Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - pajatso

Sivuja: 1 [2] 3 4
31
moro,

noniin. Oliskohan tuossa sopiva sävy.

     -p-

32
Moro,

ei kyllä millään jaksais purkaa... toisaalta aika suoraviivaista hommaa...

Mutta vois kyllä tarraakin kokeilla, jos jostakin oikean väristä löytyisi.

Tähän ei ole kamalasti rahaa mennyt:
Ratio-osat 20eur
Nopeudensäätimet, 4kpl, yhteensä ~70eur
4 X halpis porakone  40eur
6Ah lyijyakku + laturi 50eur
ketjua + ketjupyöriä 30eur
Pultteja & ruuveja 10 eur (valtaosa löytyi omasta takaa)
pari laakeriyksikköä 20eur
trapetsiruuvit irrotettu työpöydän irvikuvasta. maksoi 9,90eur
Valtaosa rungosta romumetallia, ehkä 15eur ostettua tavaraa
sähköjohtoa, nippusiteitä yms 10eur
biltemasta naisten pyörän kori (verkot ikkunoissa) 5eur
Vanhoja rullaluistimen laakereita 0eur

no, vajaa 300eur...

     -p-

33
Moro,

jospa yrittäis taas edistää pienoiskuormaaja-projektia.

Maalaaminen tarkoittaisi koneen purkamista ja kasaamista... sitähän ei tee tässä tapauksessa Erkkikään.

Olettekos hommanneet jostakin tarraa jolla vois pinnoittaa työkoneen? Varmaan semmonen "työkoneen keltainen" tulee....

      -p-

34
Bensa-autot / Vs: Moottorisaha RC-projekti
« : 15.02.11 - klo: 21.27 »
Moro,

no nyt näyttää hyvältä.

Mitäs makso rattaat toimituksineen?

Itse kiinnitin rattaat akseliin siten, että: Pistin eka rattaan akselille oikeaan kohtaan, sitten viilasin akselia hieman aivan rattaan vierestä, ja porasin reiän viistoon(lähes akselin suuntaisesti), niin että se on puolittain rattaan - ja puolittain akselin puolella. Siihen kierre jenkatapilla (tais olla M4) ja pidätinruuvi perään. Eli jos ratas haluaa pyörähtää akselilla, niin sen pitää halkaista ensin pidätinruuvi pituussuunnassa. Ja pidätinruuvi poistaa myös välyksen kiristyessään sinne kierteen loppua lohti.

Mutta jos ratas on ihan levyä (=ohut), niin sitten akseliin kannattaa kiinnittää varmaan joku "pusla/holkki",esim yllä mainitulla tekniikalla tahi hitsillä, ja siihen ratas kiinni muutamalla pikku pultilla. Säätö vaikka aluslevy(i)llä.


       -p-


35
Bensa-autot / Vs: Moottorisaha RC-projekti
« : 06.02.11 - klo: 21.14 »
Moro,

Se voi olla vaan ihan hyvä että ketju katkeaa kun pomppaa rattaalta. Pistä vaan sitä 3/8 ketjua. Tuo auto on kuitenkin aika kevyt, ja renkaat pienet. Ei sinne mitään kovia vetoja tule...jos ketju pysyy oikeassa paikassa.

Tärkeämpää varmaan olis että se ketju tosiaan pysyy rattailla. Itse laittaisin varmaan jotkut muoviohjurit sivuttaissuunnassa joka rattaaseen "tulopuolelle".
Voihan sen ohjurin tehdä vaikka siten, että 2 muovikiekkoa on kiinni siinä sahan akselissa pyörimässä rattaan molemmin puolin. Kiekkojen reunoihin sorvaa vielä vähän hakua...

Näistä voi saada jotain ideaa:
http://www.motokeidas.com/shop/product_catalog.php?c=50


     -p-

36
Ei kait sulla pajatso nyt sitten ole ns. tuplasyöttöä (tai nelinkertaista syöttöä) virralle? Eli jos tuo power unit syöttää virtaa vastarille, niin ei kai noparit nyt sitten vielä lisäksi syötä BEC:iä tuolle power unitille? Se saattaisi selittää tuota "ryömintää".





