En edes yritä kumota mitä Hegetus kirjoitti
Katselin noita kuvia uudelleen isommalta ruudulta ja todellakin alusta on pistetty niin jäykäksi, että ehkä tähän keskusteluun voitaisiin palata sitten kun takaa on poistettu ainakin kaksi korotuspalaa ja edestäkin se yksi vaihdettu pienempään. Renkaat olisi syytä olla edessä ja takana samankokoiset.
Mitä tulee siihen onko Stampede talviauto, niin kyllä ja ei. Ei talvi ainakaan meidän junioreita ole estänyt spedellä ajelemasta. Nyt taitaa olla ensimmäinen talvi kun Spede ei ole tallista ulos liikahtanyt, kun ajo on tapahtunut nelivetokalustolla.
Mitä tulee itse keskusteltuun ongelmaa, niin
- Laita tuo alusta kuntoon, vaikka se auto alemmas laskeekin
- Talonit edessä eivät saa sitä autoa kääntymään, kun niillä ei ole mitään pitoa, etenkään talvella
- Varmista, että kaikkien akseleiden laakerit ovat ehjiä: eivät rahise ja pyörivät kevyesti. Vaihda ehjät, jos näin ei ole.
- Tarkista akseleiden kulumat. Erityisesti jos autossa on vielä pronssiholkit pyörännavoissa, vaihda niiden tilalle laakerit ja uusi etuakselit ja takavetoakseleiden pyöränakselit.
- Säädä renkaiden kulmat oikein. Vaihda muoviset camber-linkit säädettäviin VXL:n linkkeihin, jotta saat pyörät oikeaan kulmaan.
- Varmista, että vaihdelaatikossa ei ole tasauspyörästön ulostuloakseleilla yhtään shimmiprikkaa kummallakaan puolella. Jossain vanhemmissa kasausohjeissa on sellainen kuvattu, mutta se ei mahdu laatikon sisään ja tekee akselista jäykän. Jäykkyyttä on vaikea havaita käsin.
- Edelliseen liittyen kokeile pysyykö autosi paikallaan mäessä. Jos VXL-setti autossa ja pysyy, niin jokin jumittaa voimansiirrossa.
- Ovatko molemmat takarenkaat samankokoiset nastoinen, myös pyöriessään? Pienikin kokoero aiheuttaa ohjauksen puoltamista. Kokoero voi syntyä eri mittaisista nastoista tai renkaiden erilaisesta pullistumisesta ajettaessa.
- Lisäys: Tarkista että edessä on etuiskarit ja etujouset ja takana takaiskarit ja -jouset. Kuvasta heräsi epäilys, että takana olisi etujouset, iskarista ei oikein pienen kuvan perusteella osaa sanoa.
Sitten toistetaan jo mainittu fakta, että koskaan et tule saamaan tuota kääntymään molempiin suuntiin täysin samalla tavalla, vaan aina tuo tulee toiseen suuntaan kääntymään paremmin. Toimivassa autossa ero on kuitenkin niin pieni, että se ei ajossa mitenkään näy.
Mulla loppuu eväät keksiä missä muualla vika voisi olla, ilman että näkee vaikka videolta miten tuo toimii / ei toimi.
PS. Kaikkialla pitää olla laakerit, missä on jokin pyörivä akseli. XL-5 mallissa näin ei ole ja kuvien perusteella autosi on alunperin XL-5, paitsi mustat iskarit ja jouset on XL-1 mallista tai jostain vielä vanhemmasta.
Täältä löydät tuoreimmat räjäytyskuvat:
http://www.traxxas.com/products/models/electric/3607stampedevxl-downloads kohdasta Exploded Views.