Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - tpahula

Sivuja: [1] 2
1
Hobbykingin EU-varastolta:

Turnigy Rechargeable Battery AAA 900mAh NiMH (EU Warehouse)

http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=4192739F-7C9F-41A6-AC6B-6379744DD663
    
ZIPPY 4000mAh 2S1P 25C Car Lipoly (ROAR APPROVED) (EU Warehouse)

http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=A0EF1DA3-C27A-48AE-9F50-F50794B586B8

4mm Gold Connectors - Low Profile (10pc) (EU Warehouse)    

http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=0FB04B50-E246-44BA-8918-1E914E48C017



2
Itsekin olen mielenkiinnolla seurannut tätä keskustelua, vaikka RC-autoilu ei ole minulle päälaji. Samat haasteet kuitenkin koskettavat koko PA-kenttää.

Vuodesta 1987 olen ajanut ura-autoja ja hieman myöhemmin tuli kerhonohjaus sekä kilpailujen järjestäminen. Ennen kuin aloitin ura-autot ajoin myös RC-autoja kotiradalla, mutta RC-autoilu jäi lähes 20 vuoden tauolle, koska kotipaikkakunnalla ei ollut aktiivista RC-toimintaa ja rataa. Vuonna 2012 innostuin kuitenkin uudestaan RC-autoilusta, kun paikallinen RC-kerho HonkalaGP esitteli toimintaansa vapaa-ajan messuilla. Olin toki kuullut RC-kerhon toiminnasta, mutta tuosta tuli uusi kipinä aloittaa RC-autoilu kesäharrastuksena. Viime talven ajoin myös RC-autoilla sattuneista syistä, kun kesällä 2013 Kotkan ura-autorata tuhopoltettiin ja halusin myös paikallisen ajoharrastuksen ura-autokisoissa kiertämisen ohella. Kävin myös kokeilemassa SC-cupin kisaa talvella ja kesällä pääkaupunkiseudulla. PKSRCA:n radat ovat todella hienot ja kisat olivat hyvin järjestyt, joten puitteet RC-autoiluun PK-seudulla ovat upeat.

Kotikaupungissani Kotkassa toimii kolme PA-kerhoa. Itse toimin Kotkan Pienoissähköautokerho ry (KoPSA) puheenjohtajana. Olen myös jäsenenä KotkaUA:ssa ja HonkalaGP:ssä. KoPSA ja HonkalaGP toimivat nuorisoyhdistyksinä, jotka saavat tukea kaupungilta. KoPSA:n kannalta tärkein tukimuoto on tila-avustus, jonka avulla saamme vuokrattua tilan puurakenteiselle radalle. Meillä oli todella isot haasteet toiminnan uudelleen käynnistämiseen, koska lähes koko omaisuutemme tuhoutui tuhopoltossa. Kotkan kaupungin, yritysten tukien ja jäsenmaksujen sekä ajotapahtumien avulla saimme kuitenkin Suomen nykyaikaisimman skaalaradan, jolla järjestetään ensi vuonna SM-kilpailut ja mahdollisesti myös NEC-kisa. MM-kisojakin on haettu vuodelle 2017, mutta sen toteutuminen on ei ole mitenkään varmaa, kun hakijoita on useampia. Rahan lisäksi on tietysti vaadittu paljon talkootunteja, vaikka rata tulikin valmiina ilman sähköjä Latviasta. Kotkan radasta on myös juttu viimeisessä AKK:n lehdessä sivulla 17. Avajaisissa oli AKK:n edustusta paikalla, joten tässä pieni vinkki näkyvyyden saamiseksi, kun avataan uusi PA-rata Suomeen. 

Kotkan alueella on kolme seurakuntaa, joihin olin yhteydessä. Meidän tapauksessa seurakunnista ei valitettavasti ollut apua, koska heillä rahat tiukassa aivan perustoimintojen pyörittämiseen. Kiinnostusta olisi kyllä löytynyt, kun kerroin Iisalmen toiminnasta. Syyt rahanpuutteeseen varmaan tietävät kaikki eli kirkosta on eronnut paljon väkeä ja tulot ovat siten tippuneet. 

