Jos nyt ylipäätään puhutaan kehityksestä ja lajin kehittymisestä, niin ilmeisimmin sillekin asialle on monta tulkintaa mielipidettä. Jonkun mielestä kehitys kehittyy silloin, kun autot kulkee kovempaa ja niillä on kivempi ajaa, toisen mielestä kehitystä on se, että kisat on mahdollisimman halpoja ja vaivattomia. Varmasti näinkin.
Minun mielestäni todellinen kehitys on kuitenkin sitä, että lajille olisi enemmän resursseja (rahaa ja tekijöitä), jotta näitä yksittäisiä asioita ylipäätään olisi mahdollisuus saada eteenpäin.
Jotta rahaa ja tekijöitä löytyy tarvitaan ensisijaisesti keskittyä parantamaan lajin näkyvyyttä ja houkuttelevuutta. Toinen puoli asiasta on yleinen PR, lehtijutut, TV-spotit, yleinen tietoisuus lajista. Toinen puoli tuossa asiassa on se, että kilpailujen näkyvyyttä pitää saada huikeasti korkeammalle. Niin kauan, kun sama porukka ajaa vuodesta toiseen kilpaa metsän keskellä olevan savikasan päällä, edes kertomatta siitä kenellekkään etukäteen, voidaan olla varmoja että yleisö ei paikalle halua eikä edes vahingossa eksy. Asian parantamiseksi on tietysti kaksi erilaista näkökulmaa, joko vuori tulee Jaakobin luo tai päinvastoin, eli joko kilpailutahatumasta kaikkinensa tehdään niin hyvä, kiinnostava ja houkutteleva, että yleisö haluaa tulla paikalle tai vaihtoehtoisesti viedään kisat sinne missä yleisö on jo valmiina (esim. Neste Ralli). On tietysti selvää, että kisojen järkkääminen jossain muualla, kuin kotiradalla on paljon työläämpää ja kalliimpaa. Mielestäni asia on kuitenkin niin, että ilman panostusta ei synny myöskään tuloksia.
Mitä noihin perinteisiin kisoihin tulee, yleisömäärää voitaisiin lisätä esim. tehokkaalla ja kohdistetulla ennakkomarkkinoinnilla, kisaformaatin muokkaamisella ja kilpailuympäristön fasiliteetteja parantamalla. Ennakkomarkkinointi voisi tarkoittaa vaikka flyerin tekoa ja sen jakamista vaikka oppilaitoksille. Flyerissa voisi olla pääsymaksun alennuslippu tyyliin, "liput normaalisti 10, tällä kupongilla ilmaiseksi", eihän ne sitä tiedä, että aina sinne on ennenkin ilmaiseksi päässyt.. Kisaformaatti on katsojan näkökulmasta liian pitkäveteinen ja sekava. Olen muutaman kerran saanut houkuteltua asiaa tuntemattomia kavereitani katsomaan kisaa, mutta he ovat jälkeenpäin todenneet "hienoja laitteita, mutta ei tuosta kisasta saa mitään tolkkua". Kilpailupaikalla pitäisi olla selkeä katsomo, ketään ei huvita istua sorakasan päällä 8 tuntia, vaikka kuinka asia periaatteellisesti kiinnostaisikin. Lisäksi pitäisi olla kilpailuohjelma, josta voisi löytyä esim. kilpailukaavio ja kuljettajaesittely, sekä yleistietoa lajista
HUOM! Kiinteät kilpailunumerot auttaisivat myös tässä asiassa . Lisäksi voisi pohtia olisiko kilpailutapahtuman aikana muutakin toimintaa, esim. taukojen aikana. Yksi palaute kisatapahtumasta oli se, että katsoja luuli kilpailun jo loppuneen, kun kaikki lopettivat ajamisen ja alkoivat syömään.
On selvää, että tuollaista tapahtumaa ei rakenneta hetkessä, ei tarvitsekaan. Kuitenkin jos halutaan puhua lajin kehittymisestä ja asioiden paremmin tekemisestä, olisi hyvä hetken aikaa pohtia myös sitä päämäärää. Anteeksi ilmaisuni, mutta pienoisautoilussa asioista tehdään melko konservatiivisesti ja sisäänpäin kääntyen. Tässä voisi olla palloa myös AKK:n suuntaan, mitkä ovat keinot ja porkkanat saada seuroja kehittämään toimintaansa enemmän siishen suuntaan, että myönteinen julkisuus kasvaisi ja harrastaja- ja kilpailijamäärät lisääntyisivät?
Panostuksia tarvitaan, no pain, no gain. Niin kauan kuin me oikeasti kinastellaan noiden numerolappujen muotoseikoista, menee oikeat asiat ohi oikealta ja vasemmalta. Meluasiat ja kuljettajien ja mekkareiden käyttäytyminen ovat taasen asioista, joilla on suora vaikutus myös siihen, kuinka ulkopuolinen (katsoja) kokee tilanteen, joko miellyttävänä tai ei. Avoin suhtautuminen auttaa, pitää olla valmiutta keskustella ja miettiä asioita myös pidemmän päälle. Monesti ne parhaat ajatukset tulevat juuri sieltä, missä ei ole niitä vuosikausia vallinneita pinttymiä ja luuloja siitä miten asiat pitää olla.