Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - ClodZ

Sivuja: 1 ... 21 22 23 [24] 25 26 27
691
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 26.02.03 - klo: 20.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Rc-Poika"
Jukka, No noita vakiomoottoreita saa mistävaan jos sattuu käryämään..  :wink:  Avaat vain jonkun pikkuisen sähköhalpiskaaran ja nappaat moottorin poes.


Näin minäkin luulin. Vaan halpismoottoreissa on pelkät kupariset laahaimet hiilten sijaan, käämimäärätkin on mitä sattuu, samoin magneetit on pääsääntöisesti jopa heikompia kuin zetan stockissa. Kokeilin muutamaakin perus-mabua zetassa ja vauhtia oli kuin kohmeisella käärmeellä. Koittaa tietysti voi, moottoreita on tuossa kaliiberissa laidasta laitaan.

692
Sähköautot / Mini-Z Off-Roader
« : 25.02.03 - klo: 21.12 »
Lainaus käyttäjältä: "nikke"
Siis Kyosho Overland on 4WD


Overland on yksi- tai kaksivetoinen, riippuen manuaalisen diffilukon asennosta. Etupyörät eivät vedä.

693
Vapaa keskustelu / charz on poissa...
« : 24.02.03 - klo: 10.21 »
Osanottoni.

694
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 19.02.03 - klo: 20.23 »
Lainaus käyttäjältä: "Rc-Poika"
ClodZ, No ainut pulma tuossa on se että jousien pitäis olla sen verran leveitä että menisi pukkiin sillei ettei uppoaisi sinne diffinakselin uomaan joka siinä moottoripukinsovituspalojen alla on.  Ja alumiinisella pukilla se on vieläkin hankalampi homma..  Mutta eiköhän siihenkin äkkiä jotain viritä.  :lol:


Niin tämä ajatukseni olikin suunnattu lähinnä niihin muokkauksiin joita zetassa pitäisi olla jo tehtaalta lähtiessä. Jos zetan vakiopukkiin tuollainen pitäisi tehdä niin kannattaisi ehkä askarrella se leveästä ohuesta metalliliuskasta, jonka taittaisi moottorin alle kaksinkerroin jouseksi. Sopivan joustavan peltiliuskan etsiminen voi olla sitten toinen juttu. Korostaisin edelleen tehtaan tuotekehittelyosaston vastuuta.

695
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 19.02.03 - klo: 16.20 »
Sellainenkin parannusehdotus vielä zetaan, että moottorin alapuolen sovituspalat voitaisiin korvata parilla jäykällä jousella. Nämä sitten työntäisivät moottoria clipsiä vasten ja rattaiden sopiva väli voitaisiin säätää suoraan ruuvista kiertämällä. Nuo säätöpalat kun ovat aika epätarkkoja mutta tiheäkierteinen ruuvi antaisi täysin portaattoman säädön. Terveisiä vaan taas kerran sinne kehitysmaihin.

696
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 16.02.03 - klo: 11.38 »
Lainaus käyttäjältä: "Rc-Poika"
Hittolainen menipä antennijohto lyhyeksi eli voinko juottaa antennijohdon tilalle vastaavan johdon vai pitääkö olla joku hiton erikoisjohto ihan?


Sen voi tehdä melkeinpä mistä vain, kunhan huolehtii siitä ettei käytä niin paksua voimajohtoa että auto ei pysy pystyssä paikoillaankaan ollessaan. Sekin on melkein nähty. Kannattaa muuten kokeilla kantaako signaali lyhyelläkin antennilla, kovin pitkä siima zetassa ei tarvitse olla koska ajoetäisyys on muutenkin kokolailla rajoitettu.

697
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 16.02.03 - klo: 11.35 »
Kyllä se formula hienosti kääntyy, nyt on kokeiltu. Siinä missä Raceri on pääsääntöisesti aina yli- tai aliohjautuva, formula ampuu sinne minne tähtää. Tosin kun on tottunut ajelemaan autolla, joka puskee kuin panssarivaunu luistinradalla, on tuollaisen hallinta aavistuksen hankalaa. Sama juttu jarrun kanssa, varmasti etevä peli joskin vaatii harjoittelua. Normaalilla pikkuradalla tosin vauhdit eivät kasva niin suuriksi, että ominaisuudesta olisi suunnatonta etua, raceri kun ei ainakaan laakeroimattomana liikoja rullaile. Melkoisia tällejä F1 tuntuu myös kestävän, sen verran hulppeita rusahduksia taas kuultiin eikä isompaa osumaa autoon kuitenkaan ilmestynyt.

