Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - pajatso

Sivuja: 1 2 [3] 4
61
Moro,

Se oli semoinen ihan perus kiertopotikkavekotin, jossa oli kolme toimintamoodia.

Tarkoitin sitä, että samalla tikulla saa suunnan ja nopeuden (Suunta: mihin suuntaan väännät rikkua ja Nopeus:kuinka paljon tikkua vääntää). Toisin kuin toisesta tikusta suunta ja toisesta nopeus.

Nelisuuntainen potikka kuulostaa mielenkiintoiselta....


 -p-

62
Moro,

jos letkuohjattavan tekee ja servoja käyttää, niin varmaan noista halvoista servotestereistä saisi aika helpolla elegantin ohjaimen tehtyä. NOpeus ja suunta samassa tikussa.

Ite ostin yhden testerin muun rojun mukana hobbykingistä, ja maksoi muistaakseni 2,95 taalaa pala. Servoissa itessään on kuitenkin jo pienessä paketissa h-sillat ja modulaatiot sisällä.

    -p-

63
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 06.11.09 - klo: 08.09 »
Moro,

Yhdellä trimmerillä voi olla aika ärsyttävä säätää kohilleen jos jokin juttu on kovin herkkä.

Paat siihen karkeeseen säätöön sen 5k trimmerin (ninkun sulla jo onkin), ja sen rinnalle vaikka 100k. Tällä "shuntilla" saat säädettyä tarkkaan, ja on pienempi ja halvempi kuin monikierrospotikat.

    -p-

64
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 31.10.09 - klo: 14.07 »
Moro,

Kuormaajan tilanne.

   -p-

65
Sähköautot / Vs: Hot Wheels tutka
« : 29.10.09 - klo: 08.21 »
Moro,

katos vaan... Ite ostin pari tällasita kun myivät ideaparkin lelukaupassa 5eur kappale. Olisko ollu noin vuosi sitten. Jotenkin pisti silmään se alennus; normaalisit jotain 70 egee, nyt 5 euroo. Toinen on vielä paketissa.

Saiskohan tuota jotenkin viritettyä... Pitää varmaan purkaa ja kattoo mitä se on syöny.


     -p-

66
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 23.10.09 - klo: 22.19 »
Moro,

no näköjään en:

Tällanen ilmotus tuli:
Virhe!
Tiedostokansio on täynnä. Yritä pienemmällä tiedostolla ja/tai ota yhteyttä ylläpitäjään.

...mitä lie tarkoittaneekin...tiedostot oli 60k kipale.

    -p-

67
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 21.10.09 - klo: 19.25 »
moro

taitaa teho puolella jännitteellä olla aikkas rajusti alhaisempi... Virtakin nääs laskee jännitteen myötä. Kierrokset menee suht lineaarisesti jännitteen mukaan.

      -p-

68
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 20.10.09 - klo: 20.47 »
Moro,

Joo, just se bebekin vaihdemoottori mikä maksaa 15 euroo pala.

Ite laittaisin isompaan koneeseen telan molempiin päihin tuollaiset vaihdemoottorit, niin ei tarviis ruveta rakentamaan mitään laakerisysteemeitä nollasta. Keskelle sitten jotain tukirullia, vai mitä ne nyt on...

Itellä on pari vähän isompaa laitetta tehty 10egen akkuporan moottoreilla. Karkeasti omiin kokemuksiin perustuen; yksi huono akkuporan vaihteistomotti (80W / 5Nm / 550r/min) / 10kg luulis riittävän hitaaseen ajoneuvoon. Akkupora on kyllä puskutraktoriin liian nopea. Itellä on välitetty alaspäin noin 3X tuossa 20+kg painavassa pienkuormaajassa.


    -p-

69
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 20.10.09 - klo: 11.27 »
Moro,

samaa mieltä. Nuo copalit voi olla aika väsyneitä ja turhan nopeita kun ruvetaan rautatelaa pyörittämään.