Moro,

no  tuohan se saattaa olla, kun jokainen nopeudensäädin puskee kuutta volttia sinne power unitille. Kokeilen ottaa sen power unitin pois, ja nypin punaiset piuhat irti kolmesta säätimestä. Ja pistän yhden sulakkeen...
Kiitti.

      -p-

37



Mikä tuon power unitin varsinainen funktio on tuossa koneessasi? Eikö tuon varsinainen tarkoitus ole se, että jos koneessa/laitteessa on large scale-servoja, jotka syövät suurempaa virtaa, niin vain antaa servoille tarvitsemansa suurempi virta/korkeampi jännite? Tuolla siis meikäläisen näkemyksen mukaan vain annetaan enemmän ruutia servoille, jos vastari ei siihen pysty.

Nyt tilanne näyttäisi siltä, että ruokit tuolla power unitilla vain noparille suurempaa  "käskemisvirtaa", jolla ei ole noparin toiminnalle mitään merkitystä, sillä tämä virta on lähinnä noparin tarvitsema ohjaussignaali. Nopari ottaa suuren virtansa moottorin pyörittämiseen suoraan akusta omien johtojensa kautta.

Itse toteuttaisin vastaavan siten, että yksi nopari antaa BEC-virran vastarille, muista nopareista punainen piuha irti servoliittimestä. Noparien todelliset virtapiuhat akkuun normaaliin tapaan. Tuon power unitin ottaisin kokonaan pois, siitä ei liene hyötyä.

Jos moottorin stall current on pienempi kuin noparin max. virta ja voltit on oikeissa rajoissa, niin silloin noparin pitäisi kestää ilman sulakkeitakin.
[/quote]

Moro,

koneessa on 12V lyijyakku, joten power unitista saan sen käyttöjännitteen tuolle vastaanottimelle.
...ja jos tarttee 6V/muutamaA jossakin muussa jutussa, niin on saatavilla. Vähän niinku BEC käytössä tällä hetkellä. Mutta kuten sanoit sen voisi varmaan poistaakin ja ottaa jännitteen yhdeltä nopeudensäätimeltä.

Nopeudensäädin kestää varmaan hienosti vaikka moottorin jumittaisikin, mutta laitteen mekaniikka ei. Ruuvikäyttöjen työntövoima 12V:lla on noin 1500N = 150kg = game over jos jotain kamaa välissä sopivassa paikassa. Sulakkeella koetan lähinnä suojata siis ihan mekaniikkaa.

Mutta alkuperäinen ongelma oli niiden sulakkeiden palamisen yhteydessä. En usko että sen power unitin poistaminen muuttaisi sitä. Ehkä power unitin sijaan vastaanotin olisi alkanut haista jos power unittia ei olisi ollut välissä.

Laitan varmaan yhden 30A sulakkeen, niin silloin katoaa kaikki sähköt, eikä tule mitään mystistä kärytilannetta.


    -p-


38
Moro,

mistäköhän johtuu seuraavanlainen ongelma:

Kyseessä siis tuo pienoiskuormaaja. Lisäsin yhden aiemmin kuvatun videon joutuubiin...
http://www.youtube.com/watch?v=FW4fEtwIWXo

Eli laitteessa on 4 kanavainen vastaanotin, jonka perässä on tällainen power unit:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8355
, jonka perässä on neljä nopeudensäädintä.
Kaksi on ajoon, vasen - ja oikea puoli ja kaksi kauhan toimintoihin. No, näin jälkeenpäin ajatellen tuo "power unit" on varmaan turha, mutta ei varmaan haittaakaan tee.

Pistin laitteeseen kaksi 20A sulaketta, yksi ajoon ja toinen kauhan toimintoihin. Lähinnä ettei mikään menisi ihan solmuun. Sulakkeet ovat akun ja nopeudensäädinten plussien välissä, eli akun plussasta piuha sulakepesään ja sulakepesältä sitten kahden nopeudensäätimen plussaan... ja kaksi näitä settejä, toinen kahdelle ajomoottorille ja toinen kahdelle kauhan toimintojen moottorille. Power unit saa syötön suoraan akulta.

