Kirjoittaja Aihe: Desert buggy XL 1/5  (Luettu 184889 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RC Foobar

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #330 : 20.02.14 - klo: 22.56 »
Kummasti mun 780 kV / 7350 W ei vaikuta enää niin kovin kummoiselta :)

Toivonkin tosiaan että HPI:ltä tulisi oikein vahva ja väkevä 1/5 nelivetoinen SC tai buggy tms, niin että voisi laittaa vahvat sähköt sisään. DBXLhän on todella hiaano, mutta kilpailu ja vaihtoehtojen olemassaolo olisi hyvä.

Jossakin vaiheessa tulee tuon Super 5SC:n rajat vastaan.

Mutta rajan löytää vasta, kun sen ylittää :)
« Viimeksi muokattu: 20.02.14 - klo: 22.59 kirjoittanut RC Foobar »
HPI Super 5SC Flux / Kraken Class 1 / Baja | Savage Flux HP & XS x2 | Losi SCTE 1.0 x2 | King Motor KM-002 | Lunch Box

Poissa moggi-samuli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #331 : 20.02.14 - klo: 22.57 »
Täytyy kattoo arvot uudestaan kun on pitoja. Meni kahdelle pyörälle kunnes kaatui ja en ehtiny lopettaa kaasutusta riittävän nopeasti niin venyivät melkoisesti ja varmaan nastojen paino edesauttoi ja liukuivat beadlock kehien välistä ulos.
HPI Baja 5b Flux

Poissa RC Foobar

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #332 : 20.02.14 - klo: 23.00 »
Bongattu:

Lainaus
Aihe: Desert buggy XL 1/5  (Luettu 9999 kertaa)
HPI Super 5SC Flux / Kraken Class 1 / Baja | Savage Flux HP & XS x2 | Losi SCTE 1.0 x2 | King Motor KM-002 | Lunch Box

Poissa kenzu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #333 : 20.02.14 - klo: 23.02 »
Onks noi ne silverback lipped beadlockit? Näyttää jotenki samanlaisilta.
Hpi Savage XL Flux (8S) Castle XL2 & 780KV, Team Durango DESC410R Castle MMM & 2200KV, Traxxas E-Revo 1/16

Poissa tuplaesa1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #334 : 20.02.14 - klo: 23.48 »
Bongattu:

Lainaus
Aihe: Desert buggy XL 1/5  (Luettu 9999 kertaa)

Heh, no mulla tulee aika monta kertaa päivässä käytyä klikkaama jos vain uusi viesti on tullut säikeeseen.

Nastat varmasti avitti tuota huulen irtoamista vanteelta, jos ei muuten pysy niin jotkin liimat beadien väliin ja sit beadit kiinni.

Ihan kivastihan tuossa on vetoja! 13Kw! :D jei!
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

Poissa RC Foobar

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #335 : 21.02.14 - klo: 00.27 »
Joo oli vissiin kasaajalla jäänyt lukitteet laittamatta. Katselin datan tiedonkeruusta niin sellaisin 260A piikkejä. Eli noin 13000w luokkaa ollu tehot noilla nastarenkaiden pidoilla.

Jos akut oli lähellä täyttä eli sanotaanko 4 V/kenno niin tehopiikki on ollut 4 x 14 x 260 = 14500 wattia.

Jos 4,2 niin 15300 wattia.

Eli siis 19,5 hv - 20,5 hv.