Ite kokeilisin vaikkapa bebekistä löytyvillä 12V yleismallin vaihteistomoottoreilla...jos ne sopii sisään. Niissä kierrokset olis aika kohillaan puskutraktoriin, 0,5r/min. Ja vääntö yli 3Nm, eli pikkukivet telan välissä ei heti toppaa menoa.

       -p-

70
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 11.10.09 - klo: 12.58 »
Moro,

juu, takaseinään tulee joku muotopelti.

Kone painaa nyt tuolla 7Ah lyijyakulla tasan 20kg. Ainakin kilo-pari tulee vielä kopin rakenteista. Pitänee laittaa lisää telttapatjaa renkaisiin.

Nykykoneet on kyllä niin hienosti muotoiltuja, että alukulma/pelti väkästyksillä on vaikea päästä samaan lopputulokseen. No, tässä ekassa laitteessa olikin ehkä etusijalla toiminnallisuus ja raaka voima.  :evil:

   -p-

71
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 10.10.09 - klo: 21.49 »
Moro,

Homma etenee...hitaanlaisesti. Miks kukaan ei varottanu että tähän menee näin paljon aikaa.  :wink:

Mitäs raati sanoo. Tuleeko tyhmän näkonen jos katon vetää yhtenäisenä takaseinään saakka?
Joissakin vanhemmissa Volvo kuormaajissa on muistaakseni noin.


     -p-


72
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 27.09.09 - klo: 13.15 »
moro,

Pienkuormaajassa kopan teko menossa. Pitäis tiivistellä vähän levyjen saumoja. Onko kukaan törmännyt  vastaavaan tiivistelyhommaan? Mikäköhän toimis parhaiten jos tulee maalia päälle? Akryylimassa? Sikaflexi?


     -p-

73
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 08.09.09 - klo: 23.16 »
moro,

Pienehkö peltipakkihan se oli, ja jotain rojua sisällä. Näyttäis painavan aika tasan 6kg.

Pitää vielä tehdä rajat puomin nostoon ja rasvata trapetsiruuvit ennenkuin kokeilen maksimeja. Keikahdushan siinä ekana tulee vastaan...

     -p-

74
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 08.09.09 - klo: 22.47 »
Moro,

nyt olis pienkuormaajan liikkeet aika hyvällä mallilla. Seuraavaksi 12V 7Ah lyijyakku biltsusta ja koppaa & maalausta. Biltemassahan näyttäis olevan uusia latureitakin...

     -p-

75
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 03.09.09 - klo: 22.35 »
Moro,

Tuli pieniä mutkia pienkuormaajan matkaan, kirjaimellisesti. Luulin että puomia nostava akkuporan moottori + ruuvi mahtuis suorana pötkönä laitteen sisään. No, ei se vaan mahtunu.

Tein mutkan, ja "pääsylinteri" on nyt valmis. Aika jämäkkä sylkky tuli.

Toivottavasti viikonloppuna puomi liikkuu...


    -p-


76
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 27.08.09 - klo: 18.38 »
moro,

Jaksamisia Juupelille. Kurjia juttuja mutta eiköhän se siitä...

Juu, takaseinään tulee päälle varmaan semmonen muotoiltu pelti. Tuo suora seinä tuo mukavasti jäykkyyttä, mutta näyttää aika...seinältä. Vai valaiskohan S100:sta sievät muotoillut pikku painot jotka pistäis pulteilla kiinni takaseinään.

      -p-

77
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 22.08.09 - klo: 11.58 »
Moro,

pienkuormaaja etenee pikkuhiljaa. Pistin trukkipiikit kiinni, niin näkee vähän paremmin tuota toimintaa. Voimaa on riittävästi.

Puomin nosto olis seuraavaksi työn alla.

      -p-

78
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 14.08.09 - klo: 11.34 »
Moro,

rakentelin rajakytkimet pienkuormaajan kauhan kääntöön, ja kaikki roju moottoreineen ja ruuveineen on survottu 50X50 puomin sisään. Ahdasta on, mutta sopi.

