Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - olev

Sivuja: [1] 2
1
Onko perjantaina ja/tai lauantai-iltana treenimahdollisuutta?

2
Sähköautot / Vs: Schumacher Mi3.5 keskustelu
« : 25.10.09 - klo: 21.54 »
Alunperin on etuhihna ollut vasemmalla, koska NiMH akut eivät muuten mahdu paikoilleen. LiPolla tosiaan usein käännettään hihnat toisinpäin, sama juttu myös Mi4'ssä. Bonuksena saa enemmän tilaa noparille & vastarille ja pystyy ne siirtämään lähemmäs keskilinjaa, tuloksena parempi painonjakauma.

3
Sähköautot / Vs: Schumacher Mi3.5 keskustelu
« : 24.10.09 - klo: 20.41 »
Ainoat paikat jossa tässä autossa kannattaa käyttää lukitetta on nuo pikkuruuvit alatukivarsien kiinnityksissä, spoolin ulostulot ja ehkä rattitolpan yläruuvi.
Erityisesti kannattaa välttää lukitetta noissa 20mm ruuveissa, jolla tukivarsien kiinnitykset pultataan runkopuoliskoihin, ne tuppaa jumittumaan muutenkin ja pultinpäät pyöristyy irroituksessa. Kannattaa ehdottomasti laittaa prikka pultin ja kiinnityspalan väliin, se vähän helpottaa hommia, muistaakseni manuaalissa neuvotaan näin tekemäänkin, mutta kuvassa niitä ei näy.

4
Tulokset / Vs: EM Warm up / Kapinat 2009. Esitieto
« : 19.09.09 - klo: 09.26 »
Säännöt ovat ihan normit paitsi esiliimatut Xenon renkaat, jotka saapuvat kerholle 2 viikon päästä.
Tarkoittaako "ihan normit" EFRA akkulistaa tai EFRA+ROAR listaa, kuten Suomessa on kesällä ajettu? EM toki ajettaan EFRA listalla, mutta mitess warmup?

5
Tuloksista päätellen on tullut kunnolla vettä taivaalta... vähän kyllä harmittaa, että nyt on venäläinen voittanud Suomessa TP-10 kisan ja virolainen ei, mutta tuntuu kuitenkin, että kotona pysyminen oli tällä kertaa se oikea valinta. Harmi että kauden viimeiselle kisalle kävi näin :sad:

6
Tulokset / Vs: FTT IV ja GPT I Hyvinkää kilpailukutsu
« : 04.05.09 - klo: 13.49 »
LiPo akuista: eka dokumentti sanoo, että sallitaan EFRA hyväksytyt akut. Toinen dokki taas mainitsee, että EFRA ja ROAR 2009 listalla olevat Hard Case akut on hyväksyttyjä. Kumpaa pitäisi uskoa? Itse olen ajanut Core RC 5000 hardcase LiPolla, joka on ROAR listalla, mutta ei ole EFRA luokiteltu.

7
Ei sillä nyt ole niin kauheasti väliä, mutta muistaakseni siellä sunnuntain TP-10 kisassa ajoi muitakin kun (semi)finalistit, onko kisan loppujärjestystä sitten missään? En muista nähneeni sitä paikan päälläkään.

8
Onko rata 16.5 iltapäivällä auki normaalisti treeniä varten? Saako silloin ajaa myös TP-10 autolla (vaikka lyhyttä rataa)?

9
Polttisautot / Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« : 02.05.08 - klo: 23.49 »
Ja se SG'n hihnavetoinen mallihan oli nimeltään Space. On minulla vielä sellainen tallissa, tosin sillä ei ole ajettu varmaan kymmenkunta vuotta.

10
Tulokset / Vs: WinterCup 07/08 - Estonia - Race Invitation
« : 14.01.08 - klo: 18.54 »
Buggy luokassa taisi olla loppujen lopuksi 25 kuskia ja truggyssa 14, lisäksi 9 1:6 bensarosvoa (FG't + 1 lyhennetty Baja), 6 1:5 (HPI Baja) autoa ja 13 kuskia Openissa (sähkökrosseja, monstereita ja stadium truckkeja).

