Kirjoittaja Aihe: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec  (Luettu 5746 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Yamaha201

  • Jäsen
    • Profiili
SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« : 16.07.09 - klo: 17.35 »
Olen hankkimassa uutta moottoria Hobao Hyper st:hen ja pähkäilen kahden moottorin välillä.  Kumpaa moottoria suosittelette SH 28 pro(6-port.) vai OS 21 V-spec. Nämä moottorit ovat suurinpiirtein saman hintaisia. OS 21 V-spec konetta olen kokeillut truggyssä ja tuntui liikkuvan oikein hyvin mutta SH:sta ei ole kokemusta muuta kuin täältä foorumilta luettua.
Tarkoitus olisi ajaa autolla muutamia kilpailuja, joten onko polttoaineen kulutuksella hirmuisia eroja?
Molemmista moottoreista olen lukenut paljon täältä foorumilta mutta kumpaan moottoriin te kokeneemmat kallistuisitte?? Kummalla saa rahalleen enemmän vastinetta?.
« Viimeksi muokattu: 16.07.09 - klo: 18.18 kirjoittanut Yamaha201 »

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #1 : 16.07.09 - klo: 23.08 »
Ei noista voi oikein kukaan sanoa kumpi on parempi vaihtoehto. Se pitää ite päättää, toinen on 28 ja toinen 21. Mää laittaisin V-Specin(niinku laitoinkin :wink: ) ja kyllä se sillä kulkee hyvin, niinku ehdit itsekin todeta.

Osta SH niin saat kokemuksen kautta nähä minkälainen motti se on. Ei sekään huono vaihtoehto ole.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #2 : 17.07.09 - klo: 11.41 »
Jos kerta olet lukenut molemmista moottoreista tällä foorumilla paljon, niin miksi edes kysyt mihin kallistuttais...
OS on ylivoimaisesti eniten kisakäytössä käytetty moottori.
Myös trukki luokassa.

Eli O.S.

Poissa YLI-G

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #3 : 18.07.09 - klo: 01.01 »
onko normaalia että 4 gallonaa ajetusta V-specistä on kiertokangen alalenkki jo väljä vai onko O.S moottoreiden laatu huonontunut?
hobao hyper 8

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #4 : 18.07.09 - klo: 02.16 »
On normaalia, minkä tahansa merkkisessä moottorissa ja O.S moottoreiden laatu ei ole huonontunut. Mistäs sellaista keksit kysyä?

Käyttö ja sisäänajo vaikuttaa kiertokangen alalenkin kestoikään.
Oon nähny timmin alkuperäisen kiertokangen 6 ja puoli gallonaa ajetussakin v-specissä...
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa YLI-G

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #5 : 19.07.09 - klo: 02.31 »
kyseinen moottori on sisäänajettu huolella,ja muutenkin ajettu oikeilla säädöillä.
ihmetytti vaan kun oli reilusti väljää lenkissä...
olen itsekin nähnyt timmin alalenkin hobaon vakio kiinamoottorissa 8 gallonan jälkeen.
hobao hyper 8

Poissa Antti M

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #6 : 21.07.09 - klo: 22.34 »
kyseinen moottori on sisäänajettu huolella,ja muutenkin ajettu oikeilla säädöillä.
ihmetytti vaan kun oli reilusti väljää lenkissä...
olen itsekin nähnyt timmin alalenkin hobaon vakio kiinamoottorissa 8 gallonan jälkeen.

Mulla oli vielä 6 gallonan jälkee alalenkki timmis kunnos(tai en tiiä onko Ile vaihtanu jossain vaihees uuden).
Nyt 8 gallonan jälkee lenkki on aikasen väläjä, kantsiiks siis pistää speedin kanki sisää?
Ite voin suositella V-SPECiä, pari myllyä löytyy, toinen on vaa sisääajettu kun toi 8 gallonaa ajeltu vie niin reippaasti. :)

-Antti
|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #7 : 21.07.09 - klo: 23.08 »
En ollu vaihtamu kiertokankea. Se motti tuli mulle käytettynä ja edellisen omistajan mukaan maahantuoja itse oli aikoinaan suorittanut sen sisäänajon( luultavasti Niko ). Luulen että sen takia se on kestänytkin niin pitkään hyvänä ja puristuksiakin oli koneessa mukavasti edelleen.

