Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - TP

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / Re: AAA-akut ja laturit?
« : 01.10.04 - klo: 17.06 »
Lainaus käyttäjältä: "TP"
Toivoisin konkreettisia apuja etten osta ihan jotain surkeaa.  :oops:

Jep. Eiköhän tämä tullut selväksi: ei soraääniä puolesta tai vastaan. Bilteman tehokkaammat AAA-akut ovat siis hyvät. Laturikin voipi olla jokin edullinen.

Eiköhän tuo tulkinta ole lähellä totuutta.


TP

2
Sähköautot / Mini-Z monster truck?
« : 29.09.04 - klo: 22.32 »
Lainaus käyttäjältä: "m@sse"
E-kanava tampereella myy ladattavia AAA-akkuja hintaan EURON kappale.... aika halpoja....

Saisiko vielä esim. linkkiä, valmistajaa, ampeerilukemia jne?  :P

3
Sähköautot / AAA-akut ja laturit?
« : 29.09.04 - klo: 12.43 »
Argh.

Nyt täytyisi ostaa kiireen vilkkaan AAA-akut ja laturi (neljälle tai kahdeksalle akulle). Laturi voisi olla "melko nopea".

Toivoisin konkreettisia apuja etten osta ihan jotain surkeaa.  :oops:

Laturivaihtoehtoina voisi olla esim. Biltemasta nämä:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=38241&sivu=38241.htm&ryhmaid=122&SID=812744140512303464537
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=38240&sivu=38240.htm&ryhmaid=122&SID=812744140512303464537

Tai sitten esim. tällaiset:
http://www.paratronic.fi/akkulaturi2.shtml
http://www.paratronic.fi/akkulaturi.shtml

Vai olisiko latureissa fiksumpia vaihtoehtoja? Tarkoituksena olisi ladata 2 x 4 akun satsia vuorotellen (välillä samaan aikaan). Toisaalta tuollainen käyttö olisi niin vähäistä, että jollain peruslaturilla pärjäisin todennäköisesti, voihan sitä välillä vähän pattereillakin ajella. :P

Entäpä akut itsessään? Bilteman 700 MAh akut maksavat 3,90€ / 2kpl. Voisin kyllä sijoittaa myös 800 MAh akkuihin, mutta mitkä olisivat ookoo-merkkiset? Akkuja olen katsellut seuraavista mestoista, esim:
http://www.biltema.fi/
http://www.paratronic.fi/
http://www.mediaplazashop.com/

4
Sähköautot / Mini-Z monster truck?
« : 10.09.04 - klo: 10.31 »
Lainaus käyttäjältä: "lake"
No tuosta sitten minä taas en tiedä mitään. Eli saako noihin pehmeämpiä renkaita? Mistä? Ne kyl auttaa (tai ainakin f1:ssä autto kummasti)


Mini-z.de:ssä on yhtä sorttia (vakiokumeista poikkeavia) olevia kumeja, hintaa kait 8,90.

Lisäksi olen nähnyt ainakin pari muuta mallia. Pehmeyksiä en valitettavasti muista. Koitan viikonloppuna surffata noita.

Ja kiitos tiedosta, että kumiset tiivisteet täytyy laittaa öljyiskareihin. Edelleen väitän, että ohjeet puuttuivat boksistani!  :evil:


TP

5
Sähköautot / Mini-Z monster truck?
« : 09.09.04 - klo: 16.10 »
Lainaus käyttäjältä: "CueBall"

Onkos kukaan säätänyt noita akselivälejä? Ajattelin että miten eturenkaille saisi enemmän pitoa, kun kaasu pohjassa kiihdyttää niin auto puskee todella rankasti. Eli voimaa löytyy :P

Löytyykö muita Niksi-Pirkka-vinkkejä, miten autosta saa kulkevamman (vrt. normaali Mini-Z-topikki)? :)

Omia setuppeja kehiin... Itellä nyt keltaiset jouset takana, vihreät edessä, koska keula tuntui paljon jämäkämmältä entä perä kun oli keltaiset edessä ja takana. Muuten auto ihan tehdasasetuksissa...