11
Tulokset / Vs: NOPEIMMAT KIERROSAJAT - GPT III + TSM-10
« : 17.07.07 - klo: 13.02 »
Pitäisi laittaa nuo TP-10 kierrosajat muistoksi ihan seinälle kotiin, toista tälläistä järjestystä mun elämäni aikana ei ilmeisesti tule :mrgreen:
Harmi että sade pilasi kisan ja moottoririkko oman semin...

12
TALLINN CUP 2005 kisakutsu

Eesti Automudelispordi Klubi (EAMK) kutsuu asiasta kiinnostuneitä (ja miksei muitakin) Tallinn Cup 2005 kisoihin.

Ajankohta
Lauantai, 05.11.2005

Paikka
Saue koulu (n. 15km Tallinnan keskustasta), sama paikka kun viime vuosina.
Osoite: Nurmesalu 9, Saue

Rata
neulehuopamatto, radan pituus n. 100 metriä

Luokat
Stock (27-kierroksinen ankkuri)
Modified (12-kierroksinen, hiilettömät kielletty)

Renkaat molemmissa luokissa CS-22 tai CS-27. Kisapaikalla saatavana rajoitettu määrä renkaita, tarvittaessa varaa omasi hyvissä ajoin lähettämällä s-postin osoitteeseen tallinncup@modelcar.ee
Kaikki 4-oviset korit sallittu, EFRA korilista ei käytössä. Muilta osin seurataan EFRA sääntöjä. Akut EFRA listan mukaiset.

Ajotapa
4*alkuerät, 3*A-finaalit, 2*muut finaalit.

Alustava aikataulu
La 05.11.05
8:00-11:10 vapaa harjoittelu
9:00-10:00 Ilmoittautuminen
11:15 ajajakokous
11:30 -16:00 4 alkuerää
16:45-19:00 finaalit
n. 19:30 palkintojenjako

Ilmoittautuminen
Suositeltavasti sähköpostitse osoitteeseen tallinncup@modelcar.ee, viimeistään 28.10.05 mennessä. Ilmoittautimisen yhteydessä ilmoittakaa ainakin nimi, seura/kansallisuus, luokka (stock/modified), 3 taajuutta, tarvittavien renkaiten lukumäärä ja omat yhteystiedot (puhelin/s-posti).

Kilpailumaksu
150 EEK (n. 10 EUR), maksetaan kisapaikalla ilmoittautumisen yhteydessä
Jälki-ilmoittautumisia otetaan vastaan kisapaikalla mahdollisuuksien mukaan. Jälki-ilmoittautumismaksu 250 EEK.

Muuta tarpeellista tietoa
Englanninkielinen kisakutsu löytyy osoitteesta http://www.modelcar.ee/files/tallinncup2005.pdf
Sieltä löytyy myös lista hotelleista. Tarvittaessa autamme hotellivarauksien kanssa.
Ajanottolaitteisto on AMB20, henkilökohtaisia transpondereita ei saa käyttää.
Kisapaikalla pitää käyttää sisäjalkineita.
Lisenssia ei tarvita, jokainen kilpailee omalla vastuulla.
Sähköpistokkeita löytyy ainakin yksi per kuski, jos tarvit enemmän niin omat jatkojohdot mukaan. Tuolit ja pöydät löytyy näillä näkymin kisapaikalta.
Kahvio on auki ainakin lounasaikaan, mutta yritämme saada sen toimimaan koko päivän.

Mitä tarjotaan
Rentoa kisafiilistä (ketkä ovat käyneet, ne tietää) ja kunnon pokaaleja 3 parhaalle molemmassa luokassa sekä alempien finaalien voittajille.[/url]

TERVETULOA TALLINNAAN!

13
Yleinen keskustelu / Futaba 3pk/hitec lynx 3D
« : 21.07.05 - klo: 15.20 »
3D-lle oli aikoinaan 2 eri vastaria - single ja dual conversion. Kiteet niissä on erilaiset, eli dual conversion vastariin sopii vain sen omat kiteet (ja single conversionille samoin). Lähettimessä (modulissa) ei ole mitään eroa, se on sama single- ja dual-conversion vastareille.
Hitec 3D omalla modulilla ei kuitenkin välttämättä toimi Futaban vastarilla (vaatii myös Futaban modulin), joten samanlaista on odotettavissa myös toisinpäin.

