En nyt viitsi vajota tasollesi kielenkäytössä, mutta olen aika vahvasti eri mieltä kanssasi. Toki asiasta saa helposti tuollaisen käsityksen, jos ei nää metsää puilta ja purematta nielee kaiken mitä tuputetaan.
Ensinnäkin sääntöjä rikotaan sen takia, kun niistä ei tiedetä. Trafin, kuten viranomaisten yleensäkkin, tiedotus ontuu pahasti. Suurin osa uusista käyttäjistä ei edes tiedä droneinfo sivustosta saatika uusista säännöistä. Eipä ne tienneet vanhoistakaan, kun tiedotus oli käytännössä täysin olematonta tai näivettyvien kerhojen varassa.
Toisekseen niistä ei tunnu tietävän vielä Trafikaan, vaikka niiden pitäisi tulla voimaan 1.7.2020.
Yksi painava syy sääntöjen tiukennukseen on myös liike-elämässä. Pusinekselle halutaan varata tulevaisuudessa enemmän ilmatilaa, vaikka tätä ei jostain syystä kehdata ääneen sanoakkaan. Aika heikosti on pitkän linjan harrastajat olleet edustettuina, etenkin noita EU:n päätöksiä sorvattaessa. Kyllä siellä liike-elämän lobbarit on enimmäkseen olleet päättäjien korviin kuiskuttelemassa ja taskuja täyttämässä.
Komanneksi kotimaassa harrastajien asiaa on ollut pääsääntöisesti ajamassa kerhojen porukat, joilla on oma lehmä syvällä ojassa hupenevien jäsenmäärien takia. On väkisinkin jäänyt vaikutelma, että siellä ollaan menty hattu kourassa, anteeksi pyydellen, virkamiesten juttusille ja lopputuloksena on saatu tulos joka kusee suoraan yksittäisen harrastajan ja koko harrastuksen niskaan ja helpottaa korkeintaan väliaikaisesti kituvien kerhojen tilannetta.
Varsinaisesti en esim. tulevaa koetta vastusta tai periaatetasolla edes rekisteröitymistä, kunhan rekisteröityneiden tietoja ei levitellä kenelle tahansa ja miten sattuu. Maailmalta löytyy jo esimerkkejä miten harrastajia on julkisesti ristiinnaulittu, täysin vailla todisteita, pelkän harrastuksen takia.
Eniten hiertää nuo suunnitellut kohtuuttomat maksut. Nehän ei toki kaltaistasi yrittäjää vituta, kun ne voi itse reilusti maksattaa muilla veronmaksajilla. Myös perustelut vaaratilanteista ontuu pahasti. Liikenteessä töhöillään päivittäin paljon pahemmin kuin harrasteilmaulussa, vaarantaen suhteessakin enemmän ihmishenkiä. Silti kukaan ei ehdota, että ajokortti pitäisi uusia vuoden välein ja samalla maksaa siitä itsensä kipeäksi. Miksiköhän?
Joten syyttävä sormeni osoittaa kylläkin aika suuresti kädettömiä ja korruptoituneita virkamiehiä, lammasmaisia harrastajien edustajia ja kaltaisiasi itsekkäitä ja ahneita yrittäjiä, joilla painaa vaakakupissa lähinnä vain oma lompakko.
Yhteiskunnan ja sitä hallinoivien virkamiesten pitäisi olla täällä ihan yhtälailla meitä kaikkia varten, eikä vaan edistämässä toisten bisneksiä. Kyllä tuota ilmatilaa riittäisi meille kaikille, jos sovussa oltaisiin. Voin lyödä vaikka vetoa, että tulevat säännöt ovat vain ensiaskel ja tulevaisuudessa harrastaminen tullaan rajoittamaan rajatuille alueille, joiden käytöstä pitää toki maksaa jollekkin pusinesmiehelle.
Samalla tapetaan aika tehokkaasti myös esim. kaikki avoimen lähdekoodin kehitys alalla, kun nyt jo on täysin mahdotonta saada ilmatilaa esimerkiksi ohjauselektroniikan kehittämiseen yksityishenkilönä. Pitäisi olla yritys joka taasen on suht kohtuuton vaatimus projektille jota tekee ilmaiseksi, omaksi ja toisten iloksi.
Tämähän ei toki ahnetta kapitalistia haittaa, korkeintaan päin vastoin. Monopoli se on joka miehen tiellä pitää, eiks niin?
Edit: Pakko vielä lisätä, että ei kyllä kauhean avointa ja vastaanottavaista kuvaa tule teistä Fullspeed RC:n jäsenistä, etenkin kun tätä foorumia lukee. Sitten vielä tosissaan ihmetellään, kun jäsenmäärät vähenee ja uusia harrastajia (maksajia) ei tunnu löytyvän.
