Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - domiac

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / PC-powerit ja powerit yleensä
« : 13.05.06 - klo: 10.58 »
Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Taisit jo huomata, mutta on tärmätty ennenkin että merkkikoneissa
on jotain "ihme viritys" powereita :wink:


Osassa vanhoja koneita, esim. IBM Aptiva tms, on käytössä AT speksien mukainen virtalähde jossa kuitenkin ATX:n tapainen käynnistys erikseen matalajännitejohdoilla. Eli on olemassa monia AT virtalähteitä jotka käynnistetään kuten ATX.

2
Tuotenumero: 385350
Tuotekuvaus: M18T Conversion Wheel Hubs for Foam Tires
(dantom:lla 20,20EUR)

Onko tietoa käykö ASSO:n adapterit XRay M18(T):hen tai jonkin muun valmistajan? Kiitän ja kumarran tiedoista..

3
Selvisikö? Itse haluan asap 1/18 XRay M18T:hen 1/10 vanteet kiinni. Jokin konvertterisarja löytyy XRay:n kataloogistakin (Suomesta www.dantom.fi), mutta onko muita vaihtoehtoja?

Nykyisellä kolmella lipokennolla ja mamban harjattomalla auto menee kuin tauti, ensimmäistä kertaa ajattelee että painokin voisi olla hyvästä RC autossa :-) (no ainakin isommat renkaat)

4
RC-kerhot ja -radat / Milloin ajot saa aloittaa (arvio)
« : 05.05.06 - klo: 19.50 »
Mikä on arvio päivästä jolloin radalla saisi ajaa?

Ilmeisesti ratamaksun voi nykyäänkin suorittaa kenelle tahansa jolta löytyy taskusta lisenssi?

5
Polttisautot / Re: FG 1:5 ekaksi autoksi?
« : 28.08.05 - klo: 08.47 »
Lainaus käyttäjältä: "markusa"
Terve,

Haluaisin vähän tiedustella että kannattaako minun ostaa FG 1:5 ekaksi peliksi kun en oikein näitä pienten autojen maailmaa ymmärrä mutta oman "ison" autoni osaan kyllä huoltaa.


Itselläni on ollut sekä 1/8 Cen Genesis Monster minkä myin pois ja nyt käytössä on 1/6 kokoluokkaa oleva FG Monster beetle. Isoa autoa on helpompi mielestäni huoltaa. Erityisen hienona piirteenä pidän moottoria mikä hakkaa kestävyydessään ja helppoudessaan nitrokoneet mennen tullen. 50min ajoaika on myös plussaa ja se että kone käy 95E:llä (+4% öljyseos). Säätämisen voi unohtaa kokonaan, sitä ongelmaa ei ole näillä koneilla. Tietyt varaosat ovat jopa halvempia mitä pienempiin koneisiin tulevat, mutta tietysti on poikkeuksiakin kuten renkaat ja hankintakustannus ainakin uuden osalta on kaksin tai kolminkertainen pienempiin värkkeihin nähden.

Lainaus käyttäjältä: "markusa"

Haluan auton mikä kestää ja mistä ei ole riesaa vaan se toimii kun sitä oikein käyttää. Sellaisen mitä ei tarvitse koko ajan säätää tai ihmetellä että mikä sitä vaivaa. Sellaisen joka ei mene rikki pienestä röykytyksestä. Onko tälläistä olemassakaan vai olisiko FG 1:5 juuri tälläinen? Katselin jo liikkeessä pakettia ja mietin jo että millaiseksi korin värjäilisin, mutta en lähde hommaan mikäli siitä on liiaksi vaivaksi.


Jokaisessa tuntuu parantamisen varaa olevan, mutta suosittelen selaamaan palstoja erityisen huolellisesti ennenkuin hankit mitään. Esim.
http://www.rc-harrastus.com/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=45
linkin takaa löydät huomattavan määrän tietoa tämän kokoluokan autoista.

