Olisi hyvä aika kaikkien GT-autojen omistajien tulla mukaan kisoihin ja aistimaan kisan ja jälkipelin huuman. Tavoitteeksi laitetaan 17 autoa kouvolaan!!!!! Tällä asialla varmistaisimme GT-luokan kehittymisen ja kasvamisen mikä olisi elinehto tälle luokalle!
Tähän vielä hieman lisämietteitä.
Nyt kun GT-sarjaa on kohta virallisesti ajettu täydet kaksi kautta, näyttää siltä että sarja alkaa vakiinnuttaa paikkansa LS-5 SM-sarjan yhteydessä. Autojen ja ajamisen kannalta olenkin sitä mieltä, että tuo paikka on hyväksi sekä GT-sarjalle, että LS-5 sarjalle.
Valitettavasti näyttää myös siltä, että sarjan kuljettajat ovat yhtälailla vakiintuneet, eikä esim. Ylistarossa ollut yhtään uutta kuskia. Tattiksella nähtiin kesäkuussa yksi uusi naama, mutta siinä kaikki. Muutamia innokkaita keväällä oli ja sarjaan ilmoittautumisikain saatiin, mutta kisoihin nämä uudet kuskit eivät valitettavasti ole syystä tai toisesta päässeet.
[Mielipide] Valitettavasti kuskien vähyys johtaa siihen, että esim. Ylistarossa kaikki ajettiin ns. A-finaalissa. Kilpailupäivän "logiikan" kannalta tässä ei ole pidemmällä aikavälillä mitään järkeä. Jotta kisaamisessa olisi tuosta näkökulmasta itua, pitäisi kisaan saada aina mukaan vähintään 15-20 kuskia. Käytännössä tämä kai sitten edellyttäisi tuollaista 25-30 sarjaan ilmoittautujaa. Valitettavasti tämä tavoite näyttää tällä hetkellä ns. epätoivoiselta.
Jos vaan suinkin kuulut siihen kategoriaan, joka pohtii Kouvolan kisaan mukaan lähtemistä niin toivon koko sarjankin kannalta, että tulet mukaan. Apuja auton säätöön, mekkaukseen ja kaikkeen muuhunkin on varmasti tarjolla. Olen myös vakuuttunut siitä, että kisan jälkeen olet sitä mieltä että miksi et tullut mukaan jo aiemmin.
[End of Mielipide]
Elikkäpäs, jos sarja aiotaan pitää elinvoimaisena kiinnostavana, nyt on se etsikkoaika, milloin autot pitää saada sieltä parkkareilta ja takapihoilta kilparadalle.
Mitä noihin sääntöihin tulee, niin sekä renkaat, että moottorit tuntuvat hyviltä ja tarkoituksenmukaisilta. Vaikka Ylistarossa oli lähemmäs 30 astetta lämpöä, kesti yksi rengassarja läpi koko kisapäivän. Myöskään yhtään moottoririkkoa ei ole koko kaudelle tullut ja nopeudet ja suorituskyvyt ovat kokolailla tasapuolisia. Eli summasummaarum, kisan voitto ja muut sijat ratkotaan säätö- ja ajotaidoilla, kuten pitääkin.
Kustannuksista. Käytetyt GT-auton ilman moottoria ja sähköjä saa noin 200 eurolla, siihen kone ja hyvät servot tekeen noin 250 euroa lisää. Kesäksi riittää hyvin noin 6-8 sarjaa renkaita, vaikka kiertää kaikki kisat ja treenaakin päälle, joten noista tulee kustannuksia noin 200€, tuohon päälle muutama gallona fuilia 100€, niin päästään öpaut 750 euron kokonaiskustannuksiin kaluston osalta. Tuohion päälle tulee tietenkin seura- ja lisenssimaksut sekä kisareissujen kustannukset, mutta ne ovat samat riippumatta luokasta. Kaiken kaikkiaan puhutaan siis todella edullisesta kilpasarjasta.