Kirjoittaja Aihe: PureTen Alpha EP -sisäänajo  (Luettu 3146 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SubaruPTA

  • Tulokas
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« : 19.08.05 - klo: 16.24 »
Otsikko taitaakin kertoa asiastani.
Ostin muutama viikko sitten Kyoshon PureTen Alpha EP:n, eikä tämän sisäänajosta kerrottu mitään. Nyt vaihdoin kahden viikon ajojen jälkeen liukulaakerit kuulalaakereiksi ja hyvin kulkee. Askaruttava asia onkin, voiko moottorille tai muulle kalustolle käydä huonostikin, koska en ole suorittanut minkäänlaista (oikeanmukaista) sisäänajoa?   :o

Poissa Teemus.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #1 : 19.08.05 - klo: 18.59 »
minulla on täysin sama kysymys tosta sähkömoottorin sisäänajosta.?
ostin uuden 11 lankasen moottorin enkä ajanut sitä sisään ja nyt se on reilusti!!! 15 lankaista moottoria tehottomampi.. eli johtuuko se siitä kun en ajanut sitä sisään??? :?
AE RC10T4 ja HBX 4WD Buggy

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #2 : 19.08.05 - klo: 19.12 »
Ei niitä tarvia ajaa sisään.Ootko varma, ettei akku olisi ikäloppu.

Poissa SubaruPTA

  • Tulokas
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #3 : 19.08.05 - klo: 19.56 »
Niin...mä ajattelin siitä sisään ajosta kun, multa kysyttiin tuossa äskettäin et olenko jo sisäänajanut ku vaihdoin jo kuulalaakerit, mut enpä viitsinyt mainita "et mikä on sisäänajo(siis tällaisella sähköautolla)".  Ja olisihan se pitänyt jo kauppaa tehdessä mainita mulle siitä asiasta. Nyt ei muuta kuin auto maahan jo kokeilemaan taitoja  :D

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #4 : 19.08.05 - klo: 20.06 »
Sähkömoottorit kannattaa ajaa sisään. Tarkasti ottaen sisäänajossa ajetaan moottorin hiilet sisään. Sisäänajo kannattaa tehdä pienellä jänniteellä (n. 3V) ja n. minuutin ajan.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Teemus.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #5 : 19.08.05 - klo: 20.07 »
kyllä on sähkömoottoreille sisäänajo!! tuolla http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html
AE RC10T4 ja HBX 4WD Buggy

Poissa SubaruPTA

  • Tulokas
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #6 : 19.08.05 - klo: 21.36 »
No mitenkäs se nyt sitten on, kun en ole koko aikana suorittanut tuota ajoa. Hyvin pelaa vieläkin(tähän asti) :shock: , voiko olla niin että ilman tätä sisäänajoa - moottori on voinut menettää tehoa ja huonommassa tapauksessa käyttö ikä tuolle vakio moottorille pienenee. (voi perhana, etten koskaan tuota asiaa sen tarkemmin harkinnut/tajunnu) :!:

Poissa SubaruPTA

  • Tulokas
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #7 : 19.08.05 - klo: 21.38 »
Niin ja vielä sen verran että mitä tuo (n.3v) tarkoittaa. Olen tässä asiassa aika pahasti "peukalo keskellä kämmentä" .

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #8 : 19.08.05 - klo: 21.45 »
3V tarkoittaa 3 volttia. Ihan perusasioita mitä opetaan jo koulussakin. Sisäänajon puuttumisesta ei kannata huolestua. Pihasudittelussa sillä ei ole niin suurta merkitystä kuin kilpailuissa. Hieman hiilien elinikä saattaa laskea.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa SubaruPTA

  • Tulokas
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #9 : 19.08.05 - klo: 21.54 »
hä hää... no kyllähän minä tuon tiesin että se on volttimäärä. Mutta käytännössä, laitanko akun kiinni ja millaisen ja mitä sitten.. Joo mutta hyvä että se riittää pihasuditteluun, koska sitä vartenhan minä sen hankinkin. Tietää sitten kun on tehokkaampaa konetta ja muuta hälpäkettä hankkimassa että sisäänajo kannattaa tehdä kunnolla :wink:

Poissa Sinervo

  • Veteraani
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #10 : 19.08.05 - klo: 23.20 »
Lainaus käyttäjältä: "teemus."
minulla on täysin sama kysymys tosta sähkömoottorin sisäänajosta.?
ostin uuden 11 lankasen moottorin enkä ajanut sitä sisään ja nyt se on reilusti!!! 15 lankaista moottoria tehottomampi.. eli johtuuko se siitä kun en ajanut sitä sisään??? :?