Et kertonut oletko hankkimassa rata autoa, off roadia vai monsteria? Rata autot taitavat olla huolettomia mutta esim. FG Beetle (monster):ssa on muutama erittäin tärkeä kohta mikä vaatii ennen ensinmäistäkään ajoa huomiota. Yksi on hankkia ratassuoja ja mielellään tehdä sille itse vielä taustalevykin jotta suojan saa täysin tiiviiksi hiekalta, muuten rattaat hajoavat lähes heti hiekka/sorapätkillä. Toinen ongelma on takana oleva diffi mihin sinun pitää pusertaa silikonia ympärille turvaksi tai koteloida se itse jollakin tavalla. Kolmas ongelma saattaa olla bensakoneiden kanssa radioiden toimivuus, joudut ehkä vaihtamaan sytytyksen johdon parempaan tms. kikkoja tekemään jotta radioiden kanssa ei ole kantavuusongelmia. Nämä ongelmat kun selvittää vaikuttaa auto todella jämäkältä ja toimivalta paketilta. Ennenkaikkea moottorinsa osalta huoleton paketti, on muutkin osat "isompaa" mitä muissa pienemmissä vehkeissä, kestävät rääkkiä hyvin. Tietysti iso paino merkitsee sitä että törmäyksissä tukivarret tai spoileri rutisee mutta esim. tukivarret ovat halpoja.

Mutta, lue tosiaan foorumeilta lisää..

6
Polttisautot / Monster ajopaikat Turun lähettyvillä
« : 07.08.05 - klo: 10.14 »
Kertokaa missä ajelette Monster autollanne Turun lähialueella (<50km ajomatkan päästä Turusta). Itselläni on 1/8 luokan Monster, merkki Cen Genesis.

Jyrkkälän rataa kerran kokeiltuani tuntui rata-alue loppuvan kesken ja hyppiminenkin vaatii pirunmoista tarkkuutta. No Jyrkkälän rata on tarkoitettu krossareille eikä tämäntapaiselle Monsterille. Ehkä taidot ovat vielä lähtökuopissaan mutta laaja hiekka / sora-alue tuntuu parhaimmalta paikalta ajamiseen ja pitkiin ilmalentoihin.

Samalla olisi mukava tutustua alan harrastajiin ja käydä yhdessä ajelemassa porukoiden kanssa joilla on samantyylinen auto (Monster). Laittakaa yv tai vastatkaa foorumiin jos yhteiset ajot kiinnostavat.

Ohessa video Härjänruoppa nimisestä paikasta jossa olen autoa revittänyt:
http://cray.tuug.fi/~jani/genesis/
("lupaa" en ole ajamiseen hankkinut, viikonloppuna alueella ei ole työkoneiden touhuja ja niin syrjässä paikka on että ääni ei voi häiritä ketään)


T. Jani Laakso

7
Polttisautot / Cen Genesis Racing!
« : 01.08.05 - klo: 22.51 »
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Olettekos muuten lukeneet Xtreme RC Cars keäskuun numero 2005? Siinä oli Cen Genesiksen moottori testattu dynossa.


Mielenkiinnosta, mikä oli tuomio?

Toisaalta Gensun motti on ehkä "riittävä" laitteeseen joten eipä lehden spekseillä paljoa merkitystä minulle ole.

On sanottava että kaikki ruuvit on todella käytävä läpi RTR versiossa, aika huonosti ne ovat kiinni. Tänään ihmettelin miksei auto kulje mihinkään ja kiinnitettyäni akselin + etudiffin holkin ruuvin näyttää auto taas toimivan. Samalla löytyi pari tyhjää ruuvin paikkaa, ruuvit jääneet tien päälle :-)

8
Polttisautot / Re: Genesis tuning
« : 25.07.05 - klo: 21.20 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Lainaus käyttäjältä: "domiac"
Itse tilasin jp:ltä allaolevan ja olen ollut siihen tyytyväinen:
http://www.jp-nitroracing.com/index2_new.php?category=Servot&ryhma=Blue%20Bird#
(uusi 14kg ohjaukseen, vanha ohjausservo 10kg kaasuun ja vaihteeseen riittää alkup. 5kg).


Minäkin tein juurikin näin mutta ensimmäisellä kerralla servo kesti noin puoli tankillista ja kun vaihdoin vahvemman muovirattaan paikalleen jopa puolitoista kierrosta.


Eli servosi sisältö hajosi, vai muovinen vipuvarsi? Minulla ylläolevat servot ovat kestäneet toistaiseksi hyvin, toki ajoa on vähän (2 litran edestä) mutta aika rankkaa sellaista.

9
Polttisautot / Cen Genesis Racing!
« : 25.07.05 - klo: 21.16 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Rasvaa diffeissä???

No ei ole ihme että tuossa yhdessä videossa josta keskusteltin näytti ettei keskellä ole mitään sisällä.

rasva ei paljoja kitkalukkona toimi, vaan ainoastaan voitelee.

Eli selvishän se että keskidiffissä oli lirut sisällä ja huomasin tuon pelkästään videota katsomalla.