Ei paha.
HPI Super 5SC Flux / Kraken Class 1 / Baja | Savage Flux HP & XS x2 | Losi SCTE 1.0 x2 | King Motor KM-002 | Lunch Box

Poissa moggi-samuli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #336 : 21.02.14 - klo: 07.23 »
Ulkopuolen beadlockit eivät ole alkuperäiset, mitkä liene? Sisäpuolella on vissiin alkuperäiset. Jos ei ala pysyä voi vaihtaa jotkut jäykemmät ja tosiaan turskauttaa liimaa perään. 4veto käyttöön noi bajan etu renkaat nastoineen ei kyllä ole parhaat mahdolliset, ei välity riittävästi vetoja taakse. Asiasta kukkapurkkiin niin Löytyi tuollaiset hostilen kopiot. http://rc-car-online.de/shop/de/products/y0725_10-y0725-10-giant-grip-reifen-auf-madmax-extreme-felgen-fuer-losi-und-hpi-paar.html Ei lainkaan pahan hintaiset. Foobar.. nyt on taas renkaat iskussa joten voidaan miettiä sitä sunnuntain ajoa.
HPI Baja 5b Flux

Poissa RC Foobar

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #337 : 21.02.14 - klo: 07.35 »
Cool. I'm in :)
HPI Super 5SC Flux / Kraken Class 1 / Baja | Savage Flux HP & XS x2 | Losi SCTE 1.0 x2 | King Motor KM-002 | Lunch Box

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #338 : 21.02.14 - klo: 07.58 »
Älkääs nyt vetäkö hernettä nenään mutta miten tämä auto liikahtais 8s-sähköillä? Mietin vain että siihen saattais budjetti riittää.
EXC125

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #339 : 21.02.14 - klo: 08.18 »
Älkääs nyt vetäkö hernettä nenään mutta miten tämä auto liikahtais 8s-sähköillä? Mietin vain että siihen saattais budjetti riittää.
Varmasti hyvin paljon huonommin mutta eiköhän silläkin eteenpäin pääse :wink: Ratastuksista nää hommat on sit kiinni kun moottorin kV laskee näinkin pieneksi..
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #340 : 21.02.14 - klo: 08.30 »
Ok, ihan lähinnä mielenkiinnosta kysyn..no toisaalta olishan tuo kiva rakentaa  :tongue:
EXC125

Poissa moggi-samuli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #341 : 21.02.14 - klo: 08.31 »
Tuossa yks video. 6s:ältä vaikuttaa akun perusteella. http://m.youtube.com/watch?v=BU9idwVAZpU  tolta kaverilta löytyy myös ajovideo mutta puhelimen youtube ei löytäny.
HPI Baja 5b Flux

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #342 : 21.02.14 - klo: 08.36 »
Tuosta akusta en osaa sanoa mutta väitän että ajossa tuohonkin tulee 8s, Mamba XL näyttäis olevan kiinni.
EXC125

Poissa RC Foobar

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #343 : 21.02.14 - klo: 08.37 »
Älkääs nyt vetäkö hernettä nenään mutta miten tämä auto liikahtais 8s-sähköillä? Mietin vain että siihen saattais budjetti riittää.

8S-moottori on reilun satasen (esim SkyRC X528) ja nopariksi vaikka Turnigy 200A, toinen satanen. Turnigy 4S-akut on noin 55 kpl. Eli 8S-konversio olisi noin 350 plus kaikenlaista pientä.

Liikkunee oikein hyvin.

Tuo X528 tuottaa 7,35 kW ja Samulin max-tehot on noin 15 kW.

Eli puolet olisi tehoista. Veikkaan että riittää hyvin ja olisi todella hauska ajettava - vaikkei aina ihan Samulin kyydissä pysyisikään :)


KORJAUS: Turnigyn noparin maksimivirta on 193 A, joten vaikka akut olisi ihan täysi eli 4,2 V per kenno, tulee max tehoksi 193 A x 4,2 V x 8S = 6,5 kW
« Viimeksi muokattu: 21.02.14 - klo: 08.43 kirjoittanut RC Foobar »
HPI Super 5SC Flux / Kraken Class 1 / Baja | Savage Flux HP & XS x2 | Losi SCTE 1.0 x2 | King Motor KM-002 | Lunch Box

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #344 : 21.02.14 - klo: 08.41 »
Akut jo löytyykin (Gens Ace ja nVision 90c). Niin kyllä se varmaan kulkisi..entä mitkä välitykset kannattaisi Beastille laittaa?
EXC125

Poissa RC Foobar

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #345 : 21.02.14 - klo: 08.47 »
Akut jo löytyykin (Gens Ace ja nVision 90c). Niin kyllä se varmaan kulkisi..entä mitkä välitykset kannattaisi Beastille laittaa?