Kaverilla on ollu ja on edelleen tuommonen SH28 Pro kone, sekä V-Speccejä ja hän meinasi että SH:ssa on tehoa huomattavasti enempi ku V-Specissä, mutta vain vähän aikaa - se kuluu ilmeisesti nopeaa. Toisin kuin nää OS:n koneet...
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #8 : 21.07.09 - klo: 23.59 »
28 kokoisessa SH koneessa toki voi tehoa enemmän ollakin kuin 21 kokoisessa v-specissä...
Nehän kun ovat eri kokoluokkaa.
Silti ossi kuskaa autoa radalla sitä tahtia että näiden koneiden tehoeroa ei ihan heti sekkarillakana erota.
Ja mikä ero onkaan ajettavuudessa.
Kuin myös kestossa.
Tässä on kaks konetta joita on lähes turha edes verrata keskenään.
Toinen kun on huippu kisakone ja toinen aika perus tasoa oleva... joskin 28 kokoisena ihan kivasti paukkuja trukkiin tarjoava kone.

Niin ja eipä unohdeta tankkiväliä.
Ossilla ajat varmasti pari minuuttia pidemmän tankkivälin kuin isompikokoisella SH:lla

Poissa pukki81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #9 : 27.07.09 - klo: 20.59 »
Sh:n osat ovat ainakin halvempia. Ihan naurattaa kun näkee ossin varaosien hinnat. http://www.hobao-shop.com/catalog/index.php?cPath=4_23 takalaakeri 75 euroa?
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #10 : 27.07.09 - klo: 21.08 »
Niin... kun katsot Speed moottorin keraamista laakeria...

Mene fiiatti liikkeeseen katsomaan sitä fiiat uunoa ja sermin takana pötköttävää ferraria.
Sano sitten että naurattaa kun katsoo noita ferrarin hintoja.

SH = kiinalainen halpis = Fiat
OS Speed = kaksinkertainen maailmanmestari = Ferrari

Ja muutenkin kun puhutaan ossista niin siihen ei takalaakeria tarvitse koneen elinikänä vaihtaa kertaakaan.


Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #11 : 27.07.09 - klo: 21.10 »
Ja jos vaikka tarviiskin, niin saa niitä osia edullisemminkin. Esim. tuon takalaakerin saa parilla kympillä.
Flying Calacucco

Poissa pukki81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #12 : 27.07.09 - klo: 21.43 »
Niin... kun katsot Speed moottorin keraamista laakeria...

Mene fiiatti liikkeeseen katsomaan sitä fiiat uunoa ja sermin takana pötköttävää ferraria.
Sano sitten että naurattaa kun katsoo noita ferrarin hintoja.

SH = kiinalainen halpis = Fiat
OS Speed = kaksinkertainen maailmanmestari = Ferrari

Ja muutenkin kun puhutaan ossista niin siihen ei takalaakeria tarvitse koneen elinikänä vaihtaa kertaakaan.



Jeps huomasin nyt itsekin että oli keraaminen laakeri. Mutta eipä tuo fiat-vertaus oikein toimi, jos koneissa ei huomaa eroa tehoissa
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.

Poissa Antti M

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #13 : 27.07.09 - klo: 21.59 »
Niin... kun katsot Speed moottorin keraamista laakeria...

Mene fiiatti liikkeeseen katsomaan sitä fiiat uunoa ja sermin takana pötköttävää ferraria.
Sano sitten että naurattaa kun katsoo noita ferrarin hintoja.


SH = kiinalainen halpis = Fiat
OS Speed = kaksinkertainen maailmanmestari = Ferrari

Ja muutenkin kun puhutaan ossista niin siihen ei takalaakeria tarvitse koneen elinikänä vaihtaa kertaakaan.



OT:Pakko ruveta viilaapilkkuu, fiat on italialainen ja omistaa ferrarin...


Mut sehän on kans siitä kii et tykkääks väännöst jota löytyy SH:st vähän enemmän kuin V-Specist. Ite kyllä tykkään ossin V-Speceist niin paljon että tulen kyllä ajamaan niillä jatkossakin, GRP:llä en ajele käytännössä yhtää vaan  ossi on kiinni kokoajan.

-Antti
|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #14 : 27.07.09 - klo: 22.13 »
Ja ihan ku ei tuota olis tietäny...

Se oli nimenomaan taroituksella, että tajutaan moottorin ja moottorin olevan kaksi eri asiaa...
Kuten on fiat ja ferrarikin...
Vaikka siis sama omistaja onkin...

