Noniin... Nyt onkin sitten ensimmäiset ajokokemukset takana Vectorilla.
Ensin muutama tekninen tieto:
Teho: 265W
RPM: 55.400
Noista tiedoista voikin jo päätellä, että tehoa löytyy. Oikeat välitykset löytämällä ajo on todella sujuvaa. Hiilettömällä moottorilla ajettaessa on otettava huomioon nopeudensäätimen lämpeneminen. Säädinhän lämpenee yhtälailla kuin konekkin (ellei enemmänkin). Eli jos siis käytössä on LRP Sphere, niin suosittelen erittäin lämpimästi käyttämään myyntipakkauksen mukana tulevaa jäähdytysripaa säätimen päällä.
Varikkopöydän ääressä hiilettömällä ajamisen helppouden viimeistään huomaa. Aikaa jää reilusti kaikenlaiseen muuhun huoltamiseen, kun vain esim kollektorin sorvaamiseen. Jää reilusti aikaa tutkia esimerkiksi laakereiden kuntoa (jotka ovat kyllä kovilla tällaisilla voimilla....).
Ajoaika hiilettömällä koneella on mielestäni aikalailla sama, kuin käytettäessä hillellistä virikonetta (12t). Tosin siitä on kyllä jo aikaa, kun viimeksi olin ajamassa (silloin siis hiilellisellä) enkä siis ihan varmaksi väitettäni voi taata.
LRP Spheressä on myös ajo-ohjelma rajoitetulla kierrosnopeudella. Rajoitin on tätä ohjelmaa käytettäessä asetettu 25.000 RPM:n kohdalle. En ole tätä ohjelmaa vielä kokeillut, mutta Kutvosen Aake kertoi todenneensa,
"ettei sillä auto kulje mihinkään".
Huomenna pitäisi mennä radalle taas ajamaan vähän lisää testejä. Moottorissahan on myös säädettävä ennakko, jota lisäämällä on siis mahdollista saada koneesta vieläkin enemmän irti, mutta tietysti samalla ajoaikakin lyhenee...
Kaikin puolin olen näin ensi kokemuksien perusteella täysin tyytyväinen ostokseeni. Vaikka säädin+moottori -paketti tulikin maksamaan jonkun verran (249e+110e = 359e), niin uskon sen olevan myös sen arvoinen, nyt ja tulevaisuudessa.
Autona oli siis Asso TC3 ("lopullinen", hyväksi todettu välitys Hyvinkään radalla 23 pinj./69 spur)
PS. Ehkäpä joku kokeneempi kuljettajakin voisi laittaa kommenttia ko. koneesta. Itselläni ei ajotaidot ehkä ole vielä ihan moottorin tehoa vastaavalla tasolla :lol:
-Lauri