Kotkassa on siis huippuolosuhteet ura-autoiluun, joten kaikki on kunnossa ? Ei todellakaan, koska meidän jäsenmäärä ei ole noussut, vaan päinvastoin laskenut puolentoistavuoden tauon aikana. Välillä kerhoilloissa on lähes pelkästään ohjaajat paikalla. Olemme saaneet hyvin näkyvyyttä paikallisessa mediassa ja välillä joku käy kokeilemmassakin ura-autoilua, mutta uusia jäseniä olemme saaneet nyt syksyn aikana tasan yhden. Meillä on panostettu sosiaaliseen mediaan ja webbisivuihinkin jonkun verran, joten sekin on kokeiltu. Ura-autoilu on nuorison osalta hieman edullisempi kuin RC-autoilu. Perusauto maksaa noin 50€ ja jäsenmaksu meillä on 50€/vuosi junioreilla. Erillisiä ajomaksuja ei meillä peritä. Aloituskynnyskin on myös tippunut selvästi, koska nykyään on saatavissa RTR-autoja, joilla pääsee heti ajamaan. Itse katson suurimman haasteen olevan siinä, että nykyään on harrasteita todella paljon ja teknistä osaamista vaativat harrastukset eivät ole suosiossa. Lapset ja nuoret viettävät myös aikaa paljon tietokone/mobiilipelien parissa.

Ura-autoilla ajetaan kansallista Eurosarjaa kerta SM-kisojen ohella. Aloituskynnystä tiputettiin muutama vuosi sitten RTR-autot sallimalla kisoihin. Tänä vuonna muutettiin vielä lasten- ja aloittelijoiden luokat kerhokilpailuiksi, joka nosti selvästi osallistumisia, kun lisenssiä ei tarvinnut hankkia. Osa ura-autokerhoista ei kuulu AKK:n, joten varsinkin näistä kerhoista saatiin lisää osallistujia kisoihin. Aikaisemmin järjestettiin vielä erillisiä kerhojen välisiä harjoituskilpailuja, mutta niiden suosio on valitettavasti tippunut. Kotimaan kilpailutoiminnan lisäksi ura-autoissa on panostettu paljon kv-toimintaan ja ulkomaalaisia kilpailijoita käy Suomen kisoissakin ajamassa, jolloin kilpailujen taso on pysynyt korkeana. Tähän tulemme jatkossakin panostamaan Kotkassa.

http://www.kopsa.fi/
http://www.facebook.com/kopsa.fi

Tomi Pahula, luokkayhteyshenkilö ura-autot (skaalaluokat)
   

3
Global-varastolta:

4mm Gold Connectors - Low Profile (10pc)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=D6F85552-862C-412C-8D2E-1726FD432801
       
15CM Servo Lead Extention (JR) with hook 26AWG (5pcs/bag)        
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=47434A76-7B0C-475F-B544-0E2A694632DA

Hobbyking RC Car Camber Gauge    
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=0AC0295D-6514-4BC0-AA91-11E6829AE277

Turnigy 5mm Heat Shrink Tube - RED (1mtr)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=467BDB91-5E02-4BFF-B2D3-1E464E611B06

4
Team Durango / Vs: Team Durango DESC410R
« : 03.06.14 - klo: 21.19 »
Tuli tuohon kirjoitusvirhe eli n. 25 akun jälkeen prikat olivat tuon näköiset. Toiset prikat olivat uuden veroiset, joten siten tuo ihmetytti. Olen laittanut E-klipsin terävä ylöspäin ja käyttänyt 10-20k öljyjä, joita on ollut tarpeeksi. Öljytkin olen vaihtanut ainakin kertaalleen.

Pitää vaihtaa nuo tiivisteet seuraavalla purkukerralla, jos ne ovat turvonneet.


5
Team Durango / Vs: Team Durango DESC410R
« : 03.06.14 - klo: 13.54 »
Serpentillä on ainakin sopivia prikkoja, jos katsoin mitat oikein.

http://www.serpent.com/product/801389


6
Team Durango / Vs: Team Durango DESC410R
« : 03.06.14 - klo: 11.55 »
Mitä pitäisi tehdä etu- ja takadiffin kasauksessa, kun prikat ovat kuluneet n. 15 akullisen jälkeen kuvassa näkyvän kaltaisiksi ?  Prikat ovat kuluneet "kannen" puolelta. Diffikotelon puoliset prikat ovat kunnossa. Ohjekirjan mukaan prikkojen paksuus on 0,5mm, mutta mitattu paksuus on 0,8mm.

7
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 29.04.14 - klo: 15.24 »
Kokosin uuden DESC210R kitin, joka on kasattu epätasaisen ja liukkaan radan vaatimusten mukaan. Ajanottoa ei ollut vielä kiinni, mutta tuntuma oli lupaava parin akullisen jälkeen. Sunnuntaina otan auton näillä näkymin kisakäyttöön Kotkan kerhokisoissa. Laitan speksit jakoon, jos joku haluaa testailla samoja säätöjä. 