14
Yleinen keskustelu / Futaba 3pk/hitec lynx 3D
« : 20.07.05 - klo: 11.09 »
Ainakin toisinpäin (Lynx 3D lähetin ja Futaba vastari) se toimii tietääkseni Futaban modulilla ja kiteillä. Eli jos sulla on Hitec 3D moduli, voisit kokeilla sillä ja Hitecin kiteillä. Kaikki radiolaitteethan on periaattessa modulissa, eli modulin ja vastarin pitää olla yhteensopivia.

15
Tulokset / LOPPUTULOKSET - FTT V ja GPT I 2005
« : 07.06.05 - klo: 11.41 »
Ei se nyt mulle kuulu, mutta mä ainakin ymmärrän sen kiteenvaihtojutun niin, että kaikille voidaan laittaa finaaliin mikä tahansa ilmoitetuista kiteistä, jos kerta sellainen heiltä löytyy, ei mitään väliä mistä ruudusta lähtee. Sitten JOS ei ole mahdollista sillä tavalla ongelmia ratkaista, on taaempana starttaava se, joka joutuu 1)hankkimaan uudet sopivat kiteet tai 2)jättämään ajamatta.

Muutenhan käytännössä saattaa kymmenennestä ruudusta starttaava joutua hankkimaan itselleen vähintään 10 kideparia, koska eihän sitä koskaan voi tietää mitä sattuisi edellisesta 9-stä kuskin jäljiltä käytettäväksi jäämään.

Enkä siitä muuten jauhaisi, mutta kun omalle tiimikaverille kävi Kuusankoskella just noin, että olisi melkein jäänyt finaalit ajamatta, koska kaikki hänen kiteet oli jo käytössä. Vaikka yhdeltä edellä olevalta olisi löytynyt sopiva vapaa taajuus, sitä ei saisi kuulemma pakottaa vaihtamaan, koska sen sijoitus on korkeampi. Se ei mielestäni toimi, jos laillisia kiteitä on sen verran vähän kun niitä Suomessa on.

Muuten hyvät kisat taas Kuusankoskella, vaihteeksi hyvät ajokelitkin. Säätömielessä kyllä meni taas niin sähkö- kun polttiskisat, kummallakaan autolla ei oltu ajettu metriäkään asfaltilla tänä vuonna... Jos vielä omassa typeryydessä en olisi hajottanut polttista finaalin lämmittelyssä, voisi tuloksiin olla ehkä jopa tyytyväinen  :oops:

16
Yleinen keskustelu / Mattojen osto.
« : 09.03.05 - klo: 13.02 »
Meillä Tallinnassa käytettävät matot on tilattu aikoinaan (liian monta vuotta sitten) paikalliselta mattotehtaalta. Toimivaksi ja kestäväksi ovat osoittautuneet, myös pito on mielestäni kohdallaan (Tallinn Cup kisossa käyneet tietää).
Lokakuussa 2003 kyseltiin tehtaalta hintaa uusille matoille, silloin hintaa olisi tullut ~3.5 EUR/m2 + 18% ALV, 700 m2 tilauksesta oli puhetta.
Silloin jätettiin väliin, mutta meillä on nytkin matoille tarvetta, joten yhteistilauksessa varmaan päästäisiin hyvään hintaan. En tiedä kunka paljon hinta tulee nousemaan vanhasta tarjouksesta, mutta ei varmaan paljoa.
Hinta Suomessa jäisi rahteineen päivineen varmasti pitkälti alle täällä mainitun 10 Euron/m2.
Kyseiset matot on siis oikeita neulehuopamattoja, erikoistilattuja, liimattu muovialustalle (sen ansiosta meidän vuosia vanhat matot ovat vielä tänä päivänäkin maahan rullattaessa sileät kuin vauvan takapuoli), mustat väriltään ja 2 metriä leveät. Leveämpiä tehtaan laitteet ei valitettavasti pysty valmistamaan, mattojen pituudet leikataan asiakkaan tarpeen mukaan.

Maksuehdot tehtaalla: maksetaan etukäteen, valmistusaika 2-4 viikkoa. Toimitusehdot: FCA Raasiku (tehtaan asuinpaikka, n. 50km Tallinnasta).