Ongelmaksi muodostuu pysäytys. Kun 12V jännitteellä vetää täydet jengat, niin ei meinaa oikein pysähtyä heti kun kytkin aukeaa. Onko kellään mitään kikkaa jolla rakentaa sähköinen jarru (kuten akkuporassa) tuon pakillisen nopeudensäätimen ja rajakytkinten kaveriksi.

Jos en muute keksi, niin pitänee rajoittaa kierroksia (jännitettä), sillä voimaa on pienemmälläkin jännitteellä aika mukavasti.


       -p-

79
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 10.08.09 - klo: 11.58 »
Moro,

itellä on neljä näitä kuormaajassa (ajo + kauhan toiminnot):
http://www.rcmart.com/catalog/rc-brushed-high-frequency-motor-speed-controller-p-2009.html?cPath=293_51
Ainoa tuolla RC martissa missä sanottiin että kestää 12V. Voihan jotkin muutkin tietty kestää...

Mutta nuo CTI:n systeemithän näytti asiallisilta. 12V, jne. Kai noilla ohjais akkuporankin moottoreita jos välitys on hidas...

Mutta on se aikamoinen rykäsy, kun ite pari kertaa vetässy vivun ääriasennosta toiseen. Toiseen suuntaan ei noissa omissa taida olla viivettä. Ei uskois miten nopeesti painavallakin laitteella suunta vaihtuu.


     -p-


80
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 10.08.09 - klo: 09.07 »
Moro,

Voikos sen servon potikan korvata ihan vastuksella, kun mittaa arvon nollakohdassa? Sitten ei anakaan vaeltele.

nuo nopeudensäätimet kyllä äkkiä nostaa hintaa aika rapsakkaasti. Ite tilasin nekin sieltä kaukomailta (4kpl ~ 100$). Monesta paikkaa ei vaan enää saa noita harjallisten säätimiä. Harjallinen on ilmeisesti kuitenkin järkevä näissä hitaissa vehkeissä?

Onko sinulla nopeudensäätimessä pakkiviive? Eli saako koneella tehtyä niitä temppuja joita netti on pullollaan  :wink:

   -p-

81
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 07.08.09 - klo: 08.32 »
Moro,

RcJuho; kyllä nämä aina sen verran vaatii soveltamista, että vaikea on mitään kovin tarkkoja ohjeita ruveta väsäämään. Tarkan ohjeen tekemisessä menee sama aika kun tekis koko laitteen.

Oliskohan jossain foorumilla jotain rakennuspäiväkirjaa valmiina? Niistä vois päätellä asian vaativuutta, ja saaja jopa auttavan ohjeen miten toimia.

     -p-

82
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 06.08.09 - klo: 16.01 »
Moro,

näin aloittelijana tuntuis että yksinkertaisin vois olla esim tuo "bobcatti". Siinä tarvitaan vaan 4 kanavaa perustoimintoihin (toimiakseen juuri niinkuin esikuvansa), ei ole tasauspyörästöjä, jne.

Puskutraktori on varmaan vielä helpompi.

Ei itellä kyllä vielä ole ihan tonnia meennyt, mutta se varmaan auttaa että tekniikka on jollakin tasolla lapasessa. ;)   ...ja vähän työkaluja nurkissa.

    -p-

83
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 05.08.09 - klo: 23.15 »
Moro,

miten, Hemi, teit ne kipin rajakytkimet? Onko joku nopeudensäädin ohjaamassa kipin moottoria, rajakytkimet liikkeen päissä ja diodi kytkimen rinnalla? Vaiko jotain hienompaa?

       -p-

84
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 31.07.09 - klo: 22.35 »
Moro,

kiitoksia varmistuksesta. Pitää koittaa kevennellä viimeisiä rakenteita. Akun koolla on aika iso meritys jos/kun käytän lyijyakkua.