Ja tuo tehottomuus saattaa johtua kollektorin palamisesta/ kulumisesta. Eli kollektori pitäisi sorvata aina silloin tällöin.

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #11 : 20.08.05 - klo: 10.54 »
Kertokees voiko sitä motissa olevaa ''tankoa'' mihin pinioni kiinnitetään niin pitentää mitenkään? pitäskö avata kone ja sieltä tehä jotain, vai eikö voi?

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #12 : 20.08.05 - klo: 11.10 »
Lainaus käyttäjältä: "Upikka"
Kertokees voiko sitä motissa olevaa ''tankoa'' mihin pinioni kiinnitetään niin pitentää mitenkään? pitäskö avata kone ja sieltä tehä jotain, vai eikö voi?

Ankkurin akselia ei pysty pidentämään. Ainoa vaihtoehto olisi päittäisvälyksen säätöprikkojen paikkojen vaihtaminen, mutta se ei ole suotavaa. Välyksen tulisi olla siten, että ankkurin keskityttyä magneettikentän keskelle olisi moottorin kumpaankin päähän yhtä suuri liikkumavara. Eli jos vaihtaisi prikkojan paikkaa moottorin päätypuoleen, ei ankkuri enää pääsisi keskittymään keskelle...

Joten mahdollisuuksia ankkurin akselin pidentämiseen ei ole.

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #13 : 20.08.05 - klo: 12.24 »
No voi hitsi

Nytten joutuu pitää pinionia sillee, että se on ihan siinä ''huulella'' että ottaako kiini tankoon vai ei.Jos laittaa silleen pinionin, että se ois tukevasti siinä, niin sillo se tulisi puoliks spurriin kiini, ja puoliks jäis tyhjän päälle.

Poissa Teemus.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #14 : 20.08.05 - klo: 12.31 »
vaihda sitten sen spurrin paikkaa :lol: :lol: kyllä se on kai ihan mahdollista.
AE RC10T4 ja HBX 4WD Buggy

Poissa Lusikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #15 : 20.08.05 - klo: 12.51 »
Lainaus käyttäjältä: "Upikka"
No voi hitsi

Nytten joutuu pitää pinionia sillee, että se on ihan siinä ''huulella'' että ottaako kiini tankoon vai ei.Jos laittaa silleen pinionin, että se ois tukevasti siinä, niin sillo se tulisi puoliks spurriin kiini, ja puoliks jäis tyhjän päälle.


Sen pinionin voi aina kääntää. Jos oikeen ymmärsin, sen pitäisi auttaa.
XXX-4 / XXX-CR

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #16 : 20.08.05 - klo: 18.41 »
Jos sen kääntää, niin sitte se jää puoliks spurrin päälle ja puoliks tyhjän päälle sinne toiseen suuntaan :)

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #17 : 20.08.05 - klo: 18.51 »
Lainaus käyttäjältä: "Upikka"
Jos sen kääntää, niin sitte se jää puoliks spurrin päälle ja puoliks tyhjän päälle sinne toiseen suuntaan :)

Osta toisenlainen pinjoni. Saman kokoinen (hammasmäärä) mutta vähän "lyhyempi", jotta ruuvi olisi kokonaan akselin kohdalla.

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #18 : 20.08.05 - klo: 20.32 »
Olen koittanut kahdenlaista pinjonia, ja sama oli kummallakin.Mutta eipä se varmaan haittaa, kun kestää tolleenki.

Poissa Teemus.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #19 : 20.08.05 - klo: 20.51 »
kokeilin äsken ajaa tol autolla mut se kulkee hitaampa tolla 11 lankasella ku vakio 15 lankasella!!!! mikä' siinä on vikana??? harjattomia en osta! mikä on hyvä moottori tohon jossa teho riittää!! ja hinta ei ole mikään alytön..
AE RC10T4 ja HBX 4WD Buggy

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #20 : 20.08.05 - klo: 21.03 »
Onkohan tossa hiilet ihan kunnossa :? .
- Tapsa

Poissa Teemus.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
PureTen Alpha EP -sisäänajo
« Vastaus #21 : 20.08.05 - klo: 21.05 »
no pitää kurkata onko.. ehdottakaa sitä moottoria mikä on hyvä. onko tämä? => http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index&current_op=showp&pid=58111
AE RC10T4 ja HBX 4WD Buggy