Itsekin olen mielenkiinnolla seurannut tätä keskustelua, vaikka RC-autoilu ei ole minulle päälaji. Samat haasteet kuitenkin koskettavat koko PA-kenttää.
Vuodesta 1987 olen ajanut ura-autoja ja hieman myöhemmin tuli kerhonohjaus sekä kilpailujen järjestäminen. Ennen kuin aloitin ura-autot ajoin myös RC-autoja kotiradalla, mutta RC-autoilu jäi lähes 20 vuoden tauolle, koska kotipaikkakunnalla ei ollut aktiivista RC-toimintaa ja rataa. Vuonna 2012 innostuin kuitenkin uudestaan RC-autoilusta, kun paikallinen RC-kerho HonkalaGP esitteli toimintaansa vapaa-ajan messuilla. Olin toki kuullut RC-kerhon toiminnasta, mutta tuosta tuli uusi kipinä aloittaa RC-autoilu kesäharrastuksena. Viime talven ajoin myös RC-autoilla sattuneista syistä, kun kesällä 2013 Kotkan ura-autorata tuhopoltettiin ja halusin myös paikallisen ajoharrastuksen ura-autokisoissa kiertämisen ohella. Kävin myös kokeilemassa SC-cupin kisaa talvella ja kesällä pääkaupunkiseudulla. PKSRCA:n radat ovat todella hienot ja kisat olivat hyvin järjestyt, joten puitteet RC-autoiluun PK-seudulla ovat upeat.
Kotikaupungissani Kotkassa toimii kolme PA-kerhoa. Itse toimin Kotkan Pienoissähköautokerho ry (KoPSA) puheenjohtajana. Olen myös jäsenenä KotkaUA:ssa ja HonkalaGP:ssä. KoPSA ja HonkalaGP toimivat nuorisoyhdistyksinä, jotka saavat tukea kaupungilta. KoPSA:n kannalta tärkein tukimuoto on tila-avustus, jonka avulla saamme vuokrattua tilan puurakenteiselle radalle. Meillä oli todella isot haasteet toiminnan uudelleen käynnistämiseen, koska lähes koko omaisuutemme tuhoutui tuhopoltossa. Kotkan kaupungin, yritysten tukien ja jäsenmaksujen sekä ajotapahtumien avulla saimme kuitenkin Suomen nykyaikaisimman skaalaradan, jolla järjestetään ensi vuonna SM-kilpailut ja mahdollisesti myös NEC-kisa. MM-kisojakin on haettu vuodelle 2017, mutta sen toteutuminen on ei ole mitenkään varmaa, kun hakijoita on useampia. Rahan lisäksi on tietysti vaadittu paljon talkootunteja, vaikka rata tulikin valmiina ilman sähköjä Latviasta. Kotkan radasta on myös juttu viimeisessä AKK:n lehdessä sivulla 17. Avajaisissa oli AKK:n edustusta paikalla, joten tässä pieni vinkki näkyvyyden saamiseksi, kun avataan uusi PA-rata Suomeen.
Kotkan alueella on kolme seurakuntaa, joihin olin yhteydessä. Meidän tapauksessa seurakunnista ei valitettavasti ollut apua, koska heillä rahat tiukassa aivan perustoimintojen pyörittämiseen. Kiinnostusta olisi kyllä löytynyt, kun kerroin Iisalmen toiminnasta. Syyt rahanpuutteeseen varmaan tietävät kaikki eli kirkosta on eronnut paljon väkeä ja tulot ovat siten tippuneet.
Kotkassa on siis huippuolosuhteet ura-autoiluun, joten kaikki on kunnossa ? Ei todellakaan, koska meidän jäsenmäärä ei ole noussut, vaan päinvastoin laskenut puolentoistavuoden tauon aikana. Välillä kerhoilloissa on lähes pelkästään ohjaajat paikalla. Olemme saaneet hyvin näkyvyyttä paikallisessa mediassa ja välillä joku käy kokeilemmassakin ura-autoilua, mutta uusia jäseniä olemme saaneet nyt syksyn aikana tasan yhden. Meillä on panostettu sosiaaliseen mediaan ja webbisivuihinkin jonkun verran, joten sekin on kokeiltu. Ura-autoilu on nuorison osalta hieman edullisempi kuin RC-autoilu. Perusauto maksaa noin 50€ ja jäsenmaksu meillä on 50€/vuosi junioreilla. Erillisiä ajomaksuja ei meillä peritä. Aloituskynnyskin on myös tippunut selvästi, koska nykyään on saatavissa RTR-autoja, joilla pääsee heti ajamaan. Itse katson suurimman haasteen olevan siinä, että nykyään on harrasteita todella paljon ja teknistä osaamista vaativat harrastukset eivät ole suosiossa. Lapset ja nuoret viettävät myös aikaa paljon tietokone/mobiilipelien parissa.
Ura-autoilla ajetaan kansallista Eurosarjaa kerta SM-kisojen ohella. Aloituskynnystä tiputettiin muutama vuosi sitten RTR-autot sallimalla kisoihin. Tänä vuonna muutettiin vielä lasten- ja aloittelijoiden luokat kerhokilpailuiksi, joka nosti selvästi osallistumisia, kun lisenssiä ei tarvinnut hankkia. Osa ura-autokerhoista ei kuulu AKK:n, joten varsinkin näistä kerhoista saatiin lisää osallistujia kisoihin. Aikaisemmin järjestettiin vielä erillisiä kerhojen välisiä harjoituskilpailuja, mutta niiden suosio on valitettavasti tippunut. Kotimaan kilpailutoiminnan lisäksi ura-autoissa on panostettu paljon kv-toimintaan ja ulkomaalaisia kilpailijoita käy Suomen kisoissakin ajamassa, jolloin kilpailujen taso on pysynyt korkeana. Tähän tulemme jatkossakin panostamaan Kotkassa.
http://www.kopsa.fi/http://www.facebook.com/kopsa.fiTomi Pahula, luokkayhteyshenkilö ura-autot (skaalaluokat)