se sun noparihan ei ole hobbywing, mutta kestää myös 3S lipoja, tosin varmasti sama homma kuin hobbywingilläkin eli se jäähdytin ropelli ei kestä 3S jännitettä. Tässä speksejä (jos oikea nopari kombo):
A-ZTWSL 60A Sensorless Brushless ESC Specifications:
Input voltage: 5-10 Cells (NiMH)/ 2-3S (LiPo)
Continuous Current: 60A
Momentary Peak Current: 400A
BEC Voltage: 6.0V/3A
Resistance: 0.0007 Ohm
Motor Type: Sensored /Sensorless Brushless motor
Suitable Sensored /Sensorless Brushless motor: Sensored /Sensorless Brushless motor 3650 >5.5T
Suitable Car: 1/10 1/12
Dimensions (WxLxH): 30 x 43 x 39mm
Weight: 102 g
moottorista saa tietää vain nämä:
Motor: 5.5T/3650
Akku/nopari/moottori kombot mitoitetaan suurin piirtein näin:
1. Valitse tarpeeksi tehokas moottori
2. Valitse nopari, joka pystyy syöttämään tarpeeksi virtaa ko moottorille, jos moottorille on ilmoitettu teho watteina, tässä tapauksessa moottorista on ilmoitettu vain lankamäärä ja kv arvo, joista voi päätellä korkeintaan moottorin tehokkuutta suuntaa antavasti. Jos tehoa ei ole annettu, pitää katsoa noparin suositus speksejä, joissa siis kerrotaan miten pienellä lankamäärällä tai suurella kv arvolla olevan moottorin tehon tarpeen nopari pystyy antamaan. Tämän noparin spekseissä siis on että kv arvo saa moottorissa olla korkeintaan 3650 ja/tai lankamäärä pienimmillään siis 5.5T, kuitenkin niin että kumpikin ehto täyttyy (kv arvo siis kasvaa ja lankamäärä pienenee, mitä tehokkaampi moottori on. näistä ei pysty välttämättä toteamaan kuitenkaan eri valmistajien / mallisarjojen välistä moottorien tehokkuutta)
3. valitse sellainen akku, joka pystyy luovuttamaan noparin tarjoaman maksimi virran tai jopa enemmän.
Tässä tapauksessa noparisi pystyy siis antamaan moottorille jatkuvana 60A:n virran ja purskeena hetkellisesti 400A muutamia sekunteja ehkä. Akku kannattaa mitoittaa niin että se pystyy luovuttamaan reilusti enemmän virtaa kuin noparin jatkuvan virran antokyky on. Tämä lasketaan akun kapasiteesta (mAh) ja akun C arvon mukaan: Akun antama maksimivirta (A) = kapasitteetti (Ah) * C-arvo
esim (5400mAh ja 30C speksit omaava akku pystyy luovuttamaan virtaa 5.4Ah *30C = 162A Eli tällaisella akulla voisi hyvin ajaa autolla (162A > 60A)
KV arvolla taas pystyt päättelemään kuinka nopeasti suurinpiirtein autosi kulkee kun pystyt laskemaan paljonko suurinpiirtein moottori kiertää täysikaasulla (tässä tapauksessa 2S: (=8.4V täyteen ladattuna 7.4V nimellinen) 3650kv*8.4V= 30 660 kier/min ja 3S: (=12.6V täyteen ladattuna, 11.1V nimellinen) 3650kv*12.6V= 45 990 kier/min.
Todellisuudessa noparin hyötysuhde ei kuitenkaan oel 100% ja todellinen moottorin maksimipyörimisnopeus jää jonkun verran alemmaksi noista lasketuista.
Kun tiedät vielä autosi sisäisen välityssuhteen ja spurrin/pinjonin välityssuhteen sekä renkaiden halkaisijan, päästään käsiksi laskutoimituksilla auton teoreettiseen maksiminopeuteen...