     -p-

85
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 31.07.09 - klo: 21.29 »
Moro,

sanokaas pidempään harrastaneet vielä että paljonko tuon kuormaajan pitäisi painaa että se olisi esikuvansa kaltainen?
Esikuva painaa noin 2,6 tonnia ja siinä pyörän akseleiden väli on 1,03m. Tässä RC vekottimessa pyörien väli on 17,5cm -> skaala noin 1:6? Nyt voisin vielä vaikuttaa painoon, joka viimeisen tiedon mukaan tulee olemaan noin 20kg.

     -p-

86
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 31.07.09 - klo: 11.00 »
Moro,

kauhan mekanismi tuotti vähän päänvaivaa pienkuormaajassa, mutta nyt alkaa olla valmista.
Näyttäis että suurin probleema näissä "bobcatin" tyylisissä vehkeissä on saada kauha kääntymään riittävästi, ja vielä siten, että se ei ole kamalan kaukana edessä. Laite kippaa muuten isommilla kuormilla.

Eli tuommoinen numero seiskan mallinen välilinkku, niin rupes homma toimimaan. Ja pakko tehdä aika vahvaksi, koska ruuvilla ja akkuporan moottorilla tulee tuota voimaa yli 1kN.

Tässä on myös jonkin verran tuota mad max -henkeä, koska laite on koottu vähän niinkuin tilkkutäkki... Dyykattua kamaa, ja alumiinikulmaa...

    -p-

87
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 12.07.09 - klo: 20.15 »
Moro,

hyvinhän se nousee. Ja voihan noihin viritellä vaikka jousen siihen "sylinterin" yhteyteen kevittämään nostoa.

Ite aattelin jousella ns. nollata kauhan painon kuormaajassa, koska siitä tulee raakan painonen. Vois olla jopa silleen että joutuu pikkusen moottorilla kiskomaan että kauha laskeutuu.

      -p-

88
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 09.07.09 - klo: 21.33 »
Moro,

tosi hienoa jälkeä tuon lavan kanssa.

Onko ne liuskat liimalla kiinni?

Lava vaikuttaa aika pitkältä. Miten tuolla vivustolla jaksaa nostaa? Onko ihan normaali kierretangon pätkä? Pitää kohta ruveta itekkin miettimään nivelpisteitä ja ruuvin nousuja...

     -p-

89
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 09.07.09 - klo: 14.09 »
Moro,

no se radion modaus oli helppo. Poistin "pykäläntekijän" ja tein alumiinista sen keskittäjän ja jousi kiskomaan sitä. Hyvä tuli.

Oli muuten Bebekkiin (tampere ainakin) tullut aika mielenkiintoisia vaihdemoottoreita näitä työkoneita ajatellen. 12V motti, oliskohan ollu 2,5mm akseli, ja perässä 1:84.4 jykevän oloinen vaihteisto. Ulostulossa joku 8-10mm akseli ja kiinnityksiä riittävästi. Hinta 15 euroo pala, mutta jos monta ostaa, niin tinkivaraakin kuulemma on.
Tää on selkeesti pienempi kuin se jo pitkään myynnissä ollut 24V sydeemi.


     -p-

90
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 08.07.09 - klo: 22.01 »
Moro,

joo, siinä vivussa on juuri ne "pykälät". Pitänee räjäyttää auki. Tuli äsken vähän jänniä tilanteita kun vipu oli kaakossa käyntiin laittaessa. Sehän ei sitten pysähdy...

Vähän hankala ajaa ja kuvata ite, ja kun tuo toinen tikku ei edes palauta. Niin, ja ekaa kertaa tällä tavalla ohjattavan ajoneuvon puikoissa.  :wink: Noista pikku pätkistä saa ehkä vähän käsitystä miten laite liikahtaa. Tuolla akulla se painaa nyt noin 8-9kg.

Pikkanen kauneusvirhe on tuo noin 1s pakin viive, mutta pysyypähän paremmin kamat ehjinä. Samat säätimet tulee myös nostoon.

Yllättävän hyvin tuntuu toimivan nuo halpis säätimet ja radiot. Ei minkäänlaista nykimistä tai muuta.

     -p-


Sivuja: 1 2 [3] 4