Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - mamyllyn

Sivuja: 1 ... 10 11 12 [13] 14 15
361


Turvallinen juottaa
Traxxas/ECx/erilliset bullet liittimet ovat myös paljon turvallisempia juottaa kuin Deans tai XT60 tai Multiplex, joissa on oikosulun vaara, jos kolvilla vahingossa koskee molempii johtimiin (kolvi kuitenkin polttaa aika nopeasti kutistesukankin läpi).

Tuohon on nyt pakko tarttua, ensimmäistä johtoa juottaessa toinen voi olla vaikka akun kylkeen teipattuna, ja toista juotettaessa, johdon päiden väliin voi laittaa vaikka muovi(lexan)levyn.

Miksi laittaa, kun EC:ssä ei tarvitse?

362
Mun mielestä kopio-deans on ehdottomasti paras, mutta mullapa onkin niitä myytäväksikin asti (tosin ei ole myynti-ilmoitusta eikä ole tulossakaan)

Hienoa,
Arvasin jonkun ottavan senkin asiaan huomioon, että näitä on muutama hassu pari myynnissä. Teen todella ison tilin ja sehän onkin hyvä syy kehua tuotetta.

Ihme kyllä, et huomannut mulla olevan mielestäsi huonompaa liitintä -eli trx:n kamaa samassa ilmoituksessa. Voit ostaa ne pois kun on niin pirun hyvät.

363
Itse käytän Power Pole liittimiä, ei lämmeneet vaikka 4000 mah 30c 2s akut turposi, riittä toi 120 A jatkuvaa mun tarpeisiin...

Hyvät pointit. Käytät väärää liitintä, kun se ei ole deans tai trx. Mutsi sano, etten saa leikkiä sun kanssa kun isi käyttää vain deanssia vuodesta toiseen ;)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

364
Koittakaa nyt uskoa että EC5 on paras ja enää ei saa muita käyttää :evil: koska ne sulaapalaahajoohukkaavirran.  COME ON!!! Pointti selvä,mutta jokainen käyttäköön mitä haluaa.Jos mä haluan tehdä liitokset apicoilla ja loput teipillä, niin se on mun juttu ja mulle paras.

Oikein. En ole missään välissä sanonnut, ettei muita pidä käyttää. Yritin kertoa, miksi tämä on parempi kuin tällä hetkellä yleisemmät liittimet.

Ps. Miksiköhän lennokeissa ja koptereissa käytetään näitä ja tekniikka kehittyy niissä muutenkin edellä?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

365
No eipä noita faktoja ole kirjoituksissasi esiintynyt toistaiseksi mihinkään suuntaan, se että olet onnistunut deansin oikkariin saamaan kertoo lähinnä teknisistä taidoistasi, ei liittimistä mitään.

- Mielipide toikin. Älä toki kokeile tuolaista liitintä, jos tulee vastaan ;)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

366
Bigbear:
Kyse nyt lähinnä onkin siitä että tarpeeksi isoja faktoja muiden littimien hyödyistä ei oo tarpeeksi suuria jotta kukaan lähtisi niitä vaihtamaan.

- Yritin vain antaa idean, miksi voisi kokeilla parempaa liitintä. Muutama on siihen tarttunut, eli jotain hyötyä kirjoituksestani oli. Ellei alussa mainitut pointit ole mielestäsi riittäviä -kun et ole ilmeisesti edes tuollaista kädessä pitänyt, niin älä vaivaudu edes miettimään asiaa.

Kukapa ei haluais ostaa akkua valmiiksi oikeilla liittimillä, tai nopari valmiiksi oikealla liittimellä, tai mitä tahansa muuta oikealla liittimellä eli liittimellä jota itsekin käyttää. Esim. jos ite pitäis ostaa uus akku ja valittavana on joko deans/ec/trx nii tottakai otan trx:n koska kaikki muukin käytössä oleva on samaisella liittimellä.

- Olet oikeassa. Miksi se standardi ei voisi olla paras liitin? Losille pisteet ainakin uuden kokeilusta.

Jos olis tarpeeksi faktaa siitä että joku muu on olenaisesti parempi niin tottakai vaihtaisin, eli tässä tapauksessa liittimen pitäis parantaa auton kiihtyvyyttä ja huippunopeutta merkittävästi jota mikään tähän astisista liittimistä tuskin tarjoaa merkittävästi paremmin kuin trx.

