Kirjoittaja Aihe: Iskarin asento  (Luettu 10900 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #30 : 18.05.12 - klo: 20.41 »
Mahtavan näköistä modausta. Kohta sun tuuppislässi painaa neljäkiloa :)
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Jezuz

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #31 : 18.05.12 - klo: 21.25 »
Menisköhän se nyt niin että, Iskarin kaltevuus vaikuttaa progressiviisuuteen ja kun iskarin kiinnitystä muutetaan vertikaalisessa suunnassa niin saadaan muokattua auton maavaraa. Kun iskaria siirretään horisontaalisessa suhteessa tukivarteen niin "muuttuu iskarin jäykkyys", jousen jäykkyys valitaan siten että vaimentimen liikeradasta on haluttu määrä käytössä molempiin suuntiin, jousen esijännityksellä tehdään hienosäätö.
Pikkuautoissa on tietenkin vähän eroa säädön kanssa kun hypitään isosti ja iskarit kun on mitä on!!

Tämä oli mun mielipide!

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #32 : 22.05.12 - klo: 00.45 »
nyt on lähtenyt silleen kivasti lapasesta toi reikien määrä  :shocked:

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #33 : 22.05.12 - klo: 08.18 »
nyt on lähtenyt silleen kivasti lapasesta toi reikien määrä  :shocked:

Niin lähtikin, en saanut poraa pysähtymään..!  :laugh: Evo II versiossa reikiä tulee olemaan vähemmän, hieman isommalla välillä niinkuin takatolpassa onkin jo ja reijäthän kannattaa tehdä ympyrän kaarelle, niin iskarin kallistaminen ei vaikuta ajokorkeuteen, niinkuin nyt vaakarivissä olevien reikien kanssa.

Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa jperala

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #34 : 22.05.12 - klo: 08.23 »
Hetken ajelun jälkeen sulla on vaan yksi ISO reikä  :shocked:
Tiger II

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #35 : 22.05.12 - klo: 08.32 »
Niinhän siinä jo kävi :tongue:

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #36 : 22.05.12 - klo: 08.33 »
Joo, mut se olikin tiedossa jo etukäteen kun kävi se moka tossa reikien etäisyydessä.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa KiSaVa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #37 : 22.05.12 - klo: 10.43 »
mitä lähemmäs rengasta liikutat iskaria tukivarressa, sitä jäykemmäksi sekä jousitus että vaimennus muuttuu.
Progressiivisuus myös vähenee.

Mikä aiheuttaa jousituksen progressiivisuuden lineaarisia jousia käytettäessä? Vastaus ei varmaan voi olla kuin vipuvarsisuhteet? Yllä olevan väitteen mukaisesti progressiivisuus on siis maksimissaan kun jousi on pystyssä, koska kallistaessa se vähenee? Vipuvarsisuhteiden muutoshan on minimissään silloin kun jousi on pystyssä, samaa mieltä? Eli ei se olekaan hyvä selitys tilanteeseen jossa progressiivisuus on maksimissaan. Mikäs se sitten on? En väitä mitään vaan kyseenalaistan..
« Viimeksi muokattu: 22.05.12 - klo: 11.05 kirjoittanut KiSaVa »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #38 : 22.05.12 - klo: 11.05 »
Progressiivisuus kasvaa mitä enemmän kallistat iskaria.

Ja kaikki johtuu nimenomaan ylipäätään vipuvarsien geometrioista.

Kun iskari on kallellaan niin tukivarren ollessa alimmassa asennossaan on tukivarren ja iskarin välinen kulma erittäin suuri.
Eli kun lähdetään painamaan jousitusta kasaan niin alkuun rengas liikkuu paljon, mutta iskari painuu vain vähän.
Ja mitä ylemmäs mennään, sitä enemmän tukivarsi alkaa kääntymään suoraan iskaria kohti.

Tästä tulee se progressiivisuus.