Hyvä uusi jäsen mdm!
Kokemukseni mukaan ne jotka sääntöjä rikkovat tietoisesti vähättelevät vaaraa ja ongelmaa. Sen takia pitää käyttää vähän jyrkempää aakkosta että homma menee ns. jakeluun. Mikatapanille näköjään riittävän terävä kirjoitus tepsi joten tässä suhteessa saavutin mitä halusinkin.
Jos lennetään 500mm korkeudessa miehittämättömällä ilma-aluksella ollaan joko tyhmiä tai tietoisesti rikotaan sääntöjä. Ei kukaan oikeasti voi olettaa että se olisi sallittua lennellä muun ilmailuliikenteen seassa ihan miten vaan ilman transponderia. Kun ei ole transponderia niin vehje ei näy missään tutkassa.
Trafi tietä varsin hyvin mitä tekee tai ei tee:
https://www.droneinfo.fi/fi/tiedotteet/6944/eu-droneasetuksen_soveltaminen_mahdollisesti_siirtyy?fbclid=IwAR2ztF50DMD9uRBOPWW2pqi3YKRcWVQKyAYlyHVtyX069z_t1AeRK76r-WsKotimassa on on harrastajien asemaa Traficomiin ollut ajamassa vain Suomen ilmailulitto. Vaikutelmasi on väärä, tässäkin asiassa.
Mahdolliset nettikokeiden maksut ja lisenssit, joiden hintaa ei tietääkseni ole missään vielä kerrottu, ei maksa muut veronmaksajat vaan jokainen ihan itse. Itse olen tässä keväällä siirtynyt käyttämään laitteistoa jota ei uusien sääntöjen mukaan tarvitse rekisteröidä tai tehdä tutkintoa niiden lennättämiseen. Tämän laitteiston on maksanut omistmani yhtiö eikä muut veronmaksajat. Omistavani yhtiö ei ole ikinä hakenut tai saanut centiäkään tukea, ei koronaa eikä mitään muutakaan tukea. Joten huolesi muista veronmaksajista on täysin aiheeton.
Traficomilla on tiedossa satoja vaaratilanteita miehittämättömän ilma-aluksen ja muun ilmailuliikenteen välillä. Myös mediassa siitä on tehokkaasti raportoitu, kuten esim. lentelyt Helsinki-Vantaan yllä ja häirinnät Mejlahden sairaalan läheisyydessä jolloin lääkärikopteri ei ole toistuvasti voinut lasketua Mejlahden sairaalan katolle kiireellisissä potilaan kuljetuksissa sairaalaan. Datan saa Traficomilta jos kiinnostaa lukea faktaa aiheesta.
Voit syyttää niitä jotka näitä sääntöjä rikkovat joko tietoisesti tai tietämättä. Ei sillä ole mun mielestä merkitystä. Ja nämä rajoitukset ovat maailmanlaajuiset joten voit muodikkaasti syyttää myös EU:ta tästä. Sieltä nää säännöt tulevat. Vaikka yrittäjä olenkin niin en mielestäni ole ahne. Taustani tässä asiassa pohjatuu lennokkiharrastukseen vuodesta 1988 josta olen ihan yhtä lailla huolissani kuin mahdollisuudesta kuvata enää yhtään mitään ilmasta kaupallisesti järkevällä tavalla.
Olet selkeästi kapitalismia vihaava sosialisti, mutta siinä asiassa en voi auttaa. Kapitalismilla ei tässä ks asiassa ole mitään tekemistä joten jorinasi siitä on lähinnä huvittavaa.
Mitä Fullspeediin tulee niin tietääkseni oikein hyvin menee. Vaikka en ks kerhoa edusta millään tavalla niin olen kyllä opastanut satoja harrastajia vuodesta 1986 sekä harrastajana että palkansaajana Helsingin Nuorisoasiankeskusken RC-ohjaajana. Fullspeedillä menee nyt niin hyvin että saatiin kasaan yli rahat jotta voidaan asfaltoida Tattarisuon rata uudestaan. Tämänkin maksoi harrastajat itse, ei muut veronmaksajat. Sinne olet tervellut harrastamaan autoilla kunhan et lennättä mitään miehittämätöntä ilma-alusta siellä koska paikka on Malmin lentokentän välittömässä läheisyydessä missä ei saa lennättää lainkaan ilman erillistä lupaa, eikä kerho voi myöskään sellaista lupaa antaa.
Kim Elfström