Harva rupee silti vertailemaan ferrarin ja fiatin varaosien hintoja.
Mutta kyllä ruvetaan vertailemaan SH ja OS koneiden varaosahintoja...
No tottakai sen ferrarin osat maksaa enemmän kuin fiiatin... junou????

Ps: tarkennuksena nyt vielä että SH:n koneesta löytyy enemmän vääntöä vain koska koko moottori on isompi... Vääntöero tosin ei ole mikään hirveän suuri, johtuen moottoreiden laatuerosta joka on aika selkeästi OSsin puolella.

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #15 : 29.07.09 - klo: 03.16 »
Hoken kanssa täsmälleen samaa mieltä koneiden eroista olen minäkin.

Kokemusta molemmista koneista löytyy.

SH uutena hiukan tehokkaampi mutta siinä vaiheessa kun SH:sta on jo tullut kanki kyljestä läpi ja sylinteri loppuunkulut, ossi on vasta parhaimmillaan.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa Iigor

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #16 : 31.07.09 - klo: 22.19 »
Onko jolla kulla konkreettista kokemusta siitä, kuinka kauan tämä halpis fiat sitten kestää normikrossikjäytössä, ennenkuin kannattaa alkaa huoltamaan?

Poissa RC-Garage

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.rc-garage.fi
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #17 : 31.07.09 - klo: 23.33 »
Ikävä tuottaa näille Ferrarin omistajille pettymys, mutta kyllä sillä kisakauden vetää hienosti.

Nimim. kokemusta oikeasti molemmista merkeistä.
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #18 : 01.08.09 - klo: 00.12 »
Kaverilla on ollu ja on edelleen tuommonen SH28 Pro kone, sekä V-Speccejä ja hän meinasi että SH:ssa on tehoa huomattavasti enempi ku V-Specissä, mutta vain vähän aikaa - se kuluu ilmeisesti nopeaa. Toisin kuin nää OS:n koneet...
Ei mulla ole tehot hävinneet, eikä mielestäni kulu erityisen nopeaan, sama homma muiden golden lion:n valmistamien koneiden kanssa esim. lrp z.28spec3 truggy, oli kestävä ja ehkäpä vielä tehokkaampi kuin sh28pro. Myös asfalttiratapuolella hyvin on lrp:t toimineet.

Muistanko mä väärin vai voitettiinko tuolla "halpis fiat":lla(sh28pro) pari vuotta sitten suomessa truggy luokan mestaruus..?



Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #19 : 01.08.09 - klo: 01.54 »
Tuo minun kankensa kyljestä läpi työntänyt SH oli oikeasti paljon ajettu ja vähän huollettu.

Talvimoottorina mulla on noin 8-9 gallonaa ajettu V-Spec ja hyvin laulaa.

Oli siinä tosin viimetalvena ongelmia käynnissä pysymisen kanssa mutta nekin ratkesi kun vaihdoin laakerit koneeseen.

Pakissa on uudet sisukalut odottamassa sitä hetkeä kun niille oikeasti on tarve.

Voi hetken kestää, varsinkin kun rakennettiin kaverin kanssa systeemi jolla sylineriputken voi rutistella takaisin tiukaksi.

Tuo räjähtänyt SH oli ensimmäisten sylinterinkutistuskokeilujen testiyksilö.
Meni kerran turhan tiukaksi, liekkö sitten siitä kanki siipeensä ottanut.

On mulla silti vieläkin yksi aika hyvässä kunnossa oleva SH, siihenkin on uudet sisuskalut odottamassa.
« Viimeksi muokattu: 01.08.09 - klo: 02.00 kirjoittanut Casull »
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa Iigor

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #20 : 01.08.09 - klo: 03.31 »
Eli tuolla pandallakin pärjää ainakin tämmönen tavallinen tumpelo :shock:...aika näyttää :)
« Viimeksi muokattu: 01.08.09 - klo: 03.35 kirjoittanut Iigor »

Poissa RC-Garage

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.rc-garage.fi
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #21 : 01.08.09 - klo: 09.18 »
Hoken kanssa täsmälleen samaa mieltä koneiden eroista olen minäkin.

Kokemusta molemmista koneista löytyy.

SH uutena hiukan tehokkaampi mutta siinä vaiheessa kun SH:sta on jo tullut kanki kyljestä läpi ja sylinteri loppuunkulut, ossi on vasta parhaimmillaan.