Jartsa, Hoke: Mitä öljyä tarkkaan ottaen suosittelisitte että laitan Genesiksen diffien sisään. Entä täyttöaste, onko se täyteen vai sen alle kokonaistilavuudesta?

Entä iskunvaimentimiin?

Kiitokset kommenteista!

10
Polttisautot / Genesis tuning
« : 25.07.05 - klo: 17.41 »
Hyviä kysymyksiä joihin minäkin kaipaisin vastauksia, 5 ja 7 kohtiin omat kommentit newbie ajajalta.

Lainaus

5. Kertoisitteko hyvän servon ohjaukseen?


Itse tilasin jp:ltä allaolevan ja olen ollut siihen tyytyväinen:
http://www.jp-nitroracing.com/index2_new.php?category=Servot&ryhma=Blue%20Bird#
(uusi 14kg ohjaukseen, vanha ohjausservo 10kg kaasuun ja vaihteeseen riittää alkup. 5kg).

Lainaus

7. Myös jarrujen parantelusta oli maininta, eli kääntää vivut "väärinpäin" Tyhmä ei tajunnut, eli olisko kuvaa tai lisä selvitystä???


Sain jarrut kohtalaisesti toimimaan ilman vipujen kääntämistä. Kiristin kuusiokulma avaimella jarrulevyt tiukemmaksi pakaksi, kuitenkin siten että vastus ei minusta tuntunut mahdottomalta. Parempi servo (5kg => 10kg) saattaa myös auttaa. Minulla takapyörät nousee ylös jos vetää täysjarrutuksen.

Lainaus

Nimimerkillä: Tukivarsia odotellessa


Nämä on minultakin mennyt vaihtoon, ajoin kunnolla puuta päin.

T. Jani

11
Polttisautot / Diffiöljy
« : 23.07.05 - klo: 20.23 »
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Niin niin niin näkee.
Ihan plutkut öljyt siel on.

^_^


Kertokaapas viisaammat aloittelijalle mistä saan edullisimmin gensuun sopivaa diffiöljyä? Entäpä iskariöljyä? (Asun Turussa).

Toinen kysymys on mikä gensun koneelle olisi optimilämpötila pitkän rääkin jälkeen, entä ehdoton maksimilämpötila? Koneethan ovat yksilöitä mutta jotain ammattilaiset pystynevät kertomaan.

Tuo ajo oli ensimmäinen kunnollinen veto gensulla, vaatii aika ison alueen jotta auto pääsee oikeuksiinsa. Tämän setin jälkeen molemmista "yläiskareista" valuu hieman öljyä ulos, toisaalta laitteella on ajettu pari kertaa aikamoisia tällejä (mm. puuhun jolloin ensimmäinen varaosatilaus tuli eteen alatukivarren hajottua).

Keskidiffin lukko on vielä asentamatta. Autohan on RTR, kun aikaa on puran ja kasaan auton uudelleen itse.


PS. On mainittava että autolla ajaminen on mitä mainioita hupia. Laitehan on kaukaa optimisäädöistä, mutta mitäpä siitä kunhan hauskaa riittää. Kiitoksia kuitenkin kommenteista!


T. Jani

12
Polttisautot / Genesis v3 video (HQ)
« : 22.07.05 - klo: 22.41 »
Ohessa kuvanlaadultaan korkeatasoinen RC video.

http://cray.tuug.fi/~jani/genesis/

Kyseessä on Genesis v3 monster truck jolle turhia säästelemättä annetaan kyytiä hiekka ja sorakuopilla. Sisältää päätöntä ajoa, kohtuullisia hyppyjä ja muutaman "vakavamman" alastulon.

Pituus n. 7min ja 20sec, vaatinee DivX 6 codec:n.


PS. Tämä viesti on lisätty foorumeille kahteen kertaan, toinen yleiseen osastoon ja toinen tänne Genesis otsikon alle.

13
Yleinen keskustelu / High Quality Monster Truck video
« : 22.07.05 - klo: 22.38 »
Ohessa kuvanlaadultaan korkeatasoinen RC video.

http://cray.tuug.fi/~jani/genesis/

Kyseessä on Genesis v3 monster truck jolle turhia säästelemättä annetaan kyytiä hiekka ja sorakuopilla. Sisältää päätöntä ajoa, kohtuullisia hyppyjä ja muutaman "vakavamman" alastulon.

Pituus n. 7min ja 20sec, vaatinee DivX 6 codec:n.

Sivuja: [1]