se noin 5 minuuttia, ei ainakaan enemmän.

Poissa Jaani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #14 : 11.04.03 - klo: 13.11 »
Lainaus käyttäjältä: "tuomo"
Jos joku hivenen opastais! Miten muuten sisäänajoa pitäis suorittaa? Rauhallisesti 3 tankillista ajaen vai? Tätä yritin mut nurinhan se jo meni. Huuti hetken aikaa hangessa selällään.
Missäs vois crossi-autolla ajella? Jos asustaa Vantaalla, martinlaakson tuntumassa?
Kiitos vastauksista etukäteen!


Nyt on näissä vastauksissa menty sen verran raakasti metsään että ehkä on syytä kertoa kuinka asiat oikeasti ovat.

Katso ohjeet sisäänajoon Timo Jalaksen ansiokkaasta ohjeesta:

http://personal.inet.fi/koti/timo.jalas/faq/Moottorin%20sis%E4%E4najo.htm

Se koneen tiivistäminen ja liitosten varmistaminen ei ole välttämätöntä sudittelukäytössä, mutta on kyllä hyödyksi.

Suosittelen suuresti myös Pienoismallin numeron 3/98 hankkimista tai lainaamista kirjastosta, sillä siinä on perinpohjaisesti käsitelty rc-auton pienoispolttomoottorin sisäänajo ja säätäminen.

Kaikki after-run-öljyt ovat tarpeettomia ajokaudella. Vasta kun kone jätetään pitkäksi aikaa seisomaan (viikkokausiksi), niin sitä voi koneeseen laittaa. Ei se silloinkaan ole mitenkään välttämätöntä, jos säilytät moottoria tasaisessa huoneenlämmössä.

Paras paikka ajaa Vantaalla, ja ehkäpä koko Suomessa, on tietenkin Vantaan Lavangossa, VM-karting centerin vieressä. Siellä on VAU:n krossirata, jota aktiiviset harrastajat rakentavat ja kunnostavat.

Mika R

  • Vieras
Re: Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #15 : 12.04.03 - klo: 10.07 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaani"

Nyt on näissä vastauksissa menty sen verran raakasti metsään että ehkä on syytä kertoa kuinka asiat oikeasti ovat.


No, muiden neuvojen mollaus on aina helppoa, mutta olisitko itse osannut antaa "täsmänevontaa" tuohon alkuperäiseen viestiin.

Niin tai näin, tietysti hyvä jos apu tuosta Jalaksen ohjeesta löytyy. Ja Kyoshon ohjekirjasta löytyvät myös ohjeet sisäänajoon, jota tässä on ilmeisesti yritettykin noudattaa (minusta yksi tankillinen renkaat ilmassa riittää GS21R mottiin mutta tosiaan katso manuaalista)

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Paineletkun tarpeellisuus
« Vastaus #16 : 12.04.03 - klo: 14.40 »
Mikäköhän on kun paineletkun laittaa kiinni, niin meno tyssää. Moottori (O.S. GS21/Inferno sport) ei ota enää jengaa samalla lailla kun ilman letkua. Kokeilin jo pienellä terällä, että pakoputken paineaukko on auki ja sieltä kyllä tulee jotain motti käynnissä. Voisko homma johtua lähinnä siitä kun olen vielä ajanut/käyttänyt todella rikkaalla, niin paineaukko tukkiutuisi polttoaineesta ? Mutta nyt kun sisäänajo on valmis niin voisin ruveta säätämään mutta haluaisin tankin paineistuksen käyttöön polttoaine syötön varmistamiseksi.
Power-Save-Racing Team

Poissa Timo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #17 : 12.04.03 - klo: 20.19 »
Kuulostaisi, että moottorisi on liian rikkaallaa.  Kun laitat pakopaineletkun kiinni, niin moottori saa entistä enemmän polttoainetta. Sen takia moottori ei kulje kunnolla vaan tukehtuu liikaan polttoaineeseen. Eli laita pääneulaa laihemmalle.

Poissa Puuha-Pete

  • Veteraani
    • Profiili
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #18 : 13.04.03 - klo: 15.19 »
Tämä nyt ei liity mitenkään auton säätöihin, mutta en viitsi tehdä uutta aihetta joten kysyn paljon Inferno MP-7.5 Sport maksaa?

Uuden luettelon hinnastossakaan en hintaa huomannut.

Poissa @rcman@

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/rcman1000/rc.html
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #19 : 13.04.03 - klo: 18.40 »
hobby point 490€
auto ja motti
pro hobby noin 530-550€
auto motti ja voimaservo

Poissa Puuha-Pete

  • Veteraani
    • Profiili
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #20 : 13.04.03 - klo: 19.27 »
Kiitos.

Poissa stikkis

  • Jäsen
    • Profiili
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #21 : 14.04.03 - klo: 16.55 »
Mitäähh?!?
Siis ois nyt mulla toi auto redi mutta polttikset sun muut puuttuu (lue polttoaine) ja kun ne saan tässä nin pääsen ajamaan, vai pääsenkö!

Elikkäs, sisäänajossa tarviiko niitä ruuveja sun muita käänellä ja väänellä jos mulla on kaikki säädetty sillee niiko valmiiksi? (vai onko?!?) se rako tyhjäkäynnillä niiko ois nyt se 1 mm (tai ainakin suunilleen)

hmm, niin, se mua mietitytti et kun se servo ois nyt hyvin ja silleen, niin kun pistän virrat päälle, niin kääntyykö servo jotenkin "ready" asentoon tms.? eli meneekö kaikki säädöt persiilleen? liikkumavaraa pitäs olla molempiin suuntiin yhtä paljon. ok, saako sitä olla sillee 50-50 vai pitääkö se jumittaa jompaan kumpaan suuntaan? eli kun servo kun kääntyy niin sehä kääntyy mitä, 180??? Joo, okei, mutta kun servo on kiinni moottorissa niin sehän ei pääse liikkumaan kuin sen about 35 astetta tai jotain. Miten mä säädän sen servon niin ettei se tanko pääse sitten luiskahtelemaan tai mitää?  Tästä nyt ei varmaan kuka ota selkoo mutta yrittäkää. ja autohan on inferno 7.5 sports OFCOURSE!  :lol:

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #22 : 16.04.03 - klo: 10.30 »
Laitappa aluksi -ennen kun laitat servoihin tönärit kiinni- virrat molempiin, lähettimeen ja vastariin. Silloin ne servot kääntyy keskiasentoon. Sitten vielä katot, että trimmit on keskellä ja eiku tönärit kiinni servoihin. Lähettimessä on (lähettimestä riippuen) servojen liikeratojen rajoittimet. Näillä sitten säädetään servoille sopiva liikerata. joissain radioissa voi säätää liikeradat eri suuntiin erilaisiksi, jolla voi vaikka kaasuservon liikeradan säätää just mieleisekseen.

Ja sun autohan on aivan perfecto !   (Arvaatteko että itsellä sama :)
Power-Save-Racing Team

Poissa stikkis

  • Jäsen
    • Profiili
Inferno MP-7.5 Sports säädöistä
« Vastaus #23 : 16.04.03 - klo: 11.49 »
Nii en tiä, mulla o joku Futaban JR -radio. en muista tarkkaan..kun enpä ole kovin katellut... mutta tuotapa kattelen iltasella tai ensi viikolla... :D