Itselläni auto on edelleen täysin tehdasasetuksilla, johtuen muka-kiireestä (tietty täytyy vielä lattiat imuroida ja puunata, että on mukavampi kruisailla enemmän :P ).

Koska olen, edelleen, noviisi näissä RC-touhuissa, olisi kiva lukea yleisiä perusohjeita virittämiseen:
- mitkä tekijät vaikuttavat vakauteen/ketteryyteen?
- miten akselivälin muuttaminen vaikuttaa auton käytökseen?
- iskareiden säätämisen (paketissa oli mukana rinkuloita, joilla ilm. saisi iskareiden väliä myös säädettyä) vaikutus?
- muita säätömahiksia?

Auton tavallisten säätöjen lisäksi itselläni tosiaan on listalla vain pehmeämpien kumien osto, jotta saisi pitoa lisää.

Muutoin olen ajatellut parkettilattialle hankkia jotain estetouhuja. Jos ostaisi Etolasta jotain kumimattoa ja tekisi niistä "nousuja"/ryppyjä ja jotain epätasaisuuksia. Ajattelin myös jossain välissä tyypitellä autolla joku ilta toimistolla, jos vaikka saisi vähän enemmän aakeeta laakeeta vauhdin nälkään. :)


TP

6
Sähköautot / Mini-Z monster truck?
« : 09.09.04 - klo: 14.34 »
Lainaus käyttäjältä: "lake"

Noista renkuloista sen verran että en tiedä onko monsteriin saatavilla kuin tuota yhtä mallia. Noilla sisä vaahtomuoveilla voi ajettavuutta aika paljon muuttaa.

Mistä noita sisävaahtomuoveja saa renkaan sisään? Miten noiden vaikutus on, vaahtomuovien kanssa renkaat ovat liukkaammat vai pitävämmät, veikkaan liukkaampia?

Lainaus
Mutta muista mistä maksat. Jos meinaat Kyoshon ruuveja niin elektroniikka liikkeestä saat samat ruuvit 50x halvemmalla...

Juu, aion toki etsiä ei-Kyosho ruuvit. Ymmärrän, että varaosissa on korkeammat katteet mutta ruuveilla on ollut webbikaupoissa vähän turhan kovatkin katteet.

Lainaus
Suomen hinnoista en tiedä mutta Jenkeistä tuskin kannattaa. Jos pitäytyy EU maassa niin pääsee paljon vähemmällä.

No parikymmentä euroa voisi varakorissta pulittaa, mutta en tosiaan ole nähnyt EU:ssa alle 30 euron. :(

Lainaus

Kuitenkin, KIITOS vastauksesta. Osaatko sanoa vielä niistä öljyiskareista: ilmeisesti iskarit täytyy irroittaa ja ruuvata yläosastaan auki ja sitten täyttää se iskarin yläosa öljyllä? -kö?


Olepa hyvä vaan. Ja niinkuin Poju12 tossa jo sanoikin:

Lainaus

Tosin omaa kokemusta ei noista SE:n iskareista ole mutta ehkä jo tänään on...  :wink:

Kiitos myös toisesta viestistäsi jossa kerroit miten nuo iskarit öljytään. Täytyy kotona hieman selailla niitä ohjesivuja, mutta voisin vannoa, että mitään ohjetta niiden täyttöön ei ollut. Toivottavasti renkaiden vaahtomuovitkaan eivät kuulu pakettiin - niitäkään kun ei ole näkynyt.  :x