Mitä enemmän viet iskaria yläpäästä sisäänpäin, eli kallistat iskaria, sitä progressiivisemmaksi jousitus muuttuu.

Poissa KiSaVa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #39 : 22.05.12 - klo: 11.51 »
Ok. Tämän voinee hyväksyä, mutta se onkin päinvastoin kuin aiemmassa postauksessasi :wink:

Toisinsanoen, mitä lähemmäs rengasta liikutat iskaria tukivarressa (= kallistat), sitä jäykemmäksi sekä jousitus että vaimennus muuttuu.
Progressiivisuus myös vähenee.

Boldaus minun

Progressiivisuus kasvaa mitä enemmän kallistat iskaria.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #40 : 22.05.12 - klo: 13.32 »
Mielestäni iskarikulmasta riippuvaista progressiivisuutta on kahdenlaista. Toiseen vaikuttaa iskarin "kaltevuus", toiseen "pystysuoruus". Tottakai molemmissa tilanteissa kaikki asiat vallitsevat, mutta asian painopiste muuttuu.

Kallellaan olevassa iskarissa progressiivuus ilmenee suhteessa liikkeen määrään. ts. Iskarin liikkeen pituus riippuun tukivarren kulloisesta asennosta.

Pystysuoraan iskariin progressiivuus on vastaavasti enemmän liikkeen nopeuteen riippuvainen, koska iskarin liike on hyvin samassa suhteessa tukivarren kanssa.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa rhm

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #41 : 22.05.12 - klo: 13.51 »
Tuolla on viimeisessä kohdassa selitetty aika hyvin tuota hommaa.. (jos lontoo taipuu)

http://home.scarlet.be/~be067749/58/c2/index.htm

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #42 : 22.05.12 - klo: 14.42 »
Ok. Tämän voinee hyväksyä, mutta se onkin päinvastoin kuin aiemmassa postauksessasi :wink:

Toisinsanoen, mitä lähemmäs rengasta liikutat iskaria tukivarressa (= kallistat), sitä jäykemmäksi sekä jousitus että vaimennus muuttuu.
Progressiivisuus myös vähenee.

Boldaus minun

Progressiivisuus kasvaa mitä enemmän kallistat iskaria.

Siellä on näköjään rivit hyppineet kun olen läppärillä taas räpeltänyt.
Eli virhe näyttäis olevan.

Mutta huomaa kuitenkin että on eri asia siirtää iskaria tukivarressa ulospäin.
Silloin muuttuu koko jousituksen jäykkyys.

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #43 : 22.05.12 - klo: 18.28 »
Oliko tässä puhuttu kahdesta eri muutoksesta samaan aikaan?

1. Muutetaan iskarin kiinnitystä yläpäästä
2. Muutetaan iskarin kiinnityspistettä tukivarressa. (Kulma muuttuu jollei liikuteta myös yläkiinnityksen paikkaa ja siten pidetä kulmaa vakiona.

Pitäisikö siis kiinnitysreikien etäisyys olla sama sekä ylhäällä että alhaalla? Tai ylhäällä tiheämmin?

Ykköskohdassa vaikutetaan ilmeisesti vain iskarin kulmaan. Kakkoskohdassa liikutetaan iskarin etäisyyttä hinge pinnistä renkaan suhteen.

Hyvää ja opettavaista keskustelua. Olen oppinut uutta ja ehkä osaan seuraavalla kerralla säätää autoa paremmin.  :wink:



Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Iskarin asento
« Vastaus #44 : 23.05.12 - klo: 07.57 »

Näin se hajos!  :grin:


Tää ei hajoa!


Piti alunperin tehä vähän kaarevaks toi reijitys, mutta kiireessä sai suoralla, mutta kaltevalla linjalla olevat reijät kelvata.


Ja kyllä toi asento tuntuu vaikuttavan tohon auton käytökseen, kun vähän kerkes testailee.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)