Mini-X:ääkin päästiin koittamaan, ensivaikutelmina se ettei se nelikennoisena liian tehokas ole, eikä rc-martin nopari tunnu antavan puhtia riittävän nopeasti. Monilla foorumeilla autoa on moitittu äänekkääksi mutta eipä se juuri zetaa suuremmin mölyä, servo pitää kyllä oman äänensä. Hankala ajettava sekin oli tottumattomalle, ja aivan säädöissän laite ei ollut. Sen verran sain vahvistusta uskolleni että omakin laitetaan ajokuntoon kunhan budjetti sen sallii.

698
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 13.02.03 - klo: 23.09 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Se formula on kuulemma vakiona tavallista vakio Zetaa hitaampi. Ei kuulemma käänny mihinkään.


Mä olen ymmärtänyt että F1 olisi vakiona aavistuksen Raceria nopeampi, johtuen lähinnä kai pidemmistä välityksistä. Laite saattaa tuntua hitaammalta sen tähden että auto on Raceria vakaampi kovemmissa nopeuksissa ja ajaminen sen myötä helpompaa. Yhtä ketterä se ei taida olla koska akseliväli lienee pidempi. Nämä arviot eivät perustu omaan kokemukseen vaan lähinnä miniz-racerin foorumin kirjoituksiin.

Auton rakenteesta vielä sen verran että minusta olisi kannattanut pidättäytyä vastaavan kaltaisessa rungossa kuin mikä on löytynyt mattoautoista iät ja ajat. Se on varmasti testattu ja hyväksi havaittu, yksinkertainen ja kestävä konsepti. Enkä näe mitään syytä miksei vastaavaa konstruktiota voitaisi toteuttaa z-skaalassa.

699
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 12.02.03 - klo: 23.06 »
Lainaus käyttäjältä: "nikke"
Pitihän nyt kysyä että mitä akkuja te käytätte mini-Z:assa ?
Kannattaako hankkia 1,2v vaiko 1,5v AAA:t ?
Mistä te ootte ostaneet, ja mistä kannattaa ostaa?
Suositelkaa myös latureita!


Itse suosittelisin ihan noita Bilteman perus-nimhejä, niitä voi sitten latailla sen luokan laturilla mihin budjetti taipuu, alkaen Bilteman omasta pikalaturista ja päättyen sinne Geepeen tunnissa akut täyteen puskevaan laturiin. Itselläni on myös nimelliskapasiteetiltaan suurempia Ansmannin akkuja mutta oman kokemuksen pohjalta nuo piltemat pesee ne. Täytyy muistaa se ettei Biltema varmastikaan duunaa akkujaan itse missään varaston nurkassa vaan niihin on vain lätkäisty puljun kuoret.

700
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 12.02.03 - klo: 23.02 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Painopiste on Mini-Z:ssa pienen koon takia suhteessa huomattavasti korkeammalla, kuin esim. 1/10 autoissa. Mistä seurauksena on mm. kaatumista heti, kun pito paranee.


Tuo on totta, enkä ymmärrä minkä tähden zetan akut on täytynyt sijoittaa kahteen pystykerrokseen sen sijaan, että ne olisivat auton alapinnan tasossa. Myös moottori voisi olla lähempänä maata, siitäkin syntyisi pieni lisäetu. Ymmärtääkseni F1-zetassa on akut juurikin maata viistäen sijoitettu, ja auto lienee aikalailla Raceria parempi perusasetuksillaan. Z-Freak voisi raportoida asiasta?

701
Polttisautot / polttis(?) panssarivaunut??????
« : 12.02.03 - klo: 12.24 »
Lainaus käyttäjältä: "uskoaamurusko"
Onko kukaan rakentanu radio-ohjattavaa ruohonleikkuria? Vois olla veikee peli kun kiertelis marjapuskia pienessä sladissa. Suunnitelmissa on mutta miten tehdä tuo ohjaus?


Tuossa jo kerrottiinkin että normaali ohjaus etupyörille, itse en kyllä alkaisi rakentelemaan jarruja vaan laittaisin servon käyttämään suoraan ajovipua joka kytkee vedon pyörille.