Jos jotakuta sattui oikeasti kiinnostamaan, ottakaa ihmeessä yhteyttä allekirjoittaneen ja kyseltään tehtaalta lisää.

terveisin,
Olev Pihl
GSM +372 5122 917
olev@modelcar.ee

17
Suomen kisoissa on ulkomaalaisille ainakin ennen vanhaan riittänyt voimassa oleva matkavakuutus, en tosin ole 2005 sääntökirjaa tutkinut, joten en tiedä, onko siihen tullut muutoksia. Taitaa olla yleinen käytäntö Öiroopassa, että muiden maiden lisenssit käy, tai jos asuinmaassa ei ole lisenssijärjestelmää, riittää matkavakuutus. EFRA lisenssikin tietysti käy kaikkialla.

18
En ole crossikisojen kanssa täällä etelässä päin tekemisissä ollut, mutta sen voin ainakin kertoa, ettei mitään valtakunnan lisenssejä tarvita, kerta sellaisia meillä Eestissä ei (ainakaan tänä vuonna vielä) käytetä. Special note to Niko: ollaan kuitenkin kuultu, että sellaiset ovat olemassa :mrgreen: ja onhan muutama EFRA lisenssin haltijakin tässä maassa.
Crossiradoistakin en oikein tiedä yhtään mitään, Tartun suunnalla kuulemma on jotakuinkin toimiva rata, Tallinnassa tietääkseni kiinteätä crossirataa ei ole. Ainakin yksi ratahanke on Tallinnan lähistöllä käynnissä, mutta epailen jo kovasti, että siinä projektissä  ehditään tänä vuonna mihinkään.

terveisin,
olev@tallinn

19
Yleinen keskustelu / Rc kauppa Eestissä?
« : 17.08.04 - klo: 23.53 »
Pärnussa tosiaan on kauppoja enemmänkin kuin yksi, mutta että siellä jossain RC-tavaroita myytäisiin (siis muuta paitsi leluja) on mulle jotain uutta. Jos tuosta kaupasta (tai vaikka kaverin isän veljestä) löytyisi enempää tietoa, olisin minäkin asiasta kiinnostunut:)

20
Yleinen keskustelu / Rc kauppa Eestissä?
« : 17.08.04 - klo: 19.39 »
Näin virolaisena lyhyesti vastattuna: ei täällä oo yhtään pätevää kauppaa...

Tarkempi vastaus: kauppoja on tietääkseni tasan yksi, myy pääasiassa Robben, Graupnerin ja Simpropin katalogikamaa, eli autoista kiinnostuneille ei paljon mitään. Jotkut hinnat ehkä pikkasen halvempia kun Suomessa, mutta varasto on pieni ja keskittynyt lennokkeihin/koptereihin, joten melkein kaiken joutuu tilamaan.
Sitten on 1-3 "autotallikauppaa", eli ei varsinaisia liiketiloja, itsekin olen sattumalta yhdessä jonkin verran tekemisissä. Sanotaan niin, että se ei ole bisneksenä täälläpäin kovin nerokas idea (pikemminkin päinvastoin), omalta kohdaltani kyse on enemmänkin harrastuksen elossa pitämisestä täälläpäin, joten mitään päätähuimaavaa ei meikäläisen varastostakin valitettavasti löydy.

ClodZin veikkaukset hinnoista pitää suurilta osin paikkaansa, pieniä hintaeroja saattaa löytyä puolelle tai toiselle, mutta hintataso on kuitenkin suurin piirtein sama, kuten se on itse asiassa koko Euroopassa (eli prkeleen kallista). Sellaista siis meilläpäin...

21
Yleinen keskustelu / Radiotaajuudet taulukko
« : 02.06.04 - klo: 22.54 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Mutta miksi esim. 27,175 on laiton ?
Tämä tuli yhden ostamani radion mukana..
Hyvä kysymys... periaattessa saattaisi olla kyse siitä, että yleisesti (suhtkoht maailmanlaajuisesti) hyväksytyt RC-kanavat 27MHz alueella ovat 26.995, 27.045, 27.095, 27.145, 27.195 ja 27.255. Kaikki sieltä välistä on välikanavia, jotka saattaa olla joissain maissa varattu muille vekotimille (CB radiot tjms.), ehkä Suomessakin.
Toisaalta, jos katsotaan Ficoran taulukkoa, siellä sallittaan pienoismalleille kaikki 26.825 ja 27.255 väliltä, 10kHz kanavavälillä, ilman lisärajoituksia. Voi myös olla, että sitä Ficoran taulukkoa on joskus päivitetty, mutta AKK-n listaa ei ole sen jälkeen muutettu :?

