RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Hellej - 13.12.07 - klo: 17.59

Otsikko: Tasauspyörästö
Kirjoitti: Hellej - 13.12.07 - klo: 17.59
Mikä on diffi ja montako niitä on rc autossa. Älkää naurako mulle  :embarrassed: ku mä en vaan viel tiedä  :huh:

kiitos etukäteen vastauksista!
Otsikko: Vs: Mikä on diffi
Kirjoitti: Boltsi - 13.12.07 - klo: 18.00
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/
Lukase sivut läpi. Hemmetin hyvi tietoa ja juuri aloittelijoille suositeltavaa lukaista.
Otsikko: Vs: Mikä on diffi
Kirjoitti: Narmer - 13.12.07 - klo: 18.04
Diffi on tasauspyörästö. Diffejä on yleensä 3 kpl, edessä, keskellä ja takana.
Otsikko: Vs: Mikä on diffi
Kirjoitti: Boltsi - 13.12.07 - klo: 18.07
Diffien määrä riippuu hyvinkin paljon autosta... Se ei automaagisesti ole 3 kappaletta.
Otsikko: Vs: Mikä on diffi
Kirjoitti: Narmer - 13.12.07 - klo: 18.13
Diffien määrä riippuu hyvinkin paljon autosta... Se ei automaagisesti ole 3 kappaletta.



Ei niin, mutta esim. 1:8 polttiscrossarissa on 3 diffiä.
Otsikko: Vs: Mikä on diffi
Kirjoitti: Boltsi - 13.12.07 - klo: 18.15
Aivan tämä koskee vain yhtä monista auto tyypeistä, joten ei kannata yleistää...
Otsikko: Vs: Mikä on diffi
Kirjoitti: Hellej - 13.12.07 - klo: 18.30
kyseessä on lrp shark monster.
Otsikko: Vs: Mikä on diffi
Kirjoitti: Boltsi - 13.12.07 - klo: 18.36
Sharkista löytyy vain 2 diffiä, eli edestä ja takaa.
Otsikko: Vs: Mikä on diffi
Kirjoitti: bluebeetle - 13.12.07 - klo: 18.37
Sharkissa kaksi diffiä, edessä ja takana. Siis kaksi tasauspyörästöä. Ne joista tulee vetoakselit pyörille.
Otsikko: Vs: Mikä on diffi
Kirjoitti: Hellej - 13.12.07 - klo: 18.49
oke, kiitos paljon!

tää on muuten aika hyvä foorumi ku vastaus tuli tosi nopeasti  :laugh: kätevää!
Otsikko: Vs: Mikä on diffi
Kirjoitti: HVoltage - 13.12.07 - klo: 20.11
Diffi (engl. Differential) on rc piireissä vakiintunut nimitys tasauspyörästöstä. Alla pari tietolinkkiä miten tasauspyörästö toimii. RC autoissa diffejä on käytännössä kahta tyyppiä. Ratasdiffi ja kuuladiffi, lisäksi on olemassa erilaisia muitakin diffityyppejä jotka pääasiassa perustuvat ratasdiffiin. Huomattavan erilainen rakenne löytyy torsendiffistä...

RC-autoissa diffien säätö on yksi säätämisen kulmakivistä...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasauspy%C3%B6r%C3%A4st%C3%B6 (http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasauspy%C3%B6r%C3%A4st%C3%B6)
http://www.autowiki.fi/index.php/Tasauspy%C3%B6r%C3%A4st%C3%B6 (http://www.autowiki.fi/index.php/Tasauspy%C3%B6r%C3%A4st%C3%B6)
http://www.autowiki.fi/index.php/Torsen (http://www.autowiki.fi/index.php/Torsen)
Otsikko: Vs: Mikä on diffi
Kirjoitti: Hellej - 13.12.07 - klo: 20.46
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasauspy%C3%B6r%C3%A4st%C3%B6 (http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasauspy%C3%B6r%C3%A4st%C3%B6)
http://www.autowiki.fi/index.php/Tasauspy%C3%B6r%C3%A4st%C3%B6 (http://www.autowiki.fi/index.php/Tasauspy%C3%B6r%C3%A4st%C3%B6)
http://www.autowiki.fi/index.php/Torsen (http://www.autowiki.fi/index.php/Torsen)