Mahdollisia ongelmia:

-leikkureiden maasto-ominaisuudet vaihtelevat reilusti, osa jaksaa mennä omalla painollaan paksummassakin ruohossa, osaa saa työntää jo tasamaalla. Tätä voinee parantaa vaihtamalla parempaa rengasta alle ja ehkäpä hieman lisäpainoa. Voimasta homma ei niinkään ole kiinni, muistan joskus ajelleeni tuollaisella itsevetävällä hondalla kilpaa kaverin kanssa.

702
Polttisautot / polttis(?) panssarivaunut??????
« : 12.02.03 - klo: 10.20 »
Lainaus käyttäjältä: "pete"
Telat ajattelin vääntää jostain kumihihnoista esim. autosta lainattuja hihnoja. Niitä kyllä köytyy leveitäkin ja jos jonkin moisia. Kaippa niitä saa jatkettuakin jos ei löydy sopiva mittasta....


Toinen vaihtoehto, enemmän vaunua muistuttava, on käydä hakemassa joltain prätkäkorjaamolta ketjut, niihin kätevä kaveri sitten ruuvaa/hitsaa telalevyt kiinni. Maailmalta löytyy hyviä viritelmiä aiheesta jos jaksaa kahlata foorumeita, ihan kokonaan pyörää ei kannata lähteä keksimään uudelleen. Vaivalloine projekti se on joka tapauksessa, ja sen tähden noiden itse rakennettujen vaunujen hinnat on maailmalla melkoista luokkaa.

703
Polttisautot / polttis(?) panssarivaunut??????
« : 12.02.03 - klo: 10.14 »
Lainaus käyttäjältä: "TeMe The RC man"
No joo... polttomoottori olis kyllä melkein parempi, meinaan sais vääntöä ainakin ulos, sähkömoottorilla tarttiskin sitten semmosen 30.0:1 välityksen. ja moottoreitakin varmaan 2. Olis toi kyllä aika komee, mutta kyllä se vois maksaakkin, esim. ohjausservo sais vääntää joku 10kg!


Sähkömoottoriahan nimenomaan käytetään vääntönsä takia, matalillakin kierroksilla saadaan tasaista hyvää vääntöä ulos. Välitykset valitaan sitten sen mukaan millaisia suoritusarvoja halutaan. Hyvänä esimerkkinä toimivat sähkörullatuolit ja sähkötrukit. Noissa vaunuviritelmissä on näkynyt ainakin henkilöauton tuulilasinpyyhkimen moottoreita sekä startteja, kustannukset eivät ole mahdottomat kun sopivan voimanlähteen saa romuttamolta.

704
Sähköautot / Re: Valojen rakentaminen
« : 09.02.03 - klo: 16.22 »
Lainaus käyttäjältä: "Seppo K"
Tässä yksi rakennelma - voit saada siitä jotain vinkkejä:
http://www.geocities.com/kongasss/Subaru/Valot.htm


Tuossa on kyllä tyylikkäästi toteutettu malli, huolellinen suunnittelu palkitaan.

705
Sähköautot / Re: Ajovalot ledeistä ?
« : 09.02.03 - klo: 09.58 »
Lainaus käyttäjältä: "Patrik"
Kävipä mielessäni että onko kukaan rakentanut valkoisista ledeistä autoonsa ajovaloja ? Valkoisen ledin kynnysjännite on noin 3,5V joten sarjassa niille riittäisi akun antama jännite. Mikä olisi paras tapa saada ne näkymään korin sisältä? Pieni maalamaton alue valojen kohdallako?


Itse olen rakentanut pariinkin autoon sopivan etuvalosetin Hongkong-tavaratalon kauppaamista avaimenperälampuista, hintaa oli ainakin taannoin euron kipale. Hinta on aika edukas siihen nähden että esim. Partcossa pelkkä ledi maksaa jo enemmän, ja avaimenperissä tuli mukana luonnollisesti nappiparistojakin. Laitoin ledit rinnan ja piuhat niistä toisen avaimenperän rasiaan. Olen siinä onnellisessa asemassa ettei näiden pienten paristojen tuoma muutama lisägramma vaikuta pihasudittelun laatuun, joten ruuvasin (Clod Busterissa on muovikoppa) ko. paristonpidikkeen korin sisäpintaan ja ledit tökkäsin etumaskin umpioihin, joihin ne menivät niinkin tarkasti että painaessa kuului siisti napsaus. Piuhaan lopuksi pieni katkaisin.