Perusosat:

- DESC210R type B DIMEC-rungolla
- Reventon Pro säädin ja Speedpassion 8.5R kone
- Savox 1258TG-servo
- Sanwa RX-462 vastaanotin

Viritysosat:

- Diggity Desing hiilikuituiset iskarituet edessä ja takana. Takana 2 mm matalampi iskarituki.
- Durango RR SUSPENSION HANGER -2MM LRC (3 DEGREE) (TYPE B)
- Exotek RF HANGER WITH SHIMS + LRC #1373
- BIG BORE PISTON SET(TYPE B)   #TD330590
- Exotek FR BRASS WEIGHT #1222 + 10g lisäpainoa päällä
- Durango WHEEL HEX 15mm(OLIVE) #TD310400
- Durangon Iskarisuojat edessä ja takana
- Durangon violetit iskaritiivisteet
- Durangon nitratut "kultaiset" iskarinvarret
- Durangon iskareiden alapään alumiinikorkit
- Durangon iskareiden alumiiniset jousien säätömutterit
- Kuuladiffissä wolframikuulat kehällä ja trust-kuulina keraamiset


Säädöt

- RM3 takamoottori 21T pinjonilla
- Iskari 2x1,6 edessä ja 2x1,7 takana. Öljyt edessä 30wt ja takana 25wt.
- Jouset tumman sininen edessä ja takana vakio vaaleansininen.
- Maavara edessä 31mm ja takana 30mm
- RF 1,5 korotuspalalla, kun muovirungolla ei voi käyttää alinta asentoa ilman suurta työstöä.
- Takana ja edessä linkit mahdollisimman pitkät. Takalinkeissä ei alusprikkoja vaihdelaatikon puolella.
- Renkaat Caliber 2.0 M3 takana ja edessä Slicer M3
- Eturenkaiden akselien laakerit shimmattu Jenkkifoorumin ohjeiden mukaan


Tulossa on vielä uudemmat DIMEX X pallokupit ja teräksiset linkit vaihtuvat samalla titaanisiin. Vetoakselin vaihtuvat myös 97mm versioihin, kun vakiot ovat hieman liian lyhyet noilla säädöillä, kun tukivarret tulevat alemmas. Hieman jäykempiä jousia aion vielä kokeilla edessä ja takana.




8
Olin ekaa kertaa SC cupin kisassa "opintomatkalla". Perjantaina saavuttiin perheen kanssa kisapaikalle ensimmäistä kertaa ja hämmästeltiin, että onpa hieno tilat radoilla. Itse kun on tottunut ajamaan kylmässä  ja pimeässä vanhassa tehdastilassa, jossa torstai-ilta puuttui sähköistä yksi vaihe, jolloin kolmasosa valoista ei toiminut.

Sitten ei muuta kuin radalle testaamaan ja sehän oli aivan mahtava. Järjestävän seuran kuskit menivät kyllä kovaa, mutta eipä minulla ollut mitään suuria tulostavoitteita. Säätimestä sai ottaa kaikki tehot pihalle, kun rata on todella nopea. Tuuppi tuli rikottua ekaa kertaa etuiskaritornin kohdalta kunnolla ja varaosa tietysti kotona, mutta onneksi kisapaikalta sai hommattua uuden osan. Nelkkua en ollut ajanut kuin noin 20 akullista ennen kisapaikalle saapumista, joten sen osalta säädöt olivat aikalailla hakusessa.

Lauantaina aamun treenissä huomasin vasta, että nelkun transponderi ei toiminut alumiinipohjan läpi, kuten kotiradalla. Sain onneksi neuvot transponderin sijoitukselle, joten se ongelma saatiin nopeasti korjattua. Sen jälkeen ei muuta kuin kisaan. Kummassakin luokassa ajoin ekassa erässä. Tuupissa sain onneksi lähteä ekaksi ajamaan, joten sain ajaa alkuerät aika rauhassa. Nelkussa lähdin viimeisenä ja sitten olikin yritettävä päästä toisista ohi, johon kului aika paljon aikaa. Nopeissa mutkissa oli kummallakin autolla vähän vaikea pitää vauhtia yllä ja syykin paljastui nopeasti. Autojen maavarat olivat sentin verran liian korkealla. Tehojakin lisäsin kumpaankin autoon, kun tuntui, että vauhtia voi lisätä. Riihimäkeläiset ja erityisesti Kiiskin Janne avustivat sen verran, että saatiin varsinkin nelkku hyväksi ajaa alkuerien välissä. Alkuerien jälkeen tuloksena tuupissa B-finaali ja nelkussa C-finaali. Nelkussa olisi ehkä B-finaalikin ollut mahdollinen, jos auton säädöt olisivat olleet heti kohdallaan.