no johan selkeyty koko homma, mun olis vaan pitäny osata etsiä oikealla nimellä wikipediasta  :wink:
Otsikko: Vs: Tasauspyörästö
Kirjoitti: Hellej - 15.06.08 - klo: 20.04
no nyt kun sharkin alkuperäisen diffin muovirattaat antoivat periksi ja ostin kuuladiffin (http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXLXX4&P=ML) 
tarvitsisin taas hieman apua:


Miten kuuladiffin säätäminen tapahtuu, lähinnä että jätänkö sen asentamatta autoon jos sitä pitääkin säätää irrallaan?
Tarvitseekohan uutta diffiä säätää ollenkaan ennen ajamista?
Onko diffiin laitettu öljyä jo tehtalla (kysyin varmuudenvuoksi) ?
Otsikko: Vs: Tasauspyörästö
Kirjoitti: _valtsu_ - 15.06.08 - klo: 20.35
Kireys säädetään ruuvilla joka löytyy toisen akselikupin pohjasta. No jos se on liian löysällä niin laita kireämmälle jottei luista. Kuuladiffeissä käytetään rasvaa ei öljyä. Avaat diffin ja katsot onko siellä rasvaa. Tuolla kuva diffin rakenteesta:
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html#diffit (http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html#diffit)
Otsikko: Vs: Tasauspyörästö
Kirjoitti: *HOKE* - 15.06.08 - klo: 21.09
Ja mikä tärkeintä.
EI normaalia rasvaa vaan vartavasten kuuladiffirasvaa.
Jos tunget sinne väärää tavaraa niin diffi ei pidä.
Otsikko: Vs: Tasauspyörästö
Kirjoitti: Hellej - 15.06.08 - klo: 22.11
selvä.
tuossa kuuladiffissä on ilmeisesti tarkoitus ostaa uudet tai käyttää vanhan tasauspyörästön laakereita, olisi muuten heilunut ne akselikupit...
Otsikko: Vs: Tasauspyörästö
Kirjoitti: MirosHima - 15.09.08 - klo: 15.10
Ja mikä tärkeintä.
EI normaalia rasvaa vaan vartavasten kuuladiffirasvaa.
Jos tunget sinne väärää tavaraa niin diffi ei pidä.

Nostetaas vanhaa.

Tuli todettua tämä asia konkreettisesti, normaalia vaseliinia kuuladiffiin ja kas kas.. luistaa vaan. Tarpeeksi kirraamalla sai pelaamaan, mutta sit se olikin jäykkä jonka seurauksena auto on todella "hyvä"   :roll:

Otsikko: Vs: Tasauspyörästö
Kirjoitti: driftman - 20.09.08 - klo: 04.32
millaista diffiä kannattaisi harkita ostettavaksi kun pitäisi saada drifting käyttöön sopiva. Lukko perä pitäisi saada ilmeisesti aikaiseksi että saadaan kunnolla auto menemään ''kylki edellä''            autoon: yokomo mr-4   
Otsikko: Vs: Tasauspyörästö
Kirjoitti: VTEC - 28.05.15 - klo: 15.34
suurimmassa osassa autoista on 2 diffiä
Otsikko: Vs: Tasauspyörästö
Kirjoitti: SixStars - 28.05.15 - klo: 15.39
suurimmassa osassa autoista on 2 diffiä

Juu ei takavetosissa.. ja alkuperäinen kysyjäkin varmasti arvostaa / on odottanut tätä tyhjentävää vastausta jo tovin..
.. ai - eipäs olekaan: "viimeksi paikalla 13.12.09 - klo: 22.03"

Olisko loppuunkäsitellyn langan paikka ;)