TP

7
Sähköautot / Mini-Z monster truck?
« : 08.09.04 - klo: 22.37 »
Lainaus käyttäjältä: "lake"
Itseasiassa monsterin korkeus asettaa jo omat ongelmansa. Jos siihen pistät vielä (painavia) alumiini osia niin tuskin painojakauma ainakaan paremmaksi menee. Yleensäkin paino on aina pahasta joten jos haluaa vehkeen joka ei kaadu, pitäydy mattoautoissa (tai z Fi:ssä)
Itse tekisin monsterin kanssa näin. Ensin korista kaikki ylimääräinen paino pois. Ja jos haluaa sen kolme milliä voi tiputtaa iskareista niin kori tulee vähän parempaan korkeuteen (maavaraahan tuo ei hirveesti vaikuta, auton akselit kuitenkin ottavat ensin kiinni) Jos tämä ei vielä riitä niin tuo ylimääräinen paino siirretään mahdollisimman alas eli korin pohjaan. Akseliin ei niitä kannata laittaa koska sillä vain lisätään jousittamatonta massaa.

Olen hieman tätä "virittelyä" pohtinut, ja alustavasti todennut, että parempi treenailla tällä ajamista hetken aikaa (tosin vähän joudun laittamaan jotain pehmeää puskureihin, ettei kaara/huonekalut kärsi pahemmin kolareista). Sitten ensimmäisenä hankintalistalle on nousemassa paremmat renkaat (+ehkä vanteet). Tuohon mennessä olen jo tod.näk. viisaampi ja tiedän mitä ihmeosaa kannattaa tehdä. Tuskin tosiaan lähden painojakaumaa muuttelemaan, sillä kaatuilemista esiintyy lähinnä holtittomassa ajossa epätasaisilla esteillä...

Lainaus
Antenni kireelle ja mielellään ei muita sähkölaitteita huoneessa.

Aikaisempi auton sätkiminen johtui tosiaan siitä, että auton välittömässä läheisyydessä oli vahvistin, jossa oli virrat päällä... Antennin ruuvasin kiinni Biltemasta hakemallani hienotyökalusarjalla, tosin tietysti ruuvin kanta kärsi hieman tähtipäämeisselistä. Uusi ruuvisarja voisi olla viisas varaosasijoitus.

Lainaus
Kori kannattaa hankkia jo pelkästään paremmannäköisen takia  :shock:  sillä minusta tuo vakio on aidomman oloinen kun tuollainen kromi hirvitys. On tod.näk kevyempikin (mutu)

Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Itse taidan kyllä haluta molemmat. Siis korit... Mistä olisi edullista tilata? Saksassa mini-z.dessä maksoi yli 30 euroa, Jenkkilässä hintaa oli jossain 24 ja risat taalaa.

Lainaus
Bilteman akut on ihan jees. Hanki delta piikki laturi niin helpottaa tota lataustakin kummasti.

Osaatko kertoa, saisinko pienellä lisäinvestoinnilla paremmat akut kuin mitä nuo Bilteman tsydeemit ovat? Nälkä kasvaa syödessä...  :P

Kuitenkin, KIITOS vastauksesta. Osaatko sanoa vielä niistä öljyiskareista: ilmeisesti iskarit täytyy irroittaa ja ruuvata yläosastaan auki ja sitten täyttää se iskarin yläosa öljyllä? -kö?


TP

8
Sähköautot / Mini-Z kromimonsteri ostettu
« : 04.09.04 - klo: 07.20 »
Ostin eilen sitten Mad Force Monsterin, sen Limited Editionin.

En eilen ehtinyt kuin pikaisesti tultuani kotiin. Eli paketti auki ja kamat levälleen pöydälle. Nyt täytyy muistaa, että en ole koskaana RC:eiden kanssa leikkinyt paitsi muutamia kokeiluita. Noh, ensimmäisenä aloin ihmettelemään että miten tämän kromihirviön öljyiskarit öljytään oikeaoppisesti. Manuaalin yhteydessä ollut irtosivu tiesi kertoa, että pitää lukea manuaalista miten operaatio suoritetaan, mutta mistään en löytänyt sitten tätä viisautta. Itse tein näin: irroitin iskarit varovasti paikoiltaan, ja ruuvasin yläosan kierteet auki. Sitten laitoin sinne sisään muutamia tippoja öljyä ja tarkisitin, että iskarit alkoivat liikkua rasvatummin. Meniköhän oikein?