Eli em. viestihän ei sisältänyt mitään faktaa, ennenkuin seuraavassa viestissä valotit hiukan taustoja. Just.
Älkää jäbät jauhako p****a suoraan sanottuna. Tommoset Pelle Peloton koti viritykset millä rikotte moottoreita, ei tee niistä moottoreista huonoja.

Tuo minun kankensa kyljestä läpi työntänyt SH oli oikeasti paljon ajettu ja vähän huollettu.
Tuo räjähtänyt SH oli ensimmäisten sylinterinkutistuskokeilujen testiyksilö.
Meni kerran turhan tiukaksi, liekkö sitten siitä kanki siipeensä ottanut.
On mulla silti vieläkin yksi aika hyvässä kunnossa oleva SH, siihenkin on uudet sisuskalut odottamassa.


Talvimoottorina mulla on noin 8-9 gallonaa ajettu V-Spec ja hyvin laulaa.
Oli siinä tosin viimetalvena ongelmia käynnissä pysymisen kanssa mutta nekin ratkesi kun vaihdoin laakerit koneeseen.
Pakissa on uudet sisukalut odottamassa sitä hetkeä kun niille oikeasti on tarve.
Voi hetken kestää, varsinkin kun rakennettiin kaverin kanssa systeemi jolla sylineriputken voi rutistella takaisin tiukaksi.



Eli Ossikaan ei käy tappiin asti, vaan vaatii huoltoa.  Hoke on väärä mies kommenttoimaan SH:n laatua kun kaverilla ei ole moisista moottoreista kuin n. 2 tankin koeajo kokemus ja sekin .21 moottorista 3 vuoden takaa.
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #22 : 01.08.09 - klo: 11.04 »
 :shocked:
Ei nyt ihan noinkaan.
Tuo minun kokemukseni SH moottorista pitää täysin paikkaansa 21 kokoisen moottorin kohdalla...
Niistä ei ollutkaan kyse.
28 moottorista on enemmän ja tuoreempaa kokemusta... Ja siitähän nyt puhuttiinkin.

Myönnettäköön että hieman kärjistetysti llaatueroa esiin toin, mutta onhan nuo koneet nyt ihan oikeesti eritasoisia.

Ja huom... Enhän minä väittänyt SH:n hajoavan tai muuta.
Puhuin lähinnä vain ajettavuudesta, tankinkestosta jne...
Ja kun kerta yksi herra rupee vertaamaan varaosahintoja, katsomalla SH perus laakerin hintaa ja vertaa sitä OS Speed keraamiseen takalaakeriin niin voiny herranjee...
Kyllä se menee todellakin vähän sinne ferrari vs. fiat osastolle.

Kuten esiin toin:
SH 28 koneessa enemmän potkua... ei ihan yhtä lineaarinen kaasutuntuma kuin OS V-Spec .21 koneessa ja tankinkestokaan ei ihan samaan yllä.
Ossi riittää trukin kuskaamiseen oikein loistavasti (kuten on kisoissa nähty) tankin kesto hieman pidempi ja myös hieman helpommin ajettava hieman paremman kaasutuntuman takia... ja tietenkin myös sen pienen tehoeron takia...
Ei mene ajo perusharrastajalla vain liialliseen suditteluun ja repimiseen.

Hajoomisista en tiedä tippaakaan.
Kertaakaan en ole nähnyt kummankaan moottorin hajoavan oikeanlaisessa käytössä.

Ps: Ja kun tuohon ferrari heittoon nyt niin jatkuvasti takerrutaan niin... Minähän sanoin SPEED:iä ferrariksi... Sitä ei käy yhdenkään kieltäminen, etteikö Speed olisi ehdottomasti korkeammalla tasolla kuin SH...
« Viimeksi muokattu: 01.08.09 - klo: 11.24 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa pukki81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: SH 28 pro vs. O.S 21 V-spec
« Vastaus #23 : 02.08.09 - klo: 23.11 »
Noh, ettei nyt tulisi kenellekään paha mieli niin laitan peliin mittaustuloksia, tosin os 21 speed "vs" ossin 28

http://www.axialracing.com/ftp/pdfs/xrc_feb-08.pdf

Kyllähän tuossa 21:ssä näkyy olevan etunsa. Itsellä löytyy nyt sh 28 pro ja os 21 v-spec, ossia en ole tosin vielä ehtinyt koeajaa.
HN X1-CRT, X1-CR, Dm-one spec. Alpha ja v-spec.