Mä aloittaisin siitä, mikä Samulilla on eli 16T pinioni.

Samuli, onko se mod 1.5?
HPI Super 5SC Flux / Kraken Class 1 / Baja | Savage Flux HP & XS x2 | Losi SCTE 1.0 x2 | King Motor KM-002 | Lunch Box

Poissa moggi-samuli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #346 : 21.02.14 - klo: 09.25 »
Muistaakseni. Löytyy esim amainhobbies.
HPI Baja 5b Flux

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #347 : 21.02.14 - klo: 09.32 »
Eiks noi maksimitehot oo aika teoreettisia kun amppeerit ei nouse tommosiks kuin ihan pieninä piikkeinä ja muutamallakin kilowatilla renkaat sutii jo aivan järjettömästi.

Siis hauskojahan nuo tehot on ja itekki leikkiny ylitehokkaalla 1/8 autolla, mutta jos kattoo vaikka youtubesta losi 5ive sähkökonversioita, niin castlen xl2 combolla (8s) ne jo lentää, ja losi on painavin noista 1/5 tankeista.
Eli pitäis kyl riittää aika pitkälle tommonen "budjetti" sähköistyskin. Tietty jos ajopaikka on tarpeeksi iso ja laakea, niin tehoja voi käyttää enemmän.. niinkuin jossain jenkkipoikien hiekkadyyni videoissa.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa moggi-samuli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #348 : 21.02.14 - klo: 10.25 »
Joo kyllä varmasti 8s kulkee ihan kivasti, voisi kokeilla tota losia jossain vaiheessa noilla akuilla. Pääsee tuosta 14s tehosta nauttimaan muuallakin kuin hiekkadyyneillä. Jos vertaa tota losia tohon mun 8s bajaan niin 4vetoisena raivoaa ihan eri tavalla. On bashauksessakin ihan eri meininki.. ja kun alkaa pitoa olemaan muuttuu tuo piikki virta jatkuvammaksi.
HPI Baja 5b Flux

Poissa RC Foobar

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #349 : 21.02.14 - klo: 10.28 »
Eiks noi maksimitehot oo aika teoreettisia kun amppeerit ei nouse tommosiks kuin ihan pieninä piikkeinä ja muutamallakin kilowatilla renkaat sutii jo aivan järjettömästi.

Joo ilman muuta näinhän se on. Toisaalta niinkuin Samulikin kommentoi, hyvällä pidolla virrat nousee jatkuvammiksi lähelle ylärajaa.

Mutta nuo maksimiteholaskennat antaa jonkun tavan verrata näitä tehoja ja virityksiä.

Todellisuudessa esim. kuskin taidoilla on myös iso käytännön merkitys, kaasukäyrä, renkaiden pito, akkujen lataus, yms yms yms ...

Mutta aina on hyvä aloittaa tuosta teoreettisesta maksimista. Aina se toteutuma on enintään se, tai jotain vähemmän.
HPI Super 5SC Flux / Kraken Class 1 / Baja | Savage Flux HP & XS x2 | Losi SCTE 1.0 x2 | King Motor KM-002 | Lunch Box

Poissa moggi-samuli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #350 : 21.02.14 - klo: 10.38 »
Mutta ennenkaikkea mulla on meidän hiekkalaatikon tehokkain sähkö auto.. muhahaaa... :evil:
HPI Baja 5b Flux

