itse ostin moottoripyöräliikkeestä motocrosspyörän suodatinöljyä. 15€ litra. Kun nuo pikku purnukat joita rc-liikkeet myy on ainakin 5€
esim-> http://www.jp-nitroracing.com/ilmansuodatinoljy-p-167.html
Täällä kun on kirjoiteltu ilman puhdistamisesta niin tässä hiukan perustietoa putsariöljyistä ja niiden eroista: öljyjä on kahta perustyyppiä, toisessa on liuotinta ja toisessa ei. Esim. moottoripyöriin myytävät öljyt ovat pääasiassa, ellei kaikki, liuottimen kanssa. Liuottimen tarkoituksena on pitää öljy riittävän juoksevana jotta se imeytyy suodattimeen ja sitten, liuottimen haihtuessa, muuttua tahmeaksi. Liuotin on edullinen (halpa) ratkaisu haluttuun tulokseen pääsemiseksi.
Liuottimen tehtävänä on liuottaa, josta syystä niiden käyttö rc-autoissa vaatii muutaman asian huomioon ottamista.
1. Suodattimen pitää antaa kuivua, koska suodattimessa oleva liuotin ei tee hyvää moottorin öljykalvolle imeytyessään suodattimesta imuilman mukana.
2. Tästä syystä suodattimet on hyvä valmistaa etukäteen, jossakin öljyissä jopa kolme vuorokautta ennen käyttöä.
3. Suodattimet kannattaa säilyttää liuottimen haihtumisen ajan esim. kankaan sisällä, jotta liuotin pääsee haihtumaan ja suodattimet pysyvät puhtaina.
4. Suodattimet on hyvä valmistella käyttöön kuten Hoke edellä mainitsi, jotta suodattimessa oleva öljyn määrä on kaikissa elementeissä mahdollisimman tarkkaan sama. Näin koneen imuvastus pysyy uudella suodattimella aina samana.
Pienoisautoissa käytetään molempia öljytyyppejä. Liuottimellisessa pienoisautoöljyssä on usein liuottimen määrä pienempi kuin moottoripyöräöljyissä juuri liuottimen haittojen takia. Muuten niiden käyttö on samanlaista kuin edellä kirjoitin.
Lainauksessa mainittu PSR-suodatinöljy (joka kuuluu suodatinpaketin hintaan) on liuotinvapaa ja pohjautuu usealla eri tavalla käsiteltyyn laboratoriopuhtaaseen risiiniöljyyn. Yhden erän käsittely kestää noin viikon, jolloin eri eriä mm. kaasutetaan usealla kaasulla, jonka jälkeen öljyt sekoitetaan ja pullotetaan valmiiksi tuotteeksi.
Liuotinvapaan öljyn etuja ovat:
1. Suodatin on heti valmis ja voidaan turvallisesti ottaa käyttöön
2. Suodatinta on turvallista käsitellä paljain käsin
3. Jos öljyä jää suodattimeen liikaa, ei sillä ole moottorin voitelulle mitään haittaa
4. Kaikki suodattimet ovat imuvastukseltaan samanlaisia
5. PSR-öljyä käytettäessä valkoisten PSR-suodattimien kanssa on helppo nähdä että öljyä on varmasti joka paikassa ja suodattimen likaisuutta on helppo seurata värieron vuoksi.
Öljyissä on siis eroja. Koska rc-moottorin suodattimen suodatussuhde (suodattimen suodatatusala/moottorin sylinteritilavuus) on valtava verrattuna oikeiden autojen ja moottoripyörien vastaavaan, ei ole aivan sama mitä öljyä suodattimeen tunkee eikä kannata jättää liuotinjäämiä moottoriin imettäväksi.