Alkuerien ajon jälkeen katselin aikataulua, että ajovuorot sattuivat peräkkäin ja käytössäni oli vain yksi transponderi ja kisakori. Onneksi sain järjestäjältä lainaksi toisen transponderin, jottei olisi tarvinnut koko aikaa vaihtaa transponderia autojen välillä. Kiiskin Janne toimi sitten lähtöjen välissä mekaanikkona, niin ei tarvinnut hyppiä ajakorokkeen ja radan väliä koria vaihtamassa. Alkuerien jälkeinen ruokatauko meni sitten vielä autoja säätäessä ja sen yhteydessä kävikin suurin virhe kisan aikana. Nelkun akku unohtui vaihtaa, joten ekan finaalin lähdön ajot loppui lyhyeen. Finaalien aikana huomasin lisäksi, että nelkun servosaverin ruuvi oli löystynyt lukitteesta huolimatta, joten kääntyvyys oli hieman huono muutamassa erässä ennenkuin huomasin vian. Tuupin viimeisessä finaalissa lähti sitten vasemmanpuoleinen etulinkin nylonmutteri irti, joten se erä jäi kesken. Kokonaisuutena olin ihan tyytyväinen suoritukseeni, vaikka ainahan nuo typerät tekniset viat ja varsin akkumoka harmittavat.

Kiitokset vielä minunkin puolesta järjestäjille hienosta radasta ja järjestylyistä. Olisi kiva, jos Tikkurilassa järjestettäisiin SC-kerhokisoja joskus viikonloppuisinkin. Silloin tuo noin 130 km etäisyys ei haittaisi niin paljoa. 

9
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 24.01.14 - klo: 14.49 »
Parisen minuuttia keitetty tukivarsikin meni eilen poikki, kun törmäsin reunaköyteen. Arveltiin kuitenkin, että yksi syy tukivarsien katkeamisiin voi olla Kotkan puolikylmä ratatila, joka haurastuttaa muoviosia. Eilen oli sisällä +8 astetta.

RCTechin foorumilla on ollut puhetta, että Jenkeissä on tukivarret loppuneet kaupoista, kun niitä menee niin paljon rikki. Joku oli asiasta kysellyt Hobbicoltakin (Durangon omistajalta), mutta siellä "eivät olleet" kuulleet ongelmasta...

10
Team Durango / Vs: Team Durango DESC410R
« : 24.01.14 - klo: 14.43 »
Itse tuskailin, että miksi auto on niin laiska kiihtymään, vaikka on 6.5T kone, 16T pinjoni (48dp) ja Orion R10 Pro säädin. Syyksi paljastui Nanotech-akut, joista ei riitä tarpeeksi potkua nelkulle. Tuuppi-auto niillä vielä jaksaa liikkua ihan kohtuullisesti. Hommasin Silverbackin shorty-akkuja ja auto alkoi kulkemaan aivan toisenlaiseen malliin. Kotkan syheröisellä radallakin lähti kierrosajasta pois puolisekunttia.

11
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 09.01.14 - klo: 13.48 »
Hingepinnin juuresta kaikki tukivarret ovat minultakin hajonneet. Kolmessa ekassa mällissä oli hingepinnit taipuneet enemmän tai vähemmän mutkalle, joten epäilin senkin vaikuttavan tukivarsien hajoamiseen. Viimeisessä osumassa Xrayn hingepinni oli pysynyt suorana ja tukivarsi murtui samalla tavalla kuin aikaisemmin.

12
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 09.01.14 - klo: 08.37 »
Näyttäisi Xrayn hingepinnit kestävän paremmin mällejä verrattuna alkuperäisiin. Meni pienestä ulosajosta taas takatukivarsi poikki, joten talvikauden neljäs varsi katkaistu. Radan muodon takia tahtoo mennä aina vielä sama puoli rikki.

Sain RPM:n suunnalta vastauksen, että Durangon DESC410:n tukivarsia menee sen verran huonosti kaupaksi, että DESC210:een ei olla valmistamassa parempia tukivarsia. Pitää vielä seuraavaksi kokeilla tukivarsien keittämistä, jos sillä tavalla saisi paremmin kestävyyttä niihin.


