HUOM! Tällä radalla sallitu vain sähkötoimiset 1/10 buggyt ja SC-autot
Eikös tuota voisi nyt laajentaa niin, että 1/10 stadium truck olisi sallittu ainakin hiljaisena aikana,
kun ei ole kisakuskeja treenaamassa.
Moi,
Tuossa käytettävän kaluston rajauksessa on pari syytä:
- Ensinnäkin radan huoltomäärä on pienempi, kun rataa käytetään ns. tosi tarkoituksella - en siis tarkoita, että tulee olla viimeisen päälle kilpailija tms. mutta sähkökrossikilparadalla ajaessa tulee ajamiseen suhtautua "vähän vakavammin". Tällöin radan käyttäjien vaatimukset radalle ovat suurin piirtein saman suuntaiset, jolloin myös radan ylläpito yhdessä on helpompaa. Puhtaasti harrastuspohjalta ajettaessa yleensä (valitettavasti) suhtautuminen rataan ym. on vähän heikommalla tasolla, jolloin radasta ei huolehdita samalla tavalla. Rajausta mietittiin pitkään ja tultiin siihen tulokseen, että kun radalla sallitaan ns. kisakalusto, saadaan rataa ylläpidettyä paremmassa kunnossa.
- Vieressä on rallicross rata, jolla voi ajaa erinäisellä kalustolla, ilman riskiä radan pinnan liiallisesta rikkoutumisesta. Tuo rajaus ei siis sinällään estä kenenkään ajamista - kilparadalla ajetaan kilpakalustolla.
- Jos sallitaan yhdelle kaverille ajaminen jollain vehkeellä, tai jollain sääntöjen ulkopuolisella laitteella ajaminen silloin kun on hiljaista, alkaa vänkääminen siitä, milloin saa ajaa, miksi toi saa ajaa ja minä en jne jne. Myös radan ylläpitoon tarvittava työmäärä kasvaa (valitettavasti usein ns. satunnaisella kalustolla ajavat eivät "välitä" tai tiedä radan kunnon vaatimuksista). On siis selkeämpää, kun jollain laitteella ajaminen siis on joko sallittu tai kielletty.
En siis sano, että juuri sinä olisit jollain tapaa torpedoimassa rataa, mutta kahden edellisen kesän oppien perusteella on helpompaa ylläpitää rataa, kun radan käyttäjillä on edes saman suuntaisia vaatimuksia radan kunnolle.
Toivottavasti selventää taustoja, miksi vain 1/10 buggyt ja 1/10 sc autot on sallittu. Lavangossa on kuitenkin huikeat mahdollisuudet ajaa millä vaan vehkeellä ja aina löytyy sopiva rata - sähkökrossikilparata sähkökilpureille, polttiskilparata polttiksille, Rallicross rata satunnaisemmalle kalustolle ja vieläpä kesän aikana uusiutuva 1/5 krossirata. Eli omalle kalustolle löytyy varmasti sopiva baana, ja jos jollekin radalle on kehitystarvetta omasta mielestä, niin ei muuta kun ratamestaria hihasta ja sopimaan ajankohtaa, milloin lapioidaan.
Mitä tuohon pitoon tulee, niin hiekka on radalla ihan siitä syystä, että voitiin jyrätä rata aiemmin ja saatiin pinnasta samalla mahdollisimman kestävä. Hiekka lähtee tarvittaessa niillä
pehmeillä harjoilla - ei siis katuharjoilla - harjaamalla irtokama kasoiksi ja siitä sitten kärryyn. Älkää kuitenkaan jättäkö irtomoskaa tukkimaan veden valumisreittejä radan reunaletkujen juureen. Muuten rata lainehtii aina sateen jälkeen ja kuivuminen kestää ikuisuuden. Toinen (parempi) vaihtoehto irtomoskan poistamiseen on puhtaasti ajaminen. Polttisradalla ollaan käyty parin auton voimin pari iltaa ajamassa ja jo nyt alkaa selkeä pitoura hahmottumaan koko radan matkalta. Ajaessa tuo hiekka vielä tavallaan hioo saven pinnan erittäin tasaiseksi ja kestäväksi.
Samppa