Grammavaakaa ei ole käytössä, mutta konstruktio on kyllä niin kevyt kuin se erillisellä virtalähteellä voi olla. Kun paristot hiipuvat, mikä ottaa varmasti vielä tovin, vaihdan yli jääneestä avaimenperästä uudet ja tämän jälkeen aletaan miettimään ajoakusta otettavaa virtaa. Kylläpä tuli pitkä selostus yksinkertaisesta aiheesta.

706
Vapaa keskustelu / Galluppi: Montako autoo omistat?
« : 08.02.03 - klo: 00.55 »
Lainaus käyttäjältä: "nici"
tilaa osat täältä jenkeistä tilaa pienissä erissä alle 38€ postikuluineen niin et joudu maksamaan tullia, veroja ja sen sellaisia :) tosin tarvitset jonkun luottokortin.. viikossa tulee kiejeenä jos et mitään isoa tilaa.


Tuo luottokortin puuttuminen on kyllä ikuinen ongelma. Omassani ei muuten ole alkuperäistä koria vaan jokin lerppu, olisikohan Trackerista, alkuperäinen kori muistuttaa hieman Clodbusterin koria ja olenkin tökännyt sen toimivine ajovaloineen päivineen Blackfoottiin. Laakerisetti pitäisi myös saada ensi tilassa.

707
Vapaa keskustelu / Galluppi: Montako autoo omistat?
« : 08.02.03 - klo: 00.34 »
Lainaus käyttäjältä: "nici"
se on alkuperäisessä kunnossa, tai siis sitä ei ole modifioitu. mutta uudenveroisessa kunnossa ei ole ulkonäöltään ja renkaat on liimailtu monta kertaa ja vähän leikelty, mutta melkein ehjä on vaikkakin kulunut. kun saan siihen noparin ja vetarit saapuu postissa ja asennan radiot niin on taas ajokunnossa  :D   tarrat on kanssa revitty pois ja on vähän muita tarroja lisätty. mutta TowerHobbiesista voisin tilata uuen korin ja renkaat ja muut että saisin sen loistavaan kuntoon  :D enkä luovu siitä...


Osaatko kertoa noin suoralta kädeltä minkä verran ne vetarit maksavat, näkyy omastakin kuluneen aika tavalla ja joskus ne on kai uusittava. Ajattelin muutenkin hankkia yhden ratassetin ylimääräiseksi jos on odotettavissa että varaosien toimitus saattaisi katketa jossain vaiheessa. Noparia omanikin kaipaa ja hieman kireämpää moottoria voisi katsella, tällä hetkellä kiinni on jonkun sortin virimoottori josta ei tarkempia tietoja saa urkittua esiin. Hieno peli kaikin puolin, ostin sen käytettynä ja purin osiin, nyt joka osa kiiltää hammasharjan jäljiltä.

708
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 06.02.03 - klo: 09.18 »
Lainaus käyttäjältä: "Rc-Poika"

Mutta eikös Mini-Z:tojen "varsinainen" skaala ole 1:24 ja se "oikea" skaala 1:28.quote]

1:28 on tosiaan se yleisimmin mainittu skaala, mutta sanomattakin on selvää että pientä heittoa on eri korimallien välillä, koskapa esimerkiksi Peugeot 206:lla ja clk-mersulla on zetoissa sama akseliväli. Samoin kaikilla autoilla on sama leveys joten tämä kielinee siitä etteivät korit ole aivan tarkassa suhteessa toisiinsa. Pilkunviilaamista, mutta tästä syystä tarkka mittakaava vaihtelee korimalleittain. Jos haluaa huiman skaalanopeuden, kannattaa istuttaa zetan päälle jonkun kuorma-auton kori ja laskea sitten kertoimilla minkä verran täysikokoisen Kontio-Sisun pitäisi kulkea hyökätäkseen sorakuopalta samaan tahtiin.