- Totta. Miten sitä faktaa tulee, ellei testata ja kokeilla?

Mamyllyn:
Lainaus
- Makuasioita on toki olemassa,mutta yksi iso ero näissä on:toisen saa helposti rikottua juottaessa, EC:tä tai TRX:ää ei (jälkimmäinen tosin hajoaa helposti avattaessa,toinen ei).
TRX rikki avattaessa, wtf?? En oo ainuttakaan aitoa liitintä saanu rikki missään tilanteessa..

- Tarkoitan liittimen purkamista. Lauseeni oli kirjoitettu epäselvästi. Kokeile saada ne liittimet ulos kotelosta, kun oot painanut ne kiinni. Ei varmasti tärkein pointti liittimessä, mutta onnistuu EC:llä.

Lainaus
- Tässä kohdassa olet oikeassa. Katso silti tuo taulukko,jonne on linkki aiemmassa keakustelussa. Aloitukseni pointti olikin enemmän siinä,että EC on ylivoimainen juottaa.
Sieltä ei löydy trx liitintä.

- Ei löydy, mutta liitoksen pinta-alasta voi päätellä suuntaa. Kaksi lattaa päälekkäin on tuskin paras ratkaisu?

Lainaus
- Näemmä muutkin sortuu olettamuksiin faktojen sijasta. Tuota ei saa oikosulkuun -toisin kuin taas Deansin voi saada (kokemusta on,yksi nopari rikki).
En sortunut olettamuksiin vaan kysyin että onko se samantapainen. Enkä sanonu että deans on huono "jos ne voi laittaa väärin kiinni" vaan toin sen yhtänä pointtina esille, onhan se asia jonka takia joillakin se nopari on kärähtänyt.

---------

Se mitä tulee tuohon kommentoimiseen niin tarkoitukseni ei oo haukkua nokiaa ja apple p*skaksi koska käytän samsungia vaan tuoda esille pointteja siitä miksi pitäis käyttää työtunteja näiden liittimien hyväksi. Ja tähän mennessä syitä tähän on: - (yeah, nolla kappaletta.).

- Hyvä ;) Siirtymistä toiseen ei ole helppo tehdä jos liittimen juottaminen on vaikeaa. Uusille ja kokeileville tämä voi olla hyvä tredi.

Ps. Adapterin voi tehdä, vaikka se ei ole kätevä tai hyvä ratkaisu.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

367
Aika moni henkilö tuntuu ottavan mukavasti kierroksia liitin keskustelusta, vaikka se on hyvin pieni osa lajia. Mielipiteitä riittää, jopa voimakkaita, vaikka koko liitintä ei olisi edes kädessään pitänyt. Vastaan vänkääjät voisivat ihan kokeilumielessä käydä käpistelemässä EC liittimiä ja sitten kertoa mielipiteensä. Varmasti tuossakin liitinmallissa olisi kehitettävää ja parannettavaa.

Ilmeisesti Losi on vastarannan kiiski kun käyttää EC sarjan liittimiä akuissaan ja latureissaan? Miksi siellä ei ole Deansia?





Näppärä kaverihan tietenkin poistaa moiset liittimet ja juottaa paikalle Deansit.. Vai mitä?
Olkaa rohkeita ja kokeiltaa muutakin kuin sitä samaa.

Jos tekee samaa, niin saa samaa. Haluatteko olla paikallaan vai mennä eteenpäin? Valinta on teidän :)

Kiitokset Karhu,
En tiennyt Losin jo siirtyneen näihin! Aloitin topicin puhtaasti omasta kokemuksista ja olen käyttänyt kaikkia edellä mainittuja liittimiä Tamyaa lukuunottamatta.

On ollut kurjaa nähdä,miten ennakkoluuloisia ja kehityksenvastaisia ihmisiä on tämäkin foorumi pullollaan. Koko aihe on mennyt aivan ihmeelliseksi "EC on p*ska, en tosin ole koskaan edes nähnyt sitä" kommentoimiseksi.