13
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 30.12.13 - klo: 09.26 »
RCtech-foorumilla on kuva hyvästä kikasta takapuskurin korjaukseen:

http://www.rctech.net/forum/attachments/electric-off-road/1142774d1386612437-team-durango-desc210r-131205_0003.jpg

Samalla foorumilla on myös juttua takatukivarsien keittämisestä 2-3 minuuttia. Tuntuu olevan nuo takatukivarret todellista kulutustavaraa sisäradalla, kun olen jo kolme tukivartta katkonut talvikauden aikana. Näyttäisi myös, että hingepinnit taipuvat helposti ja kokeilen siten Xrayn pinnejä, jos ne kestäisi hieman paremmin taipumatta.

Harmi, että RPM ei tee kestävämpiä tukivarsia DESC210:lle. Laitoin RPM:lle postia, että onko heillä aikomusta julkaista tukivarsia DESC210:lle.



14
Sähköautot / Vs: SC (CORR) Renkaat
« : 11.12.13 - klo: 08.55 »
Tuli eilen testattua DESC210:ssä keltaisia Stagger Rib-renkaita Schumin omilla kovilla inserteillä. Kotkan radan pinta koostuu lattiamatosta, ruohomatosta, lastulevystä ja laminaatista. Vertailin renkaita jo ajettuihin keltaisiin mini pin-renkaisiin ja sinisiin uusiin Mini Pin-renkaisiin. Pito on Stagger Ribeissä uutena hyvä ja varsinkin sivuttaispito tuntui paremmalta kuin mini pinneissä. Vetopito laminaatilla oli ehkä hieman parempi Mini Pin-renkaissa. Kokeilin myös käyttää pelkästään edessä Stagger Rib-renkaita ja sekin tuntui hyvältä yhdistelmältä. Ohjaus on Stagger Rib-renkailla tarkempi kaikilla alustoilla, joten ajaminen oli helpompaa.

Olen ajanut vain kolmisen kuukautta sisäradalla. Minun kaltaiselle aloittelijalle nuo renkaat sopivat hyvin ja aion kokeilla jatkossa ajaa ainakin muutaman kerhokisan Stagger Rib-renkailla. DESC410:ssä en kerennyt kokeilemaan renkaita, mutta yritän keretä kokeilla niiitä seuraavan kerhokisan jälkeen. 

15
RC-kerhot ja -radat / Vs: Honkala GP Kotka
« : 15.11.13 - klo: 06.37 »
Voi tulla ajamaan ajomaksua vastaan. Itsekin kurvailin eilen 4wd SC-autolla. Ajopäivät ovat yleensä tiistai- ja torstai-iltaisin.

mites kun mulla on edelleen tuo asson sc10 4x4 niin saakos tulla ajelemaan? vai onko ehdoton 2wd?

16
Team Durango / Vs: Team Durango DESC410R
« : 11.11.13 - klo: 20.14 »
Käytössäni on sensorikone, jonka johtoja ei voi vaihdella ristiin. Aivan ekalla kerralla onnistuin laittamaan diffit juuri siten, että kumpikin akseli pyöri eri suuntiin. Sitten käänsin toisen diffin, mutta juuri väärän. Ei tullut siinä vaiheessa mieleen, että Reventonissa ei ole suunnanvaihtoa, kuten aikaisemmin käyttämissäni Castlen säätimissä. Ohjekirjaa olisi tietysti pitänyt lukea tarkemmin...

Pitää laittaa ostoslistalle nuo Xrayn hingepinnit. Sisäradalla tuntuu kalusto saavan iskuja enemmän kuin ulkona. Tämän takia pidän ainakin aluksi tuon RPM:n puskurin autossa kiinni.

17
Team Durango / Vs: Team Durango DESC410R
« : 11.11.13 - klo: 13.27 »
Parin kuukauden näpertelyn jälkeen sain vihdoin oman DESC410v2:n kasaan. Välillä oli tosin pidempiäkin taukoja kasauksessa. Autoon tuli laitettua kaikenlaista vahvistus- ja bling-osaa. Rakentamisen kanssa oli pieniä ongelmiakin ja välillä piti tilata taas uusia osia, kun kaikki osat eivät sopineet heti yhteen tai joku osa puuttui. Diffien kanssa taisi olla suurimmat ongelmat, kun niiden rattaat eivät olleet täysin sopivia akseleihin, joita piti sitten viilata, jotta rattaat menivät paikalleen. Tämän takia osa diffeistä piti kasata uudestaan. Loppuvaiheessa diffit piti vielä kääntää ylösalaisin, kun Reventonin nopeudensäätimessä ei ole suunnanvaihdosta. Takaiskarit laitoin tornien takapuolelle, joka vaati vähän miettimistä ja tukivarsien poraamista, mutta onneksi tältä foorumilta löytyi juuri sopivasti myynti-ilmoitus, jossa oli kuvattu takapää.