709
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 05.02.03 - klo: 23.52 »
Lainaus käyttäjältä: "Rc-Poika"
Noniin mutta kun mini-z:tan skaalanopeus on vakiona 1677 km/h ja jos vakiona menee tossa sen 25km/h 9-pinjonilla niin paljonkohan tuo 71 km/h sitten on skaalanopeutena..  :wink:


Tuosta skaalanopeudesta, korjatkaahan jos olen väärässä, varmaa tietoa kun ei ole itsellä...eikös se lasketa kertomalla rc-auton huippunopeus skaalaluvulla, eli tässä tapauksessa 28:lla? 28*25 km/h tekee 700 km/h? Millä kaavalla laskit tuon 1677:n? Tycon Pajeron skaalanopeus aiemmalla kaavalla on muuten n. 160 km/h, siinä sitä on realismia kerrakseen.

710
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 05.02.03 - klo: 14.56 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Onpas kolee laite!

Viimeisessä RC Car lehdessä oli Hardcore Racingin omistajan Micro RS4 esittelyssä, jossa oli HPI 12 SS polttomoottori ja 2-nopeuksinen laatikko. Vinha peli! Eli nyt myös polttis Microjen sarjatuotanto on lähtenyt käyntiin ..


Tuolla enemmän ko. laitteesta.

http://www.nitro-micro.com/temphome.html


711
Vapaa keskustelu / Galluppi: Montako autoo omistat?
« : 03.02.03 - klo: 23.38 »
Lainaus käyttäjältä: "nici"
nyt on sitten 6 autoa, 7 jos palm runner lasketaan mukaan.
qrc baja beetle GS15r, associated B2, Tamiya FF01, Tamiya TB01, Tamiya King Blackfoot ja Traxxas Stampede :) tuosta beetlestä voisin tosin jo ehkä luopua koska en aja sillä enää, pyörätuolista on aika hankalaa vetää sitä käyntiin...


Hop, onko Blackfoottisi alkuperäisessä iskussa vai onko sitä modifioitu?

712
Sähköautot / Re: Tamiya Clod Buster
« : 02.02.03 - klo: 18.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Rc rules"
Onko kenellä kään Clod Busteria jos on haluaisin hieman tietoa siitä esim onko nopee ja onko siinä valmiiksi öljy iskarit


Jos en muista aivan väärin niin nopeudet olisivat 8/16 km/h riippuen economy-katkaisijan asennosta. Joka tapauksessa nelipyöräohjaus yhdessä sopivien mittasuhteiden kanssa saa aikaan sen että auto kaatuu tarvittaessa kyljelleen. Tästä voitaneen päätellä alkuperäisen konstruktion sopivuus hurjasteluun. Ja alkuperäiset iskunvaimentimet ovat pelkät muoviset jousiväkkärät. Kysymyksen asettelusta päätellen kannattaa katse kääntää kohti E-Maxxia.

713
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 25.01.03 - klo: 11.38 »
Lainaus käyttäjältä: "seneri"
oiskos se sitten kuula diffin paikka kun auto kääntyy väkisin vasemmalle, ja kun oikeelle se aliohjaa ja vasemmalle yliohjaa. :(


Kannattaa aluksi tsekata ettämolemmat etupyörät pääsevät pyörimään yhtä herkästi ja että h-bar on ruuvattu tasaisesti joka kulmasta. Jälkimmäinen lienee aika tyypillinen syy moiseen käytökseen. Ja jos autosta haluaa aliohjaavan niin luonnollisesti sitten eteen vaikka vähän kovempaa kummia kuin taakse. Jos alusta on oikein liukas, maalattu betoni etc. niin alkuperäisen diffin lukittaminen auttaa reilusti, auto puskee kyllä mutta kiihdytyksissä kulkee kuin juna.

714
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 21.01.03 - klo: 19.24 »
Lainaus käyttäjältä: "nikke"
tarvitseeko x- sped moottorille turboa?
onko mini-z:an vakio vanteen leveys 8,5mm?


-Ei tarvitse.

-Vanteiden leveys riippuu mallista, joissakin etu ja takavanteet ovat saman levyiset, osassa takavanteet ovat leveämmät.