Onneksi kuitenkin muutama rohkea on vetänyt yv:tä ja ottanut näitä kokeiluun. Uusi polvi tässäkin lajissa tulee varmaan saamaan sen kehityksen aikaan.

Ps. Nokia on paras, iPhone ja Android on ihan paskoja.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

368
Mun mielestä kopio-deans on ehdottomasti paras, mutta mullapa onkin niitä myytäväksikin asti (tosin ei ole myynti-ilmoitusta eikä ole tulossakaan)

- Et paljoa vaadi ;-) Onhan Ladakin hyvä auto, mutta joku muu voi olla parempi?

Deansissahan ei ole mitään ongelmia, JOS osaa sen tinata.. Tinaa liittimen pintaan, tinaa johtoon, johto liittimen päälle ja lämmitys johdon päältä kunnes liittimessä oleva tina sulaa. That´s it.

- Ihme kyllä, että muutkin ovat todenneet Deansin surkeaksi. Onko se mielestäsi näinkin yksinkertaisen komponentin osalta "tekniikan huippu" ;-)

Siitä lienee turha kiistellä mikä on helpoin juottaa, ja mikä on mukavin käyttää. Tottumuksia on varmasti yhtä montaa sorttia kuin liittimiäkin.

- Makuasioita on toki olemassa,mutta yksi iso ero näissä on:toisen saa helposti rikottua juottaessa, EC:tä tai TRX:ää ei (jälkimmäinen tosin hajoaa helposti avattaessa,toinen ei).

Mutta jos paneudutaan faktoihin, ei tuossa alkuperäisessä tutkimuksessasi mainita mitään todellisia faktoja virtojen kestoista tai virtahäviöistä. Eli aikalailla tässä varmaan mennään olettamuksilla ja todennäkösyysarvioilla.

- Tässä kohdassa olet oikeassa. Katso silti tuo taulukko,jonne on linkki aiemmassa keakustelussa. Aloitukseni pointti olikin enemmän siinä,että EC on ylivoimainen juottaa.

Esim. omasta mielestä trx liittimet on parhaimman tuntuset liittää ja aukaista, sekä juottaa. Deanseja en jaksa peitellä aina sukilla, ja putkiliittimille pitäis olla joku teline, trx liittimille riittää ihan pöytä.

- Trx on hyvä avata ja sulkea, EC on samaa tasoa. Teline oli kirjoittajan mukaan vain vinkki homman helpottamiseksi. Voit jättää liittimen vaikka pihtien väliin pöydälle ja tehdä juotoksen. Kova jätkä pitää sen sormissa juottamisen ajan ;)

En oo deanseja testaillu siltä kannalta että riittääkö kosketuspinta-ala kipinöintiin jos yrittää laittaa niitä väärinpäin? trx liittimiähän ei saa mitenkään oikosulkuun jos juotokset on oikein.

Putkiliittimet lienee tässä asiassa samalla linjalla kuin deansit, vai onko ec liittimissä enemmän muovia itse johdin osan jälkeen?

- Näemmä muutkin sortuu olettamuksiin faktojen sijasta. Tuota ei saa oikosulkuun -toisin kuin taas Deansin voi saada (kokemusta on,yksi nopari rikki).


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

369
Mun mielestä kopio-deans on ehdottomasti paras, mutta mullapa onkin niitä myytäväksikin asti (tosin ei ole myynti-ilmoitusta eikä ole tulossakaan)

- Et paljoa vaadi ;-) Onhan Ladakin hyvä auto, mutta joku muu voi olla parempi?

Deansissahan ei ole mitään ongelmia, JOS osaa sen tinata.. Tinaa liittimen pintaan, tinaa johtoon, johto liittimen päälle ja lämmitys johdon päältä kunnes liittimessä oleva tina sulaa. That´s it.

- Ihme kyllä, että muutkin ovat todenneet Deansin surkeaksi. Onko se mielestäsi näinkin yksinkertaisen komponentin osalta "tekniikan huippu" ;-)

370
Ajattelin kieputella kotelon perän vesitiiviiksi itsevulkanoituvalla teipillä. Ei kai siitä haittaakaan ole.
[/quote]

Varmasti toimiva idea -ja onnistuu taas molemmissa liittimissä.