Autossa on nyt seuraavanlaisia palikoita/asetuksia:

- FF Racing shorty mod (vaati M3 ruuvit 5mm, 25mm ja 40mm)
- Diggity Desing hiilikuituiskaritornit
- DEX410 ohjauspalikat
- RPM-tukivarret ja etupuskuri
- Lunsfordin titaaniset linkit ja hingepinnit
- Alumiiniset hexit, kardinaaliakselien kiinnikkeet ja muutamat iskariosat
- Oranssit jouset edessä ja takana
- 4x1,2mm iskarien männät 45/40wt öljyt
- Diffit 20k/30k/10k
- Takahubit "väärinpäin"
- Low roll center palikka

Sähköinä on tällä hetkellä Reventon Pro säädin ja Novakin Ballistic 7.5T kone. Servo on Savoxin 1258 ja vastarina Sanwan RX462.

Hankintalistalle menee varmaan vielä paksumpi vakaaja taakse tai ohuempi eteen. Lämpötila-anturit pitänee vielä hommata, jotta ei lämmöt pääse nousemaan liian korkeaksi.

Seuraavaksi sitten vain Kotkan sisäradalle ajamaan ja opettelemaan nelivetoisella ajoa. Tähän menessä on tullut ajettua vajaa kaksi vuotta 2wd SC-autoilla.



18
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 31.10.13 - klo: 14.55 »
Itse sain rikottua B-tyypin DIMEC20-pohjan sisäradalla. Muovinen RF-pala meni poikki, jonka jälkeen runko hajosi toisen RF-palan ruuvin kohdalta. Pitää hankkia alumiininen tai messinkinen etupala, kun varmaan ne kestävät paremmin. B-tyypin runkoon pitäisi sopia kaikki RF-palat, mutta RR-paloista sopinee vain Durangon omat.


19
Tilattu EU-varastolta 29.10:

Turnigy AA LSD 2400mAh Low Self Discharge (ready to use) (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=EAE163DC-5840-438F-861A-D7B53A24CAFB

Turnigy AAA LSD 900mah Low Self Discharge (ready to use) (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=6D95DB9F-D0F7-4CCC-8D8E-A7D2FC68C282

Polyester Velcro Peel-n-stick adhesive side V-STRONG (1mtr) (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=4C0091A9-0AD3-486C-B518-6BFC3E0AF292

Charging harness (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=39BBC2FD-3126-4717-993D-163CB81D0AD8

HK-varastosta:

JST-XH 2S Wire Extension 20cm (10pcs/bag)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=8154B5B5-C233-46BB-BB11-0A012C9122E5

20
Tilattu 28.10 EU-varastolta:

Turnigy AA LSD 2400mAh Low Self Discharge (ready to use) (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=628AD66A-1FD9-4FBD-9AD8-18EB161BAA2A

21
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 25.10.13 - klo: 14.00 »
Mistä ostit tuon iCharger 308 Duon? Itselläni on 306b ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. Kanavia vaan saisi olla tuo kaksi

A Main Hobbiesista tilasin, mutta nyt näyttäisi olevan varastosta loppunut.

23
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 25.10.13 - klo: 10.47 »

Rinnakkain lataaminen vaikuttaa olevan melko yleistä ja johtoja saa hyvin vaikka se ei balasoinnin kannalta ole ollenkaan järkevä tapa ladata. Sarjaanlataus johtoja onkin vaikeampi löytää. Tällaine tuli vastaan muutamassa liikkeessä http://www.power-racing.net/catalog/product_info.php?products_id=6093 mutta tuolla ei voi ladata kahta saddle pack akustoa rinnan.


Itseasiassa tarkoitin tätä johtoa: http://www.power-racing.net/catalog/product_info.php?cPath=73_74&products_id=2659

Tuo johto näyttää hyvältä. Pitää vain vaihtaa laturiin tuleva liitin XHP-9-liittimeksi, niin pääsee noista balanssilaudoista eroon.
 