715
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 17.01.03 - klo: 10.15 »
Lainaus käyttäjältä: "nikke"
nään mitä?
joojoo mut halusin oikeesti tietää onko se tarpellinen! :lol:


Minäpä olen melkein sitä mieltä että suurin saavutettu hyöty ko. iskunvaimentimesta on sen tuoma pieni lisäpaino taka-akselille, tämä saattaa antaa sen kuvan että parannusta ominaisuuksissa on tapahtunut koska auto ei spinnaile yhtä herkästi. Varsinaista joustoa zetaan on vaikea saada koska auto on käytännössä ajokelvoton niin karkealla alustalla missä liikerataa tarvittaisiin. Sopiva H-plate riittää mainiosti kun ajellaan tasaisella alustalla. Jos moisen välttämättä haluaa niin sen voi askarrella edukkaasti itse parista kuulakinkistä ja muusta romusta. Zeta-foorulle laitoin joskus kuvan ja jonkinlaisen ohjeen, jos muistan oikein. Mitä tulee zetan alustaan muuten, luulen että samat jutut kuin mattoautoissa pätevät ainakin jossain määrin, eli mitään turhan monimutkaisia viritelmiä ei tarvita. Hyvän näköisiähän niistä saadaan, sitä en kiellä.

716
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 12.01.03 - klo: 11.31 »
Lainaus käyttäjältä: "CueBall"
Hoksasin muuten tuossa eilen illalla että se koria edestä pitävän levyn ruuveista toinen puuttui. Yritin sitten ruuvata toisen ruuvin siitä vapaan korin levystä, mutta siinä reiässäpä ei ollutkaan "kierteitä", eli sen ruuvin sai sinne sisälle painamalla.  :|

Nyt tuli vaihdettua uudet patteritkin tilalle ja taas burnout luonnistuu  :wink:


Ruuviongelmaan voi olla jollakulla parempiakin ratkaisuja, mutta yksi mahdollisuus kierteiden palauttamiseen on lämmittää kolvilla ruuvin kantaa varovasti. Tälloin ruuvin ympärillä oleva muovi sulaa sen verran, että kierteet parhaassa tapauksessa syntyvät uudelleen. Toinen vaihtoehto on tipauttaa kierteettömään koloon sopivaa muoviliimaa ja ruuvata tämän jälkeen ruuvi paikoilleen, kuivuttuaan liima muodostaa uudet kierteet. Ymmärrettävistä syistä kannattaa valita sellainen liima joka ottaa paremmin kiinni muoviin kuin ruuviin, muuten irroittaminen voi olla epämukava ohjelmanumero.

Molemmat konstit ovat enemmän tai vähemmän pelkkää tekohengitystä, mutta eipä kokeillessa mitään menetä. Ne kaverit joilla on riittävästi metsää myytäväksi, voivat sitten tilata sopivat Helicoil-työkalut ja asentaa ikuiset teräskierteet ajokkeihinsa. Helvetin näppärä keksintö, joskin kallis.

717
Sähköautot / Nikon rekonstruktio!!
« : 09.01.03 - klo: 15.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Joo, näinhän se on. Itse en löydä Nikoista mitään mielenkiintoista toisin kuin "oikeista" RC autoista - ja vielä 33 vuotiaana. Ehkä se on se tekniikka, säätäminen ja lopuksi ajaminen/testaus joka viehättää. "Leluista" puuttuvat nämä kaikki ominaisuudet.


Tuo on kyllä totta. Itseäni viehättää laitteiden edullinen hinta, kirpputorilta tms. 10-20 eurolla hankittu peli antaa mukavaa ajanvietettä kun laitetta ihmettelee purkaen ja kasaten. Osa tulee toki nostalgiasta, katsellessa kuinka leluteollisuuden tuotteet ovat muuttuneet siitä kun niiden parissa aktiivisemmin vietti aikaa. Ilmeisesti kyseessä on aavistuksen verran samasta asiasta kuin vanhojen lelujen keräämisessä, vanhojen nikkojen aikajakso vain ei yllä vielä kuin sen  reilut 20 vuotta taaksepäin, mutta silti sen varrelle mahtuu paljon mielenkiintoisia juttuja joita on mukava jälkikäteen tarkastella. Rakenteen yksinkertaistuminen ja vastaavat asiat.

Kuka mitäkin pitää mielenkiintoisena, jotkut keräilevät postimerkkejä, itse keskityn vain liimailuun. Toisiaan poissulkevia asioitahan nämä eivät ole. Merkittävä osa harrastajista näkee nostalgisia piirteitä 80-luvun tamiyoissa etc, vaikka tämän päivän mittapuun mukaan kyseessä on lelut, ajat kun muuttuvat.