371
Parista autosta olen nähnyt liittimen irtoavan. Molemmista lähti miinus -johto irti liittimen akun puoleisesta päästä. Kumpiko sinulla irtosi? Akusta taitaa myös purkautua lämpöä johtoihin ja miinusnavasta ilmeisesti enemmän - olettaen, että plus ja miinus liitokset ovat yhtä hyviä.

- Tähän on mahdotonta tietysti sanoa, mitä on tapahtunut mutta:
Oletan irtoamisen johtuvan juuri siitä, että juotos on tehty liian hätäisesti eikä molemmat pinnat ole olleet tarpeeksi lämpimiä juottamisen aikana. Useammin ongelmana on akun paksu ja esitinattu johto, jota saa lämmittää pirun paljon ennen uuden tinan sulamista siihen.
Oliko liitin TRX vai Deans? Trx:n voi lämmittää niin kuumaksi kuin on tarpeen, Deansia ei koska se sulaa (vaikka edellä on vastattu, ettei näin käy). EC:n kohdalla johdin on helppo tuoda sulaan tinaan ja varmistaa, että se juottuu kunnolla kiinni.

372
Rakssaksen liitin on ajon jälkeen ihan viileä, joten tuskin siellä paljoa energiansiirtohäviöitä tapahtuu kun ei siis lämpenekkään. Siinähän sen kyllä huomais kun ajon jälkeen akkua vaihtaa, ikinä oo tuntunu liitin lämpimältä.

Hyvä pontti. Tosin jos liitin on muuten parempi asentaa ja yhtä kätevä käyttää, niin silloinhan suurempi pinta-ala on vain eduksi? Vähemmän siis häviöitä silti?

373

Otappa uusi 5000 mAh 3S akku jossa on esitinatut johtimet. Yritä ensin pitää ne paikallaan täsmälleen sen levyosan päällä ja lämmitä liitintä KUNNES lyijytön tina sulaa kunnolla myös johtimen päälle painettua. Tehokkaallakin kolvilla liitin sulaa ennen tuon tapahtumista.


Kääntää akun ylösalas pöydällä niin liittimet on suoraan pöytää pitkin ja helppo juottaa kiinni liittimiin.

- Ei ne siinä pöydälläkään ihan itsestään paikalla pysy. Miten lämmität liittimen jos se on pöydässä kiinni?

Itellä on joka ikisessä vehkeessä nyt, ja ennen ollu trx liittimet eikä valittamista. Oon kokeillu deanseja/tamiyaa(pikkuautoissa) sekä vastaavia tuubiliittimiä. Enkä aio vaihtaa.

- Ok, eli kokemusta muista. Tästä ei...

TRX liittimet on ihan yhtä helppoja juottaa kuin mitkä tahansa muutkin, vähän tinaa itte laattaa, vähän johtimeen ja painaa ne kolville vaan yhteen. Simple as that.

- Tee tosta video ;-)

Toki tuossa tuli vinkkejä putkienkin hyväksi, ensin tehdä puusta teline sille, laittaa itte liitin siihen, sulattaa se puolilleen tinaa jonka jälkeen pistää johdin sisälle(pitäen akkua kädessä kokotämän ajan) jonka jälkeen on valmis kunhan odottelee liittimen jäähtymistä huomattavasti pidempään kuin trx liittimien.

- Siinä vain kerrottiin, miten homma on entistäkin helpompaa. Itse teen ne usein kolmijalkaa apuna käyttäen. Toiseksi ei tarvii odotella noiden jäähtymistä: ne voi painaa lämpimänä paikalle. Kun kerran juottaessa ideaalitilanteessa molemmat pinnat on yhtä lämpimät, niin miksi EC:ssä pitäisi odottaa jäähtymistä paljon kauemmin, kun trx:ssä?

En kiistä sitä etteikö kehumissasi liittimissä olisi enemmän kosketuspinta alaa, ja tuli mieleen sekin että kestää varmasti enemmän vetovoimaa jos sellaselle altistuu.

- Hyvä. Löysit edes pari hyvää kohtaa kirjoituksestani.

Mutta ennenkuin näiden liittimien takia lähdetään nurkan taakse hihat ylhäällä niin pöytään pitäisi kyllä lyödä vähän enemmän faktaa siitä kuinka isot erot saavutetaan sellasilla vehkeillä joilla suurinosa harrastajista ajaa jos käytettäisiin näitä tuubeja.