24
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 24.10.13 - klo: 13.15 »
Tilaamani iCharger 308DUO tuli tällä viikolla ja nyt sillä on akut ensimmäistä kertaa ladattu. Käytin maltillista 10A virtaa lataukseen ja nopeastihan nuo vajaat nanotech shortyt tulivat ladattua. Lataukseen ja varsinkin balanssointiin tuli selvä parannus aikaisempaan, mutta onhan tuo laturi ihan toisessa hintaluokassa kuin aikaisempi Accucell-6:n.

Tilasin myös pari tuollaista parallel boardia rinnanlataukseen, mutta näyttäisi kuitenkin, että kannatta ladata akut sarjalatauksella, jolloin saisi akkujen balansoinnin tarkemmin seurantaan laturista. Johtoja ja liittimiä pitää vielä hankkia, kun valmiita johtoja on huonosti saatavilla.

25
Sähköautot / Vs: speed passion reventon
« : 17.10.13 - klo: 10.33 »
Minulla on ollut käytössä pari Reventon Pro säädintä. Toinen säädin alkoi temppuilemaan siten, että se toimi vain hetken aikaa, jonka jälkeen moottorin veto loppui täysin. Aluksi temppuilun sai pois uudelleen ohjelmoinnilla ja kalibroinnilla, mutta lopulta vika paheni niin pahaksi, että ohjelmointikapulakaan ei löytänyt säädintä. Onneksi RCM:n takuuvaihto toimi, vaikka 90 päivän takuuaika oli umpeutunut. Toinen säädin on toiminut moitteetta ja varsinkin ulkokäytössä SC-autossa se on toiminut hyvin. Sisällä voisi säätimessä olla vähän enemmän punchia, mutta pitää vielä vähän kokeilla pienempää pinjonia ja tiukempaa konetta.

Säätimeen on tullut nyt uusi v21 softakin, jonka ajoin eilen sisään. Aikaisemmin pakki on muistaakseni löytynyt vain Mod0-softasta, mutta nyt se löytyi Mod2-softastakin. Laitoin jälkimmäisen nyt säätimeen ja pitää kokeilla sitä radalla viikonloppuna. Millaisia kokemuksia muilla on uudesta v21 softasta ?

26
EU-varastosta tilattu 10.10.2013:

Nylon XT60 Connectors Male/Female (5 pairs) GENUINE (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=828E7EF1-CFDF-41AB-BAF4-41E28D29CAF0

Turnigy AA LSD 2400mAh Low Self Discharge (ready to use) (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=7B89D55A-5D36-4665-B311-5D98D215F838
    
Turnigy AAA LSD 900mah Low Self Discharge (ready to use) (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=3EC0D383-4E5A-4EEC-92E2-825A24601B17
   
4mm Gold Connectors 10 pairs (20pc) (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=20F04EE3-8394-4B7B-ACA3-B8DB40D16FCE
   
Turnigy 6mm Heat Shrink Tube - BLACK (1mtr) (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=8B13F243-9F00-4193-B3E3-94579873C44C

Turnigy 6mm Heat Shrink Tube - RED (1mtr) (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=EB4A1759-ADC5-42AD-8FE7-A2F3E8AE3094
    
Turnigy Pure-Silicone Wire 14AWG (1mtr - 69A)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=9C7D7E9F-4BC2-49A2-9FE7-CE1EF510FCCF

Turnigy Pure-Silicone Wire 14AWG (1mtr) BLACK (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=9E8B8BE1-37E4-4E56-A639-D5D49BED75AB

Turnigy Pure-Silicone Wire 14AWG (1mtr) RED (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=70A2DF4E-6424-4039-A5E5-6EB95AAEC50F
   
Turnigy 5mm Heat Shrink Tube - BLACK (1mtr) (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=5CDD34D6-4A10-480F-B861-974E68296395

Hands free item holder (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=CD18AC9A-BAE9-4C99-938E-CCDCB72B3B1C

27
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 05.10.13 - klo: 21.33 »
Tilaamani 308DUO pystyy syöttämään kahteen kanavaan 30A eli yhteensä siis 60A. Maksimikulutus olisi 90% hyötysuhteella n. 550W. Voi olla, että en lataa koskaan täydellä virralla yhtä akkua, mutta mielenkiinnolla kokeilisin jakolautaa. Minun akut on lähes kaikki samanlaisia Turnigyn Nanotech shortyja.