No, jos nyt esim ajo sulake palaa, niin silti laitteella voi ajaa, mutta tooosi verkkaisesti. Ikävänä lisämausteena sopassa on se, että koneesta alkaa nousta vieno "vanhan sähkön" tuoksu jos sulake on palanut.

Oma epäily on, että noparit saavat plussan nyt jotain muuta kautta. Olisko sen säätimien "ohjauspiuhojen" kautta? Eli se power unitti yrittää syöttää kahta nopeudensäädintä joiden sulake palanut, mutta sen rahkeet ei oikein riitä.


Eli kysymys kuuluu pistänkö vain yhden "pääsulakkeen", vai poistanko senkin?

Onkos näissä vehkeissä yleensä sulakkeita? Kehitystyössä ovat ainakin kivoja, voi silloin tällöin joku kalliimpi komponentti säästyä.


   -p-

39
moro,

juu, ei varmaan pysty siihen mitä sivuilla lukee. Mitä lie esim se pulsed tarkalleen tarkoittaakaan... Lankamäärä speksi vois ehkä täyttyä... Mutta luulisin että pyörittää sitä 350W @ 12V moottoria ihan ok.

Meitin planeetan rajoitteet kannattaa kyllä muistaa kun noita halpoja tilaa. Ne liittimet oli muuten kamalat, mutta ei kai kukaan ny niitä käytä. ;)

-p-

40
Moro,

kylläpä löytyi kivan oloinen vaihteistomoottori printterin sisältä...työkoneita ajatellen. Kannattaa aukoa noita jos tekee pikkubudjetilla.

-p-

41
Moro,

Vaihda siihen "protolaitteeseen" kiertävämmät moottorit. Vaihdehan sinänsä on varmaan ihan hyvä. Bebekistä?

Pakkikin olis varmaan tuossa koneessasi tarpeen.
Tällaset on omassa 25kg painavassa mörököllissä ohjaamassa 12V akkuporan moottoreita MP akun sähköillä:
http://www.rcmart.com/catalog/rc-brushed-high-frequency-motor-speed-controller-p-2009.html?cPath=293_51
Kestoa luvataan mukavasti, halpa,...

Etsin ite kanssa vähän aikaa harjallisen säädintä, jossa luvataan 12V kesto.

-p-

42
Moro,

liian kylmä vääntää rautaa tuolla varaston "pajassa".

Mätin hiekkaa pojan kanssa:
http://www.youtube.com/watch?v=UDYLwu97juk

    -p-

43
Moro,

Parantelin vähän kauhaa, että saa enemmän tavaraa kyytiin. Sopiva verkko löytyi Bilteman polkupyörän korista (4,5eur). Korin leveys oli just passeli, ja verkon silmäkokokin aika sopiva.

Samasta korista teen varmaan myös ikkunoihin verkot.

    -p-

44
Moro,

joku patentti-implantti noihin olis kyllä keksittävä... Kohta joutuu jotain sika-systeemiä kokeilemaan. Sopivat renkaat on tosi vaikee löytää, ja jos löytyy, niin ne on ku pullataikinaa painavampien koneiden alla.
 
     -p-

ps. jos joku tarttee 4kpl semmosia rock crusher-renkaita (kerran koitin toista paria sisätiloissa), niin voisin luopua sopuhintaan...

45
Moro,

Sama ongelma itellä. Pakko olla kone "pukeilla" tai renkaat on ihan soikeena kun lähtee ajelemaan.

Hemi: Oliko se sinun rengas tämä?
Baumaschinen-Reifen 1

Vollgummireifen für verschiedene Baumaschinen von Bruder.
Profil, Durchmesser und Breite ist wie beim Orginal.

Reifen : D: 104 mm, d: 55 mm, B: 39 mm - Preis pro Stk.  22,50 EUR

Die Reifen sind auch in einer  weichen Gummimischung zu haben ca. 20 Shore.
Preise für die weiche Mischung:
 24,50 EUR/Stk.


Hinta on kyllä ankara... Mitä luulet kantaiskohan se dumpperin rengas (sama kovuus, shore 20, kuin sinun renkaassa) tuon meikän lähes 30 kiloisen laitteen?

