721
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 07.01.03 - klo: 11.47 »
Takavetohan se on, manuaalisesti lukitettavalla diffillä. Pettymyshän moinen ratkaisu on, tosin sen kokemuksen pohjalta mikä mulla on Tycon ch-pajerosta, riittää takavetokin melkoisiin temppuihin kunhan vain renkaissa riittää pito. Overlandissahan erona on vielä se että joustot ovat melkoiset ja niillä on aika ratkaiseva rooli kalliokiipeilyssä. Overland lienee tarkoitettu lähinnä kovalla pinnalla tapahtuvaan kiipeilyyn, hiekassa tai muuten upottavassa maastossa neliveto olisi ehdoton vaatimus. Muistaakseni jossain oli esitetty kuinka jyrkkää rinnettä ylöspäin Overland pystyy kiipeämään, ja tuollaisessa tempussahan nelivedon merkitys on lähes olematon, johtuen siitä että painopiste siirtyy aina vain enemmän taka-akselille niin että meno tyssää lopulta siihen kun auto kiepsahtaa, edellyttäen että alustan ja takarenkaiden pito on riittävä. Etupyörät taas ovat käytännössä ilmassa loppuvaiheessa, ja sellaiselle pyörälle on aivan sama vetääkö vai jarruttaako se.
Tästä samaisesta syystä Nikko lienee luopunut lähes kokonaan nelivetomallien sekä tasauspyörästöjen valmistamisesta, niin kauan kuin laitetta käytetään kotona olohuoneen mattotrialissa, on lähestulkoon yhdentekevää siirtyykö voimaa myös etuakselille. Valmistusprosessin hinnan ja laitteen kestävyyden kannalta se taas ei ole merkityksetöntä, kustannukset ovat huomattavasti edullisemmat kun tekniikka on yksinkertaistettua. Ainoastaan kaikkein suurimmat ja kalleimmat Nikot vetävät enää kaikilla pyörillään, kun 80-luvun puolivälissä pienetkin maasturit valmistettiin raapimaan joka kulmalta. Sama yksinkertaistaminen on vaikuttanut myös siihen ettei pienempiä malleja varusteta enää edes välityksenvalinnalla, samoin akkupakettien kapasiteetit on puolitettu noista kultaisista ajoista, ennen autoihin meni 8 patteria (2 x 4), nykyään akut ovat nelikennoisia. Syynä tähän lienee se ettei oletettu leikkijäkandidaatti jaksa kerrallaan suristella kuitenkaan tuntia, joten kustannuksista voidaan säästää, samalla myös autoa keventäen.
Se alkoi mennä jo kauaksi alkuperäisestä aiheesta, mutta yhtä kaikki, Kyosho on tehnyt uuden leikkikalun jonka tarkoituksena on muodostaa kassavirtaa pääkonttorille, eikä motivaattorina suinkaan ole palava halu valmistaa pientä teknistä ihmettä silkasta kunnianhimosta ja omistautumisesta aihetta kohtaan. Voin miltei kuvitella laitteen alunperin suunnitelleen kaverin ilmeen kun hänen nelivetokonstruktion presentaatiotilaisuudessa joku talousvastaava on avannut suunsa kysyäkseen voisiko ajokki sittenkin olla vain takavetoinen...
Tästä samaisesta syystä Nikko lienee luopunut lähes kokonaan nelivetomallien sekä tasauspyörästöjen valmistamisesta, niin kauan kuin laitetta käytetään kotona olohuoneen mattotrialissa, on lähestulkoon yhdentekevää siirtyykö voimaa myös etuakselille. Valmistusprosessin hinnan ja laitteen kestävyyden kannalta se taas ei ole merkityksetöntä, kustannukset ovat huomattavasti edullisemmat kun tekniikka on yksinkertaistettua. Ainoastaan kaikkein suurimmat ja kalleimmat Nikot vetävät enää kaikilla pyörillään, kun 80-luvun puolivälissä pienetkin maasturit valmistettiin raapimaan joka kulmalta. Sama yksinkertaistaminen on vaikuttanut myös siihen ettei pienempiä malleja varusteta enää edes välityksenvalinnalla, samoin akkupakettien kapasiteetit on puolitettu noista kultaisista ajoista, ennen autoihin meni 8 patteria (2 x 4), nykyään akut ovat nelikennoisia. Syynä tähän lienee se ettei oletettu leikkijäkandidaatti jaksa kerrallaan suristella kuitenkaan tuntia, joten kustannuksista voidaan säästää, samalla myös autoa keventäen.
Se alkoi mennä jo kauaksi alkuperäisestä aiheesta, mutta yhtä kaikki, Kyosho on tehnyt uuden leikkikalun jonka tarkoituksena on muodostaa kassavirtaa pääkonttorille, eikä motivaattorina suinkaan ole palava halu valmistaa pientä teknistä ihmettä silkasta kunnianhimosta ja omistautumisesta aihetta kohtaan. Voin miltei kuvitella laitteen alunperin suunnitelleen kaverin ilmeen kun hänen nelivetokonstruktion presentaatiotilaisuudessa joku talousvastaava on avannut suunsa kysyäkseen voisiko ajokki sittenkin olla vain takavetoinen...