Terveppä terve. Alunperin piti kirjoittaa tuonne rock-crawling topicciin mutta tämä aihe hakee kyllä kaukaa siitä joten tehdään uusi topicci siis.
Tosiaan aloittelin jo muutamia viikkoja sitten tai siis mietiskelin että mihin voisi jopa hyödyntää tuota jet-catin turbiini moottoria, lähellä oli jo etten ostanut jotain yksinkertaista ja halpaa jetti koneen runkoa jonka oisi sitten laittanut vaikka kattoon roikkumaan kun ei taito riitä 100% varmuudella lennättämäänkän sellaista, mutta mutta homma sitten kaatui lähinnä rakentelu tilan puutteen vuoksi ja piti ruveta miettimään jotain toista projektia mihin voisi turbiinin laittaa. No eräänä päivänä töissä työkaverin kanssa siinä juttelin ja hän heitti varmaan ihan jokella että tee sinne tattarin radalle semmoinen rata kuivuri auto kun kumminkin niitä "kosteita" päiviäkin tulee,
no rupesin siinä samalla miettimään että miten sen voisi toteuttaa suunnilleen samalla lailla kuin esim: alastaron kiihdytys radalla olevassa "oikeassa" kiihdytys rata kuivaimessa jossa myös on ihka oikea suihku moottori. Päädyin lopulta semmoiseen ratkaisuun että itse kuivain "lavettia" voisi vetää jonkun näköinen 3 akselinen rekka jonka lavalla olisi vähintään noin: 3-4,5 litran jet-A1 polttoaine säiliö turbiini käyttöä varten, ja itse lavetille tulisi sitten turbiinin käyttöä varten tarvittavat venttiilit yms: elektroniikka.
No mennäänpä sitten itse projektiin:
Kaikki osat jotka tähän asti olen tilannut ovat pääasiassa robben tai oma tekemiäni osia, runkoa en tilannut valmiina koska mielestäni 150 euroa alle puolen metrin ja 1,5 mm paksusta valmiista rungosta on jo todellista kiskurointia ja itse tekemällä sain tehtyä juuri sen mittaisen kun halusin. Eli tähän mennessä robbelta on tullut mm seuraavaa: akselit, lehtijouset, renkaat, tukivarret, kardaanit, alennus vaihde, moottori teline yms: pientä sälää.
Runko levyt ovat K-Raudasta ostettua 20mmX6mmX2M latta alumiinia, oli aikamoista taidetta saada nuo perä akselit kohdilleen ja varsinkin tehtyä nuo itse reiät runkoon, yhden 1,5mm terän onnistuin heti ensi reissä katkaisemaan runko palkkiin ja joka meinasi kaataa jo koko projektin heti kättelyssä. No onneksi muutaman kirosanan jälkeen sain katkenneen terän pois ja korjattua vahingot. No päivä siinä meni aika mukavasti runkoa tehdessä,(onneksi on pitkä perjantai)
Ja sain tämän näköistä valmiiksi.
Seuraavaksi projekti etenee voiman siirron suunnittelulla ja sijoittelulla sekä tuki tangot pitäisi akseleille tehdä.
Ps: jos tästä ei rata kuivuria syystä tai toisesta tule niin ainakin todella mielenkiintoista nikkarointia pitkään aikaan mitä olen tehnyt.
pps: vielä on siis tooooooooooodella monta teknistä seikkaa mitkä pitää ratkoa.
Mutta näillä eväin ensi kertaa.