Entä millä nuo saa tiukasti kiinni vanteeseen? Liimaa kai...

    -p-

46
Huomenta,

Joo se painaa nyt noin 26kg. Kauhalla vois nostaa varmaan noin 50kg, mutta laite tietysti kippaa katolleen semmoisilla kuormilla. 10kg möykkyä voi liikutella vielä koneen kaatuilematta.

    -p-

47
Moro,

kokeilin tehdä vähän lumitöitä pienkuormaajalla kun kelit lauhtu. Pyörät sais olla pikkasen isommat. Kauhakin vois lumen mätössä olla suurempi. En ole ehtinyt vielä paljon ulkonäköön panostamaan, mutta tiivistysmassa on hommattu, joten jossain vaiheessa maalia pintaan ja metalliverkkoa ikkunoihin.

Toimiikohan tää:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8WOZOBrMXEE[/youtube]

    -p-

48
moro,

toimisikohan pieni paineilmasylkky öljyn kanssa? En muista onko tästä ollut jo puhetta... Varmaan kestäisi hienosti nämä paineet. Tuntuu aika työläältä värkätä itse sylintereitä. Sylinterin ulkonäköähän voisi vähän virittää...

   -p-

49
Moro,

kokeilin tänään Rock crusher crawler renkaita pienkuormaajaan.

Vaikka sulloin renkaisiin todella jämäkkää solumuovia, niin ei auttanut. Kantavuus oli nippa nappa ok, mutta rengas nyrjähti koneen alle pitävällä alustalla paikallaan kääntäessä. Syynä löysähkö kumi + aivan järjetön pito 25 kiloisen koneen alla.

Vaihdoin takas 2.2 monsterirenkaan. Se on kyllä paljon kovempaa ja paksumpaa kumia.

Harmi, koon puolesta se rock crusher olis ollu tosi hyvä.

    -p-

50
Moro,

ok, kiitti Juupeli. Tuosta rohkaistuneena tilasin RC-garagesta 4 X 2 rengasta. Oli tarjouksessa 12 egee pari. Eikös se ole ihan järkevä hinta?

     -p-

51
Moro,

pitäis löytää pienkuormaajaan pikkasen isommat pallot. Pari sivua sitten löytyi RC4WD linkin takaa jotkut rock crusherit, jotka olis varmaan aika sopivat ja asiallisen näköiset.

Ovatko nuo kaikki 2.2 tuuman renkaiden vanteet saman levyisiä? Onko 2" joku standardi? Sorvasin nykyiset vanteet 2.2 tuuman monsterin rengas mallina.

Entä onko jollakulla tuota Rock crusher rengasta työkoneessa? Tarviis olla aika jämäkät....

     -p-

52
Moro,

itse olen aloittelija RC asioissa, mutta varmaan aika monet säätimet kestää sen 12V jännitteen. Ainakin ne CTI:n säätimet joista on tässä puhuttu.

Noiden moottoreiden "järkevä yläpään jännite" on 9,6 - 14,4V speksin mukaan, eli muitakin kuin 12V akkuja vois käyttää. Riippuu ihan siitä minkä verran haluaa tehoa / kierroksia ulos(12V pyörii ~30r/min = aika verkkaisesti kulkeva laite). Lyijyakku on toki halpa, ja jos koneeseen tarvitsee massaa (tai massasta ei ole haittaa), niin sillä sitä tulee. Esim Biltsun sivuilta löytyy aika monenlaisia huoltovapaita lyijyakkuja.


Hemi: hieno laite. Minkälaisilla maaleilla maalaat?

    -p-

53
Moro,

no äkkiseltään näyttäis speksien valossa, että ihan mikä vaan säädin riittää. Virta kahdella rinnakkaisella moottorilla lukittuneenakaan ei nouse kuin 5A tienoille.

Noihin vaihteistoihinhan voisi löytyä aika halvalla joku tehokkaampikin moottori...