- Noi voisi olla standardina suoraan tehtaalta, eri merkkien autoissa ja akuissa. Se olisi hieno tilanne...

374
Pelkkä mittarilla mitattu ylimenovastus ei varsinaisesti kerro liittimen todellista hyvyyttä. Pitäisi tehdä virtarasitustesti ja mitata liittimen yli jännite-ero. Tällä tavalla saataisiin kuormituksenmukainen ylimenovastus laskettua paremmin.
 
Pitääkin varmaan pykätä talven aikana jokin testipenkki ja tehdä testi ;)

- Oikea asenne: kerro testin tulos, kun se on tehty :-)
 
BTW: Eilen Jyrkkälän SC4 luokassa oli Deans-liittimet kovilla, ainakin kun antoi mailaa...

- Piru kun en päässyt radalle :-(
Mulla olisi ollut antaa pari sulle testiin :-)

375
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9572__Nylon_XT60_Connectors_Male_Female_5_pairs_GENUINE.html

Nuo olen todennut hyviksi.

- halvat
- helpot tinata
- helpot käyttää
- ei voi kytkeä väärinpäin
- jne jne jne... ;)

Vastataanpa näihin kaikkiin :-)
Myös näitä liittimiä olen käyttänyt. Muoviosan materiaali on parempi kuin Deansin ja siitä saa hyvän otteen. Samasta paikasta saat tosin EC:tä, eli suosittelen kokeilemaan niitä. Noista mä niihin aikoinaan siirryin.

376
Käänetään kysymys toisin päin: mikä vaikka TRX:n liittimessä on parempaa, kuin EC:ssä? Entä moniko asiaa kommentoinneista on itse kokeillut tässä kehumaani liitintä?
No, minulla on 3.5mm putkia noparin ja moottorin välissä ja ne ovat todella hyviä. Voisin ihan hyvin käyttää noita pienempiä EC3 liittimiä akun ja noparin välissä myös - ne olisivat helpompia juottaa ja kutistesukasta eroon pääsy olisi ihan kivaa.

Mutta sitten, kun miettii, että miksi vaihtaisin kaikki Deans -kopioni EC3:iin, niin en taida jaksaa. Ero ei kuitenkaan ole mullistava nyt, kun noita Deanssejä osaa jo juottaa.

Minkä kokoiset putkiliittimet tuossa isommassa EC5:ssa muuten on? 5mm?

Koko on tosiaan tuo n. 5 mm. Ymmärrän tosiaan hyvin, ettei välttämättä "jaksa" vaihtaa jo olemassa olevia liittimiä toisiin. Yritin vain kertoa, miksi nämä ovat paremmat ja TRX on turha välimuoto näihin nähden.

Tarkoituksena olisi saada kehitystä aikaan: kaikille se ei valitettavasti kelpaa, kun mummokin käytti Deanseja ;-)

377
Deans-kopiosi on siis ollut hyvä ;-)
Tinaa on annettu liittimen pinnalle ja johtimelle ennen niiden juottamista yhteen. Aika monelle on käynnyt samalla tavalla kun pyrkii tekemään täydellisen liitoksen (eli lämmitetään molemmat pinnat samaan lämpötilaan yhdistämisen aikana). Jos hätäisesti vain työntää tinaa liittimen ja johtimen väliin,tuo onnistuu.

Oletko muuten huomannut,ettei noin paksu johto istu kauhean hyvin latalle? EC:ssä ja TRX:ssä ei muuten tarvita kutistesukkaa.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

378
Hienoa nähdä, että saatiin keskustelua aikaan. Saatiin myös muutama piristävä vastaus, eli miksi kehittää jotain kun Deansia on käytetty jo kymmeniä vuosia ;-)

Otappa uusi 5000 mAh 3S akku jossa on esitinatut johtimet. Yritä ensin pitää ne paikallaan täsmälleen sen levyosan päällä ja lämmitä liitintä KUNNES lyijytön tina sulaa kunnolla myös johtimen päälle painettua. Tehokkaallakin kolvilla liitin sulaa ennen tuon tapahtumista.