22
Yleinen keskustelu / Radiotaajuudet taulukko
« : 02.06.04 - klo: 12.11 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Pistetään tähän nyt vielä (autokäytössä) lailliset taajuudet Suomessa.

40 MHz
40.660 - 40.790

Nämä taajuudet on siis ainoat Suomen lain sallimat. Koskee yhtälailla kaikkia RC-autoilijoita aina nikkomiehistä kovimpiin kisaajiin.

Eihän asia mulle kuulu, mutta tarkennukseksi vielä sen verran, että 40.660-40.790 on ymmärtääkseni sallittu taajuuskaista. Kiteet taas määritellän keskitaajuuden mukaan ja RCssä käytetään 10kHz kanavaleveyttä, joten käytännössä 40.665 on Suomessa alin laillinen kide (taajuuskaista 40.660-40.670) ja 40.785 ylin sellainen (taajuus 40.780-40.790). 40.660 ja 40.790 kiteet eivät ole laillisia, koska niiden käyttämä taajuus menee sallitun aluen ulkopuolelle.

23
Tulokset / KUTSU: Tallinn Cup 2004 (27.03)
« : 13.02.04 - klo: 13.16 »
Mitään varsinaista osaanottajarajoitusta ei ole tähään mennessä vastaan tullut. Jos tulee enemmän kun 60 kuskia, joudutaan ehkä muokkamaan aikataulua (aloittamaan aikaisemmin, lopettamaan myöhemmin tai vähentämään yhden alkuerän), mutta käytännössä se on suht epätodennäköistä. 80 ja enemmän autoa tekisi jo tiukkaa.
Viime vuoden tulokset on täällä, eli 48 autoa oli silloin radalla.

24
Tulokset / KUTSU: Tallinn Cup 2004 (27.03)
« : 10.02.04 - klo: 21.03 »
Tallinnassa taas tapahtuu! On ilo kutsua kaikkia asiasta kiinnostuneita ajamaan Tallinn Cup 2004 kisaa. Luvassa on tuttuun tapaan rentoa fiilista ja tiukkaa kilvanajoa.
Englanninkielinen kutsu löytyy täältä, mutta laitan tähän vielä tärkeimmät asiat suomeksi (tai ainakin sinnepäin, sen verran kun sitä minusta irtoaa).

Kisapäivä on siis 27.03, lauantai. Luokkina Touring Stock ja Touring Modified, eli suomalaisittain TJ-10 ja TS-10. Eroa suomalaisiin sääntöihin on lähinnä kori (pitää olla 4-ovinen sedan, ei tarvitse olla EFRA-luokiteltu) ja renkaat (CS-22 ja CS-27 sallittu, 22 kuitenkin yleensä sen verran nopeampi, että 27 käyttö ei kannata). Lisenssia ei tarvita, mutta sen olemassaolokaan ei haittaa. Molemmassa luokassa ajetaan 4 alkuerää ja 3x A-finaalit, 2x muut finaalit.

Kisamaksu on 150 EEK (vähän alle 10EUR), jälki-ilmoittautumismaksu 250 EEK. Kohtuuhintaisia yöpaikkoja saatavilla, katso kisakutsusta nettiosoitteita.

Ilmoittautuminen 24.03 mennessä osoitteeseen
eamk@hot.ee , ilmoita viestissä nimi, kerho, luokka (stock tai modified) ja kolme 27 tai 40 MHz taajuutta.

Tervetuloa Tallinnaan!

Edit: tagit:(

25
Sähköautot / M8:n ja Quantumin set-upit
« : 29.01.04 - klo: 12.19 »
Ei kuulosta normaalilta:-/ EPA-BR säädöllä ei pitäisi olla mitään tekemista sen kanssa, miten säädin käyttäytyy neutraaliasennossa.
Katso kuitenkin vielä säätimen "advanced" säädöistä Automatic Brake ja Initial Brake asetukset ja laita nollaan, jos ne on jotain muuta.