Poissa kenzu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #351 : 21.02.14 - klo: 10.49 »
Jep. Varmasti oot hiekkalaatikon kingi  :grin:
Pakko oli huvikseen punnita toi oma savage... 7950g
ihan hyvä paino/tehosuhde tossakin.
Hpi Savage XL Flux (8S) Castle XL2 & 780KV, Team Durango DESC410R Castle MMM & 2200KV, Traxxas E-Revo 1/16

Poissa RC Foobar

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #352 : 21.02.14 - klo: 11.08 »
Kilowatti per kilo. Aina hyvä tavoite :)
HPI Super 5SC Flux / Kraken Class 1 / Baja | Savage Flux HP & XS x2 | Losi SCTE 1.0 x2 | King Motor KM-002 | Lunch Box

Poissa moggi-samuli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #353 : 21.02.14 - klo: 11.09 »
Menee samoihin losin kanssa.
HPI Baja 5b Flux

Poissa RC Foobar

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #354 : 21.02.14 - klo: 11.13 »
Mutta ennenkaikkea mulla on meidän hiekkalaatikon tehokkain sähkö auto.. muhahaaa... :evil:

Vain niin kauan kunnes joku laittaa 16S ja 400A ... 36 hv :grin:
HPI Super 5SC Flux / Kraken Class 1 / Baja | Savage Flux HP & XS x2 | Losi SCTE 1.0 x2 | King Motor KM-002 | Lunch Box

Poissa kenzu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #355 : 21.02.14 - klo: 11.16 »
Ihan vaan tuli mieleen... pystyykö noitten sähkökoneitten vääntöä laskemaan??
Hpi Savage XL Flux (8S) Castle XL2 & 780KV, Team Durango DESC410R Castle MMM & 2200KV, Traxxas E-Revo 1/16

Poissa RC Foobar

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #356 : 21.02.14 - klo: 11.58 »
Ihan vaan tuli mieleen... pystyykö noitten sähkökoneitten vääntöä laskemaan??

Dynamometrillä voi mitata. Enpä tiiä paljonko moiset maksaa.

Moottorivalmista mielellään ilmoittaisi väännön moottorin spekseissä. Enpä ole nähnyt että kukaan ilmoittaisi. En ole Lehneriltäkään nähnyt, mutta ehkä en ole katsonut niiden sivuilta riittävän tarkasti. SkyRC ei ainakaan Beast-koneidensa vääntöä ilmoita.

Netissä on juttuja, jonka mukaan väännön voisi laskea suoraan kaavalla tehosta ja kierrosluvusta. Kenties. Nyt ei ihan osaaminen riitä että voisin tietää, voiko noin tosiaan tehdä. Vääntöön kuitenkin tiettävästi vaikuttaa mm. moottorin fyysinen koko - halkaisija - ynnä muuta. Epäilen että ei se ihan kaavalla tule. Ehkä toisaalta suuntaa-antavasti.
HPI Super 5SC Flux / Kraken Class 1 / Baja | Savage Flux HP & XS x2 | Losi SCTE 1.0 x2 | King Motor KM-002 | Lunch Box

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #357 : 21.02.14 - klo: 12.06 »
Eiks noi maksimitehot oo aika teoreettisia kun amppeerit ei nouse tommosiks kuin ihan pieninä piikkeinä ja muutamallakin kilowatilla renkaat sutii jo aivan järjettömästi.

Siis hauskojahan nuo tehot on ja itekki leikkiny ylitehokkaalla 1/8 autolla, mutta jos kattoo vaikka youtubesta losi 5ive sähkökonversioita, niin castlen xl2 combolla (8s) ne jo lentää, ja losi on painavin noista 1/5 tankeista.
Eli pitäis kyl riittää aika pitkälle tommonen "budjetti" sähköistyskin. Tietty jos ajopaikka on tarpeeksi iso ja laakea, niin tehoja voi käyttää enemmän.. niinkuin jossain jenkkipoikien hiekkadyyni videoissa.
Minusta myös kohtuu höpö höpöä laskea teoreettisia tehoja tai teoreettisia max nopeuksia kun ei niihin oikeen ikinä pääse.. Suuntaa toki antaa jos haluaa hammastaa tietyllä tavalla. Mutta auto näyttää ainakin omaan silmään menevän yhtä kovaa kuin joku 1/10 Rustleri järjettömällä koneella kokoonsa nähden  :smiley: Se mikä musta näissä onkin se idea, että saadaan auto kulkemaan yhtä hyvin vaikka painoa on tolkuttomasti enemmän  :wink: Ei se, että ne menis miljoonaa  :laugh:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa RC Foobar

