Voisi koittaa säädellä lisäpainoilla, mutta maksaako vaivaa
kun kohtalaisen hyvin tuntuu hyppäävän (kun ei paremmasta tiedä ) tässäkin kunnossa.
En ole guru edelleenkään mutta...
Yhdellä vaa'alla voi painottaa auton niin että tekee jonkin korokkeen joka on saman korkuinen kuin vaaka ja vaihtelee sitä ja vaakaa keskenään puolelta toiselle. Laita ensin toinen takarengas vaa'an ja toinen korokkeen päälle ja kannattele keulaa tasan rungon keskilinjalta esim meisselin kärjellä. (Eturenkaat eivät voi olla maassa koska jousten esijännitykset sotkevat punnituksen) Merkitse paino ylös. vaihda koroke ja vaaka keskenään ja kannattele taas keulaa keskeltä samalta kohdalta kuin edellisessä punnituksessa. merkitse paino ylös. Sitten sijoittelet sähköt niin että painot ovat noin suurinpiirtein samat, lisäpainoa tarvittaessa. Keulaan ei tarvitse tätä tehdä, koska keula pitäisi olla myös säädetty samalla kertaa koska samat massat vaikuttavat keulaankin.
Painoja lisäämällä voi säätää autoa myös niin että säädetään auton kokonaismassaa, ja akselipainojen suhdetta.
Kun edessä ja takana on vasen/oikea painavampi puoli toisin päin kuin toisessa, niin pistää miettimään, että onko vasen ja oikea iskari/jousi säädetty samalla tavalla...
Jousien esijännitys säädetään "tviikkaamalla". Laita auto pöydälle (ajokunnossa, akku paikallaan ym.) ja nosta keulaa samalla tavalla kuin äsken niin että renkaat irtoavat pöydästä. Paina perä keskeltä pöytään kiinni ja vapauta sitten. Nyt laske keulaa pöytää vasten katso kumpi rengas osuu ensin pöytään. Kummalla puolella rengas osui ensin pöytään, sen puolen takajousen esijännitystä on kiristettävä, ja vastakkaista löysättävä. Toista tarvittavan monta kertaa niin että renkaat osuvat pöytään suurin piirtein yhtäaikaa. Etujouset säädetään samalla tavalla, nostamalla perää jne.
Tätä säätöä ennen pitää olla samanlaiset iskarien reboundit, (onko mahdollista, riippuu iskarien laadusta) ja iskarit yhtä pitkät ulosvedettynä. Säädetään iskarivarren pään linkkiä kiertämällä.
Nyt kun tviikkaus on tehty, ajokorkeuden voi säätää halutuksi esijännityksellä, kun vain pitää huolen että säätää esijännitystä aina saman verran puolellaan että tviikkaus säilyy. Merkit esijännityksen säätörenkaissa auttaa, josta voi katsoa että montako kierrosta rengasta pyöritetään.
Kannattaa lueskella muidenkin automallien topikkeja, universaaleja säätöohjeita löytyy perhanasti.
Disclaimer:
Viisaammilla voi olla jotain sanomista mutta näin olen itse tehnyt (jos viitsin
)
Tviikauksen on minulle eräs guru neuvonut. Ja se miten tarkaan krossari tarvitsee painottaa ja tviikata, siihen en ota mitään kantaa. Itselläni (olemattoman) kisamenestyksen avaimet ovat ihan jossain muualla
Edit. lainaukset.