26
Sähköautot / M8:n ja Quantumin set-upit
« : 27.01.04 - klo: 19.17 »
Kannattaa myös säätimestä katsoa se "initial brake" säätö. Tehdäsasetus on muistaakseni 2, mutta jos haluat pehmeämpää toimintaa jarruilta, kannattaa laittaa se nollaan.

27
Sähköautot / PC-powerit ja powerit yleensä
« : 21.08.03 - klo: 10.08 »
8A@12V riittää hyvin. 5V-lle saatat tarvita isompaa kuormitusta (n. 2A riittää, eli laitat vaikka 4 kpl 10Ohm/10W vastuksia rinnakkain), yksi H4 lamppu on liian vähän, et saa silloin tarvittavaa virtaa 12V piuhoilta.

28
Tulokset / KILPAILUKUTSU RATA-SM 2003 HYVINKÄÄ
« : 07.07.03 - klo: 15.38 »
Sakke (& muut järjestäjät): sukunimeni on tähän asti ollut Pihl (vs. Phil), enkä ole ajatellut muuttaa sitä, joten olisin kiitollinen jos korjaisitte sen omalla listalla.

29
Tulokset / FTK sarjatilanne 2/6
« : 17.06.03 - klo: 12.39 »
Ei se ajamisen halu ainakin minun puolelta ole sarjapisteistä kiinni, vaikka k.o. seikka vähän kummalta tuntuukin. Koko sarjaa en kuitenkin ehtisi millään kiertää ja ajotaidotkin on sellaiset ettei voitosta taistella.
Toisaalta taas asia on ymmärrettävä, jos ajatellaan että vaikka Hara, Spashett ja Baker (tai joku muu Iso Paha Ulkomaalainen) tulisi ajamaan FinTrack-sarjaa ja veisi sarjavoiton suomalaisilta (ei varmaan olisi helppo homma niiltäkin) :mrgreen: Voisi viedä suomalaisilta kiinnostuksen sarjaa kohti.
Sitä en sitten ymmärrä, mistä olen ne 2 pistettä saanut, jos ulkomaalaisia ei huomata sarjapisteitä laskettaessa... jos ei huomata, niin eihän siinä sitten pitäisi niitä olla yhtään (eikä nimeäkään):?: Ei silläkään itse asiassa ole mitään väliä...

30
Sähköautot / Schumacher Mission keskustelua
« : 27.05.03 - klo: 10.12 »
Niin... ylatukivarret saa kolarissa poikki, jos oikein yrittää, etenkin jos käyttää inline-asentoa hubilla. Inline-asennolla kannattaa pitää sitä tukivarren säätöruuvia pikkasen enemmän tukivarren sisemmän puolen sisällä, koska se on heikompi kun ulompi (vinkki). BTW niistä ylätukivarsistakin tuli pari kuukautta sitten vahvistettu versio, joita en itse ole saanut rikki.
Takaaurauksen säätöpalat ei kyllä mistään pienestä tärskystä hajoaa, saa olla aika kova mälli. Silloinkin yleensä hajoaa se musta muovipala, johon aurauslinkit kiinnittyy, eikä pallokuppi. Itse tiedän vain yhden tapauksen, jossa pallokuppi on hajonnut.
Diffeissä mulla ei ole ollut mitään ongelmia, enkä ole moisesta koskaan kulluut. Diffeistäkin on tosin 2003 versiot, joissa on erilainen tukilaakeri. Omat on vielä vanhaa mallia, RW hihnapyorillä ja toimii, kunhan muistaa putsata ne välillä (RW-issä ei ole pölysuojuksia kuten vakioissa, joten niitä joutuu putsaamaan useammin).
"Kolarihuoltovinkkejä" vielä: kolarin jälkeen kannattaa katsoa, että alitukivarsien sisemmät tangot ovat suorat (pitää irrottaa autosta, muuten ei aina näe), samoin ulommat kuulapultit pitää katsoa. Hexien pinit jo mainitsin aiemmin. Muut osat sitten meneekin rikki, eikä kieroksi, joten ne ovat helpommin havaittavissa.

Sivuja: [1] 2