"Kiinan liittimet" oli myös hauska kommentti, vaikka perustelussa oli asiaa kosketuspinnasta. Ainakin Horizon Hobby rummuttaa EC:n puolesta ja arvelen E-Fliteä liittimen kehittäjäksi.

Missä maassa veikkaatte TRX-liittimen olevan valmistettu ;) ?

Käänetään kysymys toisin päin: mikä vaikka TRX:n liittimessä on parempaa, kuin EC:ssä? Entä moniko asiaa kommentoinneista on itse kokeillut tässä kehumaani liitintä?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

379
Traxxas / Liitinvertailu EC5 vs TRX
« : 21.08.11 - klo: 21.00 »
Moi,

Tämä on hieman offin puolta, mutta liittyy Slashiin ja Traxxaksen VXL-autoihin. Katsokaapa toi kirjoitus, jonka kuumehouruissa kirjoitin äsken "yleisen keskustelun" alle.

Kommentteja odottaen...

380
Tervehdys,
Päätin kirjoittaa tällaisen vertailun käyttäen hyväksi lennokkipuolella opittuja asioita. Jostain syystä myös RC-autoissa käytetään huonoja liittimiä, vaikka hyviä on ollut jo kauan tarjolla.

Autoliittimistä en uutena Slashin omistajana osaa sanoa vielä hirveästi, mutta sähköhommista on sen verran kokemusta, että uskallan kirjoittaa seuraavat kohdat "ammattitaitoisena" kaverina. Toivottavasti topic herättää keskustelua ja kysymyksiä jotta laji voi ainakin meidän osaltamme jalostua eteenpäin ja jonain päivänä valmistajien standardina toimii EC5-liitin ;-)

Aloitetaanpa homma tutkimalla liitteenä olevaa kuvaa, jossa TRX liitimen osat ovat vasemmalla ja EC5:n osat vasemmalla. Kotelon desingistä voidaan olla montaa mieltä, mutta ulkonäöllä ei ole isoa merkitystä liittimen toimintaan. Pääasia on, että kuori suojaa sähköä johtavat liitokset ja se on helppo saada kiinni sekä auki. Näistä molemmat hoitavat sen asian, kuten estävät oikosulun syntymisen väärinpäin liittämistä yrittäessä.

1) Ensimmäinen iso etu EC:n kohdalla tulee varsinaisen liitinpinnan kohdalla: miettikää pyöreän holkin pinta-alaa ja verratkaa sitä TRX:n yhteen ainoaan tasaiseen pintaan, joka toimii kontaktina. Eroa on nopeasti arvioituna jopa 50 % EC:n eduksi.

2) EC:n holkit ovat pyöreät, kun TRX:ssä on tasainen pinta. Kun johtimet ovat pyöreän malliset, niin ei ole vaikeaa arvata kummassa liittimessä johdin saa paremman kontaktin liittimeen. Lisäksi ensin mainitun liittimen juottamiinen on hyvin paljon helpompaa ja luotettavampaa kuin jälkimmäisen. Asennusohjeita voin tarvittaessa antaa erikseen, mutta liittimen voi kuumentaa kuumaksi "kupin" kohdalta ja täyttää sen runsaaseen puoleenväliin tinalla. Sen jälkeen viet johdon sisään ja lämmität sitä vielä hetken jos johdin tuntuu jämähtävän heti paikalleen hyvän liitoksen varmistamiseksi.

3) EC:stä on nykyään kahta eri versiota. Alkuperäisessä juotetaan ensin holkit kiinni ja sen jälkeen muovikotelot menevät paikalleen painamalla ne kuoren peräpäästä ruuvimeisselillä sisälle. Tämä tehdään normaalisti liittimen ollessa vielä kuuma (eli juuri juotettu). Liittimestä kuuluu napsahdus, kun se lukiutuu paikalleen. Uuden mallin ero on se, että holkit syötetään sisälle toisesta päästä koteloa. Molemmissa versioissa on oma etunsa.

4) EC:n kohdalla liitin pyörii vapaasti kotelon sisällä -TRX:ssä ei. Näin se poistaa johtimissa mahdollisesti olevat kiertymät ja vähentää mekaanista rasitusta.