Sitten tuli seuraava ongelma. Ei löytynyt mistään niin pientä tähtipäätä, että olisin saanut antennin tiukasti paikalleen. Täytyy käydä kaupassa, joka tapauksessa täytyy käydä Biltemassa ihailemassa akkulatureita.

Ajokokemus oli kyllä mainio! Härveli meni vikkelästi pienessä asunnossani edestakaisin, ja ohjaaminen vaatii todella totuttelua. Noh, aikaa on, sano. Tuli koitettua pikaisesti myös pienen hyppyrin rakentamista... Auto oli kyllä 20minssan koeajon aikana useita kertoja katollaan...

Pari kysymystä siis jäi vielä:
1) Välillä kun pysäytti auto (tai auto pysähtyi), siihen jäi moottoriin "veto päälle" ja renkaat kääntyilivät hieman "sätkien". Mistä tämä johtui, voisiko syynä olla huonosti kiinnitetty antenni?

2) Miten ne öljyiskarit voidellaan oikeaoppisesti?

3) Kannattaisiko ostaa varakori, ettei tule rikottua tuota hienoa (!) kromattua koria..? ;)

4) Millä lisäosilla voisi vaikuttaa auton ajettavuuteen, esim. alempaan painopisteeseen?

5) Saanko myöhemmin kysyä kaikista niistä paketin muoviosista, joista ei ole hajuakaan?   :oops:

LISÄYS: 6) Akkulaturitouhut,  onko Bilteman AAA-laturi/akut ok? Hinta/laatusuhteen toivoisin olevan kohdallaan ja monsterikin maksoi sen verran, että aivan parhaimpia akkuja ei tartte olla. Paitsi jos hinta ero on kohtuullisen pieni.


-TP-

9
Sähköautot / Mini-Z monster truck?
« : 01.09.04 - klo: 20.32 »
Kiitos vastauksista.

Laitoin meiliä mini-z-shop.de:hen ja kysyin postikuluista. Vastasivat tunnissa ja kertoivat, että kromimonsterin postikulut Suomeen ovat
23€. Eli kokonaiskustannukset 232€ eli melkein ostan Suomesta moisen... jos tulee ongelmia niin apu on sitten lähempänä plus eipähän ole riskiä postituksesta ja luottokortin vingutuksesta. :)

Ikävä kyllä täytyy vielä koittaa pohtia järkisyitä, joilla voin perustella monsterin emännälle. :D


-TP-

10
Sähköautot / Mini-Z Monsterista...
« : 01.09.04 - klo: 00.59 »
Alkoi hieman kutkuttelemaan Mini-Z:n Monsteri, nimenomaan se kromattu (johon voisi hankkia lisäksi myös varakorin rälläilyä varten).

HobbyOnSale.comissa hintaa tuli 171 euroa postikuluineen, mutta koska liike sijaitsee Hong Kongissa niin alvit ja tullit nostavat hinnan Suomen tasolle. Joten kysymys kuuluukin, onko EU-alueella mitä hyviä RC-online-kauppoja, varsinkin Mini-Z:oille? Suomessa tuon kromisen monsterin hinta lienee edelleen jotain 240€?

Tätä hankintaa on edeltänyt jo pidempään jatkunut Mini-Z -kuume, ja nyt tekisi mieli ostaa tuo monsteri. Jos kuitenkin haluan myöhemmin "tavallisen" mini-z:n, niin täytyykö jälleen ostaa uusi ohjain vai miten homma toimii?

Pahoitteluni, olen aika rookie RC-asioissa.  :o


-TP-

Sivuja: [1]