Kirjoittaja Aihe: CMB .21 RS Pro etulaakeriongelma  (Luettu 1774 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MME

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
CMB .21 RS Pro etulaakeriongelma
« : 02.07.07 - klo: 01.26 »
Mikähän ihme mahtaa otsikon mukaisessa moottorissa mättää,kun etulaakeria saa olla jatkuvasti vaihtamassa? Moottoria on sisäänajo mukaan lukien käytetty vasta vähän reilu gallona ja kolmas etulaakeri on jo menossa :shocked: Alkuperäinen rupesi vuotamaan jo sisäänajon loppuvaiheessa. Seuraava kesti jokusen tankin ja viimeisin on eilen vaihdettu ja tänään viiden ajetun tankin jälkeen on taas paakku laakerin ympärillä..
Ei sponsoreita.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: CMB .21 RS Pro etulaakeriongelma
« Vastaus #1 : 02.07.07 - klo: 01.44 »
ja oot varma että vika on etulaakerissa eikä esim vuotava kaasari tms?

Poissa MME

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: CMB .21 RS Pro etulaakeriongelma
« Vastaus #2 : 02.07.07 - klo: 01.48 »
Kyllä olen varma...
Ei sponsoreita.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: CMB .21 RS Pro etulaakeriongelma
« Vastaus #3 : 02.07.07 - klo: 08.33 »
Laita kone säätöihin ja ei muutaku kovaa ajoa.

Sisäänajossa on jopa hyvinkin tyypillistä että etulaakeri valskaa.
Konehan on reilusti rikkaalla jolloin myös etulaakerille tulee reilusti ylimääräistä voitelua... jostain sen on päästävä pihalle ja tietysti se tulee silloin kumisuojan kautta pois.
Tuo ei haittaa mitään.

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: CMB .21 RS Pro etulaakeriongelma
« Vastaus #4 : 02.07.07 - klo: 08.49 »
Ei pelkkä etulaakerin vuotaminen vielä tee siitä rikkinäistä. Jos pata käy rikkaalla, lykkää etulaakerikin tavaraa ulos. Joissain moottoreissa on myös avattu voitelukanava kaasarin kiinnityksen ja etulaakerin välillä (useimmissa moottoreissa sellainen on, mutta tukittu) jolloin etulaakeri lykkää tavaraa ulos oli moottori missä säädöissä tahansa. Toinen juttu mikä tihkuttamiseen vaikuttaa on se, onko etulaakerin molemmat suojat paikallaan vai onko sisimmäinen poistettu. Jos molemmat on paikallaan, ei laakeriin järin helposti polttoainetta pääse ja laakeri ei tihkuta ulos. Sisimmäisen suojan poistaminen taas auttaa siinä, että moottorin oma polttoaine alkaa voitelemaan laakeria -> vuotoa esiintyy. Suoja vai ei, siinä on taas kaksi kuppikuntaa.

Eli ei kannata stressata sen etulaakerin kanssa jos kone käy muuten hyvin. Huollon kannalta se kannattaa vaihtaa silloin tällöin. Paria gallonaa olen itse pitänyt lähtökohtana..
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa MME

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: CMB .21 RS Pro etulaakeriongelma
« Vastaus #5 : 02.07.07 - klo: 10.49 »
Kovin paljon laihemmalle en ole uskaltanut enää säätää,kun lämmöt pyörii siinä 90 paikkeilla,mikä on kokeneempien Cmb käyttäjien mukaan kuulemma sopiva tälle moottorille.Toisaalta putkesta tulevan fuilin määrän perustella pannu saattaisi hiukan rikkaalla käydäkin.Laakereita on tullut kokeiltua sekä sisäsuojalla,että ilman.
Ei sponsoreita.

Poissa Maddis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: CMB .21 RS Pro etulaakeriongelma
« Vastaus #6 : 02.07.07 - klo: 11.39 »
Itselläni vuosi kans moottorin etulaakeri. Sinänsä ongelmaa ei ollut laakerin kanssa, mutta vuoto aiheutti sen, että vuotanut polttoaine 'voiteli' kytkintä. Tämän huomasi selvästi varsinkin kytkinlaakereiden vaihdon jälkeen puhdistetulla kellolla.

Myöhemmin paljastui ettei itse laakeri vuotanutkaan vaan laakerin ja kampiakselin välistä. Laitoin lukitetta siihen väliin ja jo lakkasi vuoto. Kampiakseli täytynee käyttää pois tätä varten eikä pelkkä lukitteen liruttelu ulkoa välttämättä auta.

edit. Täsmennettäköön, että minulla ei ole kokemusta juuri ko. moottorista vaan omat havaintoni tein Force .28 moottorilla.
« Viimeksi muokattu: 02.07.07 - klo: 11.45 kirjoittanut Maddis »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: CMB .21 RS Pro etulaakeriongelma
« Vastaus #7 : 02.07.07 - klo: 11.47 »
Kovin paljon laihemmalle en ole uskaltanut enää säätää,kun lämmöt pyörii siinä 90 paikkeilla,mikä on kokeneempien Cmb käyttäjien mukaan kuulemma sopiva tälle moottorille.

Älä säädä konetta lämpömittarin mukaan vaan sen mukaan kuinka se toimii.
CMB on kokemuksien mukaan ollut siitä jännä että vaikka kone käy hieman rikkaana vaikkapa 98 astetta ja siitä kiristää neulat kohdilleen niin lämpö laskee.
Eli säädä ensin kone toimimaan kunnolla ja ota sen jälkeen lämmöt.
Mikäli säädöt on hollilla niin huomaat lämpötilan olevan tosiaan 90 kieppeillä.

Ps: Enköhän minäkin lukeudu niihin kokeneimpiin CMB käyttäjiin  :wink:

Poissa MME

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: CMB .21 RS Pro etulaakeriongelma
« Vastaus #8 : 02.07.07 - klo: 14.47 »
Ps: Enköhän minäkin lukeudu niihin kokeneimpiin CMB käyttäjiin  :wink:

Juu no sitä en epäile hetkeäkään :smiley:
Ei sponsoreita.