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #358 : 21.02.14 - klo: 12.09 »
Eiks noi maksimitehot oo aika teoreettisia kun amppeerit ei nouse tommosiks kuin ihan pieninä piikkeinä ja muutamallakin kilowatilla renkaat sutii jo aivan järjettömästi.

Siis hauskojahan nuo tehot on ja itekki leikkiny ylitehokkaalla 1/8 autolla, mutta jos kattoo vaikka youtubesta losi 5ive sähkökonversioita, niin castlen xl2 combolla (8s) ne jo lentää, ja losi on painavin noista 1/5 tankeista.
Eli pitäis kyl riittää aika pitkälle tommonen "budjetti" sähköistyskin. Tietty jos ajopaikka on tarpeeksi iso ja laakea, niin tehoja voi käyttää enemmän.. niinkuin jossain jenkkipoikien hiekkadyyni videoissa.
Minusta myös kohtuu höpö höpöä laskea teoreettisia tehoja tai teoreettisia max nopeuksia kun ei niihin oikeen ikinä pääse.. Suuntaa toki antaa jos haluaa hammastaa tietyllä tavalla. Mutta auto näyttää ainakin omaan silmään menevän yhtä kovaa kuin joku 1/10 Rustleri järjettömällä koneella kokoonsa nähden  :smiley: Se mikä musta näissä onkin se idea, että saadaan auto kulkemaan yhtä hyvin vaikka painoa on tolkuttomasti enemmän  :wink: Ei se, että ne menis miljoonaa  :laugh:

Juu. Mutta toisaalta Samulin telemetria kertoo että se pääsi 260 ampeeriin tuolla pienellä jääkentällä, eli "huonoissakin" olosuhteissa se sai lelustaan ulos just sen, mitä "teoreettiinen" laskukaava kertookin. Eli ei se ihan pelkkää teoriaa ole.
HPI Super 5SC Flux / Kraken Class 1 / Baja | Savage Flux HP & XS x2 | Losi SCTE 1.0 x2 | King Motor KM-002 | Lunch Box

Poissa RC Foobar

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Desert buggy XL 1/5
« Vastaus #359 : 21.02.14 - klo: 12.17 »
Vielä vähän teholaskennasta. Kyllä se jotain kertoo siitä, mitä voi odottaa joltakin konversiolta tai uudelta moottori/nopari-kombolta. Esim. perus-Savagessa on 6S ja 120A nopari, joten maksimiteho on 4,2V x 6S x 120A = 3 kW (4 hv).

Nyt jos harkitsee 8S laittamista ja 200A nopari, voi laskea että max teho on 6,7 kW (9 hv).

Eli tuosta tajuu että tehot tuplaantuu.

Jos välityssuhteet pitää samana niin voi tietää, että auton maximinopeus ei nouse, mutta kiihtyvyyden pitäisi olla hurja, renkaat sutii hulluna, ylämäkeen pääsee kovaa, jne.

Jos taas laittaa isomman pinionin niin voi tavoitella sillä voimalla lisää nopeutta. Jne.

Ei nämä laskelmat tietenkään kerro että "onko kivempaa ja kuinka paljon", mutta on näistä IMHO hyötyä.
HPI Super 5SC Flux / Kraken Class 1 / Baja | Savage Flux HP & XS x2 | Losi SCTE 1.0 x2 | King Motor KM-002 | Lunch Box