Uskon kyllä etteivät itseäni nikot kiinnostaisi tässä määrin jos lapsuudessa olisi ensimmäinen kosketus syntynyt jonkin kehittyneemmän värkin parissa. Vaan kaikilla moiset lelut oli, yhden grasshopperin ja monster beetlen muistan nähneeni hämärästi.

718
Sähköautot / Nikon rekonstruktio!!
« : 09.01.03 - klo: 14.38 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Miten te jaksatte noista Nikoista keskustella vähän väliä. Nehän on leluja, right? Toisin kuin oikeat RC autot  8)


Totta, ja tässä yhteydessä ei voi olla mainitsematta sitä että oikealla rc-autolla ajaminen on autourheilua, eikä leikkimistä. Ajettiin sillä assolla sitten vaikka vain mökiltä saunaan kulkevalla polulla, aina on kyseessä yksi moottoriurheilun kiistattomista kuninkuusluokista. Leikkiminen on leikkimistä, lelujen hintaan katsomatta. Vakavin mielin kilpaa ajavat älkööt loukkaantuko, tosiasia vain on se että suurin osa harrastajista käyttää kallista ajopeliään leikkimiseen eikä siinä ole mitään pahaa. Itsetunnon ei pitäisi olla riippuvainen termistöstä, jolla omaa vapaa-ajan käyttöään kuvailee. Hymiö. Itse lasken leluiksi kaikki sellaiset mekaaniset esineet joiden parissa touhuan muusta syystä kuin työn tai muun pakottavan tekijän sanelemasta pakosta. Maksoi kapistus sitten vitosen tai 5 tonnia.

719
Sähköautot / Nikon rekonstruktio!!
« : 09.01.03 - klo: 13.09 »
Lainaus käyttäjältä: "larzza"
Tarkoitin lähinnä että kannattaako sitä korjata.
mieluummin ostaa uuven.


Sehän riippuu sitten siitä kuinka paljon on rahaa käytössä ja onko kiinnostusta puuhastella laitteen parissa. Johtuen nikkojen vaatimattomasta suorituskyvystä, ei kuluvia osia juurikaan ole. Normaalissa käytössä hajalle saa lähinnä rattaat, ja niidenkin mitoitus on sen verran reilu ettei ongelmaa pitäisi syntyä. Ongelma on lähinnä rattaiden kiinnitykseen liittyvä, kuulalaakereiden puuttuessa muovi antaa ajan mittaan periksi ja väljyyttä syntyy. Rikkomallahan mitä vain saa halutessaan rikki, tiputtelu ja renkaiden vääntely käsin moottoria vastaan on toinen juttu. Ohjaus useimmissa malleissa, aivan suurimpia lukuunottamatta, on toteutettu sähkömagneetilla, tämä konstruktio on periaatteessa ikuinen koska fyysinen isku ei kohtaa kuin magneetin vastuksen, toisin kuin servoratkaisuissa. Edelleen: Niin kauan kun ei saa laitteita pysymään ehjinä, kannattaa pysytellä Brion puuvetureissa. Vahinkoja sattuu kaikille mutta destruktiivinen käytös kannattaa suunnata mieluiten sellaisiin leluihin joita isä voi veistää lisää kakkosnelosesta. Hymiö.

720
Sähköautot / Re: heh
« : 09.01.03 - klo: 11.03 »
Lainaus käyttäjältä: "larzza"
Jos se sun nikko on osina ei ne ees siäl huollossakaan osaa korjata sitä enää.
Oon itekki purkanu pari nikkoo eikä niistä mitää tolkkuu saanu.


Uudet nikot on rakennettu moduuleista, joten korjaaminen tapahtuu käytännössä vaihtamalla rikkoutunut komponenttikokonaisuus uuteen. Aiemmin jokainen malli oli yksilö, nykyään nikko käyttää 5-6 erilaista perusratkaisua joista sitten tehdään akkua/piiriä/koria/renkaita vaihtamalla erilaisia variaatioita. Eikä ne nyt sisältä niin mystisiä ole, niin kauan kuin vika ei ole piirissä niin normaalilla ajattelukyvyllä varustettu kaveri kyllä löytää kaapeistaan tarvikkeita joilla auto saadaan taas kulkemaan. Se on sitten eri asia kenellä moiseen riittää innostusta, osalle harrastajista jopa kalliimpiin ajokkeihin varaosien tilaaminen tuntuu ylivoimaiselta.

Sivuja: 1 ... 21 22 23 [24] 25 26 27