5) EC:n kotelo voidaan poistaa asettamalla vastakkaisen sukupuolen holkki paikalle ja painetaan sillä se pois kotelosta. TRX:n kohdalla avaaminen on vaikeaa ja se hajoaa helposti operaatiota suorittaessa. Etua avaamisesta on silloin, kun halutaan vaihtaa liitintä ja johtoja ei tarvitse koskaan lyhentää. Toinen etu on se, että EC:tä voidaan käyttää uudelleen ja uudelleen akusta tai noparista toiseen siirryttäessä.

6) Kotelon suojaus pölyltä, lialta ja vedeltä on suunilleen samaa luokkaa. Jollain voi olla Traxxaksen mainosten perusteella se kuva, että heidän liitin on vedenpitävä. Näin asia ei kuitenkaan ole, vaan molemmissa liittimissä johtimet ja liitokset näkyvät kotelon perästä vapaasti.

7) EC5 on edullinen liitin verrattuna TRX:n. Näin ainakin omien kokemusten kohdalta.

Edellä olen maininnut kohdat, jotka näitä liittimiä käyttäneenä tulee ensimmäisenä mieleen. Keskustelua aiheesta kannattaa käydä koska en ymmärrä, mikä EC:ssä olisi huonompaa kuin TRX:ssä joka tuntuu olevan jonkinlainen standardi. Näin asia toki oli myös lennokkipuolella, jossa Deansin ultraplug oli standardin asemassa -ja liitin on aivan surkea.

Suomesta EC:tä saa ainakin täältä: http://www.trex-store.com/liitin-uros-p-2378.html

Mainostetaan vielä sen verran, että laitan juuri myyntiin niin EC3 ja EC5-liittimiä koska mulla on niitä reilusti. Kannattaa siis kysellä yv:llä jos tämä kirjoitus herätti kiinnostuksen kehittää sähkökomponenttien osalta harrastusta.



381
Moi,
Sain ystävältä 2S:t lainaan. On wiis akut omasta takaa :-)

382
RC-kerhot ja -radat / Re: Short Course -rata Espoossa
« : 18.08.11 - klo: 14.59 »
Moi,
Onko huomenna valvojia paikalla ja jos on, niin mistä mihin :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

383
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 17.08.11 - klo: 15.58 »
"Jossei siellä pääse ajamaan niin petikon montulle. Ihan sama paljonko sataa tms. :-)
[/quote]"

Hei Spede,

Kato sun YV ja soittele :-)

384
RC-kerhot ja -radat / Re: Short Course -rata Espoossa
« : 17.08.11 - klo: 13.44 »
No niin,
Kysymystä pukkaa: oletteko tänään menossa radalle? Mä pääsisin vihdoin paikalle!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

385
Sain!

Hankin siis banskut ja teen adapterin :-)

386
Akkuja kyllä löytyy, jos aikataulu ei ole liian tiukka että kerkeää laitailemaan.
Akut 4mm banaaniliittimillä. Onko sulla Traxxaksen vakioliitin autossa.

Ville

Kiitokset Ville siviilirohkeudesta!

Mulla on liittiminä EC5:t, mutta myös Traxxasta on kotona. Voin siis tehdä sille adapterin, jos se helpottaa asiaa?

387
RC-kerhot ja -radat / Re: Short Course -rata Espoossa
« : 16.08.11 - klo: 18.05 »
No noin, Hesassa alkaa hetkenä minä hyvänsä ukkonen. Täytyy siis tänään hoitaa muut asiat ja toivoa huomiseksi parempaa keliä (jos muut on lähdössä ajamaan).

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

388
Hello,

mamyllyn on juuri ilmoittanut Slashin mukaan skaboihin :-) Mulla on vakio Velonion 3500:n mylly.

389
RC-kerhot ja -radat / Re: Short Course -rata Espoossa
« : 16.08.11 - klo: 11.48 »
Ei haittaa menoa, mä yritän päästä messiin :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

390
RC-kerhot ja -radat / Re: Short Course -rata Espoossa
« : 16.08.11 - klo: 00.48 »
Hello!
Yritän päästä huomenna duunin jälkeen ajamaan hetkeksi jos vain onnistuu ja sää sallii -korjaus:on jo näemmä tiistai :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Sivuja: 1 ... 10 11 12 [13] 14 15