Tilasin neljä HP:n DPS-600PB poweria, joista on yksi vapaana. Noita on ebayssa useammallakin myyjällä. Seuraavalla haulla löytää Euroopassa olevat powerit:

http://www.ebay.ie/sch/i.html?_odkw=DPS+600PB&_sop=15&_osacat=0&_from=R40&LH_PrefLoc=3&ssPageName=STRK%3AMEFSRCHX%3ASRCH&_trksid=p2045573.m570.l1313&_nkw=DPS-600PB&_sacat=0

Googlettamalla hakusanoilla: "DPS-600PB rc power" löytää paljon ohjeita modaukseen.

Jenkeistä saa myös valmiiksi modattuja:

http://www.ebay.ie/itm/261282064952

28
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 04.10.13 - klo: 11.07 »
Minun akut kestävät 10C latausta, joten sen puolesta voin käyttää täyttä latausvirtaa. Olen myös harkinnut lataushaarottimen hankintaa, jolloin voisi ladata esim. kuusi akkua 10A virralla. Lisäksi käytössä on nyt säädettävä labrapoweri, jota ei viitisi alkaa kiusaamaan suurilla virroilla. Löysin Saksasta HP:n 47A:n serveripowereita, jotka jäivät maksamaan parikymppiä posteineen.

29
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 03.10.13 - klo: 11.44 »
Olen tähän mennessä käyttänyt kolmea Accucell-6 laturia, mutta noiden kanssa balansoiva lataus kestää välillä yli parikin tuntia. Siten haluaisin löytää kohtuuhintaisen n. 100€ laturin, joka hoitaisi latauksen ja varsinkin balansoinnin nopeammin. Olen katsellut yksi ja kaksi kanavaisia latureita. Käytössä on Nanotech-akkuja, jotka kestävät suurempia latausvirtoja

Hobbykingin Euroopan varastosta löytyisi ainakin seuraava teholaturi:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__42760__Turnigy_MEGA_400Wx2_Battery_Charger_Discharger_800W_EU_Warehouse_.html

Muitakin olen katsellut, kuten seuraavia:

http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&path=20_65&product_id=123

http://www.teamorion.com/index.php?dispatch=pages.view&page_id=58

http://www.lrp.cc/en/products/charge/charger-with-discharging-function/produkt/pulsar-touch-competition-system/details/

http://www.nosram.com/en/products/chargers/charger-with-discharger-function/produkt/nosram-stealth-touch-evolution/details/

Kaksi viimeistä on hieman kalliimpia yksikanavaisia. Kuorien perusteella lrp ja nosram eroaa vain värin puolesta. Onko noiden sisuskalut samat ? Mitkä näistä olisi suositeltavia vai olisiko joku muu selvästi parempi ?

Onko laturin hankinta edistynyt? Itsekkin hankkimassa kaksikanavaista laturia ja Hobbykingin laturi vaikuttaisi hyvältä.

Olen tällä hetkellä päätymässä hieman kalliimpaan laturiin.

http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1574_116_3147/products_id/266826/n/Junsi-iCharger-308DUO-Lilo-LiPo-Life-NiMH-NiCD-DC-Battery-Charger-8S-30A-1300W

Tuo tosin tarvitsee tehokkaan powerin. Jenkeistä saisi modattuja serveripowereita, joista irtoaa tehoa tarpeeksi.

http://www.ebay.com/itm/261294859422

2S lataukseen riittänee yksikin poweri, jos ei aivan täyttä tehoa ota laturista. Tehon puolesta pitäisi yksi poweri riittää, jos laturin hyötysuhde on hyvä.

30
HK-varastolta 25.9:

Turnigy AA LSD 2400mAh Low Self Discharge (ready to use)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=9E02E568-9DBD-4068-8479-81126F3D7FC4

Turnigy AAA LSD 900mah Low Self Discharge (ready to use)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=2A496E43-4042-4894-A465-DD7CF06B2930
   
4mm Gold Connectors - Low Profile (10pc)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=A189B164-54CE-4AD1-9BDC-1DDB4F27D8B6
     
Turnigy 5mm Heat Shrink Tube - BLACK (1mtr)    
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=8BB6E7A2-ACCE-4794-9C2D-CB52293C75C5

Turnigy 5mm Heat Shrink Tube - RED (1mtr)   
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=D5A7BAE1-E717-4E5D-9F62-12D2E7962C32

Peel-n-stick foam double sided tape 10x5inch 4mm thick
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=B57F886B-D82F-459D-BE92-7C505D04640A

Sivuja: [1] 2