    -p-

54
moro,

tga-480; tuleeko joku liukuohjattu / telakone? jos näin, niin kannattaa varmaan valita joku pakkiviiveetön säädin. Itellä vähän närästää tuo viive. Eikös Hemillä ollut joku asiallinen viiveetön säädin tiedossa jokunen sivu sitten. Tehojen puolesta riittää varmaan aika kevytkin.

     -p-

55
Moro,

joo, jos tarkoititko sitä ketjua jota käytin pienkuormaajan voimansiirrossa? Se saattaa olla vähän turhan tymäkkää. Ketjun leveys muistaakseni 12mm, ellei enemmänkin = melkein mopon ketjua. Vetolujuus ~0,5 tonnia.

Joku alennusvaihde varmaan sitten sen Suitsan laatikon perään. Kelaa liikaa vauhtia. Tiisseli kuitenkin normaalisti...  :wink:

    -p-

56
Moro,

kyy, ja sitten kun tuossa "bobcatissa" on aika kriittistä että saa sen kuupan kääntymään maksimit ylöspäin  mitä pystyy. Nyt tuo kulma vaihtelee varmaan 20 astetta riippuen millä vauhdilla vetää rajaan, ja tietyn nopeuden jälkeen on osat tosi tiukalla. Roottoriin on ladattu kivasti liike-energiaa kun se pyörii kovaa...

Ainakin nuo halpis porat vetää ihan liuskat kiinni kun sormi irtoo liipasimelta. Eron huomaa kun koittaa pyörittää istukkaa liipasin pohjassa tai painettuna ilman akkua.

   -p-

57
Moro,

Ridlerille: Ok. Mutta eikös sillon se koko kierteelle vastaaminen ole vain toiseen suuntaan, ns. "vetosuunta" silti probleema?  ...jos voimaa tarvitaan heti tämän mekaanisen rajan jälkeen.


IMN: juu, eli raja kohdattaessa nopea pysäytys. Esim akkupora pysähtyy melko nopeasti kun sormen nostaa liipasimelta. Nyt omassa laitteessa jos vetää hanikat kaakossa noston rajaan, niin alkaa metalli taipua, vaikka raja onkin auki. Ja toiveena tietysti olisi myös että heti rajasta lähdettäessä olis noin about täydet löylyt käytössä.


 -p-

58
Moro,

en ehkä ihan ymmärtänyt Riddlerin ideaa, mutta tuntuu vaikealta hahmottaa miten vedon alun rasituksen saisi välittömästi koko yhden kieroksen kierteelle... Jos systeemiin saa "väljää", niinkuin Juupeli sanoi, niin silloinhan ongelman saa kyllä pois.

Kierretappimaisessa lähestymisessä jotenkin kuulostaa että kierteiden harjat voisivat jossain tilanteessa napsahtaa kohdakkain -> kaikkien jumitusten äiti.


Asiaa hieman liipaten;
Itteä kiinostais tosi paljon jos jollakulla olisi yksinkertaista ideaa sähköjarrun (kuin akkuporassa) tekemiseen puomin noston tyyppiseen systeemiin päätyasemiin. Ja siten että päätyasemasta pääsee vielä pois. :azn: Varmaan joku ajastinpiiri tekemään puolen sekunnin jarrutus jne...

59
Moro,

no pitää vähän kattoo miten se majakka istuis... Onhan tuossa meikän laitteessakin kokoa aikalailla. Jos se ei kauheesti yli 35mm halkaisijainen ole, niin joutuu laittamaan.

    -p-

60
Moro,

ainoa ongelmahan tuossa mekaanisessa rajoituksessa jossa kierre loppuu on se, että jos voimaa tarvitaan heti, niin kierteiden ekat jengat on aika kovilla. Mutta esim lavan noston yläpäähän todella jees.

Saisko pienen ristikkonivelen korvattua parilla kierrejousen pätkällä? Entä saiskoha kaivinkoneen kauhaan vietyä voiman akseleilla + jousen pätkillä(jousi aina mutkassa).... Jotenkin ne servot siellä kauhassa näyttää "hauskoilta".

Ite taisin löytää just majakan omaan pienkuormaajaan. Joku tiedelelusetti...


 -p-